Noord-Amerika topic

Dankjewel!! Wauw, wat lief dat je de moeite neemt om alles op te schrijven! Ik heb je opmerkingen in m’n excel gezet en ga het vanavond met m’n vriend bespreken :sunglasses: Stoppen bij Bishop zag er goed uit qua route in ieder geval.

Na Yosemite rijden we door naar SAN Fran en blijven daar 2 nachten.

Ik vind het een beetje overweldigend hoeveel informatie ik op internet kan vinden over de routes en wat te doen dat ik denk hoe maak ik de keuze, en iedereen vindt ook iets anders dus pff dus blij met je concrete tips!

1 like

Ik herken die ‘stress’ heel erg. Mijn vriend en ik zijn niet echte reizigers en vonden dit een hele onderneming. Je wilt natuurlijk ook niks missen… Maar eenmaal bij die parken is alles superduidelijk - je ziet helder welke routes er zijn, hoe lang ze zijn, welk niveau… En vaak rijd je in een park ook echt van uitkijkpunt naar uitkijkpunt waardoor je de highlights niet kunt missen. Komt goed!! Ik ben jaloers haha

1 like

Het kan wel, overnachten in het park (zijn verschillende opties) en heel vroeg opstaan. Tot een uur of 10 kan je wandelen. Ik vond het echt adembenemend en indrukwekkend. Ook savonds/snachts met de zonsondergang en de sterrenhemel. Maar ik snap het wel als je in tijdsnood zit dat het niet het meest praktisch is.

Ook eens met sequoia, fantastisch mooi.

1 like

Ik heb het hele topic doorgespit maar ben op zoek naar (recente) (vega eet)tips in New York. We hebben een airbnb in Brooklyn en willen vooral doen waar we zin in hebben en niet per se de toeristische hotspots bezoeken. Alle aan- en afraders zijn welkom!

@traveljunkie mag ik misschien ook die pb waar jij het jaren geleden over had? :crazy_face:

2 likes

Ik sla vooral even aan op vega-eet-tip: mijn favo restaurant(je) van de wereld is Red Bamboo, vlak naast Washington Square Park. Veel keus en vooral alle nepkip is zooooo lekker. Chicken parmesan en buffalo wings omg ik zit alweer te watertanden.
Het is heel klein met niet veel tafeltjes, maar tot nu toe konden we altijd wel een plekje krijgen (4x geweest). Zeker als je nog een jetlag hebt en dus vroeg hongerig bent.

Wel toeristisch maar toch leuk:

Een haunted manhattan tour. Een rondleiding met (echte) geschiedenis gemixt met de spookverhalen die rondgaan. Deed zelf jaren terug de Greenwich Village tour en vond het echt heel leuk, de guide zat helemaal in z’n rol en vertelde heel goed en spannend over de wijk. https://www.hauntedmanhattan.com/

Boottour om Manhattan heen, vooral in het donker erg mooi. Had zelf een citypass omdat ik toen wel alle bekende highlights wilde bezoeken, en daar zat dan ook een harbour lights tour bij.

Oja sinds oktober '21 heb je een nieuw hoog gebouw met uitzicht op de hele stad, dus in plaats van de bekende Top of the Rock en Empire state building: Summit One Vanderbilt. Inmiddels natuurlijk ook toeristisch, maar het is wat meer een experience. Je hebt verschillende verdiepingen: een met allemaal spiegelwanden én ramen, heel weird om daar rond te lopen, erg tof gemaakt (google maar eens voor een indruk). Een met zwevende ballonnen, lekker insta-worthy voor de influencers onder ons maar desondanks wel erg leuk haha. En natuurlijk awesome uitzicht in alle richtingen, en ook zo’n zwevend platform zodat je buiten het gebouw hangt zeg maar.

En sportwedstrijden vind ik zelf altijd heel leuk in amerika (moet wel je ding zijn, die muziekjes, kiss-cam, dance-cam etc., ik vind het genieten al die dopamine). Honkbalwedstrijd van de Yankees of IJshockey in Madison Square Garden allebei leuk.

2 likes

Dank je!! Heel fijn

Ik vind zelf Meatpacking een hele toffe buurt, er zitten veel mooie winkels en leuke plekjes om te bezoeken. Starbucks heeft er een grote koffiebranderij zitten waar je ook even naar binnen kan lopen, die is ook heel mooi! Verder is Chelsea Market daar ook heel leuk. Dat is een pand met allerlei food gerelateerde winkels, het is een oude oreo fabriek. Verder moet je daar zeker de highline even wandelen, dit is een wandelroute over een oude metrolijn en je loopt ook wat hoger langs alle gebouwen. In Meatpacking zit Simo pizza (aan het begin van de highline). Daar kun je echt hele lekkere Napoletaanse pizza’s eten voor weinig geld.

In Brooklyn zit Barbalu, een heel mooi Italiaans restaurant. Een beetje NY bistro qua uitstraling en er werken alleen maar Italianen. Daar hebben wij heel gezellig cocktails gedronken, maar ze hebben ook een uitgebreide kaart.
Ik vind Eataly in de Flatiron building ook altijd een bezoekje waard, dit is een enorme Italiaanse winkel met allerlei delicatessen en er zit ook een restaurant in. Hebben hele lekkere pasta’s en pizza’s.
Ik zou de Momofuku Noodle bar van David Chang overslaan, het is wel heel lekker, maar je hebt zoveel plekken in de stad waar je goede ramen kan eten voor een betere prijs. Maar ramen zou ik sowieso wel op je lijstje zetten.

Als lunch haalden wij graag een bagel, bij Modern Bagel heb je hele lekkere vegan wortelzalm. Die moet je zeker proeven!

Edit: Dumbo is ook een toffe wijk aan de Brooklyn kant van de bridge, dat is ook gezellig om doorheen te wandelen.

4 likes

Dit waren memorabele restaurants voor mij.

2 likes

Thanks @George en @Nefertiti! :pray: Wordt een mooi lijstje zo

2 likes

Butchers daughter!

2 likes

Ik heb 1 dag vrije tijd in LA, wat is jullie advies om dan te doen?

Als het mooi weer is zou ik naar de Santa Monica Pier en Venice Beach gaan.

1 like

Idd Venice Beach, Venice Canals en Abbott Kinney!

2 likes

Aah dank! Had inderdaad al gekeken naar santa monica pier. Denk dat ik dat ga doen!

‘s Avonds ook een honkbalwedstrijd bezoeken! Ook als je er niets mee hebt is de sfeer in zo’n stadion echt super leuk en de wedstrijd is goed te volgen. In LA zitten de Dodgers en dat is ook een goed team, dus dan is de wedstrijd ook leuk om naar te kijken. Ik vond het echt een aanrader!

2 likes

Ik zou wel echt voor wandelschoenen gaan want je komt op hellingen die behoorlijk stijl zijn. In Sedona deden wij een hike (cathedral rock) waar je op een gegeven moment sommige stukken als een soort berggeit aan het beklimmen was, zo stijl. Ik heb genoeg mensen gezien die het wel op sneakers deden en dat gaat ook vast wel goed, maar ik vond het wel heel fijner en veiliger voelen op mijn wandelschoenen. Die hoeven overigens echt niet duur te zijn, ik loop inmiddels al 2 jaar op die van de decathlon.

foto

2 likes

Ik denk afhankelijk van wat voor wandelingen je wil maken. Toen ik die reis maakte had ik laatst van mijn knie waardoor we nooit heel erg lange wandelingen hebben gedaan (paar km max). Daarvoor waren gewone sneakers zeker voldoende, de wandelpaden in de nationale parken zijn ook heel goed onderhouden. Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je echt lange dagtochten gaat doen een wandelschoen een beter idee is

Ik had zelf mijn wandelschoenen mee omdat ik dat comfortabeler vind lopen, scheelt ook dat ik nog genoeg ruimte had in mijn bagage anders had ik ze thuis gelaten. De meeste hikes kan je ook prima op goede sneakers doen dus het is maar net wat jezelf fijn vind.

Heb me wel verbaasd over de mensen die het aandurfde om angels landing op hun slippers te doen…

2 likes

Ik had wandelschoenen van Meindl. Vond t wel fijn voor lange dagtochten.
Je kan ook trailschoenen kopen. Zit tussen een wandelschoen en hardloopschoen in. Bv van adidas terrex.

3 likes

Ik vond het zonde om wandelschoenen aan te schaffen, want die zou ik thuis toch niet zo vaak gaan gebruiken. Ik heb alles gedaan op mijn oude hardloopschoenen en mijn vriend op sneakers. Dat ging prima!

1 like