No buy challenge (o.a. 6 weken niets kopen)

Waarom direct twee of drie nieuwe jeans als er eentje versleten is en niet gewoon eentje?

1 like

Omdat ik dan alsnog maar één lange broek tot over de enkels heb naast een paar enkelhoge broeken. Ik had er meer maar die zijn inmiddels ook allemaal versleten sinds de laatste keer dat ik broeken kocht. :wink: Meestal koop ik 1x in de 2 jaar ongeveer een aantal nieuwe en totdat ik door alles heen ben koop ik er weer een paar.

Het klinkt alsof ik mezelf aan het verdedigen ben of aan het goedpraten ben dat ik na 3 maanden niks kopen weer iets ga kopen maar dat wil ik niet. :joy:

De meerdere skinny jeans die ik had heb ik misschien een jaar of 3-4 geleden gekocht. En twee jaar terug heb ik een paar verschillende mom jeans gekocht. Nu zijn alle skinny’s versleten en neem ik het besluit om inderdaad meer dan 1 paar nieuwe straight/baggy/boyfriend/whatever jeans te kopen omdat ik niet alleen maar mom jeans wil dragen.

1 like

Ah ja op die fiets. Ik bedoelde het ook niet oordelend hoor, snapte gewoon niet waarom zoveel ineens. Alhoewel je natuurlijk nog steeds met 1 zou kunnen beginnen en kijken hoe dat bevalt

Haha nee dit is voor mij geen aankoop “om te zien of het bevalt” maar iets wat noodzakelijk is omdat ik het elke dag draag (en helaas veel mee fiets waardoor het ook nog sneller slijt bij de dijen). En ik wil niet elke dag hetzelfde aan of het vaker wassen dus vandaar meer dan één.

1 like

Late reactie, maar ik heb het ook volgehouden tot 1 maart. Sindsdien een jurk gekocht, dus dat valt mee.

Verder merkte ik wel dat het me aanspoorde om wat ik al heb beter te gebruiken, en dingen die ik niet zo vaak meer droeg weer aan te trekken.

Hebben jullie ook een plan om deze ‘verandering’ vast te houden? Ik vind dat nog wel lastig, aangezien ik niet terug wil vallen in te veel kopen. Ik denk zelf nu bijvoorbeeld aan een max. aantal nieuwe kleren dit jaar, bijvoorbeeld 10 of 12. Maar geen idee of dat werkt. Ik wil ook niet kopen ‘omdat het mag’

Wissel je met seizoenen in je kledingkast? Anders kun je straks voor de lente je kast weer inruimen (en anders opruimen) en even kritisch kijken naar wat je hebt en veel draagt. Dan kun je een lijstje maken met ik heb x broeken, rokken, jurken etc. Dan kun je kijken of je nog iets nodig hebt en stel je daar je doel op af.

2 likes

Voor mij zit het erop, ik ga dit weekend weg en dan wil ik wat van m’n wishlist kopen. Al ga ik wel echt véél bewuster shoppen voortaan.

Wat ik heb gekocht afgelopen 3 maanden/wat viel tegen:

• eettafel, geld stond al apart
  • een pak, wel eerst m’n oude verkocht op vinted
  • iets teveel snoep en snacks gehaald ter compensatie van het ‘willen’ shoppen
  • DM in Duitsland aardig wat gekocht
  • biab setje voor nagels
  • weekenden vond ik soms saai, miste een rondje stad echt wel

Wat heb ik gemerkt/wat ging goed:

• rust, zowel in shopdrang als in pakketjes heen en weer sjouwen
  • sparen, onverwachte rekeningen gaven geen stress
  • bewustwording
  • notities maken van alles wat je hebt gezien werkt echt, de helft wil ik een week later al niet meer
  • goed gevoel

I’m out :v::sparkles:

16 likes

Die rust ervaar ik ook heel erg! Pakketjes ophalen, even snel heen en weer voor iets wat ik heb gezien, me schuldig voelen als iets weer bij de buren is bezorgd

4 likes

Mehh was de 20e gestart. Maar heb nu al gefaald. Zit al 6 maanden op het nieuwe opzetstuk van mijn dyson te aassen. Was elke keer uitverkocht en uitgerekend nu was hij aangevuld en kon ik hem bemachtigen :smiling_face_with_tear: vanaf nu weer verder proberen

2 likes

Telt niet vind ik! Want deze wilde je al 6 maanden :relaxed:

2 likes

Opschrijven helpt inderdaad. Ik heb heel lang op mijn telefoont uitgaves van boven de 20€ bijgehouden. Dat was confronterend.

Ik ben ook weer enorm van te bandwagon gevallen. Ik koop geen rotzooi, fast fashios en prullen, maar koop veel te dure kleding. Ik heb laatst spontaan 480 euro uitgegeven en eenmaal thuis vond ik het toch allemaal niet zo waard. :smiling_face_with_tear:

2 likes

Ik vond dit echt een goede tip @June . Je kunt met jezelf afspreken de aankoop uit te stellen tot na een bepaalde tijd en 9 van de 10 keer blijk je het dan toch niet meer te willen/nodig te hebben

5 likes

@June dit is inderdaad een hele goede tip van @Blush!

Ik doe niet aan de no buy challange omdat ik dat niet fijn vindt omdat dat mij “druk” geeft en dan ga ik me er op focussen (zelfde als een strak dieet bijvoorbeeld). Wat ik wel doe is voortaan deze tip van @Blush toepassen. Ik koop het niet meteen in een opwelling maar zet het in mijn telefoon of in de wishlist van de webshop. Ik merk vaak dat ik het na een paar dagen ineens niet meer nodig vindt om het te kopen of toch niet zo graag wil hebben. En als ik iets echt graag wil hebben ga ik eerst kijken of ik het op vinted of MP kan vinden. Dit scheelt voor mij al echt best veel. Ook met kleding kijk ik vaak kritischer hoe de stof en kwaliteit is, dat scheelt ook veel aankopen in fast fashion bijvoorbeeld.

6 likes

Nee :sweat_smile: De kaartjes waren er al af. 2 van de 4 dingen draag ik wel echt vaak dus uiteindelijk zal die ‘cost per wear’ goed uitvallen en dan heb ik ook nog een witte wijde broek en een bloesje die ik beiden pas 1 keer gedragen heb. De broek is wel leuk maar voor mij niet zo flatteus en het bloesje moet ik nog bruiner voor worden. (Alles gekocht na een zon-vakantie)
Ik vind het ook gekkigheid hoe duur alles uberhaupt is. Als je probeert af te wijken van fast fashion en geen vintage shopping queen bent loopt het al snel op. Ik troost me ermee dat ik gelukkig geen geldzorgen heb, maar er zijn wel verstandigere of leukere dingen om geld aan uit te geven.

2 likes

Thanks allemaal, dit ga ik doen! En ook alles blijven opschrijven zodat ik bewust blijf van wat ik uitgeef.

Dat kopen van dure kleding is ook herkenbaar @Beutyschooldropout, de laatste tijd wil ik meer duurzame kleding maar dat heeft alsnog geen zin als ik er net zo veel van koop natuurlijk. Behalve dan dat de dingen die ik de laatste tijd gekocht heb hopelijk jarenlang meegaan, zijn gelukkig ook vrij tijdloos

Hier ben je toch wel slachtoffer van je eigen ellende hoor, als je duurzaam bezig wilt zijn ben je altijd nog beter af geen spullen te kopen. Ook dat stuk over verstandiger of leukere dingen om geld aan uit te geven, doe dat dan zou ik zeggen, het is niet dat je 500 euro aan kleding moet uitgeven.

23 likes

Misschien dat je kan kijken of je dat fijne gevoel van nieuwe kleding ook op een andere manier kan bereiken door bijvoorbeeld in je kledingkast te shoppen en nieuwe combinaties te maken. Op YouTube zijn hier ook wel veel video’s over te vinden.

Verder sluit ik me helemaal aan bij de tip van Blush, ik doe het alleen zonder lijstje. Pas als iets wekenlang door mijn hoofd blijft spoken, koop ik het. Daarnaast verbied ik mezelf ook bepaalde categorieën te kopen zoals keukenspullen en drogisterijartikelen zonder dat iets op is omdat ik weet dat ik het niet nodig heb.

4 likes

Bedankt voor deze tip! :smiley:

Ik zeg toch ook dat ik ‘van the bandwagon’ ben gevallen? Ik geef niemand anders de schuld en weet best dat niets kopen duurzamer is. Ik snap niet zo goed wat je wilde zeggen of bereiken met wat je schrijft.

2 likes

volgens mij ben jij nooit op die bandwagon geweest :joy:

6 likes

Wat flauw. Hier zitten inderdaad mensen die dat misschien lastiger vinden dan jij, maar proberen dat te veranderen.

9 likes