No buy challenge (o.a. 6 weken niets kopen)

Ik begin per morgen aan de no buy challenge voor 6 weken. Ik ben afgelopen zomer verhuisd en het geld is eruit gevlogen. Ik ben al die aankopen je “nodig” hebt in een nieuw huis ook zo zat (toiletrolhouder, lampen, handdoek haakjes etc) en alle verspilling qua verpakkingsmateriaal die ermee gepaard gaat.
Ook merk ik dat ik gevoeliger ben om onnodige luxe producten voor het huis te kopen en daar wil ik echt mee kappen. Ik heb voor het eerst in mijn leven een bad en dan laat ik me nu verleiden tot allemaal bad producten in mijn enthousiasme.

Ik mag alleen medicijnen, lenzen en cadeaus voor jarigen kopen komende 6 weken.
Ben heel benieuwd hoe het mij af zal gaan.

Doet er toevallig nog iemand mee zo voor de feestdagen?

5 likes

Ja ik moet en wil dit ook gaan doen. Ik ben per 1 oktober van baan veranderd waarbij ik er financieel op achteruit ben gegaan en ik was behoorlijk gaan leven naar mn vorige salaris. Met name uitgebreid uit lunchen en uit eten is een grote post in mijn uitgaven, laat ik er daarvan voor komende 3 weken nog 4 hebben staan… en ook kleren en vooral schoenen gaan te makkelijk en ik heb meeeerr dan genoeg.
Dus voor mij niet perse gebonden aan een x aantal weken want ik wil blijvend kritischer zijn op mn uitgaven!!

2 likes

Ik ben dit hele jaar eigenlijk al bewuster bezig met minder kopen. In maart kreeg ik een terugval, en dat bleek achteraf een hele waardevolle les. Als ik me mentaal niet goed voel, wil ik mezelf verwennen en koop ik dingen die ik niet nodig heb. Dat blijk ik al langer te doen maar nooit eerder werd het me zo duidelijk als nu, toen ik het kon pinpointen naar een gebeurtenis met een familielid dat ernstig ziek werd.
Sindsdien ben ik er alerter op.

Helemaal ‘no buy’ is voor mij niet handig, bewust consumeren (omwille van het milieu maar ook mijn portemonnee) hou ik veel langer vol. Als ik mezelf alles ontzeg en heel erg streng ben, gaat het vroeg of laat mis. Liever sta ik mezelf zo nu en dan iets kleins toe. Maar mijn acties hebben wel opgeleverd dat ik flink geld bespaar en dat er minder nutteloze spullen mijn huis binnensluipen.

Wat mij helpt:

• Nadenken voor je koopt. Heb je thuis niet al iets wat er op lijkt, of wat je kan gebruiken? (geldt voor zowel kleding, make-up, boodschappen, etc).
  • Uitschrijven van nieuwsbrieven van je favoriete winkels, dan weet je niet dat er een actie / sale is. Ook het verwijderen van bepaalde shop-apps van je telefoon kan helpen, het ontvolgen / negeren van bepaalde topics hier, etc.
  • Ontvolg influencers die je dure zaken willen aansmeren die ze zelf gratis hebben gekregen en wees je er van bewust dat hun mening over een bepaald product niet objectief is.
  • Kijk of zaken tweedehands worden aangeboden, misschien zelfs gratis. Op Marktplaats, FB-groepen in je woonplaats, kringloopwinkels. Niet alles hoeft nieuw.
  • Eten / drinken meenemen als je weggaat. 1 koffie die je onderweg koopt lijkt niet zoveel, maar als je dit wekelijks of vaker doet, tikt het wel aan. Ik heb bijvoorbeeld de mogelijkheid om op werk lunch te kopen, maar ben daar al jaren geleden mee gestopt toen ik moest besparen. Sindsdien is het een levensstijl geworden, ik vind het echt zonde van mijn geld om dure broodjes op het werk te kopen terwijl ik thuis iets lekkers kan klaarmaken voor een fractie van de prijs.
  • Focus niet op wat je wil, maar kijk naar wat je al hebt, of dat nu om kleding, make-up, verzorgingsproducten of items in je voorraadkast gaat. Gebruik die spullen eerst. Deze maand heb ik in mijn huishouden ‘optober’ gedoopt, we eten nu vooral uit de vriezer en voorraadkast en kopen alleen verse zaken als fruit, brood en groente. Eerst opmaken wat we hebben, daarna kopen we wel weer.
  • Je hoeft niet 100% te stoppen met kopen, je mag ook iets kiezen waar je jezelf wel met mate mee mag verwennen. Maar plan het in, houd het alleen bij dat ene, en geniet er dubbel van. Dus bijvoorbeeld die ene luxe badschuim, maar hou het dan bij 1 fles en gebruik het met mate zodat je er langer van geniet.
  • Ben je binnenkort jarig of vier je feestdagen waarbij er cadeautjes aan jou worden gegeven? Zet zaken op je lijstje waar je echt wat aan hebt en waar je echt van geniet. Op mijn verlanglijstje staat vaak thee, olijfolie, badzout etc. Praktische zaken die ik echt gebruik en waar ik blij mee ben.
  • Als eten een grote kostenpost is: Maak een eetplanning voor een week, doe aan mealpreppen, zelf maken, wissel desnoods van supermarkt als je nu een te dure bezoekt, en verdiep je in de prijzen van producten. Eet mee met het seizoen, dat is goedkoper. Koop geen gesneden groente maar snij het zelf, ga bewust om met restjes (zo hoeft bijv. oud brood niet weggegooid te worden maar kan je zelf heerlijke croutons maken of wentelteefjes), en kijk eens naar afprijsbakken / too good to go / overblijvers, etc. Ik ga regelmatig naar AH voor brood van de dag ervoor, en heb dan dure broden voor 50 cent tot 1 euro. Ik neem er dan een stuk of 5-6 mee en doe die in de vriezer.
  • Binnenkort begint het hele Black Friday-gedoe weer. Trap er niet in, laat je niet verleiden tot het doen van onnodige aankopen.
  • Neem je uitgaven onder de loep. Dat is confronterend maar als je een paar maanden doorneemt, zie je waar het geld naartoe gaat. Maak budgetten voor zaken als vaste lasten, boodschappen, kleding, etc.
  • Volg mensen op social media die ook hiermee bezig zijn, zij geven zoveel tips! Ik vind danielleopbudget bijvoorbeeld heel sympathiek en interessant, zij heeft het doel haar studieschuld van 41k in 2 jaar af te lossen en is heel hard op weg. Ook op Youtube volg ik wat mensen die regelmatig delen wat voor boodschappen ze kopen, en wat ze er dan mee maken. Dit zijn vooral Amerikanen dus niet elke tip is toepasbaar hier, maar ik vind ze wel inspirerend. See Mindy Mom en Frugal Fit Mom hebben vaak goeie tips.
29 likes

Heeft iemand ook zin om mee te doen met een project pan? In het kader van dingen op gebruiken in plaats van steeds maar nieuwe dingen kopen? Ik heb bijna een verbouwing achter de rug, mijn beauty producten krijgen een nieuwe, beter bereikbare plek en ik wil graag in kaart brengen wat ik allemaal heb.

Ik werd geïnspireerd door het youtube kanaal The after work channel. Zij heeft al haar producten per categorie gesorteerd en daar een voorraadlijst van gemaakt. Ik ben van plan om ook foto’s te maken van de hele verzameling.

Ik kan hopelijk mid/eind november starten (al mijn spullen staan nu door de verbouwing nog in de opslag).

4 likes

Ik volg haar ook! En het heeft mij ook geïnspireerd. Ik volg ook de project pan subreddit. Ik ben er alleen nog niet zo serieus mee bezig en heb bijvoorbeeld ook (nog) geen lijst opgesteld. Maar ik heb laatst wel mijn make-up en back-up verzorgingsproducten uitgezocht en al wel besloten dat ik voorlopig genoeg douchegel, lippenbalsem en huidverzorging heb :sweat_smile: Ik probeer dat nu eerst op te maken en mag alleen iets kopen wanneer het op is. Heel logisch en normaal eigenlijk, maar ik heb dus best veel voorraad door gekochte aanbiedingen en dingen die ik van vriendinnen heb gekregen.

@Fetablokje ik doe ook mee! Ik had toevallig afgelopen dinsdag met een vriendin afgesproken dat we van 23 oktober t/m 23 november niks gaan kopen. We waren een nachtje weg en schrokken van hoeveel we ongemerkt hadden uitgegeven. Daarna hadden we een goed gesprek over wat onze redenen zijn voor geld uitgeven en toen besloten we om samen een maand niks uit te geven.

5 likes

Wat toevallig haha! Ik herken het verzamelen door aanbiedingen enorm, en bij sommige producten heb ik ook de neiging om allerlei variaties te kopen terwijl ik het überhaupt weinig gebruik (lippenstift). En ik denk dus dat ik echt goed ga op zo’n overzichtsfoto waar alles op gesorteerd is en een lijst waarop ik kan afstrepen. Als er meer amino is, dan zal ik hier wat updates plaatsen zodra ik begin. Zou het ook leuk vinden om dat van anderen te zien.

7 likes

Ik ben er heel actief mee bezig! Mijn voorraad is nu zo goed als leeg, dus daar ben ik blij mee.

3 likes

Wat goed! Hoe lang ben je al bezig? En hoe heb je het aangepakt?

Heeft project pan bij jou ook geleid tot andere veranderingen, zoals bepaalde type producten helemaal skippen omdat je ze toch niet gebruikt?

Ik ben eigenlijk begonnen omdat ik mijn huis uit moet (in februari, dat weet ik nou sinds de zomer eigenlijk), en ik had niet zoveel zin om dan tientallen halve flesjes te moeten gaan verhuizen. Dus ik heb alles heel streng uitgezocht (ik heb sowieso al niet zo heel veel dus dat was best te doen) en heb aardig wat weggegeven, maar ook wel wat dingen weggegooid. Ik had bijvoorbeeld nog dingen van adventskalender van twee jaar geleden die ik één keer had gebruikt. Vervolgens ben ik gewoon dingen op gaan gebruiken eigenlijk. Ik heb nooit een enorme voorraad gehad, maar wel dus bijvoorbeeld drie aangebroken flessen douchegel en drie aangebroken dagcremmetjes (dure skincare is mijn grootste valkuil maar mijn huid is nog nooit zo mooi geweest als nu met een restje DM dagcreme).

Ik heb gewoon heel erg in mijn hoofd gehouden dat het echt voor mezelf makkelijker is als ik straks bij het verhuizen minder heb, en dat ik daarna evt weer nieuwe dingen mag proberen. En eigenlijk gaat het heel goed. Ik heb van deo’s en droogshampoo nog wel een voorraadje want dat gaat bij mij super snel, maar verder eigenlijk van alles 1 of 2, en sommige dingen zoals haarlak/haarspray, haarolie of make-up koop ik helemaal niet meer want dat gaf ik toch na een paar keer gebruiken weer weg. En dat wist ik natuurlijk ook al voordat ik begon aan project pan, maar toen was voor mij de noodzaak nog niet zo groot. Als het eenmaal in een kastje staat staat het daar vaak natuurlijk wel prima. Of dan hebben ze weer wat nieuws en dan denk ik, misschien ga ik dit wel echt gebruiken! Nou dat deed ik natuurlijk nooit.

Dit is nu mijn voorraad

Eronder half op de foto liggen pijnstillers en maandverband maar dat telt natuurlijk niet echt mee. En die roze fles is wasmiddel dus die telt ook niet eens mee :grin: en dan in de douche zelf staan de spullen die ik nu gebruik (1 scrub, 1 douchegel, 1 shampoo + conditioner en 1 facewash)

11 likes

Jammer dat de aanleiding minder leuk is, maar goed bezig zeg! Dat is echt een heel bescheiden voorraad.

Wat een fijne tips allemaal!
En herkenbaar ook wat je zegt over spullen kopen als je je mentaal niet goed voelt. Het lijkt dan nog iets waar je “controle” over hebt en je je (heel kort) even goed door voelt.
Uitschrijven wat nieuwsbrieven ga ik nu ook actief doen, wat een zooi komt daar binnen.

@1103 leuk, ik doe ook mee met project pan! Ben toevallig nu ook bezig met mijn beauty producten uitpakken na de verhuizing en het beter organiseren zodat ik het beter zie/beter bij kan. Ik ben nog een beetje huiverig voor wat ik allemaal tegen ga komen tijdens het uitpakken en hoe groot die voorraad nu eigenlijk is.

@pastelzwart leuke tip ook de project pan subreddit, geeft weer goede motivatie!

5 likes

Ik kom hier ook even meeschrijven aangezien ik merk echt koopverslaafd te zijn. Hoop dat dit het juiste topic hiervoor is.
Wil echt een stuk minder kopen en moet ook echt gaan sparen, heb gewoon geen spaargeld terwijl ik wel genoeg verdien… schaam me daar ook echt voor. Ga volgend jaar ook naar Japan en wil voor die reis ook genoeg gespaard hebben. Ik merk dat ik veel kleding koop omdat ik om de zo veel weken weer het gevoel heb dat ik mezelf helemaal opnieuw moet uitvinden. Wil dan ook echt helemaal ALLES nieuw en kan dan wel echt heeeeeel erg obsessief bezig zijn met online dingen uitzoeken die ik graag wil kopen. Ben er dan zelfs op mijn werk mee bezig, of ik raak dan tijdens gesprekken met anderen gewoon afgeleid door allerlei gedachtes over spullen die ik denk nodig te hebben. Echt bizar als ik het zo neertyp. Denk dat ik diep vanbinnen gewoon super ontevreden ben over mezelf, mijn uiterlijk, mijn lichaam en dit probeer te compenseren door steeds een nieuwe ‘aesthetic’ te zoeken.

Heb in januari een 4 weken no buy gedaan en dit ging best goed, merkte dat mijn ‘koopgedachtes’ toen ook een stuk minder werden, wilde eigenlijk vanaf nu tot aan mijn Japanreis helemaal niks meer kopen maar vanwege de herfst merk ik dan toch weer dat ik dan weer terugval in die gedachtes rond ‘mezelf terug uitvinden’. Ik ga dan ook alle kleding die ik al heb echt haten. Zijn er nog mensen die dit herkennen? Hoe zou ik hier mee om kunnen gaan?

5 likes

Dat je het doorhebt en wat waarschijnlijk de reden is, is toch al hartstikke goed! Dan ben je al een heel eind. En ook dat je het een maand kon volhouden. Je kan het dus gewoon.
Ik herken het opnieuw uitvinden zelf niet, ik vind nog dezelfde stijl leuk als pakweg 25 jaar geleden. Denk je dat je weer van je huidige kleding kan gaan houden als je mooie foto’s van jezelf maakt / opzoekt met die kleding?

Op TikTok zag ik laatst de uitspraak van iemand met een ontplofte kledingkast: “this used to be money” en dat vond ik ook een hele sterke uitspraak. Alles wat daar hing, was ooit geld.

Als je echt op bepaalde kleding bent uitgekeken zou ik die verkopen via Vinted of Marktplaats, en het geld daarvan zou ik in een Japan-spaarpotje doen. Ook als je iets wil kopen voor jezelf en het laat; zet dat geld dan apart in hetzelfde spaarpotje. Hoeveel bevredigender is het om dat te zien groeien, in plaats van de inhoud van je kledingkast.

Als je de gedachte ‘ik wil shoppen’ bij jezelf waarneemt kan het helpen iets heel anders te gaan doen (bij mij werkt wandelen bijvoorbeeld, of me even storten op een hobby).

En wellicht helpt het nog om uit te gaan zoeken wat jouw eigen stijl is, iets wat hopelijk ook tijdloos is en langere tijd meegaat. Niet als excuus om nieuwe dingen te gaan kopen maar om op terug te vallen als je de behoefte voelt om jezelf opnieuw uit te vinden. Probeer in kaart te brengen wat je hebt, en opnieuw verliefd te worden op de kledingstukken die je al in je kast hebt hangen.

3 likes

Leuk zeg! Hoe ga jij het aanpakken? Wil je als start van het project alles op zo’n berg gooien en categoriseren, of maak je direct categorieën op de plekken waar je de producten wilt opbergen?

1 like

Heel erg bedankt! Dit zijn echt hele fijne tips waar ik zeker wat aan heb. Dat met die foto’s is een hele goeie, heb ook vaak als ik naar foto’s van wat jaren terug krijg dat ik denk ‘oh zag er toen best leuk uit’. Het verkopen op Vinted ben ik ook van plan! Heb echt zakken met kleding die weg kan… moet er alleen even de moed voor vinden. Ik ben nu van plan om steeds wanneer ik de impuls voel om weer wat te kopen, het geld wat ik normaal zou uitgeven aan het item op m’n spaarrekening te zetten ipv het te kopen. Moet echt even schakelen en gaan voor de voldoening die een spaarrekening op lange termijn geeft

1 like

Ik doe gezellig met je mee, per 1 november! Door rijlessen is al mijn spaargeld eruit gevlogen en de nullijn is nu bereikt. Ook sta ik nu rood op mijn betaalrekening waardoor mijn salaris in zo’n gat valt.

Vorig jaar heb ik een paar maanden niets gekocht (om te sparen voor datzelfde rijbewijs, ulghg) en dat vond ik eigenlijk heel relaxed, maar ik merk dat ik het nu lastig vind om me aan mijn weekbudget te houden en het geld eruit vlíégt in de eerste week nadat ik salaris heb.

Mijn persoonlijke regels van vorige keer waren als volgt:

• Geen nieuwe kleding of schoenen, ook niet via Vinted. Kringloop mag wel.
  • Geen citytrips of vakanties
  • Geen interieurspulletjes
  • Geen dure behandelingen bij de kapper (alleen knippen)
  • Niet uit eten (alleen bij de volkskeuken - of als ik getrakteerd word, lol)
  • Geen nieuwe elektronica (alleen Marktplaats als het echt nodig is)
  • Zo min mogelijk naar het café / de kroeg
  • Alle streamingsdiensten annuleren behalve Videoland
  • Geen dure toiletartikelen / wondermiddeltjes

Dit zijn geen leefregels waaraan ik me de rest van mijn leven zou kunnen houden, maar ik merkte de vorige keer dat het best lekker was voor een tijdje. Ik zei tegen mijn vrienden gewoon dat ik moest sparen voor mijn rijbewijs en niet uit eten kon, en dan gingen we bij mij thuis eten en wijn drinken. En zonder nieuwe kleren overleef ik het echt wel voor een paar maanden.

Misschien dat je de overstap zou kunnen maken van fast fashion naar slow fashion zonder dat je jezelf dwingt om ineens niet meer het gevoel te hebben dat je jezelf opnieuw moet uitvinden.

Je kunt in je eigen kledingkast gaan winkelen en ontdekken hoe je met wat je al hebt nieuwe looks kan samenstellen. Deze vrouw maakt daar bijvoorbeeld leuke video’s over: https://www.youtube.com/@AlyssaBeltempo/videos
Wie weet wakkert het het een creatieve streak aan en helpt het je om meer je eigen stijl te vinden waarin je wel tevreden over jezelf bent.

Daarnaast zou ik alle aanleidingen tot shoppen proberen te vermijden. Dus winkelapps verwijderen, afmelden voor nieuwsbrieven, influencers ontvolgen/social media detox etc.

3 likes

Ik ga denk ik alles direct categoriseren op de plek waar ik het neer wil zetten. Ik gok dat vooral de lip producten en douchegels veel zijn :smiling_face_with_tear: Heb jij nog tips hoe het het beste aan te pakken? Ik ben bang dat als ik een lijst/fotos maak, dat iets is waar ik nooit meer naar om kijk omdat ik dat niet goed ga updaten

@appelflauwte wat goed! Zo een rijbewijs is ook echt een pittige uitgave. Dat het salaris eruit vliegt de eerste week na salaris herken ik helaas ook. Heb jij ook een soort doel qua spaargeld in gedachte/ bepaalde termijn?

2 likes

Op die subreddit die ik eerder noemde schrijven mensen wel eens een streepje op de verpakking tot waar het nog vol is, dan kun je makkelijk de vooruitgang meten. En de lege verpakkingen sparen ze vaak op en dan maken ze op bijvoorbeeld de laatste dag van de maand een foto en gooien ze het daarna weg. Of ik zie ook wel eens dat ze foto maken van alles in het begin en daarna een emoji of stip op een verpakking doen die leeg is. Maar op zich hoef je het ook niet steeds te updaten als je dat niet wil/niet goed bent in het bijhouden, toch? Als het goed is merk je aan de hoeveelheid producten die je nog in huis hebt ook wel dat je dingen aan het opmaken bent :sweat_smile: Die YouTuber die @1103 noemde, the after work channel, heeft een kast waar ze al haar producten overzichtelijk heeft uitgestald. Als iets uit de badkamer op is, pakt ze uit die kast iets nieuws en ziet ze ook direct hoeveel ze nog heeft. Als ik jou was zou ik het mezelf vooral makkelijk maken! Het moet ook blijven hè, anders ga ik denk ik toch niet doen haha.

2 likes

Jaaa mijn doel is nu eerst weer uit de rode cijfers komen op mijn rekening (dus -1000 naar 0), en als dat gelukt is wil ik proberen voortaan € 400 in de maand te blijven sparen.

Dat klinkt voor sommige mensen misschien niet als veel maar ik heb heel hoge woonlasten, halleluja huren in Amsterdam is zo leuk :upside_down_face:

2 likes