Noord-Amerika topic

@George en @JuneOsborne, dank jullie wel voor de reacties! Late reactie, maar had op vakantie zelf geen tijd meer om nog te reageren. Ik wilde eigenlijk vooral weten of de Mist Trail (en JMT) een beetje goed te doen zouden zijn in de regen. De dagen dat we er waren hadden we vooral regen en omdat m’n wandelschoenen kapot waren gegaan voor Yosemite en ik het op nieuwe moest gaan doen twijfelden we een beetje. Uiteindelijk hebben we de John Muir Trail omhoog en ook weer naar beneden genomen, dat was prima te doen. Wel was het laatste stukje nog behoorlijk wat langer dan verwacht, maar was goed te doen!

Ja, Glacier Point was idd dicht jaar, heel jammer! Maar we vonden Yosemite zo ook al schitterend!

Wat gaaf dat je een beer tegen kwam @JuneOsborne! Voor die trail hadden we jammer genoeg geen tijd.

1 like

Lake Louise is vaak tot april/mei nog bevroren. Vlogger Emily Canham was er vorig jaar in de kerstvakantie, die heeft er wel een vlog gemaakt.

Bedenk me net dat zij in Whistler zat trouwens…

Maar ik zou gaan, ik zou in 2020 gaan en alles was al geboekt but jaaaaaa. Carona…

He Hoi,

Ik ga in december / januari een paar weken naar San Francisco en ik vind het wel een beetje eng omdat ik in mijn eentje ga. Ik heb het topic bijgelezen en er staan al supergoeie tips in over wat je kan doen in de stad, maar had nog een paar vragen als iemand zijn of haar ervaringen wilt delen.

Heeft er iemand weleens met Aer Lingus gevlogen naar de States via Dublin, hoe was deze overstap?

Een vriendin raadde aan om zo’n sightseeing bus te doen op de eerste dag, het is wel een beetje duur dus ik wilde vragen of iemand anders dit al heeft gedaan?

Welke musea raden jullie aan of juist niet om te bezoeken?

Wat voor dagtrips zijn leuk voor buiten de stad? Ik zag iets over een tour doen in Muir Woods, ik heb zelf geen auto dus dat leek me wel ideaal dat je dan vervoer erbij hebt zitten.

Welke eetplekken vonden jullie goed te doen?

Misschien nog wat tips om veilig te blijven? Had al de wijken genoteerd om te vermijden. Ik wil mijzelf niet opsluiten tijdens deze vakantie, maar wel alert blijven op mijn omgeving, omdat ik dus alleen reis.

Ja ik in september en oktober weer terug, van AMS naar LA via Dublin. Ging prima! Heen moesten we in Dublin al door de douane, dat kostte wel extra tijd bij de overstap maar we werden bij aankomst niet meer gecontroleerd, dus dan ben je er snel uit. Je moet in Dublin dan een aparte gang nemen voor de reizen naar Amerika. Staat heel duidelijk aangegeven hoor, dus dat vind je snel.

1 like

Ik ben net twee weken geleden een week in San Francisco geweest en DM me gerust met vragen. (Was er met man en kind overigens.)

1 like

Ik had 1 uur 15 overstap op Dublin naar LA en dat is niet aan te raden, ik moest rennen en veel mensen hebben het niet gehaald. Ik was echt de laatste aan boord, en we hadden maar weinig vertraging. Met meer tijd is het wel prima te doen denk ik. Ik vond het geen top airline, maar prima te doen!

Ik vind een sightseeing bus altijd wel fijn om te bepalen waar ik later heen wil. Ik heb het daar niet gedaan, maar in andere steden vind ik het altijd wel waard. Een andere optie is een free walking tour.

Ik vond alleen Tenderloin niet fijn om 's avonds te lopen, maar overdag prima te doen. Maar ik woonde in LA dus gewoon daklozen vond ik nooit zo erg, dat zijn niet meteen gevaarlijke gekkies. En dat merk je snel genoeg. De tram en BART voelden ook veilig maar nogmaals, ik ben LA gewend.

Ik kan nog even kijken waar ik allemaal heb gegeten als je dat fijn vindt, ik weet het zo niet uit mijn hoofd. Sowieso animal style fries van in-n-out haha.

2 likes

Ik heb iets meer dan 2 uur maar dan weet ik dat ik meteen moet doorhollen en mijn snacks maar op Schiphol ga halen :joy:

Ik ga In-N-Out noteren! Ik verblijf gelukkig een in een studio met keuken dus kan zelf koken of take away halen maar eettips zijn altijd welkom

Miller’s rest: https://millersrest.com/ Hier kun je lekker ontbijten/brunchen

Fino - voor Italiaans eten, kan de website niet vinden maar er is er maar 1 van.

Ik zie dat veel plekken waar ik ben geweest helaas permanent gesloten zijn door de pandemie. In de Ferry Building heb je ook nog veel lekker eten! Voor lekkere koffie naar Bluestone Lane.

Je kunt echt heel lekker eten in San Francisco, zonde om thuis te koken haha. Maar er zullen sindsdien weer veel nieuwe tentjes bij komen, laatste keer dat ik er was is alweer drie jaar geleden.

4 likes

dankjewel hiervoor, zou je nog een keer terug willen naar SF?

Jaaaa sowieso. Een van mijn lievelingssteden in Amerika.

Oja nog een tip: pak een keer zo’n Jump fiets om langs het water te fietsen of door het Golden Gate Park.

1 like

Goedkoop ticket naar NY kunnen scoren over een paar maanden. Al een paar keer geweest dus ik ga de klassiekers skippen en ben meer op zoek naar tips in Brooklyn/Williamsburg/Queens/andere ‘alternatieve dingen of tours (ga bijvoorbeeld een donut tour doen haha). Ben er negen dagen en daarom meteen de vraag: een dag Washington vanuit NYC of beter twee?
En Niagara Falls wel of beter een andere keer wanneer ik tijd heb voor de Canadese zijde?

Hoeveel waren jullie kwijt aan de ronde SF-Las Vegas-LA (of soortgelijk) in 3 weken (in september), in het afgelopen jaar?
Wij hebben zojuist geboekt en nu ik alles bij elkaar optel, moet ik wel even bijkomen van de prijs. Ik had het geschat op zo’n 6000 dollar, maar we zitten nu op 7500 voor vlucht, auto en verblijf voor 2 personen. We zijn geen kampeerders dus hebben vrijwel overal wel een hotelkamer en een middenklasse auto. We hebben voor Yosemite wel voor een duurdere optie gekozen, maar dat verklaart dat grote verschil nog niet helemaal haha. Of is alles gewoon ook echt wel duurder geworden door inflatie etc., of zijn we stiekem toch grotere luxepoezen dan ik denk?

Ik heb onze planning er even bij gepakt en aan de hand van de afschrijvingen van mijn creditcard alle bedragen ingevuld. Daarbij paar kanttekeningen die ik er onder zal vermelden.

1. Vlucht was rechtstreekse vlucht met KLM met de optie om 24 uur voor vertrek nog te kunnen annuleren (toen wij boekten was corona nog een ding). Daarnaast hebben wij ook beide een koffer bijgeboekt. Vlucht kan dus goedkoper.
  2. De auto van ons was belachelijk goedkoop. Ik heb eerst een auto geboekt bij Hertz voor ± € 1500 euro maar die had ik zo geboekt dat je nog last minute kon annuleren. Dus nadat ik geboekt had, heb ik het allesamerika forum in de gaten gehouden en daar kwam rond april een super goede aanbieding voorbij bij Avis. Daar hebben we dus uiteindelijk de auto bij geboekt, Hertz hebben we geannuleerd. Wij kregen uiteindelijk een Kia Sportage mee. Had pas 3000 mile op de teller.
  3. Qua hotels hebben we vrijwel alles via booking.com geboekt, ook met de mogelijkheid op het laatste moment nog te kunnen annuleren. Doordat je een reservering hebt, is het bedrag waarvoor je reserveert een indicatie. Al mijn reserveringen vielen uiteindelijk paar euro hoger uit dan van te voren aangegeven door de hogere dollar koers. Maar dit kan misschien ook wel in je voordeel werken als de koers weer daalt.
  4. Van alle hotels die in mijn overzicht staan zou ik “rodeway inn williams” direct afraden. Dat was echt een armoedig krot. De rest was allemaal wel prima. Mocht je bij Yosemite in Yosemite View Lodge (in El Portal) slapen: daar is geen bereik. Je kan wel wifi kopen, maar dat kost 10 dollar per dag en heeft ook heel slecht bereik. In Yosemite zelf wel was bereik.
  5. En naast deze koste betaal je natuurlijk ter plaatse ook nog heel veel aan eten en alles. Daarvan heb ik geen precieze berekening.
2 likes

Alles is ook flink duurder geworden hoor. Wij hebben deze zomer met z’n tweeën voor 3 weken 12k betaald, hier zit wel alles bij inbegrepen qua maaltijden, benzine, leuke dingen etc. Volgens mijn zelfs ook de dingen die we hebben gekocht, maar we hebben niet echt uitgebreid geshopt. Wij hebben inderdaad ook in hotels geslapen en alleen in Yosemite gekampeerd in zo’n tent die al voor je klaar stond (waren de duurste nachten haha). Ik weet niet hoe de dollar nu staat, maar van de zomer was het ongeveer 1 op 1 en de benzineprijs had ook een all time high bereikt. Al met al niet zo gunstig dus haha.

Oh edit, in deze 3 weken/prijs zit ook nog 4 dagen NY. Zijn we op de terugweg heen gegaan. Dus we hadden ook nog een extra binnenlandse vlucht.

1 like

Dankjewel om dit te posten en zo uitgebreid te reageren, dat helpt veel! Zo te zien zijn we wel iets duurdere slapers (lol), ik heb even berekend en onze gemiddelde prijs is 206 dollar per nacht, dat is bij jou wel lager. Ik heb nu ook een paar van jouw hotels opgezocht en die zijn niet per se in prijs gestegen, dus ik denk dat we misschien iets langer hadden kunnen zoeken of wat meer budget kunnen kiezen. Voor de hotels die nog niet vast liggen wellicht nog de moeite waard om te vergelijken.

En ook bedankt voor de tip voor het amerikaforum, daar ga ik ook eens naar kijken. Onze auto is namelijk errug duur, 1800 dollar voor 3 weken. Scheelt wel dat wij hem niet op dezelfde locatie zullen inleveren, daar betaal je natuurlijk ook voor.

Wat betreft de dollar ben ik niet zo bang, wij hebben de meeste dingen met een andere valuta dan de euro geboekt die over het algemeen heel stabiel is/sterk staat tegenover andere valuta’s.

Ook dankjewel @George , ik denk dat een kleine hartaanval bij het boeken/betalen dan maar bij de Amerika-ervaring hoort, haha.

2 likes

Wij hebben een klein campertje gehuurd en geslapen op voornamelijk national park campings. Scheelt veel geld! Maar wij houden ook niet van hotel vakanties. Vonden het fijner om ons busje als huisje te gebruiken😄. Via Autobarn travel usa trouwens.
Vond de campings wel heel basic. Waardooor t wel mooie campings waren maar er waren dan bv geen douches. Daarvoor moesten we naar het yosemite dorpje en daar douchen voor een paar dollar.
In Florida hadden we via alamo gehuurd (korting via de kortingswebsite van t werk). Scheelde ook veel. Prima auto.

Op Hawaii was een jeep huren (incl tent! Op t dak) goedkoper via airbnb dan via de normale huur websites! Echt gek.

Op Hawaii trouwens alles wat we bespaard hadden in 3 weken roadtrippen, alles uitgegeven😂. Daar ist schandalig duur. 14 dollar voor een brood enzo.

Hey Autobarn hadden wij ook gebruikt voor onze camper afgelopen september toen we naar Californië gingen.

@Moskou, we waren denk ik zo’n €7000 kwijt met een kind van 3 erbij, maar omdat we kampeerden hadden we vaak ontbijt en/of lunch vanuit de camper en ook ‘s avonds regelmatig zelf gekookt. Ik vond het eten echt duur.

1 like

Wij verbleven ook in Rodeway Inn in Williams! Ik vond het eigenlijk wel een prima motel, maar waarschijnlijk heb ik low(er) standards haha. Mijn reisschemas zien er trouwens exact hetzelfde uit :stuck_out_tongue: ook in Google sheets.

Williams vond ik trouwens echt wel geinig voor één nacht, we zijn toen nog geëindigd in een bar waar karaoke night was.

Wij hebben destijds op het alles Amerika forum een kortingscode gevonden waardoor we een lage autohuur hadden zonder geen one way fee, daar hebben we flink op bespaard. Ik heb ook net wat hotels opgezocht waar we hebben geslapen en die zijn wel iets duurder geworden, maar zie ik alsnog voor 90 a 120 euro per nacht. Dat waren geen luxe hotels, maar gewoon prima, soms van die typische motels. Wij vinden kamperen wel leuk, daardoor ook op hele leuke plekken overnacht voor niet zoveel geld maar dat moet wel je ding zijn inderdaad.

1 like

Oh misschien dat wij een van de mindere kamers hadden dan haha. Wij hadden een zwaluwmest voor de deur, het was niet schoon, m’n vriendin zat vast in de badkamer omdat de deur kuren had, en idk vond de vibe ook gewoon niet fijn vergeleken met andere hotels/motels waar we geweest zijn.

Edit: als ik het op Google maps op zoek heet het super 8 by whindham?? Vaag

Hier zaten wij