No buy challenge (o.a. 6 weken niets kopen)

Ik doe ook mee vanaf vandaag! Geef echt te veel geld uit aan onzin. Geen kleding,
make-up, huis accessoires en action/ Kruidvat. Heb genoeg voorraad dus daar moet het ook niet aan liggen.

Ik ga een jaar niets kopen. Door het thuiswerken ben ik steeds aan het online shoppen. Dit slaat echt nergens op, het is absoluut niet duurzaam en ik heb genoeg in mijn kast. Ik mag alleen essentiƫle dingen vervangen als ze kapot zijn, heb hiervoor een lijstje opgesteld (zoals bijvoorbeeld hemdjes onder kleding en mijn enige skinny jeans). Ik heb voor de meeste gelegenheden wel iets dat ik aan kan. De enige uitzondering is een nette broek als ik die nodig heb voor sollicitaties.

Zijn er meer mensen die zoiets van plan zijn?

edit: ook geen tweedehands! En het geldt ook voor make-up en sieraden.

5 likes

Ja, dezelfde redenen hier, jij ook veel succes! Ik kom over 6 weken wel updaten.

1 like

Ik ben hier in januari aan begonnen en ik heb dit weekend mijn eerste kledingstuk van dit jaar besteld haha. Ik heb/had ook een lijst met dingen die ik nog wel nodig had (jas/schoenen/spijkerbroek) maar behalve dat heb ik niets anders gekocht. Ik vind het eerlijk gezegd helemaal niet zo moeilijk! Ik heb inderdaad ook een prima gevulde kast en ik ben me al veel bewuster van wat ik nou echt draag en leuk vind. Vanwege de hitte heb ik nu dus toch een jumpsuit van een duurzaam merk gekocht want ik heb vrij weinig (nette) zomerkleding, maar de rest van het jaar ga ik zeker nog proberen vol te houden.

3 likes

Wat goed, dat klinkt als een weloverwogen aankoop!

Ik heb twee jaar lang op twee plaatsen gewoond (voor mijn werk in het buitenland) en droeg toen ook steeds dezelfde kleding die ik heen en weer sleepte. Daar was ik toen ook echt blij mee en ik kocht bijna niets. Maar nu zat ik in zo’n cyclus van steeds iets nieuws willen hebben en dan toch weer terugsturen, en weer op zoek naar iets anders nieuws wat ik ā€œnodigā€ had… Zo in de ban van het consumentisme, ik erger me dan echt aan mezelf.

Niet helemaal, maar ik probeer wel om geen nutteloze spullen te kopen en eerst op te maken wat ik heb. En vooral qua schoenen heb ik dat heel erg.

Ohhh het gaat bij mij zo goed en ik ben helemaal trots op mezelf.
zelfs de herfstcollectie kan ik goed weerstaan momenteel :scream::scream:

Ik wil eigenlijk nog wel nieuwe dr martens maar alleen als er korting is ergens een keer.

8 likes

@DonnieDarko Ze hebben op hun site zelf best regelmatig sale. Ik wacht daar vaak ook op, zeker voor de apartere modellen en kleuren.

Vandaag bijna 2 keer geld uit willen geven (notitieboekje en een boek), maar allebei niet gedaan. :grin: Uiteindelijk een nog leeg notitieboek uit mijn eigen kast getrokken.

4 likes

Oeh thanks voor de tip! :grimacing::grimacing:

En : goed bezig!! :crossed_fingers:t2:

:slight_smile: Als je je abonneert op de nieuwsbrief, dan krijg je er vanzelf een mail van. Ze hebben 2 - 3 keer per jaar sale ongeveer. Helaas sommige lijnen niet (zoals de smooth 1460 lijn met heel veel kleuren), maar heb er al heel wat voor minder kunnen kopen.

1 like

Top! Thanks. Ga ik doen! Ik zat op de 20% te wachten bij sacha ofzo, maar dit is ook nog een goeie :grimacing:

1 like

Ik heb gefaald. Heb een jas gekocht en een hele lading haarproducten aangeschaft omdat ik de cg methode eens wil proberen. :money_with_wings::money_with_wings:

Nu hoop ik dat het werkt en ik niet al die producten weer na 2 keer gebruiken in de kast laat staan. Dat haat ik namelijk zo aan mezelf.
Zoveel flesjes en rommel in de badkamer omdat ik spullen die toch niet zo werken als ik zou willen niet meer gebruik.

Herkenbaar voor iemand?:roll_eyes::roll_eyes:
Eigenlijk zou ik heel graag eens al mn spullen opmaken die ik in de kast staan maar op 1 of andere manier lukt dat nooit helemaal goed. :woman_facepalming:t3:

1 like

Ik heb enkel spullen gekocht die ik ook echt nodig had, oa een nieuwe winterjas en dag, nacht en oogcreme. Het enige wat ik niet nodig had, was parfum. Dus heb wel een beetje gesmokkeld :sweat_smile:

Ja heel herkenbaar! Zoveel spullen qua haar/make up/(huid)verzorging/parfum die ik nooit opmaak. En toch nieuwe dingen kopen :woman_shrugging:t2: Maar tegelijkertijd ook heel irritant om zoveel te hebben ervan. Wegdoen is dan ook weer zonde want ja stel dat ik het later alsnog wil gebruiken? Maar word ook onrustig van het hebben van zoveel zooi.

Tot ik weer iets nieuws tegenkom wat ik echt moet proberen natuurlijk…

1 like

Mijn doel was 3 maanden geen nieuwe make-up en kleding kopen, tenzij op.

Heb me er niet helemaal aan gehouden… Heb m’n make-up collectie uitgebreid met dingen die ik nog niet had (poeder, kwasten). Ook gestart met een nieuwe sport waarvoor ik dingen moest aanschaffen.
Qua gewone kleding wel vandaag voor het eerst wat gekocht voor een sollicitatie.

Het heeft wel meer bewustwording gecreeerd, maar had toch gehoopt dat ik alsnog wat minder zou kopen :sweat_smile:

Ik wil me hier ook weer gaan op focussen. Minder kopen, laat ik het zo zeggen. Minder impulsief kopen. Heb de laatste tijd ontzettend veel geld uitgegeven en ik wil mezelf weer even op de vingers tikken. Regels voor mezelf:

• Kleding: alleen wanneer iets kapot is of ik weer een maat kleiner moet kopen. Heb genoeg in de kast en niks meer nodig.
  • Borduur patronen: wanneer ik alles nu eens eindelijk heb gemaakt van alles wat ik heb gekocht, dan mag ik nieuwe kopen (en dan zorgvuldig uitgezocht)
  • Geen impulsieve shit kopen waar je uiteindelijk niks aan hebt.
  • Geen games meer kopen: ik heb genoeg switch games welke nog niet zijn aangeraakt. Tijd om eens echt te gaan spelen inpv alleen maar kopen op de hype.

Ik zet gelijk maar een spaardoel op voor mezelf en dat is een tablet waar ik op kan tekenen. Of een Samsung s6 lite of een iPad pro (zit nogal een prijs verschil in).

Valkuil; wanneer ik me verveel ga ik browsen op Zalando en asos. Dus proberen niet meer te doen. Ook de drang om spullen te kopen te laten. Dus geen action shoplogs etc kijken :sweat_smile:

1 like

Ik heb het ook echt niet volgehouden, haha. Maar ik heb mogelijk een nieuw huis, dus nu wordt het sowieso onmogelijk. Maar ik mag van mezelf wel alleen dingen voor het huis kopen, verder niets. Maar goed, verf, meubels enzo zijn ook een rib uit mijn lijf. Wil bijvoorbeeld ook niet een al te dure bank (liefst van IKEA), maar ja, welke enzo.

Oo wat leuk!! Gefeliciteerd! Ja huis spullen zijn altijd van die grote uitgaven. Maar da’s wel echt nodig!

Nou, zeg dat! :expressionless: Moet nog wel officieel goedkeuring krijgen enzo, maar hoop het wel.

1 like

Nawh ik duim voor je! Zal echt tof zijn om je eigen stek te hebben.

Heb op het moment echt soort van afkick verschijnselen ? Ik bedenk iedere dag wel weer wat om wat te gaan kopen en dat vind ik eigenlijk best wel erg. Ben blij dat ik nu dus even niks meer wil kopen, kijk nu wel dubbel zo erg uit naar de AliExpress/amazon pakketjes die nog moeten binnen komen. (Gekocht voor de no buy)

Ben ook heel blij dat ik nu een doel heb gezet waar ik voor wil gaan sparen. Heb ik eigenlijk een lange tijd niet gehad, al helpt het nu niet dat YouTube me 200 video’s voorstelt van iPad pro unboxings.