Ik vind het ook wel ironisch dat één van de redenen, om de agrarische sector aan te willen pakken, is dat Lelystad airport nu niet mag uitbreiden.
Het is natuurlijk nog even de vraag hoe dit daadwerkelijk uit gaat pakken maar goed: wat een goed nieuws! Word zo moe van al die mensen die ik gewoon met hun telefoon bezig zie in de auto
Interessant die laatste opmerking. Ik ben best wel sympathiserend met de boeren, maar wilde net dit hier posten. Natuurlijk zijn niet alle boeren rechts (en ja dit is er maar 1), maar ik snap best dat rechtse politici hierop aanhaken, als je kijkt naar hun beoogde doelgroep is het ook gewoon zo dat ze op het platteland meer sympathisanten hebben dan in de randstad. Deze confederate flag vind ik wel een beetje jammer. (En dat de NOS erover schrijft en het dan heeft over ‘blanken’ ook, maar goed da’s weer een ander punt en al helemaal weer typerend voor mijn ~randstadbubbel~.)
Het is ook veel makkelijker om na te denken om ‘woke’ te doen vanuit de stad, op een gemiddelde kantoorbaan, dan als je je eigen bedrijf hebt, daar de verantwoordelijkheid voor draagt en taken nou eenmaal uitgevoerd moeten worden. Dan gaat de realiteit voor allerlei dingen, kan me niet voorstellen dat wokeness hoog op de prioriteitenlijst staat.
Hetgeen ik haat aan de hele ‘wokemove’ is dat mensen schijnen te denken dat woke zijn en doen het állerbelangrijkste is. Nu met de boerenopstand, maar merk het overal in. Dat mensen het dan de hele tijd daarover gaan hebben ipv de praktische kant van dingen. Niet iedereen leeft in dezelfde woke omgevingen en omstandigheden.
Rol altijd keihard met mn ogen als zulke mensen dan klagen over ongelijkheid in arme landen. Ik bedoel, sure een probleem. Maar wij begonnen ook pas woke te worden toen onze bedjes veilig gespreid waren en de maagjes gevuld. Het is toch een beetje een luxe iets om je zorgen over te maken, in de optelsom van alles.
Maar ja t voelt goed, om vanuit je ivoren toren naar beneden te schreeuwen.
Hm ja je hebt gelijk, het is idd veel genuanceerder. Volgde mijn aannames iets te snel, Forum is juist in de Randstad populair en die klassieke PvdA-scene in het noorden was ik ook vergeten. CDA springt er denk ik nog het meeste uit als plattelandspartij.
Ik zie verder overigens niet heel veel aandacht voor die vlag. (Maar volg twitter niet, kan me zomaar voorstellen dat het daar anders is.) Maar ik begrijp je punt, ben het verder ook niet eens als op basis van 1 zo’n vlag verder het hele protest wordt afgeschreven.
Iets anders nog trouwens over het boerenprotest: ik sympathiseer met de individuele boeren die het moeilijk hebben, maar dit artikel las ik net en laat ook wel een andere kant zien ervan
Onderschat de pr-machine en verenigdheid van de boeren niet. Ik ben er niet echt heel sterk op ingelezen, maar heb het idee (In vergelijking met mijn eigen referentiekader, het onderwijs) dat de boeren veel beter verenigd zijn dan vele andere partijen die momenteel rede tot protest hebben. Daarnaast: Een van de best bekeken programma’s op tv is een boerenprogramma en dat programma toont nog altijd een niet stuk te krijgen positief beeld van de boer. Als dat niet een enorme pr-machine is.
Dat soort dingen bedoel ik! Dat For Farmers heeft bijvoorbeeld een lijntje met Yvon Jaspers. Zij betalen haar voor imagocampagne, maar Yvon maakt ook Boer zoekt Vrouw. Waardoor ik echt niet meer geloof dat dat een objectief gemaakt programma is (wat je verwacht van de npo). (Ze maakt bijvoorbeeld ook Onze Boerderij, wat consequent gaat over problemen in het boerenleven. De gemiddelde docent mocht willen dat er zo’n serie, over de problematiek, door een goed team gemaakt werd. Edit: waarbij die serie ook nog eens gelinkt werd aan een van de grootste feelgoodprogramma’s van Nederland).
For Farmers heeft ook een lijntje met de Zwarte Cross. Zijn echt druk achter de schermen op een hele hoop manieren.
Brr
Het schijnt dus om 3 doden en een miskraam in de afgelopen drie jaar te gaan. Wordt nu gebracht alsof het deze week was.
Listeriose is een meldingsplichtige ziekte, als je als dokter uitvindt dat je patiënt dat heeft moet je binnen 1 dag de GGD bellen (en het microbiologisch lab dat de listeria gekweekt heeft doet dat ook automatisch), en de GGD gaat dan op zoek naar de bron, dus ze zullen misschien bij al deze mensen thuis wel hamplakjes met listeria hebben gevonden en vanuit daar gaan ze dan verder terug in het proces om de uiteindelijke bron te vinden (in dit geval dat ene vleesverwerkingsbedrijf dus).
Ik vind het helemaal niet treffend. Een feit kennen is niet hetzelfde als iets proberen te doen tegen mensen die dat feit ontkennen toch? En dat is wat activisme is lijkt me.
Ik zeg overigens niet dat ik vind dat Greta een nobelprijs zou moeten krijgen, ik vind het geweldig wat ze doet, maar er zijn nog veel meer mensen zoals zij.
Oeps sorry, het citaat zo uit zijn context losgerukt komt misschien inderdaad vreemd over.
Ook @kika
Greta is natuurlijk zeker een activist, maar het punt van het artikel is dat niet alleen negatieve aandacht voor haar als persoon af kan leiden van de inhoud, maar dat ook positieve aandacht dat wellicht zou kunnen doen. Personen als Mark Rutte bestempelen haar als een baken van hoop (wat ze zeker ook is), maar wat heb je aan zulke positieve woorden als je datgene wat ze inhoudelijk zegt naast je neerlegt? Mark Rutte heeft ook wel eens over Nederlands jongeren die in actie kwamen gezegd dat hij het fantastisch vond dat zij zich daar zo voor inzetten, maar zei er toen meteen achteraan dat er echt niks meer gedaan kon worden dan wat er nu al gebeurt.
En ik vond specifiek dit citaat interessant omdat veel mensen zo ontzettend bezig zijn met hoe zij overkomt en als ze dan wel iets inhoudelijks moeten zeggen niet veel verder komen dan ‘Misschien heeft ze wel een punt hoor, maar …’. Terwijl Greta helemaal niet ‘misschien een punt heeft’, ze vertelt puur de feiten, of we wel of geen klimaatprobleem hebben is gewoon echt geen kwestie van meningen. Ik vind het heel kwalijk dat mensen denken dat het oke is om feiten als meningen af te doen door op te merken dat het allemaal wel heel activistisch is.
ik vraag me toch ergens af of dit anders was geweest als het meer ‘rechtse’ demonstranten waren? want duizenden kilometers file veroorzaken/snelwegen blokkeren is wel ok en veilig??
Vraag me af waar vandaan komt dat het boerenprotest een rechtse demo is? (Over het algemeen, niet per se omdat jij het nu zegt trouwens, hoor het vaker) Omdat rechts georiënteerde mensen het aanmoedigen? De plattelandsprovincies zijn van oudsher namelijk vrij links als je naar de kaart kijkt bij verkiezingen.
Ken ook overigens net zo veel mensen die links stemmen die het ook aanmoedigen dat de boeren de straat op gaan.
Maar is inderdaad wel curieus bij dit protest… Al valt het beeld me vandaag verder wel mee. Heb niet het idee alsof het er allemaal heel hard aan toe gaat. De demonstranten zijn respectvol en de politie doet wat de burgemeester hen opdraagt.
Hmm ja ik vind de term rechts ook arbitrair. Misschien is de term conservatief/traditioneel meer wat ik zoek. Los van het boerenprotest lijkt het (vanuit wat ik zie) genormaliseerder om daarvoor met meer harde middelen te mogen demonstreren.
Ben wel benieuwd wat er zou gebeuren als klimaatdemonstranten massaal op de fiets over de snelweg naar Den Haag zouden trekken haha