Ja klopt, maar het is nu toch juist de uitdaging om niks te kopen voor een bepaalde periode. Misschien hoef ik het namelijk over een paar weken / maanden überhaupt niet meer.
Ik wil hier ook bewuster mee omgaan. Ik kan makkelijk een langere periode geen kleding of schoenen etc kopen, maar ik word wel vaak verleid in de toko en bij de Xenos bijvoorbeeld om altijd iets extras mee te nemen dan waar ik voor kwam. Over het algemeen belanden dat soort dingen ook ongebruikt achter in de kast.
Als ik mee doe aan zoiets als dit heb ik ook de neiging om het geld dan maar ergens anders aan uit te geven (thuisbezorgd ) dus dat wil ik ook voorkomen
Ik ga ergens komende week mn voorraadkasten uitpluizen, zowel qua eten als huishoudelijk, en alleen dingen vervangen die ik ook echt opmaak. Geen nieuwe producten kopen die ik toevallig tegenkom.
Qua kleding, schoenen, jassen, ondergoed etc heb ik echt absoluut niks nodig dus dat zou niet zo moeilijk moeten zijn, eten daarentegen…
Ik ga denk ik voor 1 april als doel
Ik ga nog wel uit eten, borrelen, lunchen etc. En m’n nagels laat ik ook nog maandelijks doen. Ik wil mezelf niet ‘straffen’ en alles ontzeggen want het gaat er niet om dat ik het me niet kan veroorloven. Het gaat echt om het kopen van spullen, kleding, sieraden, etc die ik echt niet nodig heb want ik heb genoeg.
Ik ga ook meedoen. Ik heb voor en tijdens mijn vakantie best veel gekocht. Een deel noodzakelijke dingen, maar er zaten ook kledingstukken bij die ik niet echt nodig heb en niet eens zo mooi vind en dacht nodig te hebben en nu niet meer terug kunnen. Als ik terug ben ga ik mijn garderobe even kritisch bekijken en kijken of ik echt nog iets nodig heb, of dat ik mezelf dat gewoon wijs maak. Ik vermoed dat laatste.
Enige uitzonderingen zijn een mooie ketting en een rugzak, maar daar ga ik niet actief naar op zoek. Mijn rugzak valt nog niet helemaal uit elkaar.
Ik doe ook mee! Naast een no-buy voor kleding, make-up en andere spullen, heb ik het boodschappenbudget iets verlaagd. Het lijkt ons een mooi streven om wat te minderen met borrelhapjes enzo. In 2022 hebben we daar echt teveel geld aan uitgegeven.
Nee ik ga het niet terugbrengen denk ik. Het is wel iets wat ik gebruik en een navulling valt wmb in een duurzame categorie spullen. Ik vergeef mezelf dit foutje.
Ik had inderdaad bedacht gewoon eerlijk te zijn over ‘moeilijke momenten’. Tussen aanhalingstekens want het is allemaal maar relatief he. Het is veel moeilijker om géén geld te hebben voor de boodschappen.
Ik merk wel steeds meer hoe erg socialmedia mijn koopgedrag of -wensen beinvloedt. Ik heb me ook uitgeschreven van een aantal nieuwsbrieven en zou eigenlijk alle apps moeten verwijderen. Via Insta kreeg ik prachtigeeee enkellaarsjes voorgeschoteld. Niet gekocht, maar ze staan wel op mijn wensenlijstje terwijl ik echt geen laarsjes nodig heb.
Ik doe mee in januari! Afgelopen maanden echt veel en veel teveel gekocht, ook noodzakelijk dingen maar ook gewoon omdat het kan.
Ik wil de hele maand geen interieurspul, kaarsen, kleding etc etc kopen en niet uit eten. Was de afgelopen maanden toch wel steevast een keer per week.
Misschien dat we deze maand wel een nieuw bed aanschaffen, maar dat zie ik als noodzaak omdat ik iedere ochtend gebroken uit ons huidige bed kom.
Ik doe ook mee in januari. Ik wil echt even op mijn uitgaven letten en koop veel te makkelijk kleding en vooral schoenen.
Ik wil ook proberen mee te doen.
Ik heb echt een soort koopverslaving (en ook nog eens een retourverslaving, omdat ik weet dat ik het eigenlijk niet nodig heb maar het wel wil ga ik het meestal terugbrengen)
Ik wil stoppen met spullen kopen om het kopen. Ik voel me altijd fijn als ik wat koop maar heb het eigenlijk niet nodig en het is gewoon geldverspilling.
Ook qua boodschappen ben ik heel aanbiedings gevoelig, ik neem altijd van alles mee omdat het nu afgeprijsd is of in de aanbieding. Als ik voor een brood ga dan ga ik de hele winkel af opzoek naar kortingstickers.
Dus mijn challenge word zo iets als
Alleen noodzakelijke boodschappen, geen onnodige aanbiedingen/afprijsingen meenemen en geen extra snoep/chips/troep. Eerst opmaken wat we in huis hebben.
Niks kopen van kleding, schoenen, hobby spullen etc. Gewoon niks.
Word lastig dat weet ik zeker.
Ik wil minimaal januari deze challenge doen en dan kijken hoe het gaat.
Ga de challenge ook aan. Doordat ik dit najaar een enorme opruimronde in mijn huis heb gehouden kwam ik erachter dat ik echt niet gelukkig word van heel veel spullen en dat ik eigenlijk alles wel heb. (Heb nog steeds veel spullen overigens). Als ik nu iets nieuws koop moet er ook wat uit in deze categorie. Nieuwe broek betekent een oude broek weg. Make up/ verzorging eerst iets opmaken dan pas iets nieuws kopen en geen enorme voorraden aanleggen omdat het in de aanbieding is. Want soms wil ik na een tijdje ook gewoon eens wat anders proberen.
Ben daardoor al veel bewuster gaan kopen. Heb alleen in december best wel wat geld uitgegeven aan leuke kerstornamenten voor in de kerstboom en cadeaus.
Wilde eerst nog een mooie winterjas in de sale kopen dit jaar. Maar ik weet dat ik het de komende 3-4 maanden ook nog wel met de jassen die ik nu heb red en volgend jaar is er weer sale.
Ik ga ook weer even kritisch mijn huis doorlopen en kijken of er nog meer spullen weg kunnen.
Ik koop al een poosje zo weinig mogelijk. Sinds mijn verhuizing afgelopen zomer probeer ik te ‘ontspullen’. Ik schrok echt van de hoeveelheid rommeltjes die ik had.
Gisteren heb ik oliebollen gemaakt en bedacht ik me dat ik helemaal geen mixer heb. In plaats van impulsief een mixer te kopen die ik eigenlijk niet wil, heb ik het met een pollepel met de hand gemixt. Was even een workout maar eigenlijk wil het best prima.
Ander stom dingetje is dat ik vandaag zo’n oranje Unoxmuts heb gekregen bij de nieuwjaarsduik. Op het moment is het leuk maar ik baal er nu echt van dat ik weer zo’n ding in huis heb.
@Beutyschooldropout je zei dat je eigenlijk de apps van je telefoon wil verwijderen. Wat houdt je tegen? Lekker verwijderen die handel!
Zooo herkenbaar!! Dan heb ik weer iets een soort van ongevraagd gekregen maar durf ik het niet weg te gooien want zonde.
Apps verwijderen zou me veel helpen maar triest genoeg zou ik me denk ik een beetje eenzaam voelen zonder…? Ik woon alleen en ben ook vaak alleen en dan is even bij andere mensen kijken via social media soms wel even fijn.
Ah ja zulke apps. Ik dacht dat je apps van webwinkels bedoelde. Ik snap wel dat je social media niet verwijderd. Wat kan helpen is om alleen accounts te volgen van mensen die je echt kent en alle influencers en bedrijven te ontvolgen. Dat scheelt hopelijk een hoop (sluik)reclame!
Wat weerhoudt je ervan om de Unoxmuts niet direct in de kledingcontainer te gooien? Een tip voor de volgende keer wanneer er gratis spullen uitgedeeld worden: niet aannemen. Dan zit je er thuis ook niet meer mee en dat scheelt heel veel gedoe.
@Beutyschooldropout Op een gegeven moment als je niet meer op shopping websites zit en geen cookies daarvan verzamelt, dan krijg je ook geen advertenties meer van leuke aanbiedingen. Ook nergens in ads klikken want dan krijg je er nog meer voor terug. En zoveel mogelijk shopping ads markeren dat je het te vaak te zien krijgt of niet interessant vind helpt ook. Daarnaast alle webshops unfollowen of dempen.
Ik ben er gelukkig niet aan gehecht dus kan hem zonder problemen in de textielcontainer gooien. Maar toch is het zonde. Ik hoop dat Unox die mutsen snel gaat hergebruiken. Er stonden echt dikke pallets met al die dingen recht vanuit China. Ik ben benieuwd wat ze met alle restanten gaan doen. Hopelijk worden die niet de verbrandingsoven in gedaan… Volgende keer niet aannemen inderdaad!
Ik doe ook mee, voor een periode van 3 maanden om geen kleding en “prul” voor het huis te kopen.
Ik hèb Vinted verwijderd, want daar koop ik de meeste spullen. Verder heb ik mijn kast flink uitgedund, wat ontzettend veel rust geeft omdat ik minder keuze stress heb.
Over 2 weken ga in een weekendje weg, dat wordt mijn eerste uitdaging om niks te kopen.
Ik ben in Parijs geweest en heb mezelf echt netjes gedragen. Ofc eten is duur en heb een escape room betaald, maaarr normaal zou ik een parfum of whatever meenemen als ‘souvenirtje’ en dat heb ik niet gedaan in fact, heb helemaal niks qua materiaal gekocht.
Ongevraagde tip maar wil je dit aanraden mocht je puffy weer ‘op’ zijn. Ik gebruik deze nu een paar maanden en vind het fantastisch. Ik gebruik het in combinatie met een lekker ouderwets stuk Dovezeep en je kunt ook lekker je rug ermee doen. En ik voel me erna zo schoon en fris. Hij gaat tot 2 jaar mee en hij houdt geen bacteriën vast.
Ik heb een geurkaars gekocht
Maar mijn man een tikkie gestuurd
Heb ik nu gefaald?
Ja!