Dank je voor je uitgebreide reactie! Het gaat me ook zeker niet om een lijstje met dingen die ik wil kopen, maar meer inderdaad over hoe je tot die dingen komt. Ik ga de komende tijd eens bewust opletten over wat dingen zijn die energie vreten, zorgen dat ik minder makkelijk goede keuzes maak en die me irriteren. Misschien kan ik zo ook eens wat zaken aanpakken die al te lang liggen en simpel op te lossen zijn.
Ik sprak er met m’n man over, en die vind het ook erg leuk om er over mee te denken.
Echt super slim vind ik dit en heel herkenbaar, de kleine irritaties waar een materialistische oplossing wel echt iets bijdraagt. Zin om nu ook zon lijstje te maken👍
Om weer een meer bewustwording te creëren en meer tevreden te zijn met wat ik allemaal al heb, ga ik voor een no buy maand in augustus.
Nog meer die mee willen doen?
Yes, ik.
Ik heb de afgelopen weken/maanden zo debiel veel gekocht. Echt klaar mee. Vind mezelf de laatste tijd echt stom materialistisch. Ik doe een no buy tot het einde van het jaar.
Mag alleen noodzakelijke verzorgingsproducten halen (heb een grote voorraad dus verwacht dat dit maar weinig zal zijn) of iets wat kapot is vervangen (en alleen als dat echt nodig is).
Ik doe ook mee! Ik rek de no buy tot mijn vakantie eind september. Ik kan eigenlijk met alles prima door behalve eten. Er komt dus geen drinken, verzorgings- en schoonmaakproducten, kleding, prullaria, etc in huis. Een drankje met een vriendin op het terras mag dus wel. Daar zit mijn probleem niet.
Qua eten wil ik ook weer wat op de gezondere tour, dus beperk ik mijn snacks ook (laten we zeggen max 1 ding per week en ook even geen friet en frikandellen).
Uitzonderingen: inductiekookplaat en nieuwe pannen (elektricien komt eind augustus) en klusspullen voor mijn huis.
Ja ik! Ik had al bedacht dat ik dat zou gaan doen!
Goed dat jullie mee doen! Hebben jullie nog speciale doelen?
@1103 Ik join je ook op de gezondere tour. Heb veel etentjes en borrels gehad en merk dat ik toch wat dikker aan het worden ben ondanks dat ik best veel sport. Wil geen/minimaal ongezonde snacks in de avond eten en dat vervangen voor fruit/yoghurt oid. Daarnaast ben ik al bezig met alcohol minderen.
Ik heb geen speciaal doel. Vorige maand was heel erg impulsief met Taylor Swift ticket plus overnachting en merch en dat was een flinke hap uit m’n budget. Ik ben wel vaker een tikkeltje impulsief dus dit is een goede challenge. Ben tegelijk ook bezig met een online detox, ik heb even geen fb en insta meer en probeer mn schermtijd te beperken. Dus eigenlijk op meerdere vlakken even kalm aan haha!
Wat goed!
Dat laatste is ook herkenbaar. Heb mijn fb en twitter definitief verwijderd en mis het geen seconde. Insta staat niet meer op mijn telefoon en kijk af en toe via de laptop. Insta is wel echt een bron van impulsief koopgedrag voor mij.
Merk wel dat ik het heb vervangen met youtube video’s kijken, al zit ik nu wel in een no buy/investeren/building wealth loophole haha.
Ja ik kijk ook wel veel YouTube, alleen dan over renoveren van huisjes in Zweden en Italië haha!
Soort van droom van me.
Succes met het niet kopen deze maand!
Ik heb twee hoofddoelen:
- Zo min mogelijk spullen in mijn kleine huis verzamelen, zodat ik niet eerst 5 dingen aan de kant moet zetten voordat ik ergens bij kan. Een wat meer minimalistische mindset helpt daarbij.
- Het afgelopen half jaar zijn mijn vaste lasten flink veranderd. Ik heb nu in mijn eentje dezelfde hypotheeklasten als dat ik vorig jaar met mijn ex samen had. En omdat mijn appartement op stadsverwarming zit, heb ik hogere kosten voor GWL dan mijn ex en ik samen hadden in onze (veel grotere) twee-onder-een-kapwoning. Ik kan dus veel lastiger sparen, terwijl mijn appartement wel aan vernieuwing toe is. Ik wil deze twee maanden kijken of ik iets extra’s opzij kan zetten voor een verbouwing van mijn badkamer of berging.
Hoe gaat het bij iedereen? Bij mij is de eerste week goed gegaan, maar ik had ook een drukke week en dus weinig tijd om uitgaven te doen.
Gaat goed! Geen nieuwe spullen gekocht en ook nog niet direct behoefte aan
Gaat best goed! Ik heb nog niks onzinnigs gekocht, alleen boodschappen!
Ik stap wat later in, maar ga dit doen vanaf deze week tot 1 november! Ik heb een huis gekocht en wil daarvoor echt meer geld opzij gaan zetten.
Ik doe ook weer een no buy tot in ieder geval het nieuwe jaar. Heb best wel zin om nieuwe outfits te gaan bedenken met de kleding die ik heb!
Hoe gaat het bij jullie? Ik heb afgelopen weekend 1 jurk gekocht via Vinted, verder niets nieuws gekocht.
Komende maand wil ik geen onnodige dingen kopen. Ben inmiddels zwanger en verwacht komende maand niet aan nieuwe bh’s te ontkomen
Ik heb het verschil vorige maand echt gemerkt! Ik hield ook na het aanschaffen van de inductiekookplaat en al mijn pannen (de uitzonderingen) nog ruim geld over op de balans. Normaal gesproken zou dat niet zo zijn geweest.
Helemaal perfect ging het niet, want ik heb wel een kunststof beker voor op het werk aangeschaft en bij de Action kleurboekjes en stiften gehaald. Die kunststof beker heb ik heel weloverwogen gekocht, zodat ik niet meer iedere werkdag een papieren beker hoef weg te gooien. Ik was al een tijdje op zoek, maar had met al mijn eisen niet verwacht dat ik tijdens de no buy al wat tegen zou komen. Toen ik het perfecte bekertje tegenkwam, heb ik maar niet geforceerd gewacht tot de no buy over was.
De kleurboekjes en stiften waren wel echt een overbodige uitgave. Ik had best in oktober kunnen kijken of ik het nog steeds een leuk idee vond om te gaan kleuren. En ohja, ik heb ook een keer mijn beperking op snacks overschreden (nadat ik al mijn restant snacks in huis ook al te snel op had). Dat blijft wel een dingetje, om andere redenen dan het uitgeven van geld.
Als ik de rest van dit jaar geen bullshit koop buiten (thermo)ondergoed en sokken, dan mag ik van mijzelf volgend jaar de Lego Rivendell-set kopen voor mijn verjaardag.
Leuk doel! Wat zijn je valkuilen? Wat probeer je minder te kopen?