Ben het met je eens hoor, ik vind 90 ook veeeel te langzaam. Ik rij zeker 30000 kilometer in een jaar, mede door mn werk, en pfff moet er niet aan denken dat de maximumsnelheid 90 wordt.
Als het werkelijk voor het milieu zoveel impact heeft, zou ik sowieso mijn eigen wil voor snelheid opzij zetten. Maar ik denk dat die impact niet zoveel is en files blijven hetzelfde. Doorstroming misschien beter, maar kijkende naar de gemiddelde ochtend- en avondspits is dat een druppel op een gloeiende plaat. De gemiddelde reistijd + de gemiddelde maximumsnelheid gaat vrijwel niks veranderen en daarbij ook niet de uitstoot. Ik denk dat we elektrische auto’s veel meer moeten stimuleren en niet zo’n flutmaatregel wat leidt tot alleen meer frustratie voor de automobilist. En daarbij zowel de werkgever en werknemer veel meer moeten stimuleren om dichterbij/thuis/buiten de spits te rijden. Het is te belachelijk voor woorden dat een paar jaar de bijtelling voor een elektrische auto’s onder de 10% was, maar dat ze dat nu weer willen verhogen. Zag op mn werk met de lage bijtelling iedereen vrijwel voor de elektrische auto kiezen en hun gemakken opzij zetten (het is af en toe heel irritant om op te moeten laden midden in je werkdag, soms had alleen ‘s avonds opladen niet genoeg bereik), maar ja nu niet meer want de overheid gaat de bijtelling opschroeven en je zit 4 jaar aan een auto vast.
Ook weet ik niet of 90 km echt zoveel verschil maakt qua uitstoot. In de spits kan ik vaak niet eens 90 rijden op de meeste stukken en dat zal echt niet veranderen door de maximumsnelheid. Dikke file blijft dikke file. En dan ben je 2-3 minuten op zn hoogst en vaak niet eens eerder thuis, wat ik zeg olie op een gloeiende plaat. Daarbij verbruik ik over dezelfde afstand soms iets minder en soms iets meer bij een constante gemiddelde snelheid van 120 vs 80/90. Dus tja ik ben van mening dat het echt een flutmaatregel is.