No buy challenge (o.a. 6 weken niets kopen)

Ik heb na 2 maanden eindelijk die nieuwe spijkerbroek gekocht die ik al zo lang wilde. :wink: En niet direct een hele stapel maar echt maar ééntje omdat ik geen zin had om meerdere winkels in te gaan en van de 4 broeken die ik mee had in het paskamertje zat er maar één echt goed.

Gewoon niet de stad in gaan is voor mij echt DE tip om niks te kopen. Ik ervaar ook geen plezier (meer) in winkelen. Vooral omdat het druk is met irritante mensen, je veel aan het wachten bent, random zoeken naar kleding en niet weten wat ik zoek interesseert me ook niet meer. Alleen als ik gericht een winkel in ga kan ik het aan. Dus zoals nu gericht op zoek naar een baggy lange spijkerbroek, ik grijp er 4 pas het snel en klaar.

En in een opwelling had ik Gymshark in de sale gekocht maar ik vind de maten raar vallen en het is niet wat ik verwacht had dus die hele order gaat terug. Toch weer meer dan 100 euro in mijn zak houden en weer het besef dat ik niks nodig heb aan sportkleding op dit moment. Ik ben blij met wat ik heb en hoef geen (voor mij) nieuwe merken te proberen omdat het in de aanbieding is etc.

2 likes

Hier is de beste methode een keer een heel drama hebben met een pakketje van een webshop. Elke keer als ik nu iets in een mandje leg, dan denk ik daar direct aan terug en hoeft het voor mij niet meer. DHL gaat mij de komende tijd heel veel geld besparen. :stuck_out_tongue:

1 like

Hallo hallo hoe gaat het hier?

Wat ik al eerder vertelde is dat het bij mij goed ging. Het is echt een reset voor mij geweest en ik heb 2.000 euro gespaard. Eigenlijk nog meer in verschillende potjes zoals een potje Parijs waar ik in september heen ga met een vriendin. Maar de 2.000 is de basispot. Daar ben ik super trots op eerlijk gezegd.

Ik merk wel dat ik tijdens de vakantie wat dingen heb besteld die ik niet nodig heb, dus ik ga weer streng voor mezelf zijn en minimaal de komende 6 weken niks voor mezelf kopen tenzij iets op is natuurlijk zoals shampoo/skincare/zonnebrand etc.

Meer mensen die weer mee willen doen?

31 likes

Ik heb genoeg gekocht, ook wel het nodige verkocht wat ik niet meer droeg. Ik wil weer meedoen voor de bewustwording, heb echt een gat in m’n hand :woman_shrugging:t3:

In principe geen kleding en schoenen tot en met eind september. Beauty producten alleen als iets op is.

2 likes

Bij mij gaat het heel goed en ik ben gemotiveerder dan ooit. Ik vind het zo leuk dat ik steeds meer de grenzen verleg dus waar ik eerst heel materialistisch was en alles maar kocht ben ik nu zo kieskeurig geworden zelfs in boodschappen doen. Vandaag wilde ik boodschappen doen maar bedacht dat ik toch wel wat dingen nog thuis had liggen wat mij ook weer geld bespaard heeft. Klinkt erg logisch maar voor mij echt een totaal andere mindset. Kreeg van de week met het slechte weer wel een drang om naar de action te gaan om te snuffelen maar dat was van korte duur want heb totaal niets nodig. Het geeft zoveel rust om niet meer dat gejaagde gevoel te hebben dat ik van alles wat moet kopen. Mijn telefoon bestaat geeneens meer uit apps waar je dingen kunt kopen zoals al die winkel apps. Het helpt ook erg dat mijn vriend zelf niet veel koopt en het ook niet nodig vindt zodat we elkaar ook beter kunnen motiveren.

@Nysmn ik zag je berichtje en ik herkende mezelf erg in jou. Hoop dat je je snel wat beter voelt. Het is mij ook gelukt terwijl ik erg depressief was en mezelf steeds verdoofde met dingen te kopen.

13 likes

Ik doe ook graag mee!
Laatste periode veel teveel gekocht, bij elke uitverkoop ben ik te vinden (echt irritant hoe ik daar op aansla), terwijl ik geen spaargeld heb en het goede voornemen had om duurzamer met kleding en spullen om te gaan.
Kortom; ik wil graag het roer omgooien en de komende 6 weken - tot mijn vakantie - niks meer kopen.

3 likes

Het ging bij mij goed, maar de combinatie van een nieuwe baan en een kledingmaat groter nodig betekent dat ik wekelijks “even iets” heb meegenomen in de winkel. Ook niet lekker in mn vel in mn niet passende kleding en dan koop ik om mezelf beter te voelen. Inmiddels heb ik weer wat passende kleding voor naar kantoor, maar wil ik eigenlijk alleen maar meer
 Dus voor mij is het ook goed om weer mee te doen.
Wel even met twee uitzonderingen: ik heb een fashioncheque van mn vorige werk gekregen (daar wil ik of een zonnebril of een zomerjas van kopen), en ik ga zondag naar een boekenmarkt (en daar heb ik cash voor gepind, dus meer mag ik niet uitgeven).

5 likes

Ik doe mee! Niets materieels kopen (iig zes weken). Geen uitzonderingen (ja, ja, cadeau voor nichtje etc. natuurlijk wel).

3 likes

Bij mij is dit nogal mislukt, ik sla veel teveel aan op sale. Dieptepunt was wel toen er iemand van de flat bij mij aanbelde en dacht dat ik een centraal pakketpunt was voor buurtbewoners🙄

Heb 1.5 week geleden besloten dat ik in ieder geval de komende 10 maanden geen kleding of onnodige spullen mag kopen. Afgemeld voor nieuwsbrieven, webshopapps verwijderd ed. En nu realiseer ik me pas hoe veel tijd ik aan online shoppen besteedde.
Ik hoop in die 10 maanden echt mijn studieschuld verder te kunnen aflossen en een grotere buffer op te bouwen.

Hoe gaat het bij jullie?

5 likes

Goed dat je je hebt afgemeld voor de nieuwsbrieven!

Ik heb alleen een winterjas gekocht. Was niet nu al nodig, maar wel later dit jaar en kwam een prachtige tegen. Verder alleen 2 beauty producten gekocht die op waren.
Wil het eigenlijk doortrekken naar begin november, ga dan naar Parijs.

2 likes

Ik moet ook meedoen van mezelf. Volgende week met de nieuwe salaris betaling gaat de challenge in. Ik koop teveel boeken. Tweedehands wel, maar dan nog.

2 likes

Ik wil ook graag meedoen. Ik merk dat ik vaak online shop wanneer ik me niet goed voel, telkens via Klarna achteraf betalen kies en dan de volgende maand zit ik nog met die betalingen waarvan ik de spullen al lang in gebruik heb. Ik wil hier echt vanaf geraken en mn financiële stress verminderen.

4 likes

Mooi dat je wilt meedoen en herkenbaar! Ik gooi het ook vaak op Klarna, eerder deed ik dat omdat ik het fijner vond om te betalen nadat ik het product had ontvangen. En ze hebben een paar keer geholpen toen een retour niet juist geregistreerd werd.
Maar nu deed ik het steeds vaker omdat ik de betaling dan nog even 30 dagen kan uitstellen/tot mijn salaris binnen is. En uiteindelijk zorgt het alleen maar voor stress idd.

1 like

Ik weet niet of je op tips zit te wachten. Maar ik doe zelf bij alles wat ik met creditcard betaal (van macdonalds tot online bestellingen) alvast het bedrag apart zetten tot de rekening komt.
Heb zo’n apart spaarpotje op mn bankieren app voor cc aankopen. Als de rekening dan komt, staat dat bedrag gewoon klaar in dat potje

2 likes

Je kan ook iedere keer meteen je creditcard’schuld’ afbetalen. Misschien is dat makkelijker?

Bij mijn ING Cc zit de knop ‘inleggen’ (als ik ‘schuld’ heb staat daar aflossen) en zo kan ik dan inleggen (dan heb je een soort prepaid cc) of gewoon iedere keer aflossen.

Zelf wil ik ook weer bewusten kopen/ minder kopen. Helemaal no-buy vind ik voor mezelf moeilijk (daar was ik vorige keer ook open over en daar werd heel kritisch op gereageerd vond ik) en ook een beetje onnodig. Ik koop niet héél veel, maar wel prijzig en dat is zonde van mijn geld. Er zijn nuttigere dingen om mijn geld aan uit te geven.
Deze lente deed ik weer een poging en liet ik een prachtig jurkje hangen in Sissy Boy en daar heb ik tot op heden spijt van.

Heeft iemand samen met mij behoefte aan een ‘mindfull inkopen-topic’? :sweat_smile:

7 likes

Dat laatste vind ik ook een goed idee, maar weet niet of het mag van de moderators? Lijkt misschien teveel op dit topic?

3 likes

Yes! Maar ik ga gewoon door. Ik ga begin november naar Parijs (we zouden eindelijk volgende week gaan maar er is wat tussen gekomen) en heb daarvoor gespaard en wat dingen op m’n lijstje staan voor de Sephora dus dan ga ik wel wat kopen.

Verder ga ik lekker door đŸ«Ą

11 likes

Exact dit. Plus ik heb op het moment van de aankoop ook geen besef van het bedrag, denkende: na 30 dagen heb ik m’n loon en kan ik dit betalen, waardoor er een soort van mentale limiet wegvalt. Hangt bij mij ook enorm hard samen met mn mentale toestand. Sinds een aantal maanden volg ik therapie, maar het shoppen zit zo hard in mijn gewoonte en identiteit dat dit het moeilijkste is om te doorbreken.

2 likes

Heel herkenbaar!!

1 like

Ik zou zo’n topic ook handig vinden, ik wil 100% minder kopen, maar de eisen in dit topic zijn mij wat te streng. Sommige dingen komen tussendoor, ik zou inderdaad bewuster willen zijn over mijn aankopen. Dit helpt mij denk ik echt wel om in iedergeval minder te kopen.
Zeker ook omdat ik volgend jaar een serieus bedrag bij elkaar gespaart moet hebben omdat ik 4 weken naar Vietnam toe ga!

3 likes