No buy challenge (o.a. 6 weken niets kopen)

Ik was zeer shopverslaafd, kwamen op een gegeven moment gewoon paar x per week pakketten. Was echt niet oke dan verveelde ik mij in de avond en dan ging ik een avondje online shoppen. Ik kwam financieel echt altijd uit maar kon vrijwel niets sparen. Paar maanden geleden ben ik hier radicaal mee gestopt, dat heeft ups en downs merk dat wanneer ik onrustig ben ik sneller shop drang krijg. Het klinkt simpel maar ik vraag mezelf echt nu steeds af

• heb ik het nodig
  • gaat het iets veranderen in mijn leven
  • hoeveel bespaard het mij als ik het niet koop
3 likes

En heb jij dan nog dingen veranderd qua ontvolgen of apps verwijderen of is dat allemaal niet nodig geweest? Of andere praktische tips?

Of is het letterlijk alleen die 3 dingen aan jezelf vragen en is dat voldoende?

1 like

Ja ik probeer mijn telefoon zo prikkelarm mogelijk te maken, waar ik eerst allemaal Zara, Wehkamp, h&m apps etc had heb ik nu vrijwel niets en heb Klarna verwijderd. Dat achteraf betalen was voor mij juist de trigger om dingen te kopen. Ik probeer ook meer de kern aan te pakken, waarom voel ik mij onrustig? Meestal merk ik dan vermoeidheid of in een keer dat ik niet tevreden ben met mezelf en denk dat bepaalde kledingstukken mij leuker maken. Vinted heb ik verwijderd, zoals @kali al zei je blijft dan kijken en in mijn geval bang zijn dat ik iets ga missen.

5 likes

En hoe pak je dit dan aan? Ook geen easy fix voor toch?

2 likes

Mij helpt dan gewoon een meditatie sessie te doen of yoga of wandelen met de hond. Klinkt wellicht zweverig maar even weer tot mezelf komen/aarden. Ik heb vanuit vroeger veel traumas gehad en daar zit de kern van soms mezelf minder voelen dus helpt mij dan weer meditatie om tot rust te komen.

4 likes

Eerste wat ik dacht: waar is de acne sjaal met korting? Maar heb een fijne dus ga het niet doen :wink:

Net als hierboven al gezegd wil ik wel graag uit die enorme consumermindset en meer sparen. Soms is het zo verleidelijk om maar vanalles te kopen, maar het is zo niet nodig. Het helpt mij al enorm om geen instagram meer op m’n telefoon te hebben, maar alleen af en toe op mn laptop te kijken

3 likes

Ik heb nu bijna 3 weken niks gekocht/besteld maar ik heb het met 1 ding wel moeilijk :pleading_face:. Mijn glossier bestelling van 2 weken geleden bevatte lippenbalsem, en het is een limited edition die ze uitbrachten met de oude formule. En ik vind hem zoooo ontzettend fijn, ik ben nog nooit zo tevreden geweest over een lippenbalsem. Hij ruikt lekker, hij voelt lekker, hij is mooi op de lippen. Maar het is dus limited edition deze samenstelling en geuren van de lippenbalsem. Als het uitverkocht is, is mijn kans voorbij. En het liefst zou ik er even 3 kopen zodat ik vooruit kan ermee. Ik heb nog nooit zulke fijne lipproducten gehad!!!

Maarja dan breek ik de afspraak met mezelf.

Met lippenbalsem doe ik zelf ook heel lang dus missh kun je hier nog lang mee uit de voeten?
Wel goed dat je je niet laat verleiden nu, ook al is het heel lastig

2 likes

Jaaa daarom echt omdat het een LE is dat ik denk fuckk.
Maar goed om het hier te posten want jullie reacties helpen wel. Elke keer als ik de neiging heb te bestellen gewoon hier even lezen haha.

Op zich heb ik dit nooit eerder met lippenbalsem gehad, maar wel met andere producten natuurlijk. :smiling_face_with_tear:
Ik overleef het ook wel als deze uitverkocht raken en mijne op is. Wereld vergaat niet!!

2 likes

Er is voor mij al een maand voorbij zonder kleren te kopen :raised_hands:t3:

15 likes

Wat goed!!
Kocht je veel per maand?

Ja, gemiddeld was ik toch wel €200 per maand kwijt aan kleding die ik niet per se nodig had en door mijn lage inkomen had ik dan niet veel ruimte om nog te sparen en geld over te houden voor bijvoorbeeld uitjes en andere ervaringen.

3 likes

Ik sluit hier aan voor het nieuwe jaar. Deze maand moet ik nog wat cadeaus kopen voor verschillende Secret Santa’s en feestdagendiners, maar erna start ik. Sinds ik beginnen werken ben, heb ik wat last van lifestyle creep (inkomen vergroot dus uitgaves ook).

Heb ook net een bestelling geannuleerd, uiteindelijk had ik die kleding toch niet nodig.

1 like

Gaat goed hier. Ben hier ook alweer semi- overheen. Mijn laatste bestelling is overmorgen al een maand geleden!!
Ik ben ook weer begonnen met zo nu en dan werken dus dat gaat me ook weer wat extra besef van geld geven. Was altijd supergoed in sparen, jammer dat dat laatste half jaar 180 graden gedraaid is naar supergoed in geld uitgeven. Maar we gaan er weer voor. Al een maand gaat het goed dus :blush:

Denk ook dat tiktok verwijderen echt geholpen heeft.

12 likes

Ik ga ook weer ff meedoen.

Goeie periode met de sale maargoed. :smiling_face_with_tear:
Ik mag alleen kinderkleding kopen( want nodig ivm groei) maar nix meer voor mezelf.

Probeer het zo lang mogelijk vol te houden dus niet precies 6 weken als doel.

Ik wil mee doen met bewuster kopen, dus niet persé een no-buy omdat ik weet dat dit mij niet goed lukt. Zeker omdat ik dan genoeg uitzonderingen ga benoemen: hobby, verjaardagen, huisspullen etc.

Maar ik wel flink gaan besparen op mijn uitgaven en als ik dan iets koop hier bewust over nadenk of ik dit nodig heb, hoeveel uur ik moet werken daarvoor en of het dan wel waard is.

2 likes

Vanaf januari wil ik minimaal 3 maanden niets kopen. De afgelopen maanden toch een beetje los gegaan met kleding, geurkaarsen, nieuwe handdoeken, accessoires voor in huis, huishouddingen, ‘voorraad’ etc. Het moet me vast wel lukken om 3 maanden lang gewoon te gebruiken wat ik heb!

Ik zag gisteren dit op reddit en toen dacht ik ja die moet ik ook in mijn hoofd houden voor als ik denk weer kleding te moeten kopen.

10 likes

Ik doe met je mee!

1 like

Ik ben echt gierig geworden dankzij deze challenge. Dure dingen die op zijn wil ik niet eens opnieuw kopen. De enige mascara die ik heb is helemaal uitgedroogd, mijn enige haarolie is op. Maarja wil er geen geld aan uitgeven eigenlijk.

3 likes