Noord-Amerika topic

Wij waren 5000 kwijt voor 2 weken incl alles, wel de wat goedkopere hotels/motels gepakt en niet veel uit eten geweest. Auto hadden we heel erg geluk mee, hadden sportcar geboekt en kregen uiteindelijk een dikke dodge challenger v8 mee voor 500 euro voor 2 weken🙈 Je moet echt goed zoeken want het kan echt wel goedkoper. Tickets hadden we ook redelijk goedkoop.

Wanneer was dit?

Edit: ik heb even teruggelezen en zie dat je in augustus bent geweest. Wist niet dat het zó goedkoop kon haha.

1 like

Wij hebben afgelopen september tijdens een reis van 3 weken in totaal ongeveer 7500 euro opgemaakt voor 2 personen! We hebben ongeveer 100 euro per nacht betaald en we sliepen meestal wel in wat goedkopere (maar wel prima) hotels en ook een paar keer in een Airbnb. Maar we hebben ook geslapen in een redelijk luxe hotel in Las Vegas (Park MGM, wel een aanrader trouwens!) en de Curry Village tenten voor 152 euro per nacht. Vliegtickets waren iets van 850 euro p.p. (directe vlucht) en de auto voor 3 weken maar 500 euro i.v.m. een supergoede actie van Avis.

Ik vond het eten ook best duur, maar wij hadden zó’n druk programma dat we vaak niet eens tijd of de energie hadden om echt uit eten te gaan, vaak haalden we ergens wat af als take out in de avond en in de ochtend/lunch haalden we vaak eten bij Wallmart. De laatste week in Californië deden we wat luxer met ontbijt, lunch en diner bij restaurant/tentjes en dat tikte wel gelijk dik aan. We kochten trouwens wel altijd vaak nog ijsjes enzo, i love Amerikaans ijs haha.

Maar het was het allemaal waard, het was echt een geweldige reis :heart_eyes:

1 like

Wij waren ook 10k kwijt voor 3 weken (2 volwassenen en 1 5-jarige), inclusief eten en drinken etc. Vrij grote auto met kinderstoel en niet bespaard op hotels, maar wel een aantal nachten bij familie geslapen ook.

Wij zijn ook voornemens in de zomervakantie (geen mogelijkheid andere maanden i.v.m. werk onderwijs) een roadtrip te doen in Amerika voor 18 dagen. Ik heb nu onderstaand overzicht gemaakt (snelle schets, nog geen onderzoek verder gedaan wat betreft hoeveelheid dagen waar). Volgens mij is het teveel (te snel langs sommige plekken?) hoewel sommige stukjes niet ver rijden zijn.

Willen jullie eens meekijken en tips geven? Wat kunnen we beter skippen/of keuzes maken, waar zullen we meer tijd nodig hebben? We zullen een auto huren, geen camper.

2 likes

Ik vind het rondje te groot, zou de reis eerder in twee opties doen:

LA - Sequoia - Yosemite - San Francisco - LA doen (en op terugweg van SF naar LA nog stoppen langs de kust, en evt nog langs Napa valley of San Diego nog toevoegen aangezien de afstand vanaf LA goed te doen is)

LA - San Diego - Joshua - Grand Canyon - Zion - Las Vegas - LA (dan kun je evt nog Sedona als tussenstop doen en/of Antelope Canyon en Horseshoe bend aangezien je toch langs Page rijdt)

Ik vond zelf Grand Canyon niet zo boeiend trouwens…

1 like

Ik ben er zelf nog niet geweest dus dit advies is enkel gebaseerd op de voorbereiding die ik gedaan heb voor mijn trip.

Ik zou bij Grand Canyon denk ik maar 1 nacht blijven en meer tijd spenderen in Zion, of Bryce er proberen in te plakken. Ik hoor dat LA niet zo fantastisch is en aangezien je ook naar San Diego gaat, vraag ik me af of je daar misschien beter een dag LA skipt om wat meer rust te creëren verderop in je trip. Ook vraag ik me af of Joshua Tree de moeite waard is om een volle dag te zijn. Van die dagen die je skipt zou je dan misschien een stop in Page kunnen overwegen, daar heb je namelijk ook nog mooie dingen zoals Antelope Canyon of Horseshoe Bend (en Monument Valley, maar dat is wel weer wat kilometers rijden) of meer tijd in Zion, zodat je wat meer ruimte hebt om bv hikes te doen of te fietsen als dat je ding is.

Zou het ook een overweging kunnen zijn om niet van LA naar SF te gaan, maar enkel Las Vegas en SF te pakken? Ik denk dat de mooiste dingen namelijk vanaf die plekken goed te doen zijn (alles in je schema vanaf Grand Canyon tot SF) en dan heb je meer tijd voor andere highlights daar (Moab, Bryce, Monument Valley).

2 likes

Wat leuk! Kijk sowieso op alles Amerika forum voor tips en inspiratie. Grand Canyon zou ik 1 nacht van maken, en dan de zonsondergang en -opvang bekijken. Ik vond het super mooi, maar tenzij je er een wandeling gaat maken vind ik 1 nachtje voldoende. Bryce Canyon vind ik één van de mooiste dingen die ik gezien heb, ik zou overwegen om dat toe te voegen.

San Diego zou ik denk ik skippen, je hebt daar nu maar 1 nachtje en voor een stad vind ik dat heel weinig.

Zion zou ik zeker langer verblijven. Houd er rekening mee dat het in de zomer heel druk is en je waarschijnlijk ergens anders moet parkeren en dan met een pendelbus het park in gaat. Dat kost best veel tijd al met al en Zion is wel een park waar het leuk is om een wandeling te maken (Grand Canyon, monument valley en death valley is bijvoorbeeld meer rond rijden en kijken).

Bedenk sowieso even wat voor reizigers jullie zijn; vind je het leuk om heel veel te zien en dus iedere dag zo’n beetje op een andere plek te slapen, of wil je ook af en toe wat meer relaxen en wat nachtje op 1 plek zijn.

3 likes

Ik vind dit er goed uit zien hoor, ik denk dat Las Vegas - Grand Canyon wel een lang stuk rijden is, maar moet wel kunnen. En Death Valley ben ik niet geweest maar ik weet ook niet hoeveel zin je hebt in nog een woestijn als je al in Joshua Tree bent geweest. Joshua Tree vond ik overig echt fantastisch, maar je zou het wel eventueel een dag minder kunnen doen.

Ik ben zelf altijd van veel doen in weinig tijd dus zou het gewoon doen haha.

Edit: in tegenstelling tot @Parasol vond ik Bryce wel mooi, maar niet beter of mooier dan de andere parken. Misschien kwam het ook omdat iedereen tegen ons zei dat we daar heen moesten en dat het dus te veel gehyped was ofzo.

1 like

Je hebt al goeie input gehad, maar hier nog mijn advies haha. Ik denk ook dat je wat veel stops hebt idd.

Wij hebben San Diego overgeslagen en zijn van LA direct naar Joshua tree gegaan. Scheelt veel reistijd, en als je maar 1 nacht in San Diego zit kun je niet echt veel doen/zien daar met al die reistijd erbij?
En wij hebben ook sequoia geskipt zie ik, maar dat is natuurlijk een keuze. We hebben die seqoia’s in Joshua tree gezien, vonden wij genoeg en geeft je wel ruimte om iets anders ietsje rustiger te doen.
De stop in Morray bay lijkt me leuk en handig. Wij vonden de highway one heel mooi maar best tijdrovend, dus een stop daarin lijkt me fijn :).
Evt de grand canyon inkorten zie ik ook wel voor me, tis toch vooral een groot (doch prachtig ;)) uitzichtpunt haha. Dus als je daar voor de res niet echt veel plannen hebt qua hiken, red je het met 1 overnachting ook wel. En dan zou ik bv 1 dag langer in Las Vegas zitten want daar is genoeg te doen & te zien.

Ik zou idd goed kijken naar wat je waar wil doen. Ik zou zo kort in steden zitten niet fijn vinden, maar wellicht heb je daar hele goede redenen voor :wink:

1 like

Heel veel meningen maar ik zou San Diego sowieso wel doen! Wij hebben er 2 nachten gezeten en dat was echt meer dan genoeg, maar ik vond het echt zo een leuke relaxte stad. We hadden het eerst niet op de lijst staan maar ik ben blij dat we het nog er tussen hebben kunnen proppen.

2 likes

Huh, staan er sequoia’s in Joshua Tree?

Oh nee sorry, ik ben in de war haha. We hebben seqoia’s gezien in Yosemite! Excuus haha

1 like

Je hebt al veel goeie tips gehad hierboven. Wij hebben ongeveer die reis gedaan in 4 weken, dat kon dus iets rustiger met meer dagen op sommige plekken, en pretparken e.d. Ik heb de reis ingekort naar 18 dagen zoals ik hem persoonlijk dan zou maken. Misschien heb je er iets aan! Hieronder zet ik ze allebei. (In de eerste staan ook kleine plaatsen waar niks te beleven is maar waar wij dan toevallig overnachtten, dus let niet op die namen!)

1 AMS-LAX
2 Los Angeles - Universal
3 Los Angeles - Universal
4 Los Angeles - Disneyland
5 Joshua tree NP – Lake Havasu City – Ash fork
6 Ash Fork - Grand Canyon
7 Ash Fork - Grand Canyon > Page
8 Page - Monument Valley - Page
9 Page - Horseshoe bend + Antelope Canyon
10 Page - Bryce
11 Bryce - Zion
12 Zion
13 Zion
14 Zion > Valley of Fire > Las Vegas
15 Las Vegas
16 Las Vegas
17 Las Vegas
18 Las Vegas > Death Valley > Bishop
19 Bishop > Tioga Pass - Yosemite (Mariposa)
20 Yosemite
21 Yosemite > einde dag naar San Francisco
22 San Francisco
23 San Francisco
24 Berkeley > Santa Cruz > Monterey > Fresno
25 Fresno > Kings Canyon NP > Sequoia NP > Bakersfield
26 Bakersfield > LA
27 Los Angeles
28 Laatste ochtend LA > vliegveld

Ingekort:

1 AMS-LAX
2 Los Angeles
3 LA > Joshua tree NP > Grand Canyon
4 Hele dag Grand Canyon > eindigen in Page
5 Monument Valley + Hoseshoe bend of Antelope Canyon (1 van de twee kan ook volgende dag nog)
6 Page > Bryce
7 Bryce > Zion
8 Zion
9 Zion > Valley of Fire > Las Vegas
10 Las Vegas
11 Las Vegas > Death Valley > overnachten vlakbij Tioga pass
12 Tioga pass > Yosemite
13 Yosemite
14 Yosemite > San Francisco
15 San Francisco
16 San Francisco > via kust OF Sequioa NP + Kings Canyon NP naar zuiden
17 Verder rijden en eindigen in LA.
18 Los Angeles > AMS

Weet niet wat voor reistypes jullie zijn, maar zelf hebben wij veel hikes gedaan, en dat waren ook wel echt de hoogtepunten van de reis. Vind het zonde om de national parks vooral vanuit de auto te zien, dus vandaar een volle dag in Grand Canyon, Zion en Yosemite, daar kun je zoveel moois zien. Bryce is wat compacter en kun je met verschillende uitkijkpunten makkelijker in kortere tijd zien (maar 1 grotere hike is alsnog aan te bevelen), Joshua Tree is ook in 1 dag doorheen te rijden met eventueel een korte hike en wat stops, net als Death Valley.
San Diego heb ik er niet in verwerkt omdat je imo dan iets anders moet schrappen ivm de tijd/kilometers en dat vind ik zonde. Die stad is wél echt heel leuk, dus als je er wel echt heen gaat, besteed dan bijv. minder tijd in LA of LV. Zelf ben ik wel Las Vegas fan (gimme allll the dopamine!!) dus ik vind een volle dag wel heerlijk.
Oja en de mooiste weg die ik in m’n leven heb gereden is nog altijd de Tioga road, dus vandaar dat ik die erin heb gezet ipv onderlangs van death valley naar SF. En aangezien je in de zomer gaat zo te lezen, is de weg sowieso open (in het voorjaar opent hij meestal pas ergens in mei ivm sneeuwruimen).

Als je nog tips zoekt over welke hikes de moeite waard zijn, ik heb een heel lijstje met aanbevelingen die ik al veel vrienden heb gestuurd die dezelfde reis gingen maken :yum:

@growcookeatrepeat Ah dan snap ik hem, haha, ik dacht al in de woestijn, heb ik iets gemist?!
Meteen wel een goede tip idd: als je liever langs de kust rijdt van SF naar LA of zoals in mijn voorbeeld de tioga road neemt ipv onderlangs, dan kun je altijd nog de sequoiabomen in Yosemite bekijken (tuolumne grove bijv.).

3 likes

Haha is dit raar? :grimacing:

Ik zou San Diego ook eerder aanraden dan LA, als je toch even een stad wil zien. Veel compacter, veel meer het gevoel van een ‘centrum’ en tsja LA is gewoon weinig aan voor een toerist vind ik, tenzij je er een tijdje bent en rustig alles kan zien.

@Nebula voor San Francisco naar Morro Bay sowieso de PCH/1 pakken vanaf Santa Cruz, dat stuk is zo mooi. Je bent wel langer weg maar de 101 is echt saai, en je gaat dan door Big Sur.

1 like

Het was ook een grapje, al ben ik wel Amerikanen en Australiërs gewend en die rijden gerust een uur om ergens vijf minuten te zijn haha. Dus ja wij doen dat thuis ook wel eens (langer autorijden dan ergens zijn). Maar dat is het strand in LA ook niet echt waard, behalve de zonsondergangen soms :drooling_face:

1 like

@millefeuille @Moskou @Parasol @Dr.Watson @growcookeatrepeat @Foefjeisthuis @Canvastas @JuneOsborne

Wow, thanks allemaal! Super veel tips en ben direct aan de slag gegaan met de route haha. Ik kan grotendeels opmaken dat LA niet per se de moeite waard is voor zo kort en Sequoia kunnen we volgens mij ook wel overslaan en gaan liever via de route langs de kust terug.

Grand Canyon kunnen we wel inkorten inderdaad. We vinden hiken ook erg leuk om te doen dus eens kijken in welke parken we meer tijd willen besteden. Las Vegas wil ik ook alleen maar een middag/avond zijn, even kort meemaken en weer verder (prikkels much haha). De Tioga Pass zag ik toevallig ook net voorbij komen dus ga het eens opzoeken.

Joshua Tree zou ik geen hele dag heen gaan, wij hebben daar van noord naar zuid doorheen gereden en bij paar punten gestopt, en dat was eigenlijk wel prima. Vooral het zuidelijke gedeelte viel tegen nadat we noord hadden gezien. In het noordelijke gedeelte staan bekijk de Joshua trees.
Death Valley hebben wij ook in een halve dag gedaan, is veel rijden maar te doen.
Zion zou ik langer voor uittrekken, is echt een heel mooi park.

2 likes

Ala het kan zou ik de route omdraaien, de Pacific Coast Highway is super gaaf en die wil je het liefste van SF richting LA rijden. Dan rijd je aan de kant van de oceaan namelijk. Vond dat echt het mooiste stuk rijden van de hele vakantie! Verder heb je langs de zuid kant van de Grand Canyon ook een mooie autoroute met veel stops/uitkijkpunten. Daar veranderde je uitzicht wel redelijk veel, dus die kan ik je van harte aanraden. Dan heb je ook geen volle dag nodig. Wij hebben de nacht van tevoren overnacht in Williams, was een leuk dorpje en we hebben daar mega lekker Mexicaans gegeten.

Dan kun je na de Grand Canyon bijvoorbeeld onder langs rijden richting Page en daar de volgende dag nog een tour doen van Lower Antelope Canyon (boeken via Ken’s tours). Je hebt daar ook een groot meer waar wij een middag hebben gezwommen, ook een aanrader! Ik vond Horseshoe Bend zelf niet zo bijzonder en de entree niet waard (valt niet onder de America the Beautiful pass). En dan kun je bovenlangs via Zion terug rijden.

Als het kan zou ik ook een dag langer in Yosemite blijven. Ik vond dat echt het hoogtepunt van onze reis. En sowieso de Mist trail wandelen! Dan kom je langs twee watervallen (je kan ook na de eerste weer terug als je het te ver vindt). Wij sliepen in een tent in Curry Village en dat droeg ook wel bij aan de ervaring! Als je een heated tent boekt heb je een stopcontact in de tent, anders niet.

4 likes

Horseshoe bend vond ik echt een deceptie. Lekker overslaan! Je betaald 10 dollar voor een parkeerplek, je “hiked” 500 meter en dan zie je het. Vond grand canyon 100x gaver.
In de Gramd Canyon was wandelen minder makkelijk. Je kan of helemaal naar beneden of helemaal omhoog maar dat duurt makkelijk een dag of 2! Hadden we ons op verkeken want voor dagtochten hadden we ons niet op voorbereid. Dus zijn we naar een punt gewandeld en dan weer helemaal stijgen omhoog.

Sedona vond ik trouwens echt een aanrader. Superleuke en veelzijdige wandelingen. Mooie rode rotsen, western gevoel.

Wij gingen vooral hiken dus vond het fijn om in de nationale parken wat langer te blijven. Zodat je voor of na je hike niet nog in de auto moet gaan zitten… wandelen vonden we het leukst en veelzijdigst in Zion (Angels Landing!!!) Bryce en Sedona.
Yosemite had bij ons veel sneeuw! (November) dus vooral in het dal gebleven. Maar zou daar ook wat langer inplannen.

La vond ik leuk naar errrrrug groot, je kan niet in 2 dagen de stad “zien”. SF daarentegen wel, is kleiner en compacter. Toen hebben we gefietst.

Ik was in het laagseizoen dus zou in de zomer echt ook extra tijd inplannen voor zoeken van parkeerplekken, files etc. Beter iets ditchen (zoals Joshua tree) zodat je langer in zion kan blijven bijvoorbeeld.

1 like