No buy challenge (o.a. 6 weken niets kopen)

Ohja, mijne gold alleen voor kledingaankopen (+schoenen, tassen) trouwens. Daar zat bij mij vooral het problematische kopen in.

Had je een te strenge no buy voor jezelf gemaakt? Of andere reden dat het soms toch lastig was?

1 like

Goed bezig! Hier gaat het ook goed. Heb van 18 dec tot en met vorige week geen kleding meer gekocht. Een paar dagen geleden alleen een nieuwe joggingbroek gekocht omdat mijn andere joggingbroek echt meer dan versleten was en met thuiswerken leef ik in joggingbroeken haha :stuck_out_tongue: Wil vanaf nu tot begin mei geen kleding kopen. In mei mag ik dan wat nieuwe voorjaarskleding kopen. Heb wel al een aantal keer mijn winkelmandje volgegooid maar als ik er dan een nacht over slaap besluit ik toch om niet te bestellen. Dus overall gaat het goed gelukkig!

2 likes

Ja, ik ben in de afgelopen periode ook verhuisd. Waar ik veel spullen wel voor nodig had. Ik wil de challenge wat langer nog gaan aanhouden, zien hoe het gaat als ik meer vrije tijd heb en minder huis zaken hoef te kopen

1 like

Ik ben gewoon niet zo goed in niets kopen blijkbaar, haha. Hoe streng of niet-streng ik mijn no buy ook maak.

Ik heb echt heel erg de behoefte om bepaalde spullen te kopen en soms denk ik echt doe lekker je weet nooit wanneer het niet meer kan, maar aan de andere kant vind ik het weer zonde en wil ik niks kopen.

Ik zit nu bijna op 4 weken van m’n no buy. Ik heb niet echt de behoefte om kleding/beauty te kopen, misschien is dit een teken dat ik genoeg spullen heb, maar ik denk dat de lockdown ook wel meespeelt haha. Moet wel een nieuwe highlighter kopen, omdat ik de mijne vanochtend heb laten vallen :cry: En ik heb vorige week vijf grote aankopen gedaan wat betreft interieur, maar had een sample sale op m’n werk (ik werk voor een interieurmerk) en heb wel vijf dingen (eettafel, ladekast, make up tafel, chaise longue en een opbergbank) gekocht die ik ECHT nodig heb en jarenlang plezier aan ga beleven

2 likes

Ik heb een broek gekocht maar spijt, dus meteen terug gestuurd. Zonde, maar wel goed besef moment!

Maandag is het maart, dan mag ik één item kopen die al tijdje op mijn wishlist staat om eventueel op mijn verjaardag aan te doen.

4 likes

Ik heb nog een jas gekocht om te vieren dat ik een nieuwe baan heb ahaha dus ik heb ook weer gefaald.
Gelukkig de vorige 6 weken wel gehaald, vond ik al heel wat :rofl: :innocent:

1 like

Mijn no buy is eigenlijk heel goed gegaan, op het eten op het station na haha. Maar geen kleding, sieraden, boeken of prulletjes voor in huis gekocht, en dat was m’n hoofddoel! Ik heb nadat de 6 weken om waren wel wat dingen gekocht maar dat waren wel dingen die ik nodig had en/of nog niet had (spijkerbroek en goed paar schoenen, oude paar ook meteen weggedaan). En ik ga er op letten dat als ik voortaan dingen koop het dingen zijn die ik nodig heb en van goede kwaliteit zijn. Daar heb ik uiteindelijk gewoon meer plezier van dan van veel matige dingen die ook snel kapot gaan of niet lekker zitten. Ik ga gewoon nog door met de no buy denk ik, is wel bevallen. Ik doe nu als toevoeging dat ik ook geen bordspellen meer mag kopen want dat heb ik wel vrij veel gedaan en ik heb nu genoeg haha.

Heb in die tijd ook een aantal spullen juist verkocht of weggegeven om mijn huis wat leger te maken. Daar ga ik ook mee door, voelt goed.

5 likes

Ik heb vandaag na 2 maanden het ene topje besteld waar ik maar aan bleef denken. Ook nog eens met korting en bedoeld voor mijn verjaardag.

Het is me best oké af gegaan, alleen één keer eten besteld wat ik eigenlijk niet van plan was + een impuls aankoop maar die is alweer retour.

Ik ga niet nog een maand no buy doen, ik heb kapper en nagels op de planning staan, maar ga wel nog steeds echt strikter op mijn uitgaves letten. Het verlanglijstje houd ik erin! Topic blijf ik ook volgen, wie weet plan ik om de zoveel tijd een no buy.

Ik wil ook bewuster (niet) kopen. Ik maak enkele uitzonderingen voor tweedehands, maar ik merk dat het vaak gewoon echt niet nodig is om maar te kopen. Wanneer ik krap bij kas zit lukt het me prima om weinig uit te geven maar zodra er weer geld op m’n rekening staat lijkt het ineens alsof er weer vanalles is wat ik “nodig” heb.

1 like

Ik ga mijn succesvolle twee maanden no buy vrijdag vieren met 20 minuten kringloop haha. Ben wel echt helemaal van de neiging af om constant maar webshops af te struinen en ik bleek de afgelopen twee maanden ook echt drie keer zoveel te kunnen sparen dan normaal. Motiverend hoor.

5 likes

Bij mij gaat het niets kopen best goed! Op wat (helaas) noodzakelijke aankopen na geef ik bijna niks uit.

Alleen heb ik echt zooo snel met mijn spijkerbroeken (h&m) dat ze aan de binnenkant slijten. :weary: Ik draag altijd een skinny jeans van h&m van de divided collectie. Een goedkope stretchy broek maar hij zit bij mij perfect. (Behalve als mijn buik wat opgezet is en ik moet zitten, dan is de high waist band wel te strak :sweat_smile:) Mijn benen raken elkaar aan de binnenkant wat heel normaal is, en ik fiets dagelijks maar iets van 5-10 minuten. Toch slijt het zo snel op die plek!

Herkent iemand dit en weet iemand wat je ertegen kan doen? Moet ik een maat groter gaan dragen dat het iets minder skinny zit? Of duurdere broeken kopen? Andere stoffen dragen?

Ik baal dat ik nu waarschijnlijk voor juli (ik probeer die 6 maanden challenge te doen) toch nieuwe broeken moet gaan kopen.

Gek idee misschien, maar zou een ouderwets rokzadel daarbij helpen? Dat als je fietst je benen niet tegen het zadel komen.
Ik heb dit namelijk ook, dat mijn broeken zo snel slijten daar. Dus lees even mee :relaxed: (of moet dit naar het modetopic aangezien het sowieso geen no-buy is, haha :astonished:?)

cc: @oliverqueen

1 like

Ik heb dat met die spijkerbroeken ook. Met zowel goedkoop als duur. Ik fiets en loop zelf wat meer 5 dagen in de week (15 km fietsen en 2 km lopen ofzo). Gemiddeld kan ik 2 maanden met een broek doen.

2 likes

Ja ik vind juist die dunnere stof lekkerder zitten dan die shaping :grinning_face_with_smiling_eyes:

Wellicht dan maar gewoon accepteren en eens per jaar een stapel kopen :sweat_smile: Al ga ik de volgende ronde een maat groter passen hoe dat zit, misschien gaat het toch iets langer mee als het niet uberstrak zit

Zoooo na net weer 200 euro te hebben stukgeslagen bij de kapper vind ik het weer tijd voor een no buy wat betreft alles.

Mn geld gaat er weer te hard doorheen dus ik koop ff niks meer voor mezelf en ook nix meer voor mn kind. ( alleen indien écht noodzakelijk)

Ga het sowieso proberen vol te houden tot 1 mei minimaal.
Liefst tot eind mei en als ik dan weer vakantiegeld heb mag ik weer iets kopen.

:muscle:t3::muscle:t3:

2 likes

Ik draag al jaren dezelfde Jamie van Topshop. Is wel wat dikker maar heel stretchy. En nog bijna geen slijtage

Ik ging normaal tot juli niks meer kopen, maar ik heb ondertussen toch enkele aankopen gedaan. Ik heb wel over geen enkele spijt. :upside_down_face:

Gekocht:

• 3 nieuwe jeansbroeken omdat ik uit mijn laatste scheurde
  • Komrad sneakers via Vinted (ze waren echt een koopje eigenlijk, nieuw €130 en heb nu voor dit zo goed als nieuw paar €40 betaald)
  • slippers voor in huis omdat mijn Birkenstocks na 4j toch een geurtje begonnen te krijgen

Ik heb ook over alle aankopen enige tijd bedenktijd laten lopen dus daarom heb ik waarschijnlijk ook geen slecht gevoel over het ‘mislukken’ van de challenge. Ik heb er veel bewuster door aangekocht.

4 likes

Ja ik! Ik doe de no buy challenge van een half jaar. Ik heb tot nu toe wel een keer wat besteld, maar uiteindelijk alles teruggestuurd omdat het toch niet echt perfect zat. Ik heb veel kledingmerken van Instagram verwijderd en dat hielp veel. Nu zit ik wel weer af en toe te neuzen online, maar koop het dan niet en merk ook dat ik die spullen na een dag vaak vergeten was of toch niet meer zo boeiend vind. Kijk ook selectiever naar kleding, dus dat is een mooi effect. Andere kant vind ik het ook wel een beetje bizar dat het nu een uitdaging voor me is om een half jaar niets te kopen, vroeger was dat vrij normaal eigenlijk en had ik ook niet zo die urge.
Heel verhaal over mezelf, maar dit was mijn ervaring. Je kan ook nog thenobuychallenge volgen op insta, daar zitten af en toe handige tips tussen

5 likes