Nieuws, actualiteit en politiek

Ik had een hele sarcastische juf in groep 7 en zij was altijd de lievelingsjuf van alle kinderen. Geen idee of het didactisch verder heel verantwoord was. Dat zal dan wel niet, haha.

1 like

Ja trouwens bij oudere kinderen werkt het heel goed, de pubers die ik lesgaf reageerden er wel heel goed op. Maar ‘ren vooral nog harder met die schaar’ werkt gewoon niet bij de kleuters.

29 likes

Ik vraag mij af, zou de media dit ook doen als dit geen meisje maar een jongen was?

1 like

Vraag ik mij inderdaad ook af. Denk zomaar van niet

Als een jongen dezelfde kwetsbaarheid zou laten zien als Greta (dus tranen, emotie horen in stem) dat die nog verder met de grond gelijk gemaakt zou worden

1 like

ANWB: Drukste ochtendspits ooit, ruim 1.100 kilometer file door boerenprotest https://www.nu.nl/binnenland/6000939/anwb-drukste-ochtendspits-ooit-ruim-1100-kilometer-file-door-boerenprotest.html (via @NUnl)

Wat vinden jullie vh protest?
Ik vind het fout vd organisatie dat zij de hoeveelheid tractoren niet beter onder controle hebben gehouden met strengere eisen vantevoren maar ik snap het ook ergens wel. Ook dat ze de straat op gaan.
Ik schaam me best voor deze mening want ik ben zelf veganist maar boeren worden ook uitgebuit en de vraag komt ook vd burgers.

1 like

Je weet dat het niet alleen om veehouders gaat he? Maar ook boeren die groenten en tarwe verbouwen die de absolute minimale prijs krijgen van de inkopers? Wat dat betreft geen enkele reden om je te schamen dat je dit protest begrijpt hoor.

7 likes

Ik vind het bijzonder en leuk. Ik vind vleesboeren wel een beetje stom, maar kan ook wel begrijpen dat dit hun werk is. Ik heb gisteren met een paar boeren gesproken en ze zeggen allemaal dat de boerensector een van de weinige sectoren is die keer op keer alle milieudoelstellingen gewoon haalt. Je mag bijv geen kunstmest meer, prima, maar dan heb je wel dieren nodig voor mest. Ja, dat wordt nu ook ingeperkt. Dus dan kunnen ze straks amper meer wat verbouwen. En heel veel veganisten op facebook reageren hier boos op maar er moeten ook gewoon tarwe en aardappelen en suikerbieten en groenten geoogst worden en daar heb je boeren voor nodig, dus
 het is lastig allemaal vind ik.

1 like

Het is een lastige kwestie maar punt blijft dat boeren niet alle schuld hebben van bepaalde problemen. Dus ik begrijp heel goed dat ze de straat op gaan. De prijzen die ze krijgen voor hun werk zijn niet vol te houden en als dit nog verder gaat dan houdt het niet over. Ik vind sowieso dat er beter naar de kern van problematiek gekeken kan worden maar dat betekent hand in eigen boezem en dat blijkt elke keer weer lastig.

8 likes

Het is zo krom. Deze mensen moeten ook natuurlijk werken en het is waar dat er tegenwoordig negatief over bepaalde boeren sectoren wordt gesproken. Natuurlijk werken niet alle boeren op dezelfde manier, maar je kan tegenwoordig niet meer verwachten dat als je koeien voor de slacht fokt dat men dat zomaar laat gaan. Er zijn genoeg alternatieven om duurzamer, diervriendelijker of zelfs plantaardig verder te gaan. Dat dat niet meteen kan is logisch, maar op lange termijn zeker wel. Er is vraag naar, dus reageer daar op die vraag anders zal de kloof tussen burger en boer alleen maar groter worden.
Je bent een bedrijf en een bedrijf moet zich aan de vraag blijven aanpassen. Je bent geen influencer die gratis geld krijgt, je bent net als die winkelier, kapper, schilder etc. Iemand die zich moet blijven inzetten en laten scholen. Zij werken wel in de sector waar de meeste EU subsidies naartoe gaan. Voor die subsidies hoort ook wat terug in de vorm van strenge wetten om nog wel de kwaliteit te behouden.

1 like

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Of ze mogen gaan protesteren met zn allen of niet.

franse taferelen dit

1 like

Ja dat weet ik. Maar ik begrijp ergens de veehouders ook, ik zie hen ook als slachtoffer vh systeem. (zie de dieren ook als slachtoffer maar zie dus niet alleen de veehouders daarin als boosdoeners)

1 like

Ik las in de volkskrant het best vertegenwoordigd worden in de politiek van alle doelgroepen. Vooral het CDA en denk ook ChristenUnie zijn partijen die heel erg voor de boeren opkomen. Misschien juist wel op de verkeerde manier door steeds alles te willen aanpassen (zoals met stikstofbesluit) en dan is het op een dag niet meer houdbaar en hebben ze uiteindelijk dus de boeren juist niet geholpen. Dus veel te veel korte termijn denken door politiek. (En misschien hadden de boeren die kunnen voorzien maar het is toch juist een taak van de overheid bij dit soort grote projecten.)

1 like

Ik kan daar zelf niet zoveel over vinden (hehe met 10 minuutjes googlen kom je er niet, Vaiana), maar ik kan me inderdaad voorstellen dat het de laatste jaren met de verduurzaming wel lastiger en duurder voor ze is geworden. Ik heb me al een paar jaar niet meer zo in de wetgeving van de EU verdiept dus ik weet niet welke veranderingen er de afgelopen drie jaar gemaakt zijn (toen ging het vooral om de quotas qua koeien). In Nederland is volgens mij het vooral nu de regeling rondom stikstof voor de boeren een punt, toch?
Ik geloof zeker dat er boeren zijn die echt constant voorop willen blijven lopen, maar ik durf ook wel te zeggen dat ik ook geloof dat een gedeelte van deze boeren het niet zo nauw met de wetten en ontwikkelingen wilt nemen. Er zijn niet voor niks onnodige branden in megastallen.
Voor de boeren die zo hun best doen en voor degene die het niet op kunnen hoesten, maar het wel willen heb ik echt wel begrip.

Ik vind het wel heftig inderdaad dat het niet zo onder controle is, hoop dat het niet te veel uit de hand loopt, maar eigenlijk ook wel heel vet/goeie actie. Superveel media-aandacht ook (zeker als je het vergelijkt met d eklimaatstaking van afgelopen vrijdag).

Ik denk eerder dat dat is, omdat de gemiddelde Nederlander van middelbare leeftijd zich hierin interesseert en niet het hele verkeer in de war gooit.
Als klimaatactivisten op een fiets over de snelweg zouden rijden zou het ook meer in het nieuws zijn.

1 like

Ja dat bedoel ik ook eigenlijk, volgens mij moeten klimaatacties gewoon ook een stuk verstorender worden.

3 likes

Het is niet zo zwart wit. Die subsidies komen juist voort uit de steeds scherpere wet en regelgeving. Het is een beetje een vicieuze cirkel. Ze moeten investeren om iets te krijgen maar uiteindelijk leveren ze daar ook weer geld op in.
Het vlees wordt geëxporteerd naar landen waar die wetgeving niet zo streng is. De marktprijs wordt steeds lager terwijl de kostprijs blijft stijgen.
Vorig jaar legde het overgrote deel van de veehouders geld bij. Op het moment is dit in de varkenshouderij iets verbeterd, voor zo lang het duurt.

De alternatieven die jij noemt zijn mooi (dat bedoel ik niet sarcastisch) maar in de meeste gevallen gewoonweg niet haalbaar. Boeren hebben (mede) door alle verplichtingen en investeringen gigantische schulden; leningen bij de bank, de hypotheekverstrekker, leveranciers enz. Ze kunnen gewoonweg niet stoppen of zo dusdanig veranderen zonder failliet te gaan.

Ik kan alleen spreken over boeren die ik ken maar zij doen er alles aan om aan alle regels en wetten te voldoen en ze zorgen met hart en ziel voor hun dieren*. Maar ze moeten bovenal keihard vechten om hun hoofd boven water te houden.

Als zij dan ook nog eens hun huis/bedrijf/levenswerk dreigen kwijt te raken (tegen een belachelijke saneringsprijs) ja dan snap ik wel dat ze actie ondernemen.

*uiteraard is dit een discutabel punt, daarvan ben ik me bewust.

6 likes

Iemand reageert ook met:

7 likes