No buy challenge (o.a. 6 weken niets kopen)

Probeer het om te denken: als dat merk jou geen mailtje had gestuurd, had je waarschijnlijk niet het gevoel gehad dat je nú al een backup van de broek nodig hebt.

Als aanvulling op mijn eigen no-buy regels hebben mijn vriend en ik afgesproken dat we heel 2021 geen kleding online gaan kopen, maar alleen in stenen winkels. Dat zal voor mij denk ik ook wel helpen om impulsaankopen te beperken.

4 likes

Ik ga ook meedoen! Mijn uitgaven de afgelopen maanden slaan helemaal nergens op. Ik heb wel gisteren nog snel een broek gekocht en vanaf vandaag ga ik stoppen voor 6 weken.

Mijn regels zijn:
Geen kleding, schoenen en tassen tenzij iets kapot gaat en echt vervangen moet worden.
Geen makeup, tenzij een product op is en ik geen vervanger heb liggen.
Geen verzorgingsproducten totdat er wat op is.

Andere dingen koop ik eigenlijk amper dus hopelijk ga ik hiermee een hoop besparen. Ik ga ook vanaf vandaag weekmenu’s maken en duidelijk budgetteren op mijn boodschappen want 300euro in je eentje per maand is echt belachelijk.

3 likes

Dit herken ik wel. Ik ga ook best snel naar de Albert Heijn tussendoor. Vaak voor mezelf, maar ook weleens voor de katten en dan is het zo 15 euro (maar goed, die beestjes moeten gewoon eten en kattengrid hebben natuurlijk :slight_smile: ). Vooral als ik dan ook voor mezelf nog nutteloze dingen meeneem.

Vanmorgen naar schoenen zitten kijken. Ze hadden mijn maat nergens, dus ergens is dat wel fijn, haha. Vooral omdat ik dit model niet nodig heb. Enige schoenen die ik dus eventueel mag kopen zijn die met bont ivm koude voeten tijdens mijn werk. Ik ben 2-5 uur buiten, dus warme voeten is dan een must.

En ik hoop volgende week veel boodschappen bij AH met 1+1 te scoren zoals koffie.

Nee, ze zijn gierig bij ons helaas :frowning: We krijgen ook geen werkbroeken, alleen een bon voor 10 euro voor het hele jaar. Alleen met bovenkleding zijn ze dan weer niet gierig.

1 like

Ik doe ook mee! Ik heb vandaag nog om de laatste noodzakelijke dingen te kopen van onderstaand lijstje. Dit zijn de dingen die ik komende weken nodig heb. Ik koop ze nu alvast zodat ik echt 2 maanden langs niks kan kopen.

• leggings voor kind in maat groter
  • beddengoed voor ons nieuwe bed die ergens in februari wordt geleverd
  • behang

Ik ben klaar met mijn koopverslaving. Loopt uit de hand. Mijn valkuil is dat ik het heel relaxt vind om uren te scrollen door webshops. Soort van uitvlucht van het echte leven. Dan ben ik van mening dat ik iets echt nodig heb bv. een nieuwe vaas. Dan ga ik uren op zoek naar de perfecte vaas en dan uiteindelijk de kick van de blijdschap van het kopen, dat ongeveer een dag duurt. Vervolgens weer op zoek naar iets anders ‘ontzettend noodzakelijk’.

Plan de campagne:

• uitschrijven van nieuwsbrieven/folders
  • 's avonds vriend laptop laten verstoppen
  • websites blokkeren

Ik merk letterlijk dat mijn lichamelijke en mentale gezondheid achteruit gaat doordat ik alleen maar achter laptop/mobiel zit. Dus nieuwe invulling van ontspanning wordt:

• wandelen
  • boeken lezen (heb kobo abonnement dus hoef niks nieuws te kopen daarvoor)
2 likes

Ik ga ook meedoen! Ik wil graag sparen voor een nieuwe bank, en nieuwe kleding of schoenen heb ik gewoon absoluut niet nodig de komende maanden. Zie praktisch niemand door het thuiswerken, en heb ook echt nog wel genoeg in de kast.

Ik mag van mezelf uiteraard wel geld uitgeven aan boodschappen en verzorgingsproducten die op zijn, maar tot ik m’n bank bij elkaar heb gespaard geen andere dingen. Heb de afgelopen anderhalve maand ziek veel uitgegeven aan verhuizen, en als die bank er nu ook nog af gaat zit ik echt onder de grens van wat ik minstens op m’n spaarrekening wil hebben staan.

2 likes

Helemaal waar en @Polly. Thanks for the reminder :raised_hands:

Ik heb idd 2 weken geleden een broek die ik 2 jaar geleden heb gekocht en héél veel droeg laten vermaken omdat ik die vorig jaar maar 1x had gedragen door toch niet goede pasvorm. Nu draag ik hem weer met veel plezier. Dus ik heb het echt niet een nieuwe nodig.

Bovendien betreft de korting voor een eventuele back up niet eens een winterbroek, want voor nu is die veel te koud. Het gaat om een lente/zomerbroek. Het is echt niet nodig nu.

Die onnodige impulsen is précies waarom ik de no buy doe🙌 Want duurzaam kopen is leuk, maar niét iets onnodigs kopen is natuurlijk het allerbeste haha😅 echt fijn dit topic als stuk achter de deur!

3 likes

Heb je misschien een bibliotheek in de buurt? Ik ben sinds kort lid en merk dat het wel die ‘kick’ geeft van nieuwe boeken, maar ook heel chill om ze daarna niet meer in huis te hebben liggen en wéér nieuwe te kunnen halen! Ik heb daardoor ook allemaal interesses herontdekt zoals pasta sauzen maken en tuinieren, dus dat is nog een aanrader :grinning:

2 likes

Goeie, ik heb al wel mijn winterjas een paar maanden geleden voor 20 euro via Facebook gekocht, dat scheelde ook al zo lekker veel!

1 like

Hoi ik meld mij ook! Ik wil wat minder impulsaankopen doen dus wil minstens 6 weken het volgende niet kopen:

• kleding (ook niet tweedehands)
  • sieraden en accessoires
  • frutsels voor in huis
  • gadgets en andere onnodige frutsels
  • stationary
  • planten
  • eten bij de ah to go
  • boeken
  • kaarsen en geurkaarsen

Uitzonderingen:

• Zalando cadeaubon die ik nog heb, die mag ik uitgeven. Wil hier wel iets nuttigs van kopen, namelijk duurzaam ondergoed. Ik moet wel binnen het budget blijven, de cadeaubon is €50 dus mijn bestelling mag dan niet €70 worden waar ik €20 extra bijbetaal. Heb een marge van €5 extra ingesteld voor mezelf voor als het net niet uitkomt.
  • nieuwe bh (zit al een tijdje te wachten tot deze specifieke weer geleverd kan worden)
  • als iets kapot gaat/op is en echt vervangen moet worden. Wil wel proberen het dan tweedehands te doen.
  • noodzakelijke studieboeken
  • nieuwe hardloopschoenen (zodra de lockdown over is en de winkel weer open gaat)
5 likes

Ik heb o.a. door goede voornemens een paar dagen even niet geforumd en lees nu de discussie die ik heb ontketend en de opmerking van @Lula.

Mijn opmerking was niet veroordelend bedoelt, maar ik probeerde je wel te prikkelen om jezelf misschien wat meer uit te dagen :slight_smile: En als jij dat niet nodig vindt en geen alles-of-niets gevoel hebt (zoals ik dat heb) bij een no-buy challenge, dan is dat helemaal prima. Uiteindelijk moet jij je doel bereiken en als je dat kunt met deze spelregels, dan is het aan jou om die te laten werken.

Ik vind net verhuisd zijn, mezelf aan een strak boodschappenbudget houden en in combinatie met mijn autisme al uitdaging genoeg zonder dat ik alles of niets doe. Daarnaast heb ik de dingen die ik noemde (op de plant, asketting en schoenen na) ook gewoon nodig om te kunnen blijven functioneren.

10 likes

Sorry maar wie ben jij om haar uit te dagen? Ik snap dit echt niet. Ik vind dit echt mega belerend.

26 likes

Misschien moet het topic no buy / low buy worden genoemd, dan hoeft er ook geen discussie meer te ontstaan.

2 likes

Misschien moeten we ons gewoon niet blindstaren op een titel en gewoon niet zo judgmental zijn?

3 likes

Ja dat sowieso, maar dat gebeurt dus wel met zo’n titel.

1 like

Ik denk dat de verwarring meer zit in het feit dat er lijstjes worden gepost met dingen die mensen wel gaan kopen in een NO BUY topic. We hebben meer aan elkaar als er lijstjes worden gedeeld met dingen die we niet gaan kopen. De dingen waar we op gaan besparen! Of niet dan?

6 likes

Voor mij zijn de uitzonderingen juist logischer dan wat ik niet koop. Want wat ik niet koop is alles wat niet in het lijstje staat, op boodschappen na.

Maar wat ik dus niet (extra) koop de komende 6 weken:
Boeken en ebooks
Actionprut, met uitzondering van eventuele schoonmaakmiddelen (maar ik heb genoeg dus verwacht niet dat ik dit zal kopen)
Make-up
Planten
Kantoor - en hobbyspullen
Schoenen (die heb ik er maar van het lijstje afgehaald, want denk dat mijn voeten warm zat blijven)
Spullen voor mijn huis
Sokken
Een Tubble/forumbad

2 likes

Maar wat maakt het uit wat iemand zijn doelen voor de komende tijd zijn? Focus gewoon op jezelf en je eigen spul dat je niet koopt.

12 likes

Lijkt me ook meer dat we hier zijn om elkaar te inspireren, iedereen kan voor zich bepalen wat wel en niet inspirerend is en dan gewoon lekker verder lezen… Ik focus me op mijn eigen doelen en hoop dat ik door hier mee te lezen/posten mezelf ‘scherp’ kan houden

3 likes