Dat je het doorhebt en wat waarschijnlijk de reden is, is toch al hartstikke goed! Dan ben je al een heel eind. En ook dat je het een maand kon volhouden. Je kan het dus gewoon.
Ik herken het opnieuw uitvinden zelf niet, ik vind nog dezelfde stijl leuk als pakweg 25 jaar geleden. Denk je dat je weer van je huidige kleding kan gaan houden als je mooie foto’s van jezelf maakt / opzoekt met die kleding?
Op TikTok zag ik laatst de uitspraak van iemand met een ontplofte kledingkast: “this used to be money” en dat vond ik ook een hele sterke uitspraak. Alles wat daar hing, was ooit geld.
Als je echt op bepaalde kleding bent uitgekeken zou ik die verkopen via Vinted of Marktplaats, en het geld daarvan zou ik in een Japan-spaarpotje doen. Ook als je iets wil kopen voor jezelf en het laat; zet dat geld dan apart in hetzelfde spaarpotje. Hoeveel bevredigender is het om dat te zien groeien, in plaats van de inhoud van je kledingkast.
Als je de gedachte ‘ik wil shoppen’ bij jezelf waarneemt kan het helpen iets heel anders te gaan doen (bij mij werkt wandelen bijvoorbeeld, of me even storten op een hobby).
En wellicht helpt het nog om uit te gaan zoeken wat jouw eigen stijl is, iets wat hopelijk ook tijdloos is en langere tijd meegaat. Niet als excuus om nieuwe dingen te gaan kopen maar om op terug te vallen als je de behoefte voelt om jezelf opnieuw uit te vinden. Probeer in kaart te brengen wat je hebt, en opnieuw verliefd te worden op de kledingstukken die je al in je kast hebt hangen.