No buy challenge (o.a. 6 weken niets kopen)

Ik heb niet meegedaan met de challenge, maar kom mij niet herinneren wanneer ik voor het laatst kleding had gekocht. Dat blijk 3,5 maand geleden te zijn geweest.

De reden daarvoor is bij mij waarschijnlijk geweest dat ik met mijn hoofd bij mijn nieuwe huis zat én dat ik doordat veel coronamaatregelen werden losgelaten voorzichtiger werd en minder naar fysieke winkels ging.

Edit: het lijkt me nu trouwens wel interessant om dit tot eind januari vol te houden en er dus 6 maanden van te maken. Wat ik wel mag kopen:

• pantoffels, want onze vloeren zijn hier nogal koud.
  • een goede regen- en winddichte winterjas.
2 likes

Meer mensen die vanaf 1 januari mee willen doen? Heb nog Sint, kerst en verjaardag van m’n vriend op de planning tot die tijd…

3 likes

Ik ga weer meedoen!
Mag alleen nog even nieuwe bhs scoren, maar dat vind ik een soort “moetje” haha, net als sokken enzo.

Ik wil geen onnodige spullen meer kopen, kleding enz
Merk dat ik weer regelmatig aan het scrollen ben op webshops en weer teveel bestel de laatste tijd.
Ook veel dure spullen ( oh een muts van 90 euro??) dus het is nu weer even klaar voorlopig. Ik ga sws vanaf komende week, voor 31 december!!

:crossed_fingers:t2::crossed_fingers:t2::crossed_fingers:t2:

1 like

Ja ik doe dan ook mee voor 3 maanden!
Mag dan geen nieuwe kleding, makeup en schoenen kopen.

3 likes

Ik ben wel benieuwd want ik zie hier wel eens in het lijstje van uitzonderingen ondergoed/sokken staan, maar hebben jullie niet genoeg om die drie maanden door te komen? Ik heb van allebei 10-15 dus zelfs als de helft kapot gaat (wat nooit gebeurt) kan ik nog die 3 maanden halen

Ik heb hem nu toevallig niet op het uitzonderingenlijstje staan, omdat ik eerder dit jaar weer wat heb vernieuwd en aangevuld. Maar ik zou ondergoed en sokken anders ook zonder problemen als uitzondering hanteren. Dat is niet iets dat ik voor de leuk koop, maar alleen als ik het nodig heb.

En wat nodig is, is natuurlijk een relatief begrip. Feitelijk heb je niet zoveel nodig, maar ik was ondergoed en sokken (samen met die van mijn vriend) apart van de rest. Toch zonde als ik dan steeds hele kleine wasjes moet draaien, dus ik heb waarschijnlijk wat meer dan gemiddeld.

Maar als je iets echt nodig hebt is het toch altijd een uitzondering? Ik bedoel als je shampoo leeg is koop je ook nieuwe… ik wil ook niet te kritisch zijn hoor maar het valt me gewoon op

Maar dat je geen shampoo meer in huis hebt is natuurlijk wat anders dan dat je nog maar 7 ipv 10 onderbroeken hebt. Ik denk dat daar (absolute noodzaak versus relatieve noodzaak) voor mensen het verschil in zit. Voor mij iig wel.

1 like

Ja tuurlijk maar daarom vind ik het juist opvallend dat van alle dingen die je kan opnoemen als semi-noodzakelijk mensen kiezen voor ondergoed. Was gewoon een gedachtespinsel!!

2 likes

Ja oké, daar heb je gelijk in :sweat_smile:

1 like

Ik heb 24 onderbroeken en zit alsnog regelmatig zonder schoon ondergoed 🥲🥲. Deze week met die reden weer 2 onderbroeken bij gekocht.

1 like

Interessante discussie. Voor mij is het ook een uitdaging om juist van bijvoorbeeld kleding wat je wel nódig hebt als iets stuk gaat, toch proberen een oplossing te zoeken voordat er iets gekocht wordt ter vervanging. Kan het gemaakt worden of kan de aankoop gewoon uitgesteld worden for the sake of de challenge zeg maar.

Als mijn favoriete jeans stuk gaat maar ik hoef niet in mijn blote kont te lopen dan zou ik die aankoop pas uitstellen tot na de challenge. Zo geeft het ook een enorme voldoening omdat ik er naar uit kan kijken en evt. ervoor kan sparen. Als het gaat om minder favoriete dingen dan werkt deze tactiek juist goed om dan te beseffen dat je het toch niet nodig hebt.

6 likes

Ik heb er echt moeite mee! Merk dat nu het kouder wordt dat ik wat dingen begin te missen terwijl ik dacht dat ik helemaal voorzien was. Hoopte geen winterjas nodig te hebben naast de tussenjassen die ik al heb, maar vrees dat het toch te koud gaat zijn. En ik neig ernaar van die heattech thermo dingen bij Uniqlo te kopen, misschien dat dat ook een winterjas bespaard. :see_no_evil: En op mijn werk is het weer zooo koud, die zaak is echt niet warm te krijgen.

2 likes

Ik doe ook mee! (maar dan wel 6 weken)

Ik ga vanaf 1 januari ook weer een nieuwe poging doen! 6 volle weken tot en met 13 februari.

1 like

Ik doe ook mee! Mag nog een pyjama kopen en daarna is het even klaar. Laatste tijd erg veel uitgegeven en dat was niet allemaal nodig. En heb met black friday een goede voorraad van m’n beautyproducten aangelegd, dus er gaat de komende 6 weken ook niets op.

2 likes

Ik ook 6 weken vanaf 1 januari!

2 likes

Ik ga het doen van nu t/m de maand maart. Het enige wat ik wel mag kopen zijn beha’s en sokken.

2 likes

Ik wil ook 6 weken vanaf 1 jan, maar eigenlijk al vanaf nú, sowieso eens beginnen met geen kleding en schoenen te kopen. Ook niet voor de kinderen.

Heb ook nu een app gekocht waarin je outfits kan samenstellen en wil binnenkort mijn hele kledingkast in beeld brengen, outfits maken, weg doen wat weg kan en gewoon gaan dragen wat ik heb ipv constant nieuwe dingen te kopen.

Voor de rest koop ik soms wat frutsels voor in huis, maar nagenoeg niet, kleding is echt mijn grootste probleem qua uitgaves.

1 like

Dit vind ik een leuk idee!