Noord-Amerika topic

Eind van de maand ga ik twee weken naar Florida met mijn man en mijn vader. Hoofddoel is Disneyworld, en gaan ook naar Universal Studio’s en Kennedy Space Center. We zijn voor de pretparken een ruime week in Orlando, maar daarna een week in de buurt van Miami. :palm_tree:

Vanuit daar staan in ieder geval de Everglades en Key West op het programma. Hebben jullie nog tips voor andere leuke dingen in de buurt van Miami, of in de stad zelf? Amerikaanse steden vallen vaak tegen (itt de natuur), dus ik ben benieuwd wat aanraders zijn. Tips voor de Everglades of (de rit naar) Key West mogen ook, ben gewoon benieuwd naar ervaringen en leuke ideeën om eventueel aan de planning toe te voegen!

Met Shurr Adventures kun je een mangrove kayak tour doen door de Everglades, dat vond ik echt vele malen leuker dan zo’n tour met een Airboat. In Miami zelf is het misschien leuk om naar een basketball wedstrijd te gaan? Ik vind de sfeer bij dat soort sportevenementen heel leuk, heel anders dan in NL.

Key West vond ik ook fantastisch, maar ik was er met een vriendin dus de goede herinneringen komen vooral door het nachtleven daar.

1 like

Ik vond Miami super leuk! Vooral door de Artdeco stijl. Wij zijn vanuit Orlando (of Kissimee) naar Blue Spring State Park geweest. Key West was inderdaad heel tof, de leuke huisjes, de sfeer en 's avonds veel live muziek op straat. Ben met mijn vriend toen ook nog romantisch uit eten geweest op Little Palm Island.

1 like

Ik ben in Miami geweest een aantal jaar terug! De stad zelf is tof maar wel gewoon een stad natuurlijk. Wynwood vond ik een toffe wijk, er is daar veel mooie graffiti en ook een graffiti museum. Daarnaast is het art deco district erg tof qua architectuur.
Mocht je houden van hollywood sterren spotten: er zijn boottours waarbij je langs de miljonairsvillas gaat. Ik vond alle huizen tof, beetje Selling Sunset vibes in real life, maar wel erg toeristisch natuurlijk.

Wij deden de volgende dagtrips:

1. Key West. De route is prachtig en de tussenliggende eilanden ook. Eigenlijk was 1 dag te kort om op en neer te rijden, ik had graag nog langer gebleven. Er is ook een eiland met mini hertjes (ik had het op 3 op reis of een ander reisprogramma met Floortje Dessing gezien), en veel natuur onderweg! Lekker veel stoppen en rondkijken zou ik zeggen. Op Key West moet je eigenlijk wel Key Lime Pie eten. Verder vond ik het huis van Hemmingway bezoeken erg leuk (maar ik ben ook fan), er was een soort piraten museum wat tof was, je kan naar het meest zuidelijke continentale punt van USA, 90 miles van Cuba. Er stond wel een lange rij om met bord op de foto te kunnen haha.
  2. Everglades nationaal park. Hier heb ik een dagtrip van geboekt in mn hotel, er gaan er heel veel. Mijne was met een boottocht en dat vond ik heel tof! Veel alligatoren en ben ook bij een alligator park daar geweest, daar vingen ze gewonde etc alligators op. Maar ze gaven ook shows met ze, een beetje a la Steve Irwin. Heel indrukwekkend maar of het nou zo diervriendelijk was als ze aangeven durf ik niet te zeggen.
  3. De Bahamas! Klinkt heel random, maar je kan met de ferry een dagtocht naar de bahamas doen. Dat waren echt de mooiste stranden die ik ooit heb gezien. Het was prijzig, maar het wel waard.
1 like

Leuk, ook hier eind van de maand naar Walt Disney World! Hebben jullie een Disney resort geboekt of een verblijf in de buurt en losse tickets voor de parken? Ik ga zelf met mijn moeder samen en ben onwijs aan het aftellen!

Hee leuk! Geen resort, we hebben zo’n typisch mega Florida huis met een zwembad, lekker rustig bijkomen van alle prikkels overdag :sweat_smile:
Jullie wel? Lijkt me wel heel tof!

‐---------
Dank voor jullie tips @millefeuille @DaintyDream @arcobaleno
Leuk te lezen dat Miami een stuk leuker en mooier klinkt dan sommige andere steden. De art deco gebouwen zien er idd heel mooi uit, ik ben benieuwd! :blush:

Normaliter vind ik kayakken erg leuk, maar zitten er daar dan niet allerlei alligators @millefeuille ? Klinkt erg spannend :sweat_smile:

2 likes

Die kun je gewoon wegjagen met je peddel!

1 like

Ook nog een aantal tips vanuit mijn kant (West-Amerika)

San Diego vond ik persoonlijk een van de leukste steden. Kleinere stad, compacter en fijne vibe. In 2 dagen kun je ontzettend veel zien. Echte aanraders zijn een rondje in Old Town, zonsondergang bij de Sunset Cliffs, Balboa Park, La Jolla (leuke marktjes en zeehonden) en leuke eettentjes kun je vinden in Little Italy. Wij hebben in deze stad veel kunnen wandelen (is in andere steden echt wel lastiger). Ben je er echt langer, er zijn best veel toffe musea.

Los Angeles vond ik persoonlijk ook minder. Veel armoede en ontzettend groot. Tuurlijk moet je bepaalde highlights gezien hebben, maar probeer dit zoveel mogelijk met de auto te doen (ook dan soms nog afstanden van +1 uur). Rondje rijden door Beverly Hills en Rodeo Drive. Walk of fame (wel veel zwervers), Santa Monica en Venice Beach (laatste is leuk om een fiets te huren. Mooi en fijn fietspad langs het strand. Griffith Observatory (mooi voor het uitzicht 's avonds, maar een drama om er te komen met de auto. Downtown kun je beter overslaan. Pas ook op met parkeren. In veel buitenwijk zijn zwervers. LA is wel aan te raden als je bepaalde uitstapjes op de planning hebt staan. LA Lakers, Universal etc.

San Francisco mooie en dure stad. Qua uitstraling fijn en natuurlijk opnieuw een paar enorme highlights. Fietstour Golden Gate Bridge tof, maar je moet een conditie hebben (of een elektrische fiets nemen). Wandelen over de brug is minder aan te raden. Op de brug na is er aan de andere kant niet zoveel. Alcatraz vond ik persoonlijk erg tegen vallen. Erg duur en door toerisme eigenlijk te druk geworden. Mocht je gaan neem sowieso een kastje van de audio mee (gratis) i.p.v. de app die ze aanraden. Je kunt niet terugspoelen en wifi (waarop de app moet draaien) is dramatisch. Pier 39 heel leuk om s’avonds te zien. Painted Ladies en de cable car ook op je lijstje zetten.

Las Vegas, toffe stad die je uiteraard gezien moet hebben. De hotels zijn een beleving, zeker s’avonds. Hou er wel rekening mee mocht je later in het jaar gaan (ik was er begin november) dat zwembaden dicht kunnen zijn omdat het daar dan herfst/winter seizoen is (hoewel het nog steeds warm is buiten). Ook is het van Las Vegas naar de Grand Canyon nog een pittig stuk rijden en hou rekening dat de Grand Canyon in een andere tijdszone ligt. Ondanks dat je in de Grand Canyon afhankelijk bent van shuttles (kunt dus niet zelf met de auto rijden) vond ik het zeker een bucketlist dingetje. Wel ben je meer tijd kwijt dan je van tevoren inschat. Rij je trouwens vanuit LA naar Las Vegas, stop bij Peggy Sue’s 50 Diner. Amerikaanse diner.

Hoseshoe blend begrijp ik bovenstaande meningen. Inderdaad 10 dollar parkeren en een hike van 500 meter naar een uitzichtpunt. Persoonlijk vond ik de Antelope Canyon echt veel toffer. Je gaat met een gids de cave in en voorafgaand wordt er wat verteld. Vond dit persoonlijk een gave ervaring.

Yosemite vond ik ook erg tof! Zeker de moeite waard.

Zion, Bryce ben ik helaas niet geweest.

Andere aanrader is wel route 101 en mocht je nog tips zoeken over Santa Barbara let me know (hier heb ik 3 maanden gewoond)

Super bedankt voor deze lijst! Ik heb m opgeslagen voor als ik ga dit jaar.

1 like

Ik vind Sequoia juist wel de moeite waard. Echt een van mijn lievelingsparken. Maar dan vooral als je wel van wandelen houdt. Als je alleen ff naar General Sherman loopt snap ik dat het niet heel boeiend is maar je hebt er ook mooie wandelingen. Ik heb zelf de Congress Trail gedaan en die vond ik heel mooi, dan loop je echt in het bos tussen de sequoia’s zonder hek ertussen dan maak je pas echt mee hoe magisch groot die bomen zijn. Wel de moeite waard om te zien imo want ze zijn duizenden jaren oud en komen alleen in dit gebied voor (en ze sneuvelen nu steeds tijdens bosbranden dus wie weet zijn ze er over een aantal jaar niet meer :sob:).

Tokopah Falls is ook een prachtige hike langs de rivier met een waterval aan het einde en je hebt Moro Rock trail met een geweldig uitzicht. Echt een divers park!

Ik zou eerder Death Valley skippen, ook een mooi park maar in de zomer veel te heet om te kunnen wandelen. Vanuit de auto maak je een park toch heel anders mee en dat is een veel mindere ervaring.

En San Diego is een mini LA, zou ik zelf niet heen gaan als ik niet veel tijd had en Joshua Tree ligt veel dichter bij LA dus je maakt dan een omweg.

1 like

Wij vliegen 27 januari met Delta (lekker rechtstreeks, geen overstap, vind het helemaal ideaal) en dan overnachten we van 27 januari tm 5 februari in Port Orleans Riverside. We hadden via de Engelse site geboekt, daar hadden ze een aanbieding met entreetickets (14 dagen voor de prijs van 7) en krijgen er een giftcard bij en dining-credits samen voor ongeveer 800 dollar dus vond het helemaal top.

Ben super benieuwd hoe het is, nog nooit eerder naar Florida geweest maar ben wel een Disney gek, dus kijk sowieso uit naar vakantie natuurlijk maar nu net een beetje extra hahaha

1 like

Haha wow bijna dezelfde vlucht, ik vlieg ook rechtstreeks met Delta, maar dan de dag erna!

Goeie deal, 14 dagen Disney is wel die hard zeg! Wel echt heel tof. Helaas willen mijn reisgenoten niet zoveel pretparkdagen als ik zou willen :joy: we gaan proberen in 2 dagen de 4 parken te zien, wel met genie+ zodat we soms niet in de rij hoeven. Ik kan in m’n eentje eventueel nog een dag gaan. En dan nog 2 dagen naar de twee Universal parken.

Hopelijk is het een beetje rustig, volgende de crowd-calendars is eind jan/begin feb een rustige periode, dus als dat een beetje klopt zou dat fijn zijn. Heb er ook zoveel zin in! Veel plezier alvast! :blush:

1 like

We gaan niet 14 dagen hoor, maar dat was wel de aanbieding dusja dan doen we daar maar aan mee :woman_shrugging: We doen geen Universal, had ik wel gewild op zich maar een paar jaar terug ben ik in Universal Californië geweest en die viel me toen iets tegen (was ook niet hele goeie timing, vrij snel nadat we vanuit Nederland kwamen dus nog vol in de jetlag enzo)

We vliegen op 27 januari, landen dan ook 27 januari natuurlijk en dan hebben we voor elk park 2 dagen.
28 januari - Animal kingdom 29 januari - Magic Kingdom. 30 januari - Hollywood studios
31 januari - Epcot. 1 februari - Hollywood studios 2 februari - Epcot
3 februari - Magic Kingdom. 4 februari - Animal Kingdom
Daarna doen we nog een klein rondje naar Tampa, Fort Myers en Palm Beach voor we weer terug vliegen naar Nederland op 8 februari

1 like

Overbodige tip/waarschuwing misschien, maar ik geloof dat je nu bij Disney ook nog een soort reservering moet maken voor het park zelf (voor elke dag dat je gaat). Las hier onlangs wat over, dus vandaar dat ik dacht dat ik het hier nog even zou melden :slight_smile:

2 likes

Aah oke! Ik vond Universal in Cali geweldig (ben ook wel echt filmgeek dus super leuk om de studio’s te zien), maar wel klein, dus heel blij dat hier nog veel meer attracties zijn.

Ik weet nog niet precies welke dag we waar gaan zijn, maar als het eens toevallig matcht met jouw datum en ik zie een Nederlandse moeder en dochter roep ik wel even forum feminarum :joy:

3 likes

Wij zijn het afgelopen jaar 20 dagen naar Orlando geweest. Wij hebben 10 dagen in Animal Kingdom Lodge geslapen en 10 dagen in een Universal Hotel. Wij houden ontzettend van de parken, maar vinden het ook vermoeiend. Daarom gaan wij altijd langere tijd, zodat we ook rustig aan kunnen doen en andere dingen in de omgeving kunnen bekijken. De tickets zijn toch voor beide 14 dagen geldig. Dit was onze verlate huwelijks reis, dus wat luxere. Veel te duur om nog een keer te doen.

Helaas hebben we beide wel Covid opgelopen in de Disney parken. Hier was ik zelf behoorlijk ziek van. Overal kan je Covid oplopen, maar vooral in Disney waren veel proesten de mensen. We waren achteraf dus wel blij met de 20 dagen Orlando, want ik was een week ziek.

Iedereen veel plezier, die binnenkort gaan!

2 likes

We hebben gister de tickets geboekt voor de zomervakantie!! En de auto alvast gehuurd (met gratis annuleren nog mocht er een betere aanbieding komen). Tickets zijn best prijzig (€2500 voor 2 personen, rechtstreeks) maar geloof niet dat het goedkoper wordt voor de zomervakantie.

Vliegen en vertrekken op Los Angeles en dan hebben we 18 dagen. Nu de rondreis perfectioneren qua route en hopelijk morgen alvast wat hotelletjes enz boeken.

4 likes

Ben aan het puzzelen met de route. We willen vanaf Las Vegas door Death Valley naar Yosemite. We rijden dan vrijdagochtend uit Las Vegas en komen dan zo’n 7u later (denk ik met stops) aan bij Lee Vining (bijna geen hotel meer te vinden ook…). Dit is voor Yosemite en de Tioga Pass route. Wat is dan handig. Willen graag in ieder geval een hele dag (de zaterdag) in Yosemite zijn en rijden dus dan zaterdagochtend een stuk van Tioga Route (en wat doen we daar dan in Yosemite, Welke routes of hikes zijn dan handig?) maar rijden we daarna eind van de dag door over laatste deel Tioga Pass, en dan naar volgende hotel plekje onderaan Yosemite (dus de westkant?).

Of slapen we de zaterdagnacht dan in El Portal (View Lodge), is dat handig. Dan kunnen we dag erna nog een stukje terug en in de ochtend nog iets doen (maar halfuur rijden naar Yosemite Valley)

Dan hebben we maar 1 volle dag, lijkt kort wel! Dan zouden we of alleen de uitzichtpunten op de ene dag doek kunnen doen of alleen hikes denk ik?
Ingewikkeld :sweat_smile:

3 likes

Hmmm ik probeer even met je mee te puzzelen. Weet nu niet hoe de dagen erna eruit zien en hoeveel speling daar nog zit… maar even wat gedachtespinsels met tussendoor tips (het is nogal een lap tekst geworden, hopelijk is het nog te volgen haha):

Meest logische lijkt mij dan:

• Vrijdag: overnachten in de buurt van Lee Vining. Misschien is er in andere, iets eerdere plaatsjes nog meer plek? Sliep zelf in Bisshop, dat is weer nog wat verder van de Tioga Road. Maar Las Vegas - Death Valley - Lee Vining is al écht heel lang autorijden, dus iets eerder op de route een motel/hotel is misschien wel fijn.
    Nog een leuke stop onderweg: Mobius Arch Trail, korte mooie hike. Filmlocatie van bijv. Django Unchained.

• Zaterdag: Tioga Road met stops onderweg (bijv. Tenaya Lake, Olmstead Point, en tegen het einde vind je Tuolumne Grove waar je een hike kunt doen langs sequoia’s en Dead Giant Tunnel Tree). Vervolgens, als je idd toch in de buurt slaapt, denk ik dat je het nog wel redt om diezelfde dag de Valley van het park in te gaan om een deel te bekijken. OF, je kunt in plaats daarvan naar Glacier Point rijden (HET uitzichtpunt over yosemite). Je hebt daar ook nog de Sentinel Dome (korte hike waarbij je eindigt op een hooggelegen dome waar je echt voelt als on top of the world) en/of Taft Point.
    Maar ik kan lastig zien hoe ver dat allemaal is op google maps nu, omdat tioga road dicht is (dus hij rijdt om en de reistijd is dan veel langer). Misschien komt het juist mooi uit en ben je daar rond zonsondergang! Google maar eens Taft Point sunset, menig stel maakt er trouwfoto’s, haha.

• Zondag: Mist Trail of andere plekken/watervallen in de yosemite valley bekijken. Wanneer je daar klaar bent naar je volgende bestemming.
    (Als je inderdaad in El Portal kunt slapen lijkt het me het slimst om gebruik te maken van het feit dat je dichtbij zit en dan de dag erna nog het park in te gaan, als de planning dat toelaat. Zeker als je van plan bent om de Mist Trail (toch wel een van de mooiste dingen ooit) te lopen, heb je wel echt aardig wat tijd nodig in het park.)

Dus conclusie: zeker handig om in El Portal te slapen. Reistempo ligt wel hoog zo, maar je wil toch zoveel mogelijk uit je reis halen in de beperkte tijd, dus kies de dingen uit die je het mooist/leukst lijken en schrap daar waar je dat minder bij hebt.

1 like

Zag zo snel dat je nog geen antwoord hebt gehad: toen ik wou kreeg ik te horen dat je DC in een dag kan doen wat je wilt. Niagara idem qua doen maar als je alleen de watervallen wilt zien heb je vond ik zelf voldoende al een halve dag.

Door dit topic wil ik weer maar zou ook zo snel niet weten waarheen. Aan de ene kant blijft NYC fantastisch en de Rockies hebben vorige keer in Colorado mijn hart ook gestolen maar er is natuurlijk zoveel te zien en doen daar.