Die “gentlemens agreement” is inderdaad wat een democratie kwetsbaar maakt. Mooie column erover van vandaag: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/08/29/als-de-democratie-er-echt-niet-meer-toe-doet-a3971517
Wat ik begrepen heb over het verschil tussen de prorogation en het reces: Er is altijd een reces van 3 weken in de herfst, maar dat wordt door het parlement zelf vastgesteld en er was waarschijnlijk een meerderheid om dit reces dit jaar heel kort (max een week) of zelfs niet te doen. Tijdens het reces kan er gewoon worden doorgewerkt aan wetgeving, er is alleen geen zitting van het parlement, maar dat kan wel teruggeroepen worden, in geval van nood. Tijdens de prorogation (normaal ongeveer een week, tot max 2 weken) ligt alle parlementaire werk stil en kan er ook niet aan wetten worden gewerkt. Hier heeft het parlement niets over te zeggen. Nu zegt Boris Johnson: ja, het is effectief niet veel langer, want anders hadden jullie ook reces gehad, maar daar wringt het hem. Tijdens een zelfgekozen reces kan er nog worden doorgewerkt, en nu tijdens 5 weken prorogation kan niemand iets. En het parlement kan het zelfs niet weg stemmen. Ik vind het wel heftig hoor! Doet me ook beseffen dat dat bij ons ook zomaar kan gebeuren, als we de verkeerde mensen op de verkeerde plekken krijgen. Heel eng.