No buy challenge (o.a. 6 weken niets kopen)

Zondag mag je los gaan!

(Ik heb ook al 10x mijn mandje gevuld en weer geleegd…)

1 like

:joy: Toch dingen besteld, dus ik heb gefaald, haha. Maar: ik heb de dingen die ik besteld heb wel 3 weken in mijn mandje gehad, dus niet zo’n impulsaankoop. Maar ik ga nu een nieuwe poging doen voor 4 weken, dus van 22 januari - 22 februari. Het enige dat ik nu wel mag kopen is een nieuwe BH, die is echt kapot. :slight_smile:

2 likes

Ik kom net tot realisatie dat het grote mensen leven duur is :sweat_smile:
1 mei ga ik uit mijn studentenkamer in een ‘echt’ huis, en wow wat zijn wasmachines en drogers duur. Daarbij is mijn laptop en mijn telefoon aan vervanging toe (had grote hoop dat ik die bij mijn nieuwe baan zou krijgen). Voor nu is mijn doel om tot 1 mei niks meer te kopen. Ik heb kleren en skincare opzich zat alleen heb ik ook net mijn eerste echte grote mensen baan dus ik hoop dat mijn kleding voldoet aan de dresscode.

Besparen op boodschappen is nu nog lastig omdat ik een kleine koelkast en geen vriezer heb, maar vanaf 1 mei wel dus dan wil ik daar vooral slim gebruik van maken.

Ik hoop zo dat ik dit vol ga houden, maar vooral make up weerstaan gaat moeilijk worden.

1 like

Ik weet nog dat enkele vrienden hun eerste wasmachine tweedehands hebben gekocht via een kringwinkel. Is mss ook een optie.

Als ik een no buy heb mag ik geen onzinaankopen doen, dat is het. Dus: wel een bh als mijn huidige stuk zijn, maar niet dat honderdste notitieboekje. En bijvoorbeeld een tourshirt als ik naar een concert, dat mag wel (als ik hem heel tof vind/de band leuk vindt). O, en geen boeken, daar heb ik er nog genoeg van.

Boodschappen tel ik niet mee en skincare gebruik ik nauwelijks, haha, maar mocht ik dat nodig hebben, dan heb ik daar een verzorgingsbudget voor.

Ik ga weer een nieuwe poging doen, aangezien ik vorige keer weer eens gefaald heb (heb het ook gewoon nog nooit gehaald, oeps). :sweat_smile: Maar ik begin wel steeds meer te ontdekken wat mijn valkuilen zijn. Notitieboekjes en pennen bijvoorbeeld. Notitieboekjes koop ik nu eigenlijk alleen nog als kerstpakket van mijn werk. Pennen probeer ik gewoon niet meer te kopen. Schoenen zijn trouwens ook zo’n valkuil (en dan vooral Dr Martens), net als boeken. Om kleding geef ik niet echt veel.

Ik schrijf wel sinds een tijd de boodschappen op en hoeveel geld we eraan uitgeven en dat is veel!

Ik ga - geïnspireerd door Yara Michels - proberen alleen nog in de sale (meer dan 50% korting) te kopen. En dan vooral van wat duurdere merken als Ganni en Fabienne Chapot. Ik ben nu heel veel uit mn kledingkast aan het verkopen en merk dat toch wel heel veel kleding van Zara en Loavies na een tijdje niet leuk meer zijn of er niet meer mooi uitziet. Het gevoel van plezier dat ik krijg bij kleding kopen blijft bij duurdere merken veel langer hangen. Hoop dat het me lukt, want dat zou betekenen dat ik tot de zomersale niks mag kopen…

6 likes

Na twee weken heb ik al zeer zwaar gecheat. Ik heb weliswaar niks zelf gekocht maar ben naar Roermond Outlet geweest en een rok en een jurk gekregen van mijn vriend als afstudeerkado. Ik kan het verdedigen met het is wel geschikte kleding voor op kantoor maar het voelt toch wel een beetje als falen. Weet niet zo goed of ik vanaf nu nog 6 weken ga doen of mezelf ga matsen.

Als tegenprestatie ga ik wel eindelijk is mijn spullen uitzoeken en proberen wat dingen te verkopen die ik toch nooit gebruik

Ik vind het persoonlijk niet tellen als je iets krijgt haha

1 like

Ik ga 1 maart weer beginnen. Heb de afgelopen maanden echr veel te veel kleding gekocht.

Doe het zelf ook al anderhalf jaar zo. Ik kan het alleen maar aanbevelen. Geef minder geld uit en ben blij met al mijn nieuwe aanwinsten. Ze worden tot nu toe ook allemaal goed gedragen, go me :sweat_smile: Vind ook voor zo goed als alle dingen die ik anders meteen zou kopen een goeie deal tijdens de sale. Succes!

2 likes

Ik ga vanaf 1 juli een no buy challenge doen voor 3 maanden.
In de maanden juli, augustus en september wil ik de volgende dingen niet kopen:

  • Kleding, schoenen en accessoires
  • Make-up, muv wanneer iets op is
  • Boeken/e-books en tijdschriften (kan veel lezen via m’n kobo abo)

Ik merk dat ik vaak dingen koop als ik minder goed in m’n vel zit, en hier wil ik graag vanaf. Niet meer op de automatische piloot alles naar m’n mandje klikken als ik moe ben van werk.

Nog iemand die mee wil doen?

6 likes

Ja ik wil wel meedoen! Er zijn nog wel nog 3 bestellingen onderweg :sweat_smile:. Weet alleen niet of 3 maanden lukt haha. Wat ik niet meer wil kopen de komende periode:

  • beauty en make up. M.u.v als iets op is inderdaad.
  • Ook geen kleding en schoenen meer.

Daarnaast wil ik nog proberen wat spulletjes te verkopen.

1 like

Leuk dat jullie ook meedoen! We slepen elkaar er doorheen :wink: Ik wil met name leren op welke momenten ik geneigd ben om impuls aankopen/aankopen die ik echt niet nodig heb, te doen en te leren dit te onderdrukken.

Voor mij zijn er ook nog 2 pakketjes onderweg :sweat_smile:

Ik doe ook mee, met dezelfde regels! Er is nog 1 pakketje onderweg en dat is een planner.

1 like

Leuk! Dat is wel een nuttige aankoop.

Voor mij is er nog een primer met SPF 30 onderweg en een box met vakjes voor m’n sieraden die nu allemaal op een hoopje liggen.

Ik ga denk ik ook het Show je laatste aankopen topic op negeer zetten vanaf morgen :sweat_smile: Vind het heerlijk om dat door te scrollen, maar het triggert ook vaak genoeg.
Gaan jullie nog acties ondernemen t.a.v. de prikkels?

Ja dit heb ik ook heel erg! Net als het Beautytopic waar vaak goede tips komen.

Het scheelt dat ik deze maand iets heel groots moest voorschieten voor m’n vriend, dus ik kan ook niet echt shoppen ofzo (net verhuisd en verbouwd, dus al t geld is op). En het helpt dat ik door corona niet echt veel leuke dingen buiten de deur doe, dus geen behoefte voel om daar een leuke outfit voor te kopen :joy:

Ik hoop dat die planner een beetje op tijd binnen komt, dan kan ik daar heel streng m’n financiën bijhouden. Om het op papier te zetten helpt toch altijd wel, is al snel confronterend. Hou het voor nu even bij in een normaal notitieboekje.

Een verhuizing gaat ook veel geld in zitten. Is jullie verbouwing wel helemaal klaar nu? Wij zijn nu ook bezig met een nieuwbouwhuis. Sparen samen gaat heel goed, maar op m’n eigen spaarrekening komt niet meer zoveel erbij :sweat:

Ik wil wel nog af en toe uit eten en leuke dingen doen.

Jaa wij hebben ook een nieuwbouwhuis. Het is nu wel helemaal klaar, alleen nog wat gezelliger maken met woonaccessoires enzo!

2 likes

Ik doe ook mee! Ik heb de laatste tijd zoveel geld uitgegeven aan kleding, ik denk dat het voornamelijk te maken heeft met verveling. Ik wil de komende 3 maanden mezelf resetten en geld besparen.

1 like