Olympische en Paralympische Spelen #2

Nederland is gisteren de top-10 binnengekomen van de medaillespiegel, kunnen er vandaag nog meer medailles verdiend worden?
Jazeker, het is weer een vol programma op deze vrijdag!
Vandaag begint dan ook eindelijk voor de atletiekliefhebber het toernooi, Sifan Hassan zal vanavond de 5 kilometer lopen en ook de tienkamp voor mannen zal beginnen.
De zeilers gaan hun Olympisch avontuur na vele losse races vandaag afronden met de medalraces, hopelijk staat er vandaag wel genoeg wind want gisteren werden ze uitgesteld.
In het tennis is het tijd voor de wedstrijd om het brons van het duo Schuurs en Koolhof.
Verder is er nog aandacht voor oa. Judo, paardensport, BMX en hockey (waarbij beide ploegen al zeker zijn van de kwartfinale).
Alle BMX’ers behalve Dave van der Burg zijn trouwens door naar de halve finales (die weer opgedeeld is in 3 runs, waarbij 4/8 deelnemers doorgaan richting de finale later op de avond)

19 likes

Dank weer! Ik ben een stille meelezer in dit topic maar vind je schema’s super handig :relaxed: Maar klopt hrt dat de 5km atletiek niet in het schema staat?

2 likes

Bij 18.10 staat die

Edit: ik wilde net typen ik ben scheel! Dank :grin:

1 like

Ja inderdaad door de moeilijkheid, die van Andrade is 0.5 hoger. Qua uitvoering scheelt het niet zo heel veel

1 like

Echt zin in de atletieknummers!

Ik vergeet altijd dat de rest van de wereld* ook echt super slecht in sporten is

*min China/Japan/zKorea, can/aus/usa, Duitsland/frankrijk/uk

2 likes

ja en noorwegen op de winterspelen, staan altijd standaard ruim bovenaan de medailles per capita

mensen zijn echt eng sportief daar

2 likes

Ik beschouw Scandinaviërs niet als mensen, dat scheelt.

Maar bijvoorbeeld India is echt gewoon genaaaaaaaaaaant slecht in sport. Hoe heb je anderhalf miljard mensen en haal je meestal niet eens 1 gouden plak? Bangladesh is nog genanter met 200 miljoen mensen en nog nooit een medaille gehaald, echt gĂȘnant voor hun ziel.

5 likes

ik vroeg me al af met welke roast je ging komen

6 likes

Wat een kutstem heeft die commentator bij hockey op Eurosport

Ja maar komop in Noorwegen wonen 8 mensen dus per capita gaan ze altijd winnen, bovendien zijn die allemaal fucking rijk door dat oliefonds, ze kunnen al hun materiaal gewoon kopen, ze hebben overal bergen om te oefenen, er ligt veel sneeuw, er is helemaal geen REET te doen buiten sporten, ja sorry dat ik daar niet van onder de indruk ben.

Wat knap is is Fiji die op wereldniveau kan rugbyen, niet Noorwegen en hun 664 manieren om van een berg af te skiën.

1 like

fiji heeft bijna een miljoen inwoners en over het algemeen is er op Pacifische eilanden verder ook bijzonder weinig te doen dus idk als je dezelfde argumentatie gebruikt is dit ook niet super bijzonder haha

(maar altijd een leuk verhaal dat wel)

2 likes

wat is roeien trouwens een extreem saaie sport om te kijken

1 like

Oh dat vind ik helemaal niet! Vind het echt leuk om naar te kijken, ook als er geen Nederlandse medaillekansen zijn

8 likes

In 2028 wordt cricket gekwalificeerd als Olympische sport dus dan komen India en Bangladesh terug haha.

19 likes

Zo inderdaad, die races van de dames 4 en dubbel 4 waren echt super spannend. Ik geniet enorm van dit roeitoernooi!

3 likes

Het gaat er toch niet (alleen) over of er talent is in een land maar vooral of er kansen zijn om dat talent te ontwikkelen. Dus of er genoeg mensen zijn die geld hebben om een sport te beoefenen en of er geld is/prioriteit wordt gelegd om topsportprogramma’s te ontwikkelen etc etc etc

sport is gewoon diep politiek iets

13 likes

Zo goed, weer een medaille voor NL op het roeien. Ik wist helemaal niet dat NL zo goed was in roeien. Heel leuk om te zien! Ik vind het dus ook geen saaie sport. Dit was misschien niet een spannende race, maar andere races deze week wel.

1 like

Sha’Carri is fantastisch goed gestart net.

3 likes