Nieuws, actualiteit en politiek

Ja, alleen (dit is denk ik wel een onpopulaire mening haha), het belang van school wordt natuurlijk ook met name gemeten vanuit maatschappijparticipatie. Als een kind een goede basis opleiding genoten heeft, draait het makkelijker mee in de samenleving zoals wij die ingericht hebben. Maar wat nu als je die samenleving helemaal niet steunt? Dan wordt het naar school gaan van kinderen waarschijnlijk ook wel minder belangrijk geacht en ook dat staat de ouder wel vrij om te vinden natuurlijk. Anderzijds ontneem je je kind wel de kans om ooit adequaat mee te draaien in de maatschappij, mocht hij/zij dit willen. Lastig… doet me denken aan die film ā€˜Captain Fantastic’ volgens mij? Daarin brengen ze dit dilemma ook aan bod.

Ook @flamoes trouwens

3 likes

Maar daarvoor zijn toch gewoon wetten, die o.a. zijn gemaakt om kinderen te beschermen. Ik vind het heel goed dat je als ouder niet maar gewoon mag doen wat jij wil, ten koste van je kinderen. Sommige ouders vinden school waarschijnlijk niet belangrijk maar dat is het objectief gezien toch gewoon. Ik snap gewoon niet zo goed hoe je daar over kunt twisten.

Ik denk dat ik het gewoon niet met je eens ben.

8 likes

Haha dat kan. Ik snap ook dat jij vanuit een juridische hoek komt natuurlijk haha. (Je studeert toch rechten?)

Maar ik vind dat wetgeving heel erg uitgaat vanuit ā€˜de maatschappij’ en ā€˜de samenleving’ en wij gebruiken dat ook als richtlijn als ā€˜het goede’ (ā€˜civilisatie’ en ontwikkeling etc). Maar ik begin de laatste tijd de twijfelen of ik het daar mee eens ben. Ik heb er opzich geen andere tegen-mening over, maar vind het wel een dilemma.

5 likes

Haha klopt. Maar ik vind niet per se dat je de wet moet volgen omdat het de wet is, maar omdat die wetten zijn gemaakt om kinderen te beschermen. In opvoeding zijn er een hele hoop dingen waar je over kunt discussiƫren maar sommige meningen zijn objectief gezien toch gewoon beter dan andere, omdat ze bijv. onderbouwd zijn met wetenschappelijk onderzoek? Ik denk dat je kind beroven van de mogelijkheid tot scholing/contact met de buitenwereld wel een van de dingen is waarvan je kunt zeggen dat het objectief gewoon slecht is voor een kind.
Maar goed, misschien zit ik dan te veel vastgeroest in een Westers denkbeeld.

1 like

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1727383689/verhuurster-kelderboerderij-ik-sta-perplex

Je kan als kind prima nooit naar school geweest zijn. In de leerplicht wet bestaat een uitzonderingsgrond voor ouders die vinden dat er in hun omgeving geen scholen zijn die aan hun levensbeschouwelijke invulling voldoen.

@lapzwans dit is geen paternalisme. Ja je mag je leven invullen zoals je wilt, maar wel als je weet wat de mogelijkheden zijn. De volwassen kinderen waren daarvan duidelijk niet op de hoogte. Daarnaast; wachten op het einde is een waanidee. Geen levensinvulling. Je kan bijvoorbeeld graag in isolatie willen leven en je leven zo invullen, maar dat is iets anders dan bang zijn dat het einde van de wereld komt.

4 likes

Floortje Dessing had ooit een aflevering over ongeveer dit. Dat ging over een gezin dat op een onbewoond eiland woonde en die kwamen daar 1 of 2 x per jaar vanaf om eten te halen op het vasteland. Zij hadden een kind dar bij hun woonde, maar die zag dus ook (bijna) nooit andere mensen dan zijn ouders.

1 like

Hebben jullie goede websites om nieuws te volgen? Ik kom nu niet verder dan nu.nl maar wil eigenlijk websites met wat meer backstories.

Voor alle goede sites (financial times, NY times) moet je betalen na 2 artikelen dus dat is een beetje irritant…

Guardian heeft nergens een paywall op!

2 likes

Volkskrant is wel goed met achtergrondverhalen. Correspondent is ook heel sterk maar dat zijn meer verhalen, niet altijd harde nieuwsfeiten

1 like

Hoe gaat dat in Amerika eigenlijk, met homeschooling? Dat mag daar toch gewoon?
Het lijkt me allerminst wenselijk voor die kinderen (ivm sociale contacten met anderen) maar ook omdat je als ouder toch (meestal) niet de educatie kan geven die een vakdocent wel geeft. Is er een soort curriculum/eindexamen waarmee iets getoetst wordt? En kunnen die kinderen later makkelijk aansluiten bij de maatschappij?

2 likes

Ik ken iemand in NL die thuisonderwijs heeft gehad van zijn ouder ter vervanging van onderwijs aan de middelbare school. Gaandeweg ontdekte ik dat de jongen best veel gemist heeft. Zo bestonden zijn lessen vooral uit het leren van een taal waar de (niet tot docent opgeleide) ouder zelf ā€˜iets’ mee had. En ja, het gemis aan sociale contacten in bijv. de puberteit heeft veel invloed gehad.

1 like

Ja maar je moet ook wel eens of een x aantal keer in het jaar een toets afleggen op een andere locatie dan thuis om te zien of je de stof wel echt beheerst van het leerjaar waar je dan in zou zitten. Ik vraag me af of dat hier dan ook is.

Ah, de mevrouw op de boerenlivestream van NOS zegt dat ze de ā€˜Partij voor de Boeren’ heeft opgericht. Weer een nieuwe politieke partij :thumbsup:.

3 likes

Als je de link opent in een incognito-venster, kan je de artikelen vaak wel gewoon lezen. In ieder geval, dat geldt voor Nederlandse websites. Of elke keer je cookies weggooien, maar dat is ook zo veel gedoe.

2 likes

Motoragent aangereden door trekker op de A7 :thumbsup:
Niet opzettelijk trouwens

Die oudste zoon uit de boerderij in Drenthe heeft een Facebook, instagram en twitter account.
Het verhaal klopt niet helemaal.

Ik heb ooit echt een maand lang allerlei artikelen gelezen over homeschooling in Amerika omdat ik bepaalde blogs had gelezen en nieuwsgierig was geworden. Sowieso verschilt het per staat welke eisen er worden gesteld aan de ouders om aan homescholing te doen, waardoor de kwaliteit erg uit elkaar kan lopen. Ik volgende ooit de blog van iemand die meerdere kinderen had (4 of zo) maar wel een hogere opleiding had genoten om op een basisschool les te geven. Van haar had ik het idee dat de kinderen niks tekort kwamen. Bovendien zaten de kinderen ook op sportclubs en deden ze field trips met andere gezinnen. Maar je hebt ook van de zwaar religieuze gezinnen waar 1 vrouw zonder middelbare schooldiploma aan 8 kinderen lesgeeft en een curriculum gebruikt dat echt een vaak samenraapsel is van tig methoden en de kinderen nauwelijks optrekken met mensen buiten het gezin.
Dat lijkt me niet de bedoeling. Een frappant detail is ook dat je in veel Amerikaanse staten niet eens in het bezit hoeft te zijn van een middelbare schooldiploma om je eigen kinderen te onderwijzen.

En wat ook populair is is ā€œunschoolingā€: ā€˜Unschooling is an informal learning that advocates learner-chosen activities as a primary means for learning’. Ik ben daar geen grote voorstander van.

2 likes

Ik zeg nergens dat het raar is? Ik vind wel dat we al erg veel politieke partijen in het parlement hebben, waarvan het nu eenmaal niet altijd een toevoeging aan het stelsel is. Overigens hebben de leraren, jeugdzorgmedewerkers en ambtenaren ook geen eigen partij toch? Volgens mij komt geen enkele partij voor alle belangen op die ā€˜iemand’ heeft. Maar er zijn wel partijen die zich duidelijk meer richten op agrariĆ«rs dan anderen. En misschien behartigen die niet Ć”l je belangen maar er is ook geen partij die de mijne volledig behartigd.

5 likes

Een instagrammer die ik graag volg is de laatste tijd ook heel veel bezig over unschooling. Ik wou er nog eens een google rondje tegen aan gooien.

@lapzwans ik volg je wel over dat school vooral goed is om mee te draaien in onze maatschappij. Maar is dit wel de enige correcte manier?
Ik stel me er ook meer en meer vragen bij of dit wel de enige manier is van leven. Werken, werken, werken voor telkens meer geld maar geen tijd om te kunnen genieten van je leven en te investeren in je familie en vrienden. Elk op ons eigen eilandje…

3 likes