Het is niet zo zwart wit. Die subsidies komen juist voort uit de steeds scherpere wet en regelgeving. Het is een beetje een vicieuze cirkel. Ze moeten investeren om iets te krijgen maar uiteindelijk leveren ze daar ook weer geld op in.
Het vlees wordt geëxporteerd naar landen waar die wetgeving niet zo streng is. De marktprijs wordt steeds lager terwijl de kostprijs blijft stijgen.
Vorig jaar legde het overgrote deel van de veehouders geld bij. Op het moment is dit in de varkenshouderij iets verbeterd, voor zo lang het duurt.
De alternatieven die jij noemt zijn mooi (dat bedoel ik niet sarcastisch) maar in de meeste gevallen gewoonweg niet haalbaar. Boeren hebben (mede) door alle verplichtingen en investeringen gigantische schulden; leningen bij de bank, de hypotheekverstrekker, leveranciers enz. Ze kunnen gewoonweg niet stoppen of zo dusdanig veranderen zonder failliet te gaan.
Ik kan alleen spreken over boeren die ik ken maar zij doen er alles aan om aan alle regels en wetten te voldoen en ze zorgen met hart en ziel voor hun dieren*. Maar ze moeten bovenal keihard vechten om hun hoofd boven water te houden.
Als zij dan ook nog eens hun huis/bedrijf/levenswerk dreigen kwijt te raken (tegen een belachelijke saneringsprijs) ja dan snap ik wel dat ze actie ondernemen.
*uiteraard is dit een discutabel punt, daarvan ben ik me bewust.