Nieuws, actualiteit en politiek

Haha nou een beetje sceptisch zijn over het nieuws en journalisten kan geen kwaad hoor.

Ik hoop dat het fake is. Dan leeft hij iig nog.

Wajo, mijn hood.

Dat de vermeende dader ook zo jong is

Die gangsters schijnen dus gewoon jonge jongens te ronselen als huurmoordenaar bij schoolpleinen en het leger des heils. Lekker goedkoop.

Ja, dat is echt een probleem voor de politie atm
 heel veel jonge mensen in de criminaliteit die niks te verliezen hebben en de meest kutte klusjes opknappen voor heel weinig.

Ik ben niet mega thuis in de gangsterwereld maar zover ik het heb begrepen worden die gewoon als een soort wegwerpservies gebruikt. @Kryptonite ?

Klopt, het is een soort nieuwe generatie van criminelen. Komen ook vaak uit coke-bendes en liquidaties zijn een hele snelle manier om te stijgen in ranking. En als ze er al uitkomen worden ze vaak gewoon weer teruggelokt met betere deals.

Ik denk dat we in brede zin wel wat kunnen veranderen door de kwaliteit van leven aan de onderkant van de samenleving te verhogen. Vind het zelf onbegrijpelijk, maar uitzichtloosheid draagt denk ik best bij aan een klimaat waarin dit soort jongeren kunnen groeien tot moordenaars. Als je een succesvolle toekomst voor je ziet heb je immers wat te verliezen.

5 likes

Advocaat Wiersum was bezig met eigen persoonsbeveiliging

https://www.ad.nl/binnenland/advocaat-wiersum-was-bezig-met-eigen-persoonsbeveiliging~a8ac4c05/

Omdat hij (volgens een collega) geen vertrouwen had dat politie en justitie hem voldoende kon beveiligen.

Vind dit verhaal echt nog triester maken.

Echt heel erg, ben er echt stil van.

Wie is zij, de mensen die vastzitten?

1 like

Hier zat ik op te wachten!

Edit: nee toch niet, ik wilde eigenlijk een overzicht van de zaak tot nu toe.

1 like

https://www.destentor.nl/dossier-liquidatie-advocaat/advocaat-44-van-kroongetuige-nabil-b-op-straat-doodgeschoten-in-amsterdam~a13a07c7/?referrer=https://www.google.com/

Hier staat onderaan wel beetje een overzicht. Ik heb een artikel gelezen waarin alles helemaal stond ga even kijken of ik die nog kan vinden.

Edit: https://www.trouw.nl/binnenland/waar-gaat-het-marengo-onderzoek-om~b7fc520f/
Dit al wel gevonden maar ook niet zo uitgebreid.

2 likes

Een simpele volgorde van data is al te moeilijk voor de trouw

5 likes

Vind het zo eng. Ben ook heel benieuwd hoe dat gaat werken als ze de dader wel pakken. Want advocaten willen hem eigenlijk niet meer verdedigen. Logisch natuurlijk ook, als je advocaten zelf vermoord is het idee van het krijgen van een advocaat wel een beetje zoek.

Maar kan iemand berecht worden zonder advocaat? Of heb je daar echt hoe dan ook recht op?

Ik heb een artikel gelezen waarin een advocaat zei dat hij de schutter wel zou bijstaan mocht ie gepakt worden. Ik denk dat er altijd wel een advocaat op staat. Ik vraag mij vooral af wie die kroongetuige nog wilt bijstaan want dat is een veel groter risico. En je hoeft geen advocaat te hebben maar dan moet dat wel je eigen keus zijn. Iedereen heeft er recht op een.

Ik vind dit ook juist een goed uitgangspunt. Hoe moeilijk het ook is, je moet hier als advocaat wel boven blijven staan. *Ik bedoelde trouwens de schutter, niet de kroongetuige.

Ik vind het ook echt heel heftig trouwens. Toen ik er van hoorde eigenlijk nog niet eens, maar toen ik gisteren zag hoe iedereen er door aangedaan was wel. In mijn ogen is de ‘rechtenwereld’ echt aangedaan en dan ken ik eigenlijk nog niet eens echte strafrechtadvocaten.

1 like

Ik vind het meest schokkende dus dat de beveiligingsdienst de capaciteit niet heeft om mensen goed te bewaken. Juist nu moet je als staat kunnen zeggen dat je alles uit de kast trekt. Je kan namelijk niet buigen (door bijv kroongetuige zonder advocaat) want dat is precies het doel van zo’n moord. Ik denk dat er genoeg advocaten zijn die de kroongetuige nog willen verdedigen, mits zij en familie veilig zijn.

4 likes

Ik snap eigenlijk waarom die kroongetuige met naam bekend is. Kan iemand me dat uitleggen. Ik heb gister wel gelezen dat hij dus onderdeel was van de war en zich heeft laten arresteren om te kunnen praten. Maar waarom is dat niet allemaal geheim gebleven.

Geld is het grootste probleem hier natuurlijk.

Over je laatste stuk maar die garantie dat je 100% veilig bent is er natuurlijk niet. En hoe ga je als advocaat naar je gezin verantwoorden dat je dat gaat doen? Bij het kantoor waar ik werk was de reactie toch wel nou als ik gevraagd zou worden zou ik het niet doen. Maar er zullen er ook vast wel zijn die het wel willen en dan hoop ik maar dat ze de beste beveiliging krijgen.

1 like

Ben benieuwd waarom, geen uitleg ook verder.

Waarom het doorgaat of waarom er geen pers aanwezig mag zijn?

Ik denk dat het doorgaat om een signaal af te geven dat de dader het rechtssysteem niet nog meer kan aantasten. Althans, dat zou ik een goede reden vinden.

Ik denk dat als het niet door zou gaan, dat een reden zou kunnen zijn voor mensen om dit vaker te doen.