No buy challenge (o.a. 6 weken niets kopen)

Ik zit eraan te denken om in 2021 het hele jaar niks nieuws te kopen. Omdat het goed is voor de wereld qua duurzaamheid, maar ook omdat ik zoveel spullen heb en ik er graag tevreden mee wil zijn. En omdat ik onnodig veel geld uitgeef wat we echt beter kunnen gebruiken. En ook omdat het me best wel een leuke uitdaging lijkt om marktplaats/vinted/kringloop af te gaan voor toffe nieuwe dingen waar al eens iemand van gehouden heeft. En om liefdevol mijn eigen spullen goed te onderhouden, zodat ze lang mee gaan.

Wil er wel wat spelregels omheen bouwen. Ik zit te denken aan:

1. Ik mag wĂ©l ondergoed, sokken en panty’s nieuw kopen. Ik verwacht nl wel een keer 2 of 3 nieuwe BH’s nodig te hebben volgend jaar. Maar ik wil me niet nu gedwongen voelen die te kopen voordat mijn challenge start. Sokken en ondergoed heb ik denk ik genoeg van om een jaar niet te hoeven kopen.
  2. Ik krijg 3 (of 5?) “jokers”. Om iets nieuw te kopen als 2e hands Ă©cht niet mogelijk is en ik ook niet lang zonder kan.
  3. Cadeautjes mag ik gewoon aannemen, al moeten mensen wel weten dat ik liever iets heb dat ik op kan gebruiken of iets leuks om te doen.
  4. Schoenen mag ik nieuw kopen, want ik heb een lastige maat en lastige voeten. Al verwacht ik geen schoenen nodig te hebben met mijn huidige collectie.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of goede tips voor vintage kleding, want dat laatste vind ik het spannendst
 en zijn er die het leuk vinden om mee te doen met deze challenge en er in dit topic over te kletsen?

8 likes

Je geeft me inspiratie om iets soortgelijk te doen. Ik ga even een lijstje maken voor mezelf en zal daarna ook hier posten!

1 like

Ik ga in januari starten met een no buy challenge tot 1 juli! Al mag ik ook geen Vinted aankopen doen (3 weken geleden 5 paar sneakers op Vinted in 1 week gekocht. Sloeg nergens op dus ook tweedehands is gewoon achterlijk met mijn kledingcollectie).

Dus @JeMoeder ik doe met je mee!

Ik heb wel ook een paar regels:

• ondergoed dat kapot gaat, mag opnieuw gekocht worden. Maar m’n mand overspoeld van onderbroeken, dus zal niet nodig zijn.
  • ik heb enkel 2 goedkope zwarte skinny jeans dus als die beiden dermate kapot gaan dat ik ze niet kan maken, mag ik een nieuwe kopen. Omdat het essentieel is voor m’n werk en ik een hele lastige broekmaat heb.
  • geen tweedehands
  • cadeaus mag ik aannemen, al krijg ik toch nooit cadeaus hahahah
  • m’n bh is net kapot gegaan en heb er maar twee dus als de lockdown voorbij is, mag ik een nieuwe bh passen en kopen
9 likes

Ik wil echt graag wat beter beginnen sparen aangezien ik enkele grote uitgaven ga hebben in 2021. Wil ook graag een Excel bestand maken met mijn uitgaven om goed te kunnen bijhouden wat ik koop. Heb echt nog een absurde stash met beauty en make-up producten liggen die ik gewoon niet gebruik, daar geef ik echt te veel geld aan uit.
Dus niets meer kopen buiten deze uitzonderingen:

1. Ik krijg een cadeaubon voor kerst en die wil ik graag gebruiken voor een armband.

2. Als ik op vakantie ga wil ik graag een souvenir kopen.

3. Ik wil graag de sims ecologisch leven kopen als deze in de aanbieding is.

4. Enkel wat ik effectief nodig heb zoals ondergoed dat vervangen moet worden. Andere kledingstukken heb ik meer als genoeg en hoeft niet vervangen te worden.

5. Misschien enkele jokers ik ben nog aan het twijfelen hoeveel. 4 of 6 ofzo?

3 likes

Ik wil vanaf januari ook wel weer 6 weken gaan doen eigenlijk. Wat ik van mezelf wel mag kopen:

• verzorgingsproducten die op zijn en waarvan ik niets meer in de kast heb staan;
  • boeken die ik direct ga lezen (met name voor een boekenclub waar ik in zit). Wel eerst even kijken of ze er in de bibliotheek ook zijn maar ik lees e-books dus meestal is dit niet zo;
  • cadeautjes voor andere mensen.
1 like

Ok ik heb gefaald.

Veel te dure schoenen gekocht :laughing:

Edit : fuck ik zie nu dat mn vorige post nog maar 8 dagen geleden is.
Echt een fail dit :tired_face:

14 likes

Oh, ik doe ook mee met jouw opgestelde regels want die komen wel overeen met hoe ik het zelf zie.
Voor mij is Vinted ook een beetje mijn zwakte: ik denk te snel, ach het is tweedehands en het kost niet veel geld maar ik overdrijf dan zo. Vorige week had ik opeens 3 lopende orders met dingen die ik niet eens per se nodig heb.

2 likes

Eerste “nothing new” aankoop is een feit!

We kregen voor Kerst van mijn moeder een cadeaubon van €100. En ons eerste idee was er een wijnrek van te kopen. Alleen ik wilde niet meteen al iets nieuws kopen, die bon komt vast nog wel een keer van pas. En dit wijnrek heb ik dus vanmiddag voor €25 opgehaald 10km verderop via Marktplaats.

11 likes

Ik ga ook meedoen!

Mijn regels:

• drie maanden lang geen kleding kopen, einddatum 31 maart 2021
  • persoonlijke verzorging: alleen als iets op is en ik geen backup meer heb, einddatum ook 31 maart
  • geen spullen voor ons huidige huis, alleen als het op de wishlist van ons nieuwe huis staat Ă©n niet kan wachten mag het
  • eten en drinken (coffee2go bijv) mag wel, ik steun graag de lokale ondernemers en horeca

Ik ben in december al wel begonnen, mijn laatste kledingaankoop was op 21 november zie ik. En sindsdien heb ik volgens mij ook geen niet-noodzakelijke cosmetica oid gekocht. Dus als het lukt, dan heb ik een no buy van vier maanden.

En het belangrijkste, mijn motivatie:

• ik heb een kast vol prachtige kleding waarvan het zonde is om ze te weinig te dragen
  • waarderen wat ik heb geeft meer geluk dan iets nieuws kopen
  • het is beter voor de wereld
  • het bespaart geld wat we voor ons nieuwe huis goed kunnen gebruiken
  • less is more, het geeft overzicht, ruimte en tijd
7 likes

Ik doe ook de no buy challenge, met zo’n pagina op insta! Ik doe meestal 2x pj bij seizoenswisseling mn aankopen en heb nu wel eea gekocht voor winter en 1 hempje en 2 tshirts alvast voor de lente. Maar heel veel kleding past niet meer ivm afvallen, dus was sowieso wel nodig. Ik ga in de aankomende periode ook een aantal kledingstukken laten vermaken, dus hopelijk ga ik ook mn kast daar weer een beetje mee herontdekken :slight_smile:

2 likes

Ik ben vandaag mijn laatste twee Vintedaankopen gaan ophalen. Ik ga ook tem 1 juli niks meer kopen want ik heb eigenlijk ook helemaal niks meer nodig.

Mijn grootste valkuilen zijn Vinted, instagram, eten en drinken on the go, eten bestellen uit luiheid terwijl ik genoeg in huis heb en magazines kopen die ik maar 1x bekijk.

• ik heb me afgemeld bij enkele nieuwsbrieven van webshops
  • ik heb enkele van mijn lievelingsmerken op insta ontvolgd
  • ik heb een extra gratis online spaarrekening aangemaakt zodat ik echt potjes kan maken: zichtrekening is voor vaste lasten en ‘zakgeld’ voor leuke dingen / gewone spaarrekening is voor buitenlandse stage en mijn katten (doe ik samen omdat ze allebei korte termijn zijn) / extra spaarrekening is om te sparen voor een huis

Oke, nu ik het zo neer heb getypt op het forum voel ik me opgelucht en ergens ook serieuzer, alsof ik nu meer verantwoording moet afleggen haha. Het voelt veel echter dan het gewoon op te schrijven in een schriftje.

5 likes

Ik doe ook mee! Merk dat ik zo vaak onzin bestel als ik me verveel. Als ik in een winkel kleren koop doe ik nooit een miskoop, omdat ik dan goed nadenk over mijn aankoop, het goed kan passen en weet dat het me mooi staat. Maar online bestel ik zo een virtueel mandje vol en wordt ik getriggerd door ‘sale’ en door kortingscodes etc en 9/10 keer is het een deceptie. Dus ik wil in ieder geval 6 weken geen nieuw kleren kopen. Ook als doel om als ik na die 6 weken kleding nodig heb, eerst kijk wat tweedehands mogelijk is (ik heb net Vinted gedownload en zie dat daar genoeg keuze is).

2 likes

Ik doe ook mee. Mijn doel is om minstens tem eind maart geen kleding en schoenen te kopen. Ook verzorgingsproducten heb ik in overvloed, dus die moet ik eerst opmaken (zal nog langer duren dan eind maart) voordat ik nieuwe mag kopen.
Let’s do this!

3 likes

Laatste koopdag :sweat_smile::sweat_smile:. Heb toch nog even wat wasbare mondkapjes besteld. Krijg er een soort van stress van haha, echt erg. Zo van, het moet nu want straks kan het niet meer. Precies de reden waarom ik even een halfjaar moet stoppen.

4 likes

Ik meld me hier ook! Ik presteer het best onder niet te intense doelen, dus ik start met 2 maanden (en als 3 maanden lukt dan is dat mooi mee genomen).

Paar uitzonderingen:

• verzorgingsproducten als ze op zijn
  • winterjas uit de sale
  • badkamer meubel (random, maar moet ik nog haha)
1 like

Ga ook mee doen. Wil het liefste tot 1 april volhouden en daarna weer even wat kritischer zijn. Heb afgelopen twee maanden veel spullen gekocht en merk dat ik daar ook wat onrustig van wordt.

Bovendien wil ik graag in het nieuwe jaar naar de huidtherapeut om wat adertjes/couperose weg te laten laseren en littekens van acne. Dat heb ik tot nu toe uitgesteld vanwege de prijs. Geld wat ik overhou kan ik daar mooi voor wegzetten.

Wat ik niet mag kopen en waar mijn geld voornamelijk naar toe gaat momenteel.

• planten en plantenpotten (ook niet als er een plant doodgaat)
  • spellen (heb aantal op mijn lijstje maar ook kast vol met spellen die ik nog weinig heb gespeeld)
  • kleding (wil uiteindelijk paar mooie duurzame basics nog maar dat mag ik pas vanaf april weer kopen eerst kijken wat ik komende maanden “echt mis” in mijn kledingkast.
  • Schoenen (verwacht ik ook niet nodig te hebben op korte termijn)
  • Accessoires voor in huis. (Eerst eens al die geurkaarten opbranden)
  • verzorgingsproducten (alleen als iets op is waar ik geen vervanging voor heb en dagelijks gebruik)

Ben benieuwd hoe dit gaat komende weken.

3 likes

Ik doe ook mee tot in elk geval halverwege februari.

Uitzonderingen

• nieuwe winterjas
  • nieuwe broeken
  • Ikea (moet daar nog een keer heen en moet wat spullen hebben nog)
  • misschien nieuwe schoenen, maar daar ben ik nog niet over uit
  • als iets op is
  • ik mag 1 nieuwe plant kopen
  • asketting etc :slightly_smiling_face:
2 likes

Ik doe ook mee. Ik ga minimaal twee maanden niks voor mezelf kopen dat ik niet nodig heb, dus geen kleding, schoenen, kaarsen, frutsels etc. Ik heb meer dan genoeg van alles namelijk.

Uitzonderingen:

• Verzorgingsproducten zoals shampoo en lenzenvloeistof
  • Cadeautjes voor anderen
  • Dingen voor ons nieuwe huis die echt nodig zijn (dus geen frutsels)
1 like

De gevaarlijkste app van dit jaar moet er toch echt aan gaan geloven nu.

11 likes

Ik meld me ook. Wil de komende 3 maanden geen nieuwe kleding meer kopen. Uitzondering hierop zijn ondergoed en BH’s. Daarnaast mag ik van mezelf wel nieuwe make-up kopen als het op is! Hoop hiermee mijn spaargeld even een boost te geven.

1 like