No buy challenge (o.a. 6 weken niets kopen)

Ik wil niet per se een no buy challenge, maar wel bewust blijven omgaan met aankopen. Heb recent wat vesten en truien gekocht. Dit is bewust geweest omdat ik de afgelopen jaren in de winters in ziekenhuizen heb gewerkt en dus nauwelijks lange mouwen heb gekocht, maar dit jaar in de winter een maand vrij ben en daarna in een instelling werk waar ik dit wel mag dragen. Daarnaast heb ik de wens om zwanger te worden, en dit is kleding die ik dan ook nog zou kunnen dragen. Ik zou ook graag nog een jeans willen, maar ergens wil ik niet veel geld uitgeven aan iets wat ik misschien over 3-4 maanden niet meer pas.
Heb de afgelopen maanden weinig impuls aankopen gedaan, op een jurk na waar ik wel erg blij mee ben en al een aantal keer heb gedragen.

Black Friday wil ik beperken tot beauty producten die ik toch al gebruik en een cadeau voor de verjaardag van mijn vriend.

Ik heb black friday beperkt tot alleen een cadeau voor mijn vriend en 2 wenkbrauwpotloden die ik al jaren gebruik.

Hoe is het bij jullie gegaan?

2 likes

Wenkbrauwverf (die op was) en drie nieuwe handdoeken bij H&M (nu altijd net niet genoeg handdoeken om de week door te komen zonder tussendoor te moeten wassen). Ik heb geen no-buy challenge maar probeer wel bij alles te bedenken of ik het écht nodig heb, en zo niet dan laat ik het liggen. Ik ben heel tevreden met hoe ik Black Friday ben doorgekomen :smile:

5 likes

Ik heb het ook bij dingen die ik nodig had weten te houden gelukkig. Heb een iPhone overgekocht van iemand maar mijn oude oortjes met snoer passen niet op deze dus heb draadloze besteld voor 20 euro en echt blij mee tot nu toe. Daarnaast een luchtontvochtiger besteld omdat de was zo langzaam droogt met dit weer, maar die moet nog binnenkomen.

1 like

Ik ben ook op een no buy!! Mijn laatste bestelling was die van glossier en nu is het klaar. Raakte net wel verleid door de acne sjaal korting maar besloten om het niet te doen.

Ik ben ook zo’n alles of niets persoon in deze dingen dus ik ga ook geen uitzonderingen voor mezelf bedenken, het is gewoon helemaal niets materieels kopen! Want als ik zeg ja behalve dit en dit kan ik heel makkelijk dingen gaan omlullen voor mezelf en blijf ik kopen. Ik heb ook al de sale van Merrachi mijn favoriete kledingmerk weerstaan.

Sowieso heel december dus niks materieels kopen :grin: en dan besluiten hoe verder. Wish me luck maar ik denk dat ik dit wel kan nu ik eenmaal die beslissing heb gemaakt.

Edit;
Hoe denken jullie eigenlijk over het jojo effect in een no buy? Want ik zie sommige mensen zeggen dat jezelf alles ontzeggen en verbieden tot een soort van compensatie kan leiden waarin je een periode meer koopt? Sommigen vergelijken een koopverslaving met een eetverslaving daarin.

9 likes

Denk dat het doel van een no buy naast niet kopen vooral is dat de drang om te kopen vermindert en je zo op de lange termijn en buiten een no buy ook minder/geen onnodige dingen koopt, zo is het voor mij in ieder geval. Als iemand tijdens een no buy alsnog heel erg bezig is met willen kopen kan ik me voorstellen dat je na een no buy misschien gaat compenseren.

1 like

Ik heb dit filmpje gekeken en echt een goede ja. Thanks. Sowieso heb ik de laatste 5/6 maanden teveel tijd om handen sinds ik even niet meer werk. En ik heb sowieso wel altijd al van shoppen gehouden maar eerste 3/4 maanden waren ook echt een copingsmechanisme omdat ik me toen niet goed voelde, aantal spullen dat ik in die tijd kocht was denk ik wel 3 keer de normale hoeveelheid dat ik shopte. Nu voel ik me beter maar het werd ook een soort van gewoonte en omdat ik niet meer werkte voelde het als monopolygeld op mijn rekening, gewoon 0 sense meer van hoeveel geld iets nu eigenlijk kost.
Ik wil nu minstens een maand gewoon echt níks materieels kopen (ervaringen vind ik nog wel anders maar zeker niet de bedoeling elke week uit eten te gaan want dat is dan gewoon vervanging), en daarna er zeker anders mee omgaan. Als ik weer werk wil ik mijn spaargeld gewoon weer opbouwen want die heb ik nu zien kelderen naar iets waar ik niet tevreden mee ben. Ik ben blij dat ik nog wát heb ofc maar het was zoveel meer. Gewoon zonde. Als ik weer werk denk ik ook dat ik weer meer besef van geld ga krijgen en het minder makkelijk uitgeef.
Maarja dus dat gevoel van productiviteit, tijd opvullen, dat herken ik ook heel erg. Moeilijke is dus dat ik wel, ook achteraf, blij ben met de meeste spullen die ik gekocht heb. Ik word nu nog gewoon heel blij en tevreden als ik naar mijn kledingkast kijk dankzij de vele aankopen die ik recent dus heb gedaan :sweat_smile:, maar goed dat betekent dus ook dat ik niks meer nodig heb voorlopig. Wat zij noemt in haar video, die anticipatie bij het online shoppen, vind ik ook het leukste.
Anyway ik ga klarna van mijn telefoon afgooien, vinted ook. En ik heb dus een aparte rekening op een andere bank aangemaakt waar ik mijn geld op heb gezet, daar heb ik geen pasje van en ook geen bank-app op mijn eigen telefoon en maak ik alleen geld van over voor rekeningen en nu dingen zoals rijles enzo.
Een maand of twee niéts kopen gaat me wel lukken denk ik, periode daarna wordt uitdagender. Want ik houd wel gewoon van nieuwe spulletjes, geurkaarsje hier, make-upje daar, parfummetje etc. Word daar wel echt blij van. Dus daar een soort van gezond koopgedrag in vinden na mijn no buy wordt de echte uitdaging.

5 likes

Ja true, ik ben wel veel op vakantie geweest dit jaar maar als ik dan ook nog niks aan spullen uitgegeven had had ik écht een mooie reis kunnen maken haha en spullen zijn leuk maar herinneringen uiteindelijk leuker.

Jaa ik ga ervoor :sunglasses: ben wel echt gemotiveerd, ook dankzij die filmpjes.

Ik ga ook tiktok verwijderen denk ik want door die kutapp raak ik steeds in aanraking met nieuwe parfums, kaarsen, whatever. Dat algoritme kent me te goed. Hoop dat ik dat volhoud tho want ik kreeg ook wel veel goede dingen te zien op tiktok :smiling_face_with_tear:

3 likes

Ik denk dat het idee achter No buy is dat je ook creatiever wordt in andere dingen. Creatieve oplossingen bedenkt of alternatieven zonder dat je alles gelijk nieuw moet kopen.

8 likes

Ik was zeer shopverslaafd, kwamen op een gegeven moment gewoon paar x per week pakketten. Was echt niet oke dan verveelde ik mij in de avond en dan ging ik een avondje online shoppen. Ik kwam financieel echt altijd uit maar kon vrijwel niets sparen. Paar maanden geleden ben ik hier radicaal mee gestopt, dat heeft ups en downs merk dat wanneer ik onrustig ben ik sneller shop drang krijg. Het klinkt simpel maar ik vraag mezelf echt nu steeds af

• heb ik het nodig
  • gaat het iets veranderen in mijn leven
  • hoeveel bespaard het mij als ik het niet koop
3 likes

En heb jij dan nog dingen veranderd qua ontvolgen of apps verwijderen of is dat allemaal niet nodig geweest? Of andere praktische tips?

Of is het letterlijk alleen die 3 dingen aan jezelf vragen en is dat voldoende?

1 like

Ja ik probeer mijn telefoon zo prikkelarm mogelijk te maken, waar ik eerst allemaal Zara, Wehkamp, h&m apps etc had heb ik nu vrijwel niets en heb Klarna verwijderd. Dat achteraf betalen was voor mij juist de trigger om dingen te kopen. Ik probeer ook meer de kern aan te pakken, waarom voel ik mij onrustig? Meestal merk ik dan vermoeidheid of in een keer dat ik niet tevreden ben met mezelf en denk dat bepaalde kledingstukken mij leuker maken. Vinted heb ik verwijderd, zoals @kali al zei je blijft dan kijken en in mijn geval bang zijn dat ik iets ga missen.

5 likes

En hoe pak je dit dan aan? Ook geen easy fix voor toch?

2 likes

Mij helpt dan gewoon een meditatie sessie te doen of yoga of wandelen met de hond. Klinkt wellicht zweverig maar even weer tot mezelf komen/aarden. Ik heb vanuit vroeger veel traumas gehad en daar zit de kern van soms mezelf minder voelen dus helpt mij dan weer meditatie om tot rust te komen.

4 likes

Eerste wat ik dacht: waar is de acne sjaal met korting? Maar heb een fijne dus ga het niet doen :wink:

Net als hierboven al gezegd wil ik wel graag uit die enorme consumermindset en meer sparen. Soms is het zo verleidelijk om maar vanalles te kopen, maar het is zo niet nodig. Het helpt mij al enorm om geen instagram meer op m’n telefoon te hebben, maar alleen af en toe op mn laptop te kijken

3 likes

Ik heb nu bijna 3 weken niks gekocht/besteld maar ik heb het met 1 ding wel moeilijk :pleading_face:. Mijn glossier bestelling van 2 weken geleden bevatte lippenbalsem, en het is een limited edition die ze uitbrachten met de oude formule. En ik vind hem zoooo ontzettend fijn, ik ben nog nooit zo tevreden geweest over een lippenbalsem. Hij ruikt lekker, hij voelt lekker, hij is mooi op de lippen. Maar het is dus limited edition deze samenstelling en geuren van de lippenbalsem. Als het uitverkocht is, is mijn kans voorbij. En het liefst zou ik er even 3 kopen zodat ik vooruit kan ermee. Ik heb nog nooit zulke fijne lipproducten gehad!!!

Maarja dan breek ik de afspraak met mezelf.

Met lippenbalsem doe ik zelf ook heel lang dus missh kun je hier nog lang mee uit de voeten?
Wel goed dat je je niet laat verleiden nu, ook al is het heel lastig

2 likes

Jaaa daarom echt omdat het een LE is dat ik denk fuckk.
Maar goed om het hier te posten want jullie reacties helpen wel. Elke keer als ik de neiging heb te bestellen gewoon hier even lezen haha.

Op zich heb ik dit nooit eerder met lippenbalsem gehad, maar wel met andere producten natuurlijk. :smiling_face_with_tear:
Ik overleef het ook wel als deze uitverkocht raken en mijne op is. Wereld vergaat niet!!

2 likes

Er is voor mij al een maand voorbij zonder kleren te kopen :raised_hands:t3:

15 likes

Wat goed!!
Kocht je veel per maand?