No buy challenge (o.a. 6 weken niets kopen)

Het enige dat ik dit jaar tot nu toe gekocht heb is een nieuwe gezichtspeeling maar die was op en had geen soortgelijk product (ook geen scrub, peelend masker oid).

En ik overweeg om een abonnement op Headspace te nemen, ik vind dat toch de fijnste meditatie app en vind dat een belangrijk genoeg deel van m’n dagroutine om mijn no buy te verbreken.

Mijn no buy regels zijn:

• Geen fictie boeken tot ik alle fictie boeken die ik heb, heb uitgelezen (nog 5 te gaan). Hetzelfde geldt voor non fictie (nog 5 te gaan).
  • Geen kleding tot en met maart (met uitzondering van ondergoed/sokken die kapot gaan omdat ik daar geen extra van heb, trouw outfit en 1 of 2 thermoshirts)
  • Geurkaarsen en gezichtsverzorging niet, tenzij op
  • Geen nieuwe online cursussen/abonnementen in 2022 en geen spelletjes/puzzels (en laatste twee ook niet als cadeau aan mijn vriend geven haha)

Bovenstaande is gebaseerd op de dingen waar ik het meeste geld aan uitgeef.

3 likes

Gaat wel goed. Ik heb alleen AH bestek gekocht, maar dat vind ik niet erg.

Ik doe sinds medio december ook een no buy challenge omdat ik een beetje moe van mijn eigen impulsaankopen werd.

Heb me zelfs voorgenomen om mijn voorraadkast leeg te eten en zo minimaal mogelijk boodschappen te halen. Eigenlijk best leuk om recepten te zoeken met allerlei ingrediënten die ik nog heb liggen.

En ondertussen qua andere aankopen hou ik een lijst bij met spul dat ik denk nodig te hebben, over een paar weken zie ik dan wel of dat echt zo is.

Het is best chill om gewoon niet na te denken over wat ik nou weer eens ga kopen, korting zoeken, etc.

7 likes

Hier gaat het ook wel goed, maar dat is ook alleen maar omdat ik afgelopen paar maanden zoveel heb gekocht wat ik nodig had en wilde hebben :rofl: Ik ben nu gewoon helemaal voorzien!

4 likes

Wat een goed idee om met de voorraad ook een soort no buy te doen! Inspireert me om eens te kijken wat ik kan maken met dingen die al langere tijd in huis staan. Dit weekend de kastjes maar weer eens leeg trekken.

Ik heb afgelopen week alleen een extra thermoshirt gekocht omdat ik dat 't liefst dagelijks draag onder nette blouses/truien nu mijn werkkamer zo koud is, en er maar 1 had. De no buy heeft me ook uitgedaagd om toch een alternatief te zoeken voor het nemen van een abonnement op Headspace; in plaats van daar de no buy voor te verbreken gebruik ik nu de Headspace filmpjes op Netflix. Wat beperkter maar net zo fijn en een Netflix abonnement heb en hou ik sowieso!

4 likes

Ik heb de gouden tip: wordt vaak ziek 🥲

Nog nooit zoveel kunnen sparen en zo weinig gekocht haha!

2 likes

Ik vind het echt haast beschamend om te typen, maar ik vind het best een lastige challenge. Ik heb al een paar keer de urge gehad om kleding te kopen en ga dan ook op webshops kijken. Het gaat nog wel goed, ik heb nog niets gekocht en ben ook niet van plan dat te doen. Maar het is wel een mentaal dingetje bij mij merk ik.

Zit nu met mezelf in dubio of ik een uitzondering mag maken op schoenen. Ik heb echt nieuwe nodig, omdat mijn huidige schoenen kapot gaan. Schoenen kopen heeft bij mij totaal niet hetzelfde effect als kleding kopen dus dat doe ik ook bijna nooit haha. Denk dat ik mezelf dit maar moet gunnen, het is gewoon nodig.

2 likes

Ik vind het soms ook wel lastig hoor. Maar wel een goede bewustwording dat je er zo vaak mee bezig bent. Merk ook dat ik vaak kledingadvertenties krijg op social media, waardoor je er weer aan herinnerd wordt. Voor je het weet zit je weer op een webshop te kijken, haha… De meesten hebben ook als uitzondering dingen die kapot zijn, dus zou die schoenen dan inderdaad gewoon kopen.

3 likes

Als je minder online shopt merken je cookies dat ook, je krijgt dan vanzelf minder kleding advertenties.

3 likes

Je hebt ook een hele hoop guided meditations op youtube en spotify! Daar heb je die app ook niet voor nodig. Ik verbaas me iedere keer weer over hoe makkelijk het is om een tientje hier of daar uit te geven aan een app. Onlangs heb ik in mijn apple-account ook all subscriptions stopgezet, er stonden er stiekem toch weer een paar aan.

3 likes

Hier gaat het redelijk. Wel nieuwe (tweedehandse) geluidsboxen kunnen kopen, maar voor een fractie van wat ze waard zijn (blijkbaar). Totaal 30 euro (inclusief een versterker). En ondergoed heb ik ook gekocht, maar dat mag.

1 like

Ugh ik ga echt up en down. Ik heb het twee dagen koud en dan zitten mijn thermoshirtjes in de was maar ik heb geen tijd om te wassen dus nu wil ik er nog een paar bij kopen. :tired_face:

2 likes

Oeh, herkenbaar… maar twee dagen kou lijden is wel extreem hoor! Heb je misschien iets van laagjes wat je aan kan doen? Als ik geen tijd heb om de was te doen probeer ik met de timer op mijn wasmachine de was te laten draaien zodat 'ie klaar is op een moment wanneer ik wel tijd heb, dat werkt meestal wel oké.

Ik heb om dezelfde reden een extra thermoshirt gekocht en ga er nu nog een kopen in het wit (heb 2 zwarte) zodat ik dat onder vesten kan dragen. Ik heb er nu een van Dilling die van merino wol is en dus eigenlijk niet (vaak) gewassen hoeft te worden, ik draag 'm een dag en hang het shirt dan een dag buiten. Is zoiets een optie?

Ik vind dit zelf een noodzakelijke uitgave. Het is thuis gewoon zo veel kouder dan op kantoor en gezien de gasprijzen vind ik de verwarming nog hoger zetten geen optie als een thermo/merinoshirt onder kleding dragen ook voldoende is. Wat ik nu wel doe in het kader van de no buy: ik had handschoenen en een merino legging van mijn vriend gekregen voor kerst en die zijn allebei te klein. In plaats van die twee ruilen voor een maat groter, heb ik gevraagd of hij dat wil ruilen voor een thermoshirt (heb genoeg handschoenen en warme broeken).

3 likes

Ik draag altijd al laagjes! Maar merk wel echt verschil in wat voor laagjes. Ik heb nu twee thermo shirtjes van Uniqlo en het zit zoveel fijner dan gewoon een normaal katoenen lange mouwen shirt. Soms trek ik mijn Odlo base layers aan maar ja, die draag ik ook met sporten. Ik denk ook eigenlijk wel dat het duurzamer is om er meerdere te hebben zodat ik minder vaak moet wassen.

Ik wacht alleen al een maand op respons van Uniqlo voor een retour (van december dus) maar het wil niet vlotten. Ik hoop dat ze me kunnen terugbetalen of desnoods een tegoedbon want dan bestel ik gelijk nog een paar thermo shirtjes.

1 like

Hier gaat het nog goed. Ik heb er eigenlijk ook weinig aan gedacht de afgelopen weken! Denk dat ik nog wel wat langer door kan gaan.

1 like

Echt niets kopen lukt niet… Merk wel dat ik veel bewuster koop en dus ook vaker dingen niet meeneem die ik eerder wel gewoon gekocht zou hebben (want slechte kwaliteit, realiseer me dat ik het maar voor ‘even’ leuk vind of gewoon onnodig omdat ik het nog in m’n kast heb). Ook wat je zegt, ik kijk veel meer naar wat ik heb dan wat ik zou willen.

Ben eigenlijk best tevreden met de vooruitgang, haha!

3 likes

Bij mij ging het niet zo goed de eerste week haha. Kwam t-shirts die ik vaak draag op m’n werk tegen met hele goede korting en heb nog een top voor een feestje gekocht.
Dan maar een maand verlengen :sweat_smile:

2 likes

Ik begin nu met een no buy tot minstens 1 mei.

Bij mij zijn de regels: geen kledij, schoenen, boeken, make-up of verzorgingsproducten, deco voor in huis, gadgets. 1 uitzondering: een jeansbroek. Ik zoek al jaren een everyday jeans (mom, hoge taille, niet cropped) dus als ik deze de komende tijd op miraculeuze wijze tegenkom ga ik me die niet ontzeggen.

Wat ik mezelf nog toelaat is dingen kopen via Vinted of de tweedehandswinkel, al wil ik daar ook veel bewuster mee omgaan.

Verder wil ik de komende weken mijn kledingkast wat meer in kaart gaan brengen: wat draag ik veel, wat wil ik meer gaan dragen, welke combinaties zijn leuk, … om zo wat meer inzicht te krijgen.

Hoe loopt de no buy bij diegenen die in januari zijn gestart? Zien jullie het nog zitten? Zijn jullie blij dat het er bijna op zit of gaan jullie nog even verder?

2 likes

Misschien vind je het leuk om useless_dk op instagram te volgen! Zij heeft een challenge voor 2022 georganiseerd ‘Shop your wardrobe for a year’ met elke maand een uitdaging om juist de kleding die al in je kast hangt te gebruiken.

5 likes