Noord-Amerika topic

Ik vind dit er goed uit zien hoor, ik denk dat Las Vegas - Grand Canyon wel een lang stuk rijden is, maar moet wel kunnen. En Death Valley ben ik niet geweest maar ik weet ook niet hoeveel zin je hebt in nog een woestijn als je al in Joshua Tree bent geweest. Joshua Tree vond ik overig echt fantastisch, maar je zou het wel eventueel een dag minder kunnen doen.

Ik ben zelf altijd van veel doen in weinig tijd dus zou het gewoon doen haha.

Edit: in tegenstelling tot @Parasol vond ik Bryce wel mooi, maar niet beter of mooier dan de andere parken. Misschien kwam het ook omdat iedereen tegen ons zei dat we daar heen moesten en dat het dus te veel gehyped was ofzo.

1 like

Je hebt al goeie input gehad, maar hier nog mijn advies haha. Ik denk ook dat je wat veel stops hebt idd.

Wij hebben San Diego overgeslagen en zijn van LA direct naar Joshua tree gegaan. Scheelt veel reistijd, en als je maar 1 nacht in San Diego zit kun je niet echt veel doen/zien daar met al die reistijd erbij?
En wij hebben ook sequoia geskipt zie ik, maar dat is natuurlijk een keuze. We hebben die seqoia’s in Joshua tree gezien, vonden wij genoeg en geeft je wel ruimte om iets anders ietsje rustiger te doen.
De stop in Morray bay lijkt me leuk en handig. Wij vonden de highway one heel mooi maar best tijdrovend, dus een stop daarin lijkt me fijn :).
Evt de grand canyon inkorten zie ik ook wel voor me, tis toch vooral een groot (doch prachtig ;)) uitzichtpunt haha. Dus als je daar voor de res niet echt veel plannen hebt qua hiken, red je het met 1 overnachting ook wel. En dan zou ik bv 1 dag langer in Las Vegas zitten want daar is genoeg te doen & te zien.

Ik zou idd goed kijken naar wat je waar wil doen. Ik zou zo kort in steden zitten niet fijn vinden, maar wellicht heb je daar hele goede redenen voor :wink:

1 like

Heel veel meningen maar ik zou San Diego sowieso wel doen! Wij hebben er 2 nachten gezeten en dat was echt meer dan genoeg, maar ik vond het echt zo een leuke relaxte stad. We hadden het eerst niet op de lijst staan maar ik ben blij dat we het nog er tussen hebben kunnen proppen.

2 likes

Huh, staan er sequoia’s in Joshua Tree?

Oh nee sorry, ik ben in de war haha. We hebben seqoia’s gezien in Yosemite! Excuus haha

1 like

Je hebt al veel goeie tips gehad hierboven. Wij hebben ongeveer die reis gedaan in 4 weken, dat kon dus iets rustiger met meer dagen op sommige plekken, en pretparken e.d. Ik heb de reis ingekort naar 18 dagen zoals ik hem persoonlijk dan zou maken. Misschien heb je er iets aan! Hieronder zet ik ze allebei. (In de eerste staan ook kleine plaatsen waar niks te beleven is maar waar wij dan toevallig overnachtten, dus let niet op die namen!)

1 AMS-LAX
2 Los Angeles - Universal
3 Los Angeles - Universal
4 Los Angeles - Disneyland
5 Joshua tree NP – Lake Havasu City – Ash fork
6 Ash Fork - Grand Canyon
7 Ash Fork - Grand Canyon > Page
8 Page - Monument Valley - Page
9 Page - Horseshoe bend + Antelope Canyon
10 Page - Bryce
11 Bryce - Zion
12 Zion
13 Zion
14 Zion > Valley of Fire > Las Vegas
15 Las Vegas
16 Las Vegas
17 Las Vegas
18 Las Vegas > Death Valley > Bishop
19 Bishop > Tioga Pass - Yosemite (Mariposa)
20 Yosemite
21 Yosemite > einde dag naar San Francisco
22 San Francisco
23 San Francisco
24 Berkeley > Santa Cruz > Monterey > Fresno
25 Fresno > Kings Canyon NP > Sequoia NP > Bakersfield
26 Bakersfield > LA
27 Los Angeles
28 Laatste ochtend LA > vliegveld

Ingekort:

1 AMS-LAX
2 Los Angeles
3 LA > Joshua tree NP > Grand Canyon
4 Hele dag Grand Canyon > eindigen in Page
5 Monument Valley + Hoseshoe bend of Antelope Canyon (1 van de twee kan ook volgende dag nog)
6 Page > Bryce
7 Bryce > Zion
8 Zion
9 Zion > Valley of Fire > Las Vegas
10 Las Vegas
11 Las Vegas > Death Valley > overnachten vlakbij Tioga pass
12 Tioga pass > Yosemite
13 Yosemite
14 Yosemite > San Francisco
15 San Francisco
16 San Francisco > via kust OF Sequioa NP + Kings Canyon NP naar zuiden
17 Verder rijden en eindigen in LA.
18 Los Angeles > AMS

Weet niet wat voor reistypes jullie zijn, maar zelf hebben wij veel hikes gedaan, en dat waren ook wel echt de hoogtepunten van de reis. Vind het zonde om de national parks vooral vanuit de auto te zien, dus vandaar een volle dag in Grand Canyon, Zion en Yosemite, daar kun je zoveel moois zien. Bryce is wat compacter en kun je met verschillende uitkijkpunten makkelijker in kortere tijd zien (maar 1 grotere hike is alsnog aan te bevelen), Joshua Tree is ook in 1 dag doorheen te rijden met eventueel een korte hike en wat stops, net als Death Valley.
San Diego heb ik er niet in verwerkt omdat je imo dan iets anders moet schrappen ivm de tijd/kilometers en dat vind ik zonde. Die stad is wél echt heel leuk, dus als je er wel echt heen gaat, besteed dan bijv. minder tijd in LA of LV. Zelf ben ik wel Las Vegas fan (gimme allll the dopamine!!) dus ik vind een volle dag wel heerlijk.
Oja en de mooiste weg die ik in m’n leven heb gereden is nog altijd de Tioga road, dus vandaar dat ik die erin heb gezet ipv onderlangs van death valley naar SF. En aangezien je in de zomer gaat zo te lezen, is de weg sowieso open (in het voorjaar opent hij meestal pas ergens in mei ivm sneeuwruimen).

Als je nog tips zoekt over welke hikes de moeite waard zijn, ik heb een heel lijstje met aanbevelingen die ik al veel vrienden heb gestuurd die dezelfde reis gingen maken :yum:

@growcookeatrepeat Ah dan snap ik hem, haha, ik dacht al in de woestijn, heb ik iets gemist?!
Meteen wel een goede tip idd: als je liever langs de kust rijdt van SF naar LA of zoals in mijn voorbeeld de tioga road neemt ipv onderlangs, dan kun je altijd nog de sequoiabomen in Yosemite bekijken (tuolumne grove bijv.).

3 likes

Haha is dit raar? :grimacing:

Ik zou San Diego ook eerder aanraden dan LA, als je toch even een stad wil zien. Veel compacter, veel meer het gevoel van een ‘centrum’ en tsja LA is gewoon weinig aan voor een toerist vind ik, tenzij je er een tijdje bent en rustig alles kan zien.

@Nebula voor San Francisco naar Morro Bay sowieso de PCH/1 pakken vanaf Santa Cruz, dat stuk is zo mooi. Je bent wel langer weg maar de 101 is echt saai, en je gaat dan door Big Sur.

1 like

Het was ook een grapje, al ben ik wel Amerikanen en Australiërs gewend en die rijden gerust een uur om ergens vijf minuten te zijn haha. Dus ja wij doen dat thuis ook wel eens (langer autorijden dan ergens zijn). Maar dat is het strand in LA ook niet echt waard, behalve de zonsondergangen soms :drooling_face:

1 like

@millefeuille @Moskou @Parasol @Dr.Watson @growcookeatrepeat @Foefjeisthuis @Canvastas @JuneOsborne

Wow, thanks allemaal! Super veel tips en ben direct aan de slag gegaan met de route haha. Ik kan grotendeels opmaken dat LA niet per se de moeite waard is voor zo kort en Sequoia kunnen we volgens mij ook wel overslaan en gaan liever via de route langs de kust terug.

Grand Canyon kunnen we wel inkorten inderdaad. We vinden hiken ook erg leuk om te doen dus eens kijken in welke parken we meer tijd willen besteden. Las Vegas wil ik ook alleen maar een middag/avond zijn, even kort meemaken en weer verder (prikkels much haha). De Tioga Pass zag ik toevallig ook net voorbij komen dus ga het eens opzoeken.

Joshua Tree zou ik geen hele dag heen gaan, wij hebben daar van noord naar zuid doorheen gereden en bij paar punten gestopt, en dat was eigenlijk wel prima. Vooral het zuidelijke gedeelte viel tegen nadat we noord hadden gezien. In het noordelijke gedeelte staan bekijk de Joshua trees.
Death Valley hebben wij ook in een halve dag gedaan, is veel rijden maar te doen.
Zion zou ik langer voor uittrekken, is echt een heel mooi park.

2 likes

Ala het kan zou ik de route omdraaien, de Pacific Coast Highway is super gaaf en die wil je het liefste van SF richting LA rijden. Dan rijd je aan de kant van de oceaan namelijk. Vond dat echt het mooiste stuk rijden van de hele vakantie! Verder heb je langs de zuid kant van de Grand Canyon ook een mooie autoroute met veel stops/uitkijkpunten. Daar veranderde je uitzicht wel redelijk veel, dus die kan ik je van harte aanraden. Dan heb je ook geen volle dag nodig. Wij hebben de nacht van tevoren overnacht in Williams, was een leuk dorpje en we hebben daar mega lekker Mexicaans gegeten.

Dan kun je na de Grand Canyon bijvoorbeeld onder langs rijden richting Page en daar de volgende dag nog een tour doen van Lower Antelope Canyon (boeken via Ken’s tours). Je hebt daar ook een groot meer waar wij een middag hebben gezwommen, ook een aanrader! Ik vond Horseshoe Bend zelf niet zo bijzonder en de entree niet waard (valt niet onder de America the Beautiful pass). En dan kun je bovenlangs via Zion terug rijden.

Als het kan zou ik ook een dag langer in Yosemite blijven. Ik vond dat echt het hoogtepunt van onze reis. En sowieso de Mist trail wandelen! Dan kom je langs twee watervallen (je kan ook na de eerste weer terug als je het te ver vindt). Wij sliepen in een tent in Curry Village en dat droeg ook wel bij aan de ervaring! Als je een heated tent boekt heb je een stopcontact in de tent, anders niet.

4 likes

Horseshoe bend vond ik echt een deceptie. Lekker overslaan! Je betaald 10 dollar voor een parkeerplek, je “hiked” 500 meter en dan zie je het. Vond grand canyon 100x gaver.
In de Gramd Canyon was wandelen minder makkelijk. Je kan of helemaal naar beneden of helemaal omhoog maar dat duurt makkelijk een dag of 2! Hadden we ons op verkeken want voor dagtochten hadden we ons niet op voorbereid. Dus zijn we naar een punt gewandeld en dan weer helemaal stijgen omhoog.

Sedona vond ik trouwens echt een aanrader. Superleuke en veelzijdige wandelingen. Mooie rode rotsen, western gevoel.

Wij gingen vooral hiken dus vond het fijn om in de nationale parken wat langer te blijven. Zodat je voor of na je hike niet nog in de auto moet gaan zitten… wandelen vonden we het leukst en veelzijdigst in Zion (Angels Landing!!!) Bryce en Sedona.
Yosemite had bij ons veel sneeuw! (November) dus vooral in het dal gebleven. Maar zou daar ook wat langer inplannen.

La vond ik leuk naar errrrrug groot, je kan niet in 2 dagen de stad “zien”. SF daarentegen wel, is kleiner en compacter. Toen hebben we gefietst.

Ik was in het laagseizoen dus zou in de zomer echt ook extra tijd inplannen voor zoeken van parkeerplekken, files etc. Beter iets ditchen (zoals Joshua tree) zodat je langer in zion kan blijven bijvoorbeeld.

1 like

Eind van de maand ga ik twee weken naar Florida met mijn man en mijn vader. Hoofddoel is Disneyworld, en gaan ook naar Universal Studio’s en Kennedy Space Center. We zijn voor de pretparken een ruime week in Orlando, maar daarna een week in de buurt van Miami. :palm_tree:

Vanuit daar staan in ieder geval de Everglades en Key West op het programma. Hebben jullie nog tips voor andere leuke dingen in de buurt van Miami, of in de stad zelf? Amerikaanse steden vallen vaak tegen (itt de natuur), dus ik ben benieuwd wat aanraders zijn. Tips voor de Everglades of (de rit naar) Key West mogen ook, ben gewoon benieuwd naar ervaringen en leuke ideeën om eventueel aan de planning toe te voegen!

Met Shurr Adventures kun je een mangrove kayak tour doen door de Everglades, dat vond ik echt vele malen leuker dan zo’n tour met een Airboat. In Miami zelf is het misschien leuk om naar een basketball wedstrijd te gaan? Ik vind de sfeer bij dat soort sportevenementen heel leuk, heel anders dan in NL.

Key West vond ik ook fantastisch, maar ik was er met een vriendin dus de goede herinneringen komen vooral door het nachtleven daar.

1 like

Ik vond Miami super leuk! Vooral door de Artdeco stijl. Wij zijn vanuit Orlando (of Kissimee) naar Blue Spring State Park geweest. Key West was inderdaad heel tof, de leuke huisjes, de sfeer en 's avonds veel live muziek op straat. Ben met mijn vriend toen ook nog romantisch uit eten geweest op Little Palm Island.

1 like

Ik ben in Miami geweest een aantal jaar terug! De stad zelf is tof maar wel gewoon een stad natuurlijk. Wynwood vond ik een toffe wijk, er is daar veel mooie graffiti en ook een graffiti museum. Daarnaast is het art deco district erg tof qua architectuur.
Mocht je houden van hollywood sterren spotten: er zijn boottours waarbij je langs de miljonairsvillas gaat. Ik vond alle huizen tof, beetje Selling Sunset vibes in real life, maar wel erg toeristisch natuurlijk.

Wij deden de volgende dagtrips:

1. Key West. De route is prachtig en de tussenliggende eilanden ook. Eigenlijk was 1 dag te kort om op en neer te rijden, ik had graag nog langer gebleven. Er is ook een eiland met mini hertjes (ik had het op 3 op reis of een ander reisprogramma met Floortje Dessing gezien), en veel natuur onderweg! Lekker veel stoppen en rondkijken zou ik zeggen. Op Key West moet je eigenlijk wel Key Lime Pie eten. Verder vond ik het huis van Hemmingway bezoeken erg leuk (maar ik ben ook fan), er was een soort piraten museum wat tof was, je kan naar het meest zuidelijke continentale punt van USA, 90 miles van Cuba. Er stond wel een lange rij om met bord op de foto te kunnen haha.
  2. Everglades nationaal park. Hier heb ik een dagtrip van geboekt in mn hotel, er gaan er heel veel. Mijne was met een boottocht en dat vond ik heel tof! Veel alligatoren en ben ook bij een alligator park daar geweest, daar vingen ze gewonde etc alligators op. Maar ze gaven ook shows met ze, een beetje a la Steve Irwin. Heel indrukwekkend maar of het nou zo diervriendelijk was als ze aangeven durf ik niet te zeggen.
  3. De Bahamas! Klinkt heel random, maar je kan met de ferry een dagtocht naar de bahamas doen. Dat waren echt de mooiste stranden die ik ooit heb gezien. Het was prijzig, maar het wel waard.
1 like

Leuk, ook hier eind van de maand naar Walt Disney World! Hebben jullie een Disney resort geboekt of een verblijf in de buurt en losse tickets voor de parken? Ik ga zelf met mijn moeder samen en ben onwijs aan het aftellen!

Hee leuk! Geen resort, we hebben zo’n typisch mega Florida huis met een zwembad, lekker rustig bijkomen van alle prikkels overdag :sweat_smile:
Jullie wel? Lijkt me wel heel tof!

‐---------
Dank voor jullie tips @millefeuille @DaintyDream @arcobaleno
Leuk te lezen dat Miami een stuk leuker en mooier klinkt dan sommige andere steden. De art deco gebouwen zien er idd heel mooi uit, ik ben benieuwd! :blush:

Normaliter vind ik kayakken erg leuk, maar zitten er daar dan niet allerlei alligators @millefeuille ? Klinkt erg spannend :sweat_smile:

2 likes

Die kun je gewoon wegjagen met je peddel!

1 like

Ook nog een aantal tips vanuit mijn kant (West-Amerika)

San Diego vond ik persoonlijk een van de leukste steden. Kleinere stad, compacter en fijne vibe. In 2 dagen kun je ontzettend veel zien. Echte aanraders zijn een rondje in Old Town, zonsondergang bij de Sunset Cliffs, Balboa Park, La Jolla (leuke marktjes en zeehonden) en leuke eettentjes kun je vinden in Little Italy. Wij hebben in deze stad veel kunnen wandelen (is in andere steden echt wel lastiger). Ben je er echt langer, er zijn best veel toffe musea.

Los Angeles vond ik persoonlijk ook minder. Veel armoede en ontzettend groot. Tuurlijk moet je bepaalde highlights gezien hebben, maar probeer dit zoveel mogelijk met de auto te doen (ook dan soms nog afstanden van +1 uur). Rondje rijden door Beverly Hills en Rodeo Drive. Walk of fame (wel veel zwervers), Santa Monica en Venice Beach (laatste is leuk om een fiets te huren. Mooi en fijn fietspad langs het strand. Griffith Observatory (mooi voor het uitzicht 's avonds, maar een drama om er te komen met de auto. Downtown kun je beter overslaan. Pas ook op met parkeren. In veel buitenwijk zijn zwervers. LA is wel aan te raden als je bepaalde uitstapjes op de planning hebt staan. LA Lakers, Universal etc.

San Francisco mooie en dure stad. Qua uitstraling fijn en natuurlijk opnieuw een paar enorme highlights. Fietstour Golden Gate Bridge tof, maar je moet een conditie hebben (of een elektrische fiets nemen). Wandelen over de brug is minder aan te raden. Op de brug na is er aan de andere kant niet zoveel. Alcatraz vond ik persoonlijk erg tegen vallen. Erg duur en door toerisme eigenlijk te druk geworden. Mocht je gaan neem sowieso een kastje van de audio mee (gratis) i.p.v. de app die ze aanraden. Je kunt niet terugspoelen en wifi (waarop de app moet draaien) is dramatisch. Pier 39 heel leuk om s’avonds te zien. Painted Ladies en de cable car ook op je lijstje zetten.

Las Vegas, toffe stad die je uiteraard gezien moet hebben. De hotels zijn een beleving, zeker s’avonds. Hou er wel rekening mee mocht je later in het jaar gaan (ik was er begin november) dat zwembaden dicht kunnen zijn omdat het daar dan herfst/winter seizoen is (hoewel het nog steeds warm is buiten). Ook is het van Las Vegas naar de Grand Canyon nog een pittig stuk rijden en hou rekening dat de Grand Canyon in een andere tijdszone ligt. Ondanks dat je in de Grand Canyon afhankelijk bent van shuttles (kunt dus niet zelf met de auto rijden) vond ik het zeker een bucketlist dingetje. Wel ben je meer tijd kwijt dan je van tevoren inschat. Rij je trouwens vanuit LA naar Las Vegas, stop bij Peggy Sue’s 50 Diner. Amerikaanse diner.

Hoseshoe blend begrijp ik bovenstaande meningen. Inderdaad 10 dollar parkeren en een hike van 500 meter naar een uitzichtpunt. Persoonlijk vond ik de Antelope Canyon echt veel toffer. Je gaat met een gids de cave in en voorafgaand wordt er wat verteld. Vond dit persoonlijk een gave ervaring.

Yosemite vond ik ook erg tof! Zeker de moeite waard.

Zion, Bryce ben ik helaas niet geweest.

Andere aanrader is wel route 101 en mocht je nog tips zoeken over Santa Barbara let me know (hier heb ik 3 maanden gewoond)