Olympische en Paralympische Spelen #2

Een internationale federatie bepaalt nooit wie er in de selectie van een nationale federatie zitten, zou ook heel raar zijn. Ze bepalen wel de eisen voor wie er in aanmerking komen voor deelname aan hun evenementen (EK/WK/OS). En in dit geval wordt de BIG3 competitie niet erkend door de FIBA (wat dan weer de schuld zou zijn van de NBA) waardoor deelnemers aan die competitie niet in aanmerking komen voor deelname aan de OS.

7 likes

Dankjewel voor je uitleg!

3 likes

Wat een knaller van een goal (2-0) net bij de hockeymannen! Prachtig :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

Edit: yahhhhh door naar de finale! Spanje dik ingemaakt :es: :x:

11 likes

Voor het eerst in 12 jaar weer staan de hockeymannen weer in de finale!

12 likes

Ik dacht eerst waterpolo wat saai, maar zit er nu toch lekker in. En hopelijk behouden ze hun voorsprong!!

2 likes

Ja halve finale waterpolo vrouwen :partying_face:

5 likes

Vind waterpolo zo’n bizarre sport hĂš, ik heb het zelf ooit één proeftraining gedaan maar vond het zo hatelijk dat je jezelf helemaal kapot had gezwommen voor de bal en dan was ik er eindelijk en dan was de bal alweer weg haha
|
Maar goed, Nederland wint met 11-8 van Italië in de kwartfinale en gaat door naar de halve finale :smile:

5 likes

Nou dat ja. Ik heb sowieso al geen talent voor balsporten in teamverband, en dat je dat dan ook nog zwemmend doet vind ik echt bizar

3 likes

Ik kwam toevallig net iets tegen wat je misschien wel interessant vindt.

De Solomon eilanden (half miljoen inwoners, eilandjes ten oosten van papua new guinea, noordoosten van AustraliĂ«) hebben nog nooit een medaille gewonnen en doen voor de 11e keer mee. Meestal hebben ze 1-4 deelnemers die meedoen aan atletiek en soms gewichtheffen, maar ze halen het nooit voorbij de heats tot de finales, dus je ziet ze eigenlijk nooit tenzij je bijvoorbeeld alle 100meter heats kijkt, waar meestal zo’n 70-80 atleten aan mee doen.

Het is ook geen toeval dat ze altijd meedoen met atletiek, want omdat er zoveel heats zijn, worden er elke editie ‘wildcards’ gegeven door de bond aan atleten uit kleine/kansarme landen om zo mee te kunnen doen aan de spelen. Vaak is dat voor de 100 meter, maar soms ook voor andere afstanden als er plaats is.

Dus er is nu een atlete uit de solomoneilanden die in RIO2016 de 5000 meter liep, in TOKYO2021 de marathon en dit keer was er geen plaats meer op de lange afstanden voor een ‘wild card’. Maar ze was de enige atleet van de solomoneilanden die geregistreerd was in het aanmeldsysteem en om ook de wildcard voor LA2028 te behouden, móesten ze haar ergens plaatsen en de enige plek die vrij was, was in de 100 meter.

Dus als je dacht dat Sifan Hassan veelzijdig was; deze vrouw, Sharon Firisua, heeft nu de langste en de kortste afstand op de atletieknummers gelopen. Niet succesvol, maar wel super uniek.

29 likes

Misschien domme vraag maar doen er nou twee beach volleybalteams mee voor NL? Want die verkrachter doet dit ook toch?

1 like

Ja twee paar mannen en één paar vrouwen. Dit zijn de enige mannen die er nog in zitten. Ze hadden elkaar dus ook kunnen treffen

2 likes

Dankje! Leuk dat deze mannen nog kans maken!

1 like

Erger me totaal nutteloos al de hele tijd SUF aan die gigantische bidon van die ene NLse beachvolleyballer

3 likes

Ik zie dit somber in

Ohhh ja ik hou hiervan! Maar waarom kan ze dan gvd niet gewoon een wildcard voor de langere afstand krijgen. :joy: vind het heel vet dat ze zo weer met de Olympische spelen mee mag doen. Maar zo balen als dit niet jouw onderdeel is. En zag dat ze 1,52 lang is. Dat lijkt me verdomde lastig op 100m.

1 like

Nee hoor dat is exact even lang als de Pocket Rocket :1st_place_medal: :1st_place_medal:

Maar ze had de kwalificatie eisen van de marathon niet gehaald dit jaar, en er waren geen wildcards. Weet niet of er vorige keer wel wildcards waren of dat ze via bijvoorbeeld de pacific games zichzelf had gekwalificeerd.

1 like

Ohh echt knap! Ging net via YouTube ook de 100m terugkijken, en ze was inderdaad niet gek veel kleiner dan de rest.

Voor wie nieuwsgierig is:

1 like

Zo, wereldrecord en het is niet een een medalrace

Edit; Nederland in baanwielrennen

7 likes

Bizar he! Ben benieuwd naar de volgende race haha.

2 likes

Vind dit zo een tof onderdeel, ben benieuwd naar de rest van de wedstrijden.

Die benen van die gasten, ook niet normaal toch. Die kunnen toch geen gewone broeken kopen

2 likes