No buy challenge (o.a. 6 weken niets kopen)

Ja dat hoop ik wel, maar dat voelt nu een beetje hopeloos. Nouja ik had gewoon graag gewild dat mijn spaarrekening een beetje groeide, zou ook motiverend werken dat ik resultaat zie van dat ik al ruim 2 maanden zo goed bezig ben.
Een rijbewijs werkt ook wel motiverend hopelijk maar dan moet het wel ooit zover komen haha.

4 likes

Dan was je spaarrekening nog leger geweest én het is ook duurzaam om minder te kopen. Alsnog win win.

3 likes

Deze hele challenge is om bewuster met geld om te gaan en om overconsumptie te voorkomen.
Ik weet niet wat voor kastje het is en en of het echt ‘nodig’ is maar als het valt in de categorie ‘investering’ en het kastje gaat een levenlang mee, dan zou ik het wel weten hoor :roll_eyes:

Nodig? je hebt op dit moment een berg aan spullen in de kamer die je niet kan opbergen en waar je gewoon echt een kastje voor nodig hebt

Wachten op uitverkoop of een goedkoper kastje? Als dat ertoe gaat leiden dat je misgrijpt en daardoor uiteindelijk een ander kastje koop ‘voor nu’ kan dat ertoe leiden dat je in de komende 2 jaar je concessie-kastje wegdoet en uiteindelijk alsnog je droomkastje koopt

Ik ben ook goed bezig! Voor mezelf niks gekocht en dat is het hoofddoel.
Wel een paar noodzakelijke dingen voor huis of kind:

• sjaal voor dochter, want haar sjaal is zoekgeraakt
  • wollen vest voor dochter, huidige was echt gĂȘnant kort geworden en onder haar buitenspeelpak is een wollen vest wel een must nu
  • lampenkap, want de lamp was omgevallen door toedoen van, jawel, dochter. Nog geprobeerd te repareren maar het was echt hopeloos helaas.

En er zijn 38 dingen opgeruimd dus netto vind ik
het een prima score.

2 likes

Ik denk dat het kan helpen om je spaargeld een doel te geven. Je kan potjes aanmaken en zo een verdeling maken. Dan weet je welk geld voor je rijbewijs is, hoeveel je voor je huis kan besteden, hoeveel voor bijvoorbeeld reisjes of andere spaardoelen die je hebt.
Als je dan ook nog een lijstje maakt met wat je wilt aankopen voor je huis, dus bijv: nachtkastjes, kleed, bank etc. kan je ook bepalen in welke volgorde je dingen wilt aanschaffen en of het dus ook een goede uitgave is op dit moment. Als je pot dan na een uitgave leeg is maar je moet eigenlijk nog iets op korte termijn aanschaffen, weet je dat het niet het goede moment is.
Als je dan ook nog een potje hebt met een buffer, dan kan je ook altijd tegenslagen opvangen en kan je zonder stress het geld uit een potje voor leuke dingen uitgeven.

7 likes

Ik kom hier even flexen dat ik lekker bezig ben. Heb al sinds half december geen kleding, beautyproducten en interieurdingen meer gekocht :cool:
Het geld dat ik bespaar zet ik grotendeels apart. Echter
zet ik nu aan het eind van de maand een klein deel daarvan in voor een aankoop waar mijn leven beter van wordt (geĂŻnspireerd door een oude post van @grace).

Van januari heb ik wat geld gebruikt voor een set bakjes waardoor mijn voorraadkast eindelijk geen onoverzichtelijke puinhoop meer is.
Februari wordt de maand van de rijstkoker. En als ik de grote hoeveelheid posts hierover mag geloven, wordt dat echt een levensverbeterende aankoop.

Ik heb verder geen termijn hieraan gekoppeld en ga gewoon lekker zo door. Mijn doel is om bewuster te consumeren en ik hoop die mindset vast te blijven houden. Ik heb eerder een no buy gehad (staat hierboven ergens) met een termijn eraan en viel daarna meteen weer terug, want gehaald, afgevinkt, en weer door. Ik wil geen slappe dry january-achtige situaties

26 likes

Beetje off topic maar ik zie vaker gerefereerd worden aan de post van @grace, Die over de badjas en pyjama toch? En je hebt ook een keer iets gepost over het vastmaken van de dekbedovertrek aan je dekbed toch? Vind het een heel tof comcept. Ook de voorbeelden die jij nu noemt Merrow. Ik probeerde er iets over te googlen, maar krijg dan hele andere hits (bijv van elke dag stretchen tot genieten van een kop koffie). Heb behoefte aan meer inspiratie. Hoe kom ik tot zo’n lijst? I’m intrigued :thinking:

3 likes

Ja die post bedoel ik.
Ik heb geen lijst, maar probeer me gewoon bewust te worden van zaken waar ik tegenaan loop.

Voor mij is gezond eten een drempel op dagen dat het minder met me gaat. De laatste keer had ik weer trek in een rijstgerecht maar het idee van pannen op het vuur te moeten zetten hield me tegen. Dus besloten dat ik op zoek ga naar een rijstkoker.
En vorige maand besefte ik dat ik stress kreeg van de voorraadkast. Van wat ik nodig had, bleek ik te kort hebben, maar ik vond wel voorraden soep en thee waar ik het nieuwe decennium mee ga halen. Dus heb daar overzicht in gebracht met wat bakken. Elke keer als ik die kast nu open doe, ben ik daar weer blij mee.

Maar wat mij helpt, kan voor jou een onzinaankoop zijn. Misschien word jij weer veel blijer van een langer snoertje voor je telefoonoplader of een haakje voor een steeds weer vallende handdoek.

Ik doe dit zelf trouwens dus wel maar 1 keer per maand. Ik wil niet het kopen van die stapel kleding vervangen door een stapel andersoortige aankopen.

10 likes

Dank je voor je uitgebreide reactie! Het gaat me ook zeker niet om een lijstje met dingen die ik wil kopen, maar meer inderdaad over hoe je tot die dingen komt. Ik ga de komende tijd eens bewust opletten over wat dingen zijn die energie vreten, zorgen dat ik minder makkelijk goede keuzes maak en die me irriteren. Misschien kan ik zo ook eens wat zaken aanpakken die al te lang liggen en simpel op te lossen zijn.
Ik sprak er met m’n man over, en die vind het ook erg leuk om er over mee te denken.

1 like

Echt super slim vind ik dit en heel herkenbaar, de kleine irritaties waar een materialistische oplossing wel echt iets bijdraagt. Zin om nu ook zon lijstje te maken👍

4 likes

Om weer een meer bewustwording te creëren en meer tevreden te zijn met wat ik allemaal al heb, ga ik voor een no buy maand in augustus.

Nog meer die mee willen doen?

4 likes

Yes, ik.

Ik heb de afgelopen weken/maanden zo debiel veel gekocht. Echt klaar mee. Vind mezelf de laatste tijd echt stom materialistisch. Ik doe een no buy tot het einde van het jaar.

Mag alleen noodzakelijke verzorgingsproducten halen (heb een grote voorraad dus verwacht dat dit maar weinig zal zijn) of iets wat kapot is vervangen (en alleen als dat echt nodig is).

4 likes

Ik doe ook mee! Ik rek de no buy tot mijn vakantie eind september. Ik kan eigenlijk met alles prima door behalve eten. Er komt dus geen drinken, verzorgings- en schoonmaakproducten, kleding, prullaria, etc in huis. Een drankje met een vriendin op het terras mag dus wel. Daar zit mijn probleem niet.

Qua eten wil ik ook weer wat op de gezondere tour, dus beperk ik mijn snacks ook (laten we zeggen max 1 ding per week en ook even geen friet en frikandellen).

Uitzonderingen: inductiekookplaat en nieuwe pannen (elektricien komt eind augustus) en klusspullen voor mijn huis.

4 likes

Ja ik! Ik had al bedacht dat ik dat zou gaan doen!

4 likes

Goed dat jullie mee doen! Hebben jullie nog speciale doelen?

@1103 Ik join je ook op de gezondere tour. Heb veel etentjes en borrels gehad en merk dat ik toch wat dikker aan het worden ben ondanks dat ik best veel sport. Wil geen/minimaal ongezonde snacks in de avond eten en dat vervangen voor fruit/yoghurt oid. Daarnaast ben ik al bezig met alcohol minderen.

2 likes

Ik heb geen speciaal doel. Vorige maand was heel erg impulsief met Taylor Swift ticket plus overnachting en merch en dat was een flinke hap uit m’n budget. Ik ben wel vaker een tikkeltje impulsief dus dit is een goede challenge. Ben tegelijk ook bezig met een online detox, ik heb even geen fb en insta meer en probeer mn schermtijd te beperken. Dus eigenlijk op meerdere vlakken even kalm aan haha!

2 likes

Wat goed!

Dat laatste is ook herkenbaar. Heb mijn fb en twitter definitief verwijderd en mis het geen seconde. Insta staat niet meer op mijn telefoon en kijk af en toe via de laptop. Insta is wel echt een bron van impulsief koopgedrag voor mij.
Merk wel dat ik het heb vervangen met youtube video’s kijken, al zit ik nu wel in een no buy/investeren/building wealth loophole haha.

1 like

Ja ik kijk ook wel veel YouTube, alleen dan over renoveren van huisjes in Zweden en Italië haha!
Soort van droom van me.
Succes met het niet kopen deze maand!

2 likes

Ik heb twee hoofddoelen:

1. Zo min mogelijk spullen in mijn kleine huis verzamelen, zodat ik niet eerst 5 dingen aan de kant moet zetten voordat ik ergens bij kan. Een wat meer minimalistische mindset helpt daarbij.
  2. Het afgelopen half jaar zijn mijn vaste lasten flink veranderd. Ik heb nu in mijn eentje dezelfde hypotheeklasten als dat ik vorig jaar met mijn ex samen had. En omdat mijn appartement op stadsverwarming zit, heb ik hogere kosten voor GWL dan mijn ex en ik samen hadden in onze (veel grotere) twee-onder-een-kapwoning. Ik kan dus veel lastiger sparen, terwijl mijn appartement wel aan vernieuwing toe is. Ik wil deze twee maanden kijken of ik iets extra’s opzij kan zetten voor een verbouwing van mijn badkamer of berging.
3 likes

Hoe gaat het bij iedereen? Bij mij is de eerste week goed gegaan, maar ik had ook een drukke week en dus weinig tijd om uitgaven te doen.

1 like