Ik denk dat dit topic misschien met een andere naam ook wat meer allround kan zijn. Maar ik vraag me af hoe dan de grens is met het minimalisme topic. En wat is mindfull kopen? Minder kopen? Duurzaam kopen? Is er niet al zo’n topic? (Geen idee, ik zit in weinig shopping topics)
Thanks voor de tip! Zal er eens naar kijken.
Vind het ook prima om dit topic wat breder te maken of een nieuw topic. Mijn uiteindelijke doel is uiteindelijk ook o.a. vooral om bewust te leren kopen en beter om te gaan met geld.
Ging even kijken en vind haar wel leuk hoor, maar holy shit, hoeveel video’s kan een mens maken over 1 no-buy year?
Zijn hier mensen die aan cash stuffing doen?
Dit is momenteel best een hype op social media.
Ik wil dit gaan proberen op te starten en daarbij een no buy te doen voor alle onnodige zaken.
Dus alleen noodzakelijke boodschappen en vaste lasten en noodgevallen (huisdieren, auto, fiets etc) verder geen geld uitgeven. En proberen de overige uitgaven te gaan budgetteren/minderen.
Is best een uitdaging voor mij ik ben een impulskoper en emotiekoper
Nog niet van gehoord. Lijkt een beetje op het no buy principe?
Het is gewoon wat men vroeger deed; budgetteren en dan alles in envelopjes stoppen zodat je duidelijk het overzicht houdt op alles.
Ik vraag mij af hoe toegankelijk en haalbaar die cash envelope methode is, aangezien alles tegenwoordig met de kaart betaald wordt.
Ik doe mee. Ik heb iets teveel geld uit gegeven o.a. door vakantie en ga nu even pas op de plaats maken. Normaal gesproken was ik alweer naar Starbucks gegaan voor een koffie, lunch bestellen etc maar ik gooi het even helemaal om.
Ik heb het een tijdje gedaan. Begon heel leuk en enthousiast maar irl is het best onhandig. Wat gezegd word hierboven, je pint vaak wat. Nou kan je je er gewoon goed aan houden maar dat betekent dat je altijd een map met je budget geld bij je hebt.
Ik vind t iig een hoop gedoe. Wat ik wel elke maand doe (en al jaren deed) is een bedrag voor boodschappen pinnen en dat per week in m’n portemonnee.
Op Tiktok is het heel aesthetically pleasing
maar het lijkt me ook echt super onhandig. Het concept bestaat trouwens wel al super lang maar nu met Tiktok is het weer populairder.
Misschien werkt het in de supermarkt wel goed, dat je gewoon een bedrag per week pint en dat kun je daar wel cash betalen.
Hoe zie je voor je dat het impulsaankopen en emotie-aankopen gaat verminderen? Maak je dan geen envelop voor kleding/shoppen of koffie to-go etc.? Je kunt bijv. qua kleding jezelf ook een maandelijks budget geven maar dan in je bank-app. Dus alles naar je spaarrekening en dan potjes maken. Als je gaat shoppen kun je het geld op je betaalrekening zetten en op=op.
Ik heb nu inderdaad contant geld voor boodschappen. Ik zit nog te bedenken hoe ik verder alles wil gaan doen, denk dat ik wel wil proberen met die mapjes omdat ik contant geld moeilijker uitgeef dan mijn pinpas trekken. Dus mapjes maken voor extra dingen zoals bijvoorbeeld wat geld als budget voor games, hobbies, verjaardagen. Wat ik dan niet gebruik van het budget die maand spaar ik dan weer in een andere map voor grotere doelen.
Verder geef ik onnodig veel geld uit aan boodschappen die we niet echt nodig hebben daar let ik nu ook al meer op omdat ik dus het boodschappengeld nu contant bij me heb. Neem nu niet meer zomaar 10 proteine toetjes mee voor de lekkere trek en omdat ze in de aanbieding zijn. Of 5 verschillende soorten chocolade en koekjes terwijl ik ze zelf bijna niet eet. Ben vooral gevoelig voor de aanbiedingen (bijv dubbelfriss stonden 12 pakken in huis maar houdbaarheid was maar tot augustus, heb pas het laatste pak pas vorige week opgemaakt)
Qua no buy heb ik voor mezelf echt wel gesteld dat ik vooral echt geen kleding en schoenen mag kopen, ik heb gewoon echt al genoeg daarvan en ik ben nogal vaak in de kringloop te vinden dus daar moet ik echt wat beter op gaan letten voortaan.
Mijn spending is voornamelijk onnodige boodschappen, kleding, schoenen en hobbiespullen die ik meestal niet gebruik…
Dus vanaf vandaag, no buy minimaal voor heel oktober. En kleding wil ik eigenlijk proberen tot volgend jaar want ik heb echt meer dan genoeg voor de aankomende periode
Minimalistischmetjet heeft op haar insta een ‘stoptober-challenge. Ze tipte: maak een foto van de dingen die je heel graag zou willen kopen en kijk of je het over een tijdje nog steeds zo mooi vindt en graag wil hebben.
Deze tips helpen me wel! Ik ben vaak geneigd direct iets te kopen, en had al in mijn hoofd het eerst on hold te zetten en er een weekje over slapen, maar zoiets op een pinterest/favorieten/lijstje zetten is een goede! Geeft ook meer overzicht.
Zelfde met kleuren inderdaad. Heb bepaalde kleuren die me niet staan, en ik toch dan weer koop onder het mom van “het valt nu vast wel mee en het is zo’n leuk item”.
Mijn 1e week is goed gegaan!
Van de 7 dagen heb ik 4 dagen met echt 0 euro staan. 3 dagen alleen geld uitgegeven aan essentiele boodschappen en dierenartskosten (medicijnen voor mijn hond)
Idem hier! Voor mezelf niets gekocht, alleen geld uitgegeven aan boodschappen en een cadeautje voor een vriendin.
Ik ging uitrekenen hoeveel geld ik dit jaar al had uitgegeven aan kleren en ik kwam uit op bijna €2500 Op zich wel goed dat ik gestopt ben met het kopen van fast fashion, maar als ik vervolgens zoveel geld uitgeef aan voornamelijk veel vintage kleding moet ik mezelf ook afvragen waar ik in hemelsnaam mee bezig ben
Anyway, ik wil mezelf challengen om een heel jaar lang geen kleren meer te kopen. In het verleden is me dat ook een keer gelukt, dus het zou mogelijk moeten zijn dat het me dit keer ook zal lukken
Ennnnn, ik ben vandaag gelijk de mist ingegaan
Ik had nog een bod lopen op Vinted van een maand geleden en vanochtend kreeg ik opeens een mail dat de verkoopster het geaccepteerd had. Tja, had ik het kledingstuk écht nodig? Nee, dat zeker niet, maar ik wilde het stiekem eigenlijk nog steeds hebben. Al had ik liever gehoopt dat ze niet meer online zou komen
Anyway, ik ga de no buy challenge vanaf vandaag gewoon weer voorzetten en ik zal nu zeker geen nieuwe kleren meer erbij kopen voor een jaar lang
Hahaha heel snel Vinted van je telefoon verwijderen dan
Ik doe deze challenge ook! Ben inmiddels 3 maand bezig en merk ook dat mijn behoefte om kleding/tassen/schoenen te kopen steeds minder wordt. Toen ik ermee begon dacht ik nog: stiekem koop ik die sneakers gewoon tijdens black friday, dan zijn ze toch afgeprijsd. En nu vraag ik me af waarom ik een 5e paar witte sneakers zou nodig hebben.
En ik maak meer outfits/nieuwe setjes uit mijn huidige kledingkast. Dus ik raad het zeker aan:)
Die had ik dus al verwijderd! Alleen kan je natuurlijk ook gewoon de site bezoeken van Vinted zelf Het was natuurlijk beter geweest als ik bij voorbaat ook de meldingen van Vinted via e-mails al had uitgeschakeld
Dit hoop ik ook echt te bereiken dat die behoefte zal verminderen. Mooi om te lezen dat het na 3 maanden al zo’n effect heeft bij jou