No buy challenge (o.a. 6 weken niets kopen)

Lock down maakt het voor mij wel makkelijker om niet zo in de verleiding te komen om dingen te kopen. Ik ben nooit echt van het online shoppen geweest (dan heb ik heel erg vaak miskopen terwijl ik dat in de fysieke winkel niet heb). Vind het balen voor de ondernemers dat alles dicht moet maar voor mijn eigen portemonnee is het heel erg goed! Vooral de kleine zinloze Action aankopen…

Voor de baby spullen vind ik het wel heel lastig dat de winkels dicht zijn, alles is nieuw voor me en ik twijfel erg veel over wat ik wel en niet moet hebben. Fysiek winkelen, spulletjes zien en voelen zou me wel een stuk fijner lijken…

3 likes

Super goed dat je dat op je spaarrekening zet, het is zo mega verleidelijk om dat uit te geven aan nieuwe dingen :sweat_smile:

1 like

Hoezo? Je kan toch gewoon sparren met elkaar over elkaars doelen? Volgens mij gaat iedereen hier respectvol met ieders doelen om. (Een misverstand daargelaten)

Als niemand zich met elkaar ‘bemoeid’ worden het dus allemaal dagboekposts in een topic en dat is niet eens toegestaan.

1 like

Nou, zo respectvol vond ik anders sommige mensen niet naar mij toe. En misschien was het niet zo bedoeld, maar ik voelde me behoorlijk aangevallen.

En ik heb ook moeite met de no buy haha. Ik bedacht me ineens dat ik nog magneten voor op de koelkast moet hebben. Nou ja, dat moet maar wachten :wink: Zou online ook niet weten waar ik ze moest kopen overigens.

Heb wel 2 dingen die ik zal moeten vervangen, want nu is ook mij enige goede broek stuk en mijn bh is stukgegaan.

1 like

Wil je mooie magneten? Want anders heb ik er echt heel veel die ik uit de weggeefkast had getrokken en nu mee zit omdat ik er eigk niet echt iets mee van plan was. Het zijn van die standaard ronde zilveren en ronde gekleurde. En ik kan ze opsturen met de post.

Ik was vandaag in de kruidvat en de lidl en ik raakte zo erg in de verleiding om dingen te kopen.
Bij de lidl hadden ze een thermosfles waarop je de temperatuur van de consumptie af kan lezen, nou briljant. Maar ik heb al 4 thermosflessen in huis dus ook compleet overbodig.
Nouja ik heb me beheerst maar 't valt me niet mee.
Ohja en m’n goedkope fietstas die ik tijdens m’n vorige no buy kocht is doorgescheurd dus nu ga ik toch maar goede stevige fietstassen kopen want het scheelde echt veel rugpijn en gedoe.
Wil ze wel alsnog via marktplaats kopen.

2 likes

Niet per se in eerst instantie. Uiteindelijk wil ik wel van die lettermagneten om een tekst mee te maken, maar dat hoeft niet nu. Wil voor nu iets om mijn eetlijst mee op te hangen :slight_smile:

Ik heb ook nog lettermagneten als je wilt :’), ooit in een opwelling gekocht voor als ik ooit weer voor groep 3 les zou geven en ze staan in de weg.
Ik pb je even!

2 likes

Ik ga ook maar eens 6 weken even een no buy doen. Moet zeggen dat het wel makkelijker is nu er geen winkels open zijn en ik online niks leuks kan vinden :joy:

Vind de app forest habits leuk erbij, lekker boompjes planten en je doel visueel maken, is wel m’n ding

Android zeker? Kan ‘m niet vinden in de app store

Top! Dan zie ik het dm’tje zo wel voorbij komen :slight_smile:

Ahh zonde, ik zie hem idd niet in de appstore, dus enkel android

Jemig ik las magnetron. I was confusion

7 likes

Oke ja, je hebt gelijk. Sorry. Ik kan niet voor jou bepalen of het respectvol was naar jou toe. Maar in andere gevallen als het wel respectvol gaat vind ik dat het gewoon moet kunnen. In sommige topics wordt er hele dagen over iets gediscussieerd en blijven steeds maar mensen in de herhaling vallen, zonder dat er iemand iets van zegt en hier wordt meteen gezegd dat we niet met elkaar bezig moeten zijn. Er is ook een middenweg. Open vragen stellen naar elkaar mag.

En nu voelt het raar om meteen kritisch op de rest van je bericht te reageren :sweat_smile: Maar je hebt gezegd dat je geen spullen voor in huis wilt kopen, vallen die magneten daar ook onder? Denk je dat je ze echt nodig hebt of is het iets wat misschien in de vergetelheid raakt als je het een paar maanden laat liggen? Misschien mis je het toch niet en dan hoef je ze dus ook niet over een paar maanden te kopen. :blush: Maar je hebt al een goede oplossing lees ik. :stuck_out_tongue_closed_eyes: Maar zo probeer ik dingen te benaderen.

Ik heb zelf toevallig gisteren nog iets op mijn wishlist gezet voor wat ik nu had willen kopen maar het is echt zo’n impuls ding. Wel iets in een variant waar ik al langer over nadenk maar in mijn achterhoofd weet ik dat ik het ook nog wel even deze winter kan uitzingen zonder. (Specifiek soort kledingstuk) Maar ik heb het wel genoteerd voordat ik het vergeet, en dan ga ik gewoon kijken of ik het volgende winter nog steeds wil hebben en dan koop ik het dan! En anders niet. :hugs:

1 like

Nee, die magneten zijn ook niet nodig, dus die koop ik verder ook niet. Was ik sowieso al niet van plan, maar bedacht me van de week dat het heel handig zou zijn. Maar er zullen ongetwijfeld meer dingen zijn die ik nu nodig denk te hebben en dat uiteindelijk toch niet het geval is.

@Banananana Haha :stuck_out_tongue: Overigens ben ik wel aan een magnetron gekomen zonder te kopen want 1 van de (oud)-buren deed hem weg :slight_smile: Mocht die stuk gaan, dan vervang ik hem wel trouwens, want ik vind het ideaal.

Ik doe dus mee aan de nobuychallenge op instagram en weet niet waarom, maar voelde me er zo unheimisch over ofzo? Dus had een aftelkalender gemaakt, me uitgeschreven voor alle nieuwsbrieven, capsule wardrobe videos op yt gekeken (iemand nog tips btw met leuke kanalen over duurzaamheid, capsule wardrobe en minimalisme ed. a la Use less of a small wardrobe?) en nóg een keer mn huidige kledingkast en make up uitgezocht. Het gevoel bleef maar…

Nu heb ik vandaag eindelijk de oorzaak gevonden én verholpen: ik zat zo te twijfelen of ik wel voldoende zomerkleding had, omdat ik dat normaal in mei/juni koop. Heb dus besloten m’n zomerkleding uit te vacuumzakken te pakken en eens grondig na te gaan. Een aantal oude dingen gaan weg en uiteraard heb ik méér dan voldoende kleding om de lente en zomer door te komen​:joy::sweat_smile:

Zo lame, maar heb er nu alsnog heel veel vertrouwen in! Heb stom genoeg niet een broek gekocht om in te tennissen, ook al stond ie al sinds oktober op mn to buy list en heb ik het écht nodig. Heb nu maar een sportlegging waar ik in sport, maar die is eigenlijk te koud en niet genoeg voor de frequentie waarop ik sport (trek hem nu maar 2x aan voor het wassen). En heb nu ook mn oude legging waar ik normaal in klus erbij gepakt om thuis te sporten😬

8 likes

Dag 4 van mijn no buy en heb het best lastig, wat kut zeg. Zodra ik iets wil kopen zet ik het nu op mijn verlanglijstje, ik weet nu al dat ik na die 6 weken een hoop toch niet meer wel. Dan behoudt ik tenminste wel het gevoel dat ik er nog naar ga kijken of het eventueel later ga kopen inplaats van dat het ‘nu moet want korting.’

2 likes

Ik maak ook een lijstje, met de prijs erachter als ik die weet, al die kosten zo bij elkaar zijn best confronterend maar het helpt me wel! Over 2 maanden kijk ik wat ik daar écht van wil of nodig heb.

6 likes

Jaaa korting is een bitch he! Heb zelf al gestruggeld met een kortingscode (mail toch maar verwijderd :muscle:) en zie NU een jurk die ik al tijden wil in de korting!!! :see_no_evil:ogen dicht en op het lijstje maar!

1 like

Ja zelfs het lijstje is nu al confronterend. Sta echt versteld van hoeveel ik wil kopen in 4 dagen tijd, normaal ben ik mij niet zo bewust van dit patroon.

@wompie Ooo zo rot ook! Als je hem hierna nog wil dan weet je tenminste wel dat hij zijn originele prijs ook waard is.

2 likes

Ik vind de Kallax echt een fijne kast. Ik heb er zelf dus 4 en ik wil er eigenlijk graag nog 1. Wel slim om het via MP te doen! Baal op die momenten zo dat ik dat niet kan doen, want heb geen auto :frowning:

Hier niets gekocht vandaag en overgewerkt, dus ik ben goed bezig :slight_smile: