No buy challenge (o.a. 6 weken niets kopen)

Ik wil ook weer een nieuwe poging wagen vanaf 1 januari en alleen vervangen wat ik nodig heb (zoals nieuwe spijkerbroeken en een winterjas). En mocht ik tegen dé bank aanlopen dan koop ik die ook.

Ooh interessant dit! Ik doe mee! Ik ga alleen wel een uitzondering maken voor wat broeken die ik echt nodig heb (vrijwel alles is te klein of echt versleten), maar dat kan ik van een fashioncheque doen die ik nog heb liggen. Heb ook veel te veel geld uitgegeven aan met name kleding dus dat moet echt even minder. Succes allemaal!

1 like

Ik heb de kleding die ik in december in een opwelling/poging om me beter te voelen grotendeels geretourneerd en ik heb mijn hele kledingkast uitgeruimd. Ik vind dat ik nog steeds best veel heb, dus motivatie genoeg om even te stoppen met kopen. So far so good dus! (lol ik weet dat het 2 januari is maar alle begin is moeilijk)

8 likes

Oja oeps!

1 like

We zijn een week bezig :tada:

Heb jij afgelopen week iets (onnodigs) gekocht?
  • Ja
  • Nee

0 stemmers

3 likes

Argh ik baal van mezelf! Ik heb vandaag toch uit het niet lekker in mijn vel zitten iets gekocht (een boek). Geen kleding en dat was m’n grootste doel dus in die zin is de challenge nog niet volledig gefaald denk ik, maar ik wil dit gewoon niet meer gebruiken als coping mechanisme. Mehhh

Hoe gaan jullie?

1 like

Hier gaat het goed! Ik denk dat voor mij de echte test komt als de lockdown weer (deels) voorbij is en we meer de deur uit kunnen naar openbare gelegenheden. Ben ondertussen ook m’n niet favoriete makeup aan het opmaken, dus m’n everyday makeup vervangen hoeft voorlopig denk ik ook niet

1 like

Niet te lang in blijven hangen of jezelf teveel afstraffen. Ik hoop dat je kunt genieten van je boek en je daarna de draad weer oppakt.

Ik wil deze maand (en waarschijnlijk de maanden daarop) geen kleding, cosmetica, verzorgingsproducten of boeken kopen. Voor mij is de nachtdienst een gevaarlijke tijd omdat ik dan uit verveling ga rondneuzen bij webshops en vanuit moeheid geen weerstand kan bieden. Gelukkig is het me vorige week gelukt om niks te bestellen.
Op dit moment gaat er veel geld uit aan lekker eten zoals dure gebakjes of thuisbezorgd en ik ben er nog niet over uit of ik dit aan banden wil leggen.

2 likes

Het enige dat ik dit jaar tot nu toe gekocht heb is een nieuwe gezichtspeeling maar die was op en had geen soortgelijk product (ook geen scrub, peelend masker oid).

En ik overweeg om een abonnement op Headspace te nemen, ik vind dat toch de fijnste meditatie app en vind dat een belangrijk genoeg deel van m’n dagroutine om mijn no buy te verbreken.

Mijn no buy regels zijn:

• Geen fictie boeken tot ik alle fictie boeken die ik heb, heb uitgelezen (nog 5 te gaan). Hetzelfde geldt voor non fictie (nog 5 te gaan).
  • Geen kleding tot en met maart (met uitzondering van ondergoed/sokken die kapot gaan omdat ik daar geen extra van heb, trouw outfit en 1 of 2 thermoshirts)
  • Geurkaarsen en gezichtsverzorging niet, tenzij op
  • Geen nieuwe online cursussen/abonnementen in 2022 en geen spelletjes/puzzels (en laatste twee ook niet als cadeau aan mijn vriend geven haha)

Bovenstaande is gebaseerd op de dingen waar ik het meeste geld aan uitgeef.

3 likes

Gaat wel goed. Ik heb alleen AH bestek gekocht, maar dat vind ik niet erg.

Ik doe sinds medio december ook een no buy challenge omdat ik een beetje moe van mijn eigen impulsaankopen werd.

Heb me zelfs voorgenomen om mijn voorraadkast leeg te eten en zo minimaal mogelijk boodschappen te halen. Eigenlijk best leuk om recepten te zoeken met allerlei ingrediënten die ik nog heb liggen.

En ondertussen qua andere aankopen hou ik een lijst bij met spul dat ik denk nodig te hebben, over een paar weken zie ik dan wel of dat echt zo is.

Het is best chill om gewoon niet na te denken over wat ik nou weer eens ga kopen, korting zoeken, etc.

7 likes

Hier gaat het ook wel goed, maar dat is ook alleen maar omdat ik afgelopen paar maanden zoveel heb gekocht wat ik nodig had en wilde hebben :rofl: Ik ben nu gewoon helemaal voorzien!

4 likes

Wat een goed idee om met de voorraad ook een soort no buy te doen! Inspireert me om eens te kijken wat ik kan maken met dingen die al langere tijd in huis staan. Dit weekend de kastjes maar weer eens leeg trekken.

Ik heb afgelopen week alleen een extra thermoshirt gekocht omdat ik dat 't liefst dagelijks draag onder nette blouses/truien nu mijn werkkamer zo koud is, en er maar 1 had. De no buy heeft me ook uitgedaagd om toch een alternatief te zoeken voor het nemen van een abonnement op Headspace; in plaats van daar de no buy voor te verbreken gebruik ik nu de Headspace filmpjes op Netflix. Wat beperkter maar net zo fijn en een Netflix abonnement heb en hou ik sowieso!

4 likes

Ik heb de gouden tip: wordt vaak ziek 🥲

Nog nooit zoveel kunnen sparen en zo weinig gekocht haha!

2 likes

Ik vind het echt haast beschamend om te typen, maar ik vind het best een lastige challenge. Ik heb al een paar keer de urge gehad om kleding te kopen en ga dan ook op webshops kijken. Het gaat nog wel goed, ik heb nog niets gekocht en ben ook niet van plan dat te doen. Maar het is wel een mentaal dingetje bij mij merk ik.

Zit nu met mezelf in dubio of ik een uitzondering mag maken op schoenen. Ik heb echt nieuwe nodig, omdat mijn huidige schoenen kapot gaan. Schoenen kopen heeft bij mij totaal niet hetzelfde effect als kleding kopen dus dat doe ik ook bijna nooit haha. Denk dat ik mezelf dit maar moet gunnen, het is gewoon nodig.

2 likes

Ik vind het soms ook wel lastig hoor. Maar wel een goede bewustwording dat je er zo vaak mee bezig bent. Merk ook dat ik vaak kledingadvertenties krijg op social media, waardoor je er weer aan herinnerd wordt. Voor je het weet zit je weer op een webshop te kijken, haha… De meesten hebben ook als uitzondering dingen die kapot zijn, dus zou die schoenen dan inderdaad gewoon kopen.

3 likes

Als je minder online shopt merken je cookies dat ook, je krijgt dan vanzelf minder kleding advertenties.

3 likes

Je hebt ook een hele hoop guided meditations op youtube en spotify! Daar heb je die app ook niet voor nodig. Ik verbaas me iedere keer weer over hoe makkelijk het is om een tientje hier of daar uit te geven aan een app. Onlangs heb ik in mijn apple-account ook all subscriptions stopgezet, er stonden er stiekem toch weer een paar aan.

3 likes

Hier gaat het redelijk. Wel nieuwe (tweedehandse) geluidsboxen kunnen kopen, maar voor een fractie van wat ze waard zijn (blijkbaar). Totaal 30 euro (inclusief een versterker). En ondergoed heb ik ook gekocht, maar dat mag.

1 like

Ugh ik ga echt up en down. Ik heb het twee dagen koud en dan zitten mijn thermoshirtjes in de was maar ik heb geen tijd om te wassen dus nu wil ik er nog een paar bij kopen. :tired_face:

2 likes