Haha ja, eigenlijk wel
Heeft er iemand een bemoedigend succesverhaal?
Haha ja, eigenlijk wel
Heeft er iemand een bemoedigend succesverhaal?
Mijn lievelingstopic
Still going strong!
Gewoon niet doen is de oplossing. Het is niet nodig en je hebt het niet nodig!
Hier ook.
Naast eerst wat paginaâs op IG ontvolgen de laatste dagen ook het Action, DM en interieurtopic op negeer gezet.
Same, echt nul moeite tot nu toe. Als je het goed praat met een excuus, dan weet je ergens al dat je fout zit.
Tip voor als je veel kleding koopt, zet alle setjes op de foto of als note in je telefoon en dan besef je dat je echt genoeg opties hebt en dat ene shirtje écht niet nodig hebt.
Afgezien van die tas, die sowieso al lang op mijn lijstje stond, vind ik eigenlijk dat het heel goed gaat. Normaal gesproken haal ik elke dag wanneer ik werk een broodje bij de bakker, Starbucks, Dunkin Donuts etc. Nu al dik 3 weken niet gedaan. Neem netjes mn brood mee en koffie drink ik gewoon op mn werk. Kleding kopen heb ik geen behoefte aan en haal alleen echt nodige dingen wanneer het op is. (Deo, tandpasta etc)
Die tussendoor dingen halen om te eten of drinken is echt een valkuil voor mij! Deze maand echt al veel te veel aan uitgegeven. Heb je tips of is het echt gewoon voorbereid zijn (herbruikbare koffiebeker mee, tussendoortjes meenemen van thuis)?
Ik neem meestal een halfje brood mee en beleg, en iets van fruit of een koek voor tussendoor. Koffie hebben we een goed apparaat van Jura dus die drink ik op het werk. Maar wat ook werkt is tussendoor een cup a soup. Maar op het werk is er ook altijd wel wat lekkers. Gisteren weer taart, vandaag chocola. Ik red me dus wel
Sowieso voorbereid zijn, want eten moet je toch en je krijgt vanzelf eens honger. Ik heb een herbruikbare beker voor warme dranken en voor water. En ken je valkuilen. Ben zelf geneigd lunch te gaan halen als ik meegebrachte lunch niet meer chill (lees: geplet in mn tas) vind, dus heb een lunchbox. En iets dat langer goed blijft altijd in je tas hebben, reep of bakje noten ofzo. Als ik eten voor een dag meeneem dan neem ik ook altijd iets lekkers mee, anders koop ik dat alsnog. Dus bv stukje chocolade.
Nog een toevoeging; echt je best doen om iets lekkers mee te nemen. Als je een broodje met hummus mee hebt is het waarschijnlijk verleidelijker om iets anders te halen, dan wanneer je een lekkere couscoussalade oid hebt meegenomen. Maak er echt iets lekkers van waar je naar uit kunt kijken.
Ja, dat is wel waar. Ik had het gisteren toevallig ook: de les was gedaan. Ik had gezouten cashewnoten mee, maar een medestudente vroeg of ik mee wou naar de appie. Ik ging mee, maar âging niks kopen want niks nodigâ. Uiteindelijk koekjes afgerekend want lekkerder dan mijn stomme noten.
Hier gaat het top! Merk dat ik ook veel minder uit verveling even een winkel in ga. Laatst wel tijdens mijn stupid walk een kringloop binnen gelopen waar ik nog niet was geweest en die niet zo vaak open is. Ze hadden heeeeel erg veel leuks, maar niks gekocht want ik heb het echt niet nodig.
Ik kijk ook niet meer random in webshops, want waarom zou ik?
Ik wil in de maanden feb, maart, april en mei geen onzin aankopen doen, dus geen kleding, schoenen, tassen en interieurspullen kopen.
En voor een ander zal dit niet logisch klinken, maar ik mag van mijzelf wel geld uitgeven aan zaken omtrent mijn uiterlijk, sporten en activiteiten buitenshuis. Zaken die mij moeten helpen om mijzelf weer op de rit te krijgen.
Dat vind ik heel logisch klinken!
Er zijn wat kritische berichten gestuurd in deze app als reactie op anderen die wel iets kopen of ânog willen kopen en dat vind ik flauw. De mensen die het soms niet goed volhouden (mezelf incluis) moeten dat toch ook kunnen delen? En als er zaken zijn waarvan je het van te voren al kan rechtvaardigen voor jezelf, waarom niet?! âNo buyâ is heel resoluut maar volgens mij is het doel voornamelijk geen impulsaankopen van onnuttige niet noodzakelijke spullen die je eerder nooit nodig leek te hebben. Zo benader ik het iig en dat scheelt enorm in mijn koopgedrag. Daar deed ik het voor.
Even een eigen update; ik ben nu op vacay en ben al eerder in dit land geweest. Alle toeristische kraampjes doen mij niets. Op voorhand (jaja) had ik me één ding toegestaan. Iets wat ik in 2014 ook al eens kocht in dit land, veel plezier van heb gehad maar ben kwijtgeraakt tot mijn spijt. Ik heb het dus opnieuw gekocht voor welgeteld âŹ2,20. Als het daarbij blijft vind ik dat ik het goed gedaan heb.
Ik ga voor mezelf uit van het âHeb ik het echt nodig of nietâ principe. Is de tandpasta op? Nieuwe kopen. Staan er nog 2 in de voorraad maar is er een aanbieding? Eerst de voorraad opmaken.
In mân pauze loop ik rustig even de kledingwinkels in, niet persee om wat te kopen maar om even weg te zijn uit mn eigen winkel (het is daar hartstikke gezellig hoor, maar om mn hele pauze achter te zitten heb ik nooit zin in) en ik merk ook echt dat het me niets doet. Dus dat is verder geen verleiding.
Ik had alleen vrijdag wel dat ik een lege brood lade aantrof in huis. Normaal gesproken ga ik een belegd broodje halen maar ben nu in mân pauze naar de AH gelopen en daar brood en beleg voor 2 dagen gehaald.
Ja ik denk zeker dat die mensen het moeten delen, juist zelfs, want een âno buyâ is niet echt zinvol voor mensen die sowieso al weinig niet-noodzakelijke aankopen deden. Maar er is wel een verschil in delen tussen âik twijfelde vandaag om iets te kopen waarvan ik diep van binnen weet dat ik het eigenlijk niet nodig heb en ik merkte dat ik het al helemaal aan het goedpraten was voor mezelfâ en âik heb een nieuwe portemonnee gekocht voor de valuta die ze in mijn vakantieland hebben, goed gedaan!!â (dit is niet hoe je het letterlijk postte.) Want sorry, maar die portemonnee was ECHT niet nodig, daar had je zoveel alternatieven voor kunnen bedenken. En hartstikke goed als er in deze periode superveel dingen zijn geweest die je óók had willen kopen maar niet hebt gedaan vanwege deze no buy, dat is het belangrijkst natuurlijk. Dat je minder koopt. Maar ik denk ook dat je misschien nĂłg iets eerlijker naar jezelf kunt zijn over hoe noodzakelijk de aankopen waren die je wel hebt gedaan in deze periode. Dat jij de aankoop voor jezelf kunt rechtvaardigen betekent soms misschien eerder dat je jezelf nog een beetje voor de gek houdt om tĂłch spullen te kopen dan dat het betekent dat die aankoop echt noodzakelijk was.
Tuurlijk mag je dat delen, maar daar krijg je dan geen applaus voor want je doet een âno buyâ challenge en niet een âik koop weinig tot ik een excuus heb om wel vanalles te kopen en heb daardoor eigenlijk elke week wel een paar dingen gekocht omdat dit echt nodig wasâ
En wat heb je gekocht? Als je het wil delen haha
Valt bij jullie buiten de deur eten/koffietje halen/leuke dingen doen ook onder de no buy?
0 stemmers
Ik vraag ook niet om applaus, ik doe gewoon een challange (met mezelf, niet met anderen - het is voor mij geen wedstrijd tegen forumleden)
Challange betekent uitdaging En ik ga de uitdaging aan. Dat gaat niet altijd 100% goed maar beter inconsequent goed dan consequent fout zoals ik wel eens in andere topics lees.
@Victoria schrijft dat ik eerlijker kan zijn naar mezelf⊠ja, misschien wel⊠Maar ik ben iig wel eerlijk over mijn gedachten over mijn aankopen in dit topic.