ik heb eigenlijk alweer iets gekocht wat ik niet echt nodig had maar ik moet ook geen winkels als tkmaxx ingaan. Verder gaat het opzich wel goed met het niets kopen. ik ga black friday gewoon werken en niets bestellen
Oké ik heb zojuist mijn schoenen verpest in de wasmachine (ze stonken) dus nu heb ik wel nieuwe schoenen nodig
Paar video’s op YT tegengekomen waarin meiden reflecteren op hun 2019 als volledig NO BUY YEAR. Heel leuk idee! Wil ik denk ik ook doen maar dan wel met bepaalde regels wat ik wel en niet mag kopen van mezelf. Bijv. dingen eerst opmaken voordat ik nieuwe koop (denk aan make-up en verzorging) en kleding vervangen als het nodig is als het stuk is o.i.d. Je kan ook zelf een restrictie opleggen van max. 1 item per maand kopen als het gaat om kleding of schoenen. En je kunt ook letten op onnodige uitgaves zoals koffie en snacks onderweg.
Benieuwd of er hier meiden zijn die mee willen doen?
Ik ga in ieder geval nadenken op de regels die ik wil hanteren
Als je op Reddit zit is de r/nobuy en de r/makeuprehab misschien wel motiverend. Ik deed zelf een replacement only-no buy voor make-up in 2019 en dat beviel goed!
Dankje voor de tip!
Ik ben nu zelf een lijst aan het opstellen met artikelen die ik niet hoef te kopen, misschien alleen als het nodig is:
- sokken (ik heb meer dan genoeg paar)
- ondergoed (ik heb zelfs nog 2 setjes van 3 in de verpakking als back-up)
- beha’s (ik heb 2 fijne, maar misschien wil ik toch wel 2 nieuwe aanschaffen omdat er slijtage gaatjes in beginnen te ontstaan)
- shirtjes, truien, vesten (heb ik genoeg van, altijd basic dus nooit uit de mode)
- spijkerbroeken, korte broeken (ik slijt mijn spijkerbroeken heel snel dus als ik er nog maar 2 heb dan mag ik wel weer nieuwe kopen. ik heb er nu 5 die ik draag.)
- sportkleding (heb ik meer dan genoeg van)
- verzorgingsartikelen (alleen als iets op is)
- make-up (alleen als iets op is)
- schoenen (ik mag van mezelf nog 1 paar sneakers zoeken om wat af te wisselen, anders draag ik elke dag hetzelfde paar)
Nieuw jaar, nieuwe kansen. Ga dit de eerste 6 weken eens proberen.
Nu koop ik sowieso al niet zo vaak iets nieuws, maar soms doe je aankopen zonder je erbij stil te staan. Ervan bewust zijn kan dus geen kwaad dacht ik zo.
Ik ga ook weer een poging wagen. Veel te veel uitgegeven en ik moet sparen . Uitzondering is een nieuwe jeans en ondergoed. O, en verzorgingsspullen
Ik heb bij de notities van mijn planner een overzicht gemaakt van wat ik niet mag kopen in 2020. Geef zoveel geld uit aan onzinnige zooi. En kledingstukken die ik niet nodig heb. Zoals m’n sokken en ondergoed la puilt uit, en toch elke keer als ik bij goedkope winkels als primark kom, koop ik sokken en ondergoed.
Niet meer doen dus. Ook heb ik echt genoeg kaarsen, notitieboekjes. Zelfde geld voor kookboeken, haha.
Ben benieuwd of ik het vol ga houden!
Ik wil dit ook gaan doen! Alleen 1 goede nieuwe bh mag, is hard nodig en had ik eigenlijk al veel eerder willen halen maar steeds geen tijd gehad. En dan verder 6 weken niets. Behalve eventueel vervanging van dingen die ik veel gebruik en op of kapot gaan, denk dat een nieuw wenkbrauwpotlood voor die tijd bijvoorbeeld wel nodig is.
Ik mag dit jaar van mezelf een aantal dingen niet kopen: Kleding, ondergoed, tassen etc. Make-up, tenzij iets op is, nagellak, hobby spullen. Ik heb overal meer dan genoeg van en moet eerst maar eens dingen gaan opmaken. Ik mag 1 boek per maand kopen als ik alle boeken die ik nog ongelezen heb uit zijn.
Ik heb wel bedacht dat ik ook veel wil verkopen, en van dat geld mag ik wat leuks kopen. Dus eigenlijk mag ik bovenstaande niet van mijn salaris kopen, maar wel van het geld wat ik krijg van dingen die ik verkoop. Al word ik wel helemaal gek van de vragen op United Wardrobe tegenwoordig.
Dit vind ik ook wel een goeie voor mijzelf. Wil meer lezen maar heb de neiging vet veel boeken te kopen, terwijl dat ook weer niet nodig is.
Ja dat heb ik ook. En 1 boek in de maand is vooral zodat ik series compleet kan maken.
Heb nu 8 weken geen kleding gekocht (behalve een keer onderbroeken bij de Hema die ik echt nodig had en ik liep al rond in de boxer van mijn vriend) en van plan het voorlopig nog zo vol te houden.
Heb een keer een streak gehad van 2 jaar geen chips kopen en was er megatrots op. Toen ik echter wel weer een keer een zak kocht, was het hek ook meteen van de dam (te vaak avondeten met chips). Nu weer een paar maanden geen chips gekocht. Gevolg is wel dat als iemand ergens chips serveert het binnen no time opgevreten is door mij.
Ik mocht enkel van mezelf tanktops en een vest kopen voor werk.
Verder qua kleding mag ik enkel wat shirtjes en topjes voor de zomer kopen.
Aangezien ik verder niks mag kopen op kledinggebied, mag ik in de herfst wel een fatsoenlijke winterjas kopen, aangezien ik nu 2 winterjassen heb waar ik met 1 al voor de 4e winter doe en de ander 3e winter. En ze zijn na deze winter wel echt op gok ik zo.
Ik moet vandaag (waarschijnlijk, anders komende week) wat kopen, want het pootje van mijn bril is afgebroken. Maar ik heb besloten dat dat oké is, want een bril heb ik echt nodig (heb lenzen, dus is als reserve). En Pearle heeft nu een actie dat je 3 brillen (1 voor iemand anders) krijgt voor de prijs van 1, dus nu is een goede tijd. Het is jammer van het geld op mijn spaarrekening, maar hier heb ik ook voor gespaard.
Verder gaat het best oké Niets nutteloos gekocht so far.
Echt goed! En inderdaad een bril heb je nodig. Kleine aanmerking, niet vanwege jou, maar meer dat zulke acties bestaan, heb je er 2/3 nodig? Ga je ze beide dragen en kun je er echt iemand anders gelukkig mee maken? Het is zo zonde als die ergens in een la rond liggen en niet gebruikt worden.
Ik heb uiteindelijk 1 gekocht en 60 euro korting gehad in plaats van een tweede te nemen Had er nu ook 2 overigens, maar die ene draag ik nooit. Al komt 'ie nu wel van pas, haha. Maar dit is de eerste keer dat zoiets gebeurt sinds ik een bril draag (zo’n jaar of 25), dus ik neem de gok maar.
Fijn van de korting, nog beter voor je portemonnee!
Ik heb ook 1 bril, was onhandig toen die door midden brak maar toen heb ik met een oude bril (wel minder sterk) gelopen voor een week. Was ook te doen. Ik draag geen lenzen.
Ik weet van mezelf dat als ik 2 brillen heb ik er alsnog maar 1 draag (net als met schoenen)
Nja lang verhaal over mij oeps maar hopelijk is je nieuwe bril er snel.
Oohja en ik heb een jaar geen nieuwe kleren gekocht maar heb vorige week 3 kledingstukken gekocht. Ben er wel blij mee maar merk dat het meteen iets in me triggert dat ik meer wil kopen. Dat niet te stillen gevoel is terug terwijl ik mensen die zeggen blijdschap te halen uit shoppen vaak een beetje een eyeroll geef :x
Ik kan op mijn bank app een overzicht krijgen met mijn uitgaven en inkomsten en wauw ik schaam me gewoon echt. Ik geef zo veel geld uit en op het einde van de maand weet ik niet waar het naar toe is. Dus ik ga proberen in 2020 een volledige no-buy te houden tenzij iets vervangen moet worden en mijn regelmatige afspraken zoals laser en wenkbrauwen… Enige uitzondering is voor en tijdens mijn reizen en trips weg.