Ik heb dit filmpje gekeken en echt een goede ja. Thanks. Sowieso heb ik de laatste 5/6 maanden teveel tijd om handen sinds ik even niet meer werk. En ik heb sowieso wel altijd al van shoppen gehouden maar eerste 3/4 maanden waren ook echt een copingsmechanisme omdat ik me toen niet goed voelde, aantal spullen dat ik in die tijd kocht was denk ik wel 3 keer de normale hoeveelheid dat ik shopte. Nu voel ik me beter maar het werd ook een soort van gewoonte en omdat ik niet meer werkte voelde het als monopolygeld op mijn rekening, gewoon 0 sense meer van hoeveel geld iets nu eigenlijk kost.
Ik wil nu minstens een maand gewoon echt níks materieels kopen (ervaringen vind ik nog wel anders maar zeker niet de bedoeling elke week uit eten te gaan want dat is dan gewoon vervanging), en daarna er zeker anders mee omgaan. Als ik weer werk wil ik mijn spaargeld gewoon weer opbouwen want die heb ik nu zien kelderen naar iets waar ik niet tevreden mee ben. Ik ben blij dat ik nog wát heb ofc maar het was zoveel meer. Gewoon zonde. Als ik weer werk denk ik ook dat ik weer meer besef van geld ga krijgen en het minder makkelijk uitgeef.
Maarja dus dat gevoel van productiviteit, tijd opvullen, dat herken ik ook heel erg. Moeilijke is dus dat ik wel, ook achteraf, blij ben met de meeste spullen die ik gekocht heb. Ik word nu nog gewoon heel blij en tevreden als ik naar mijn kledingkast kijk dankzij de vele aankopen die ik recent dus heb gedaan
, maar goed dat betekent dus ook dat ik niks meer nodig heb voorlopig. Wat zij noemt in haar video, die anticipatie bij het online shoppen, vind ik ook het leukste.
Anyway ik ga klarna van mijn telefoon afgooien, vinted ook. En ik heb dus een aparte rekening op een andere bank aangemaakt waar ik mijn geld op heb gezet, daar heb ik geen pasje van en ook geen bank-app op mijn eigen telefoon en maak ik alleen geld van over voor rekeningen en nu dingen zoals rijles enzo.
Een maand of twee niéts kopen gaat me wel lukken denk ik, periode daarna wordt uitdagender. Want ik houd wel gewoon van nieuwe spulletjes, geurkaarsje hier, make-upje daar, parfummetje etc. Word daar wel echt blij van. Dus daar een soort van gezond koopgedrag in vinden na mijn no buy wordt de echte uitdaging.