No buy challenge (o.a. 6 weken niets kopen)

Oeh, herkenbaar… maar twee dagen kou lijden is wel extreem hoor! Heb je misschien iets van laagjes wat je aan kan doen? Als ik geen tijd heb om de was te doen probeer ik met de timer op mijn wasmachine de was te laten draaien zodat 'ie klaar is op een moment wanneer ik wel tijd heb, dat werkt meestal wel oké.

Ik heb om dezelfde reden een extra thermoshirt gekocht en ga er nu nog een kopen in het wit (heb 2 zwarte) zodat ik dat onder vesten kan dragen. Ik heb er nu een van Dilling die van merino wol is en dus eigenlijk niet (vaak) gewassen hoeft te worden, ik draag 'm een dag en hang het shirt dan een dag buiten. Is zoiets een optie?

Ik vind dit zelf een noodzakelijke uitgave. Het is thuis gewoon zo veel kouder dan op kantoor en gezien de gasprijzen vind ik de verwarming nog hoger zetten geen optie als een thermo/merinoshirt onder kleding dragen ook voldoende is. Wat ik nu wel doe in het kader van de no buy: ik had handschoenen en een merino legging van mijn vriend gekregen voor kerst en die zijn allebei te klein. In plaats van die twee ruilen voor een maat groter, heb ik gevraagd of hij dat wil ruilen voor een thermoshirt (heb genoeg handschoenen en warme broeken).

3 likes

Ik draag altijd al laagjes! Maar merk wel echt verschil in wat voor laagjes. Ik heb nu twee thermo shirtjes van Uniqlo en het zit zoveel fijner dan gewoon een normaal katoenen lange mouwen shirt. Soms trek ik mijn Odlo base layers aan maar ja, die draag ik ook met sporten. Ik denk ook eigenlijk wel dat het duurzamer is om er meerdere te hebben zodat ik minder vaak moet wassen.

Ik wacht alleen al een maand op respons van Uniqlo voor een retour (van december dus) maar het wil niet vlotten. Ik hoop dat ze me kunnen terugbetalen of desnoods een tegoedbon want dan bestel ik gelijk nog een paar thermo shirtjes.

1 like

Hier gaat het nog goed. Ik heb er eigenlijk ook weinig aan gedacht de afgelopen weken! Denk dat ik nog wel wat langer door kan gaan.

1 like

Echt niets kopen lukt niet… Merk wel dat ik veel bewuster koop en dus ook vaker dingen niet meeneem die ik eerder wel gewoon gekocht zou hebben (want slechte kwaliteit, realiseer me dat ik het maar voor ‘even’ leuk vind of gewoon onnodig omdat ik het nog in m’n kast heb). Ook wat je zegt, ik kijk veel meer naar wat ik heb dan wat ik zou willen.

Ben eigenlijk best tevreden met de vooruitgang, haha!

3 likes

Bij mij ging het niet zo goed de eerste week haha. Kwam t-shirts die ik vaak draag op m’n werk tegen met hele goede korting en heb nog een top voor een feestje gekocht.
Dan maar een maand verlengen :sweat_smile:

2 likes

Ik begin nu met een no buy tot minstens 1 mei.

Bij mij zijn de regels: geen kledij, schoenen, boeken, make-up of verzorgingsproducten, deco voor in huis, gadgets. 1 uitzondering: een jeansbroek. Ik zoek al jaren een everyday jeans (mom, hoge taille, niet cropped) dus als ik deze de komende tijd op miraculeuze wijze tegenkom ga ik me die niet ontzeggen.

Wat ik mezelf nog toelaat is dingen kopen via Vinted of de tweedehandswinkel, al wil ik daar ook veel bewuster mee omgaan.

Verder wil ik de komende weken mijn kledingkast wat meer in kaart gaan brengen: wat draag ik veel, wat wil ik meer gaan dragen, welke combinaties zijn leuk, … om zo wat meer inzicht te krijgen.

Hoe loopt de no buy bij diegenen die in januari zijn gestart? Zien jullie het nog zitten? Zijn jullie blij dat het er bijna op zit of gaan jullie nog even verder?

2 likes

Misschien vind je het leuk om useless_dk op instagram te volgen! Zij heeft een challenge voor 2022 georganiseerd ‘Shop your wardrobe for a year’ met elke maand een uitdaging om juist de kleding die al in je kast hangt te gebruiken.

5 likes

Oh wat fijn dat het jou best goed af gaat! Ik vind cadeaus zeker geen semi cheat hoor, kan je zelf niks aan doen en eigenlijk wel leuk dat je op die manier nog een tijdje verder kan met boeken.

Goed idee van het spaardoel. Ik hoop bij mijn no buy een beetje extra centen opzij te kunnen zetten voor een elektrische fiets. Daar moet ik nog wel even voor door sparen maar hoe meer ik nu aan de kant zet hoe vlotter het gaat natuurlijk.

Dankje voor de tip ook in je vorige post, ben haar gelijk beginnen volgen.

4 likes

@Feather hoe gaat het bij jou?

Ik heb een beetje bij gehouden wat er de afgelopen maanden is binnen gekomen, en hoewel ik niet helemaal alle regeltjes heb gevolgd, heb ik alsnog superveel bespaard.

Van mijn plan om mijn eigen kledingkast in kaart te brengen is nog niets in huis gekomen, daar ga ik volgende week mee aan de slag.

Ik vond trouwens de ideale, voor mij, jeans waar ik naar op zoek was! Weekday, Rowe model, extra high waist. Ik had m opgeslagen op Vinted, maar kocht er ook eentje nieuw in de winkel omdat ik een zwarte en blauwe wilde. Geslaagd in mijn jeansbroekenmissie, dus nu zou ik met vlag en wimpel moeten kunnen doorgaan tot mei, en mogelijks brei ik er dan een vervolg aan.

2 likes

Ik ga ook weer een poging wagen. Vorige maand echt veel te veel uitgegeven. Ik mag vanaf vandaag niets kopen als het geen eten is (oké, en een drankje in de kroeg). De enige uitzondering is een tourshirt bij het concert waar ik dinsdag heen ga (als het een mooie is) omdat dat 1 van mijn favoriete bands is. Of als iets stuk is dat ik niet kan missen.

1 like

Ik koop echt te veel skincare (mijn grootste zwakte), makeup en kleding. Dus ik wil op dit gebied even niets kopen en producten op gaan maken. Uitzondering is als mijn huidtherapeut mij een bepaald product aanbeveelt. Ik denk dat ik vooral niet op webshops moet gaan kijken en bepaalde youtube en instagram accounts moet verwijderen. Ik heb in ieder geval een einddatum in mijn agenda gezet en ik wil iets bewuster worden van mijn uitgaves.

3 likes

Ik las deze reactie, maar niet dat ie dateert uit de winter, ik had je echt al voor gek verklaart met dit weer 🥹.

2 likes

Hoi!!

Black friday zit er op. Cyber weekend bíjna. Er wordt enorm geconsumeerd. Ik kijk altijd mee in het ‘show je laatste aankopen-topic’ en ik begin er van (en ook van mezelf) te walgen. Er wordt zo ontzetten geoverconsumeerd.

Ik heb zelf de laatste tijd ook veel uitgegeven. Niet perse aan veel, maar wel aan duur spul. Dure kleding, een dure tas. Veel Paula’s Choice spul (oke, goede deal en had ik wel echt nodig) een bluetooth speaker (nog nooit zo’n ding gehad dus de aanschaf an sich is niet verkeerd) en gisteren bij het shoppen spontaan €350 aan kleding terwijl ik vorige maand ook spontaan ongeveer hetzelfde bedrag kwijt was.
Het is niet dat ik het niet kan betalen, maar het is gewoon te veel en niet allemaal even nodig.

Ik wil dus een no buy challange doen! Wie doet er mee?

Wat zijn de ‘regels’?

(En ja, heel stom, maar ik heb wel meteen een ‘uitzondering’. Ik ga in januari backpacken en wil wel wat makkelijke shirtjes kopen voor de reis omdat ik mijn goede tops niet in de backpack wil proppen en niet wil meegeven met de kookwas in de hostels :sweat_smile:)

5 likes

Nou als je het vertaalt zie je dat er ‘niet kopen’ staat.
Jaaaa je kunt delibereren over of je je onderbroek met gaten mag vervangen, ik weet het. Maar dat is een kwestie van fingerspitzengefühl.

8 likes

Dank! Ik was nooit zo goed in Engels :pensive::upside_down_face:

Maar goed; ik doel een beetje op aankopen als een voorraad Paula’s Choice ingekochte voorraad. Ik had ook Kruidvat huismerk kunnen kopen op het moment dat het daadwerkelijk nodig was.

2 likes

Misschien beetje van het ‘heb ik het nodig? Nee? Dan koop ik het niet’ principe uitgaan denk ik? Kijk, wordt je ineens ongesteld en heb je niets bij je, dan kun je moeilijk zeggen ‘oh ik koop geen maandverband of tampons want ik mag niks kopen’ maar loop je in de stad en wil je geurkaars nummer 10 kopen, die laat je dan staan.

6 likes

Koop het dan nu en doe je no-buy challenge vanaf 1 december of 1 januari :smirk: Een goede uitdaging is dan om bewust de shirtjes te kiezen, hoeveel heb je er echt nodig dus ga voor het absolute minimum bijvoorbeeld. Zeker als je verwacht dat ze eraan gaan in hostels en je ze na je reis misschien weer wegdoet? Kun je eventueel ook gewoon goede kleding meenemen en zelf met de hand wassen?

Ik wil zelf ook weer een no-buy doen! Heb ook best veel gekocht afgelopen weken, veel kleding die ik wel echt draag en allemaal basics zodat ik iets minder vaak hoef te wassen met een trommel die net niet vol is. Het nadeel is dat mijn mindset wel echt aan het shiften is nu mijn kast voller wordt dat ik ook meer de behoefte begin te krijgen om weer te purgen zeg maar (sorry voor al deze Engelse woorden). Het kriebelt weer om dingen eruit te pikken die ik dan zogenaamd niet meer wil terwijl dat nergens op slaat. Maar aan de andere kant heb ik wel onlangs een doos met spulletjes en kleding verzameld die ik wil verkopen. Dingen die al een tijdje bewust in mijn hoofd ruimte opnamen dat ik er iets mee moest, voelt dan weer anders dan purgen als iemand begrijpt wat ik bedoel. :joy:

Maar goed. No-buy gaat voor mij inhouden helemaal niks kopen, behalve noodzakelijke artikelen zoals eten en verzorginsproducten.

3 likes

Leuk! Wanneer ga jij starten?

Het ging wel even door mijn hoofd te starten in december en dan nu nog even mijn slag te slaan. Maar nee, ik begin nu! De vakantieshirtjes zie ik dan als een echte uitzondering.

Mijn ‘goede’ (tussenhaakjes, want het onderscheid tussen ‘goed’ en ‘niet goed’ vind ik onterecht; alle kleding zonder gaten is goed) is voornamelijk van Vanilia of wat kwetsbaardere bloesjes. Ik wil niet dat die gaan slijten door de backpack schouderbanden of tijdens een hike aan takken blijven haken oid. Mijn nog aan te schaffen spullen wil ik zeker niet weggooien na de vakantie en moeten ook van voldoende kwaliteit zijn dat ik ze in NL in de zomerse vrijetijd ook kan en wil dragen.

1 like

Ik wil ook nu starten! Na de BF sale en alles kan ik dat ook niet meer als excuus gebruiken om iets ‘nu’ te kopen.