Omatopic #2

Mooi hoor!

1 like

Inderdaad eerst een pakket via AliExpress bestellen om te proberen en te leren haha! Wil je cross stitch (met die vierkantjes zegmaar) of embroidery? (Vrij borduren met verschillende soorten steken)

Dit gaat over embroidery:

Ik koop m’n ringen meestal bij de Xenos (3voor €5) of Zeeman (3voor€3 maar die zijn erg groot). Garen heb ik paar maanden geleden veel kleuren bij de action gekocht. Stof idd bij iris borduurt maar zou je ook op de markt of een oud laken oid kunnen gebruiken.

Als je een patroon doet met verschillende steken kan je snel al veel en dan kan je daarna zelf een beetje gaan experimenteren uit de losse pols of met eigen ontwerpjes. Gratis patronen kun je vinden op dmc (moet je je wel aanmelden voor de nieuwsbrief telkens maar daar kan je je weer voor afmelden). En die kun je printen op van dat transferpapier of gewoon namaken/tekenen.

Dit vond ik leuke beginnersprojecten:
€ 1,31 51% Off | Handwerk Handwerken Planten Kruissteek Borduren Bloemen Diy Starter Kit Lint Schilderen Patroon Threads Gereedschap Thuis Decoratie

€ 2,48 30% Off | Schets Gemakkelijk Borduren Kit Voor Beginner Gedrukt Handwerken Kruissteek Set Naaien Art Wall Borduurwerk Schilderij Thuis Diy Decor

€ 2,30 1% Off | Creatieve Europese Borduren Diy Materiaal Pakket Beginner Bloemen Animal Borduren Halffabrikaten Product Kit Naald Ambachten

Een borduurpakket kopen op Ali is leuk qua prijs, maar het zijn wel heel erg vaak gestolen ontwerpen en dat is voor mij reden genoeg daar niets te kopen.

Veel indie patroonmakers verkopen via Etsy, dus dat is al een betere plek, maar ook daar zitten shady shops tussen.
Sowieso is praktisch alles van Disney e.d. daar illegaal, en shops met erg veel verschillende stijlen hangen meestal aan elkaar van gestolen designs. Hier zijn het eerder gestolen illustraties, dus de originele artists hebben minder snel door dat iemand ze gejat heeft voor een borduurpatroon.

Kijk als klant ga je er geen problemen mee krijgen hoor, maar persoonlijk steun ik liever de mensen die wel zelf de moeite nemen iets moois te maken, en niet zij die even makkelijk cashen over de rug van anderen (en het risico dat hun Etsy gesloten wordt lijkt ze niet te interesseren).

16 likes

Mijn eerste keer borduren ging nog niet zo lekker en was vrij frustrerend. Ik dacht ik red het wel met die filmpjes van Irisborduurt, maar ik kon echt niet zien hoe zij haar draadje deed en een knoopje maakte :’) Ik heb nu een filmpje van 45 minuten gevonden waar echt elk stapje wordt uitgelegd, dus vanavond weer een poging :smiley:

5 likes

@Marqant @jahoor @Mazikeen

Aah heel erg bedankt voor alle tips! Dan ga ik eerst maar een set kopen voor ons beide, vrij borduren lijkt mij inderdaad ook leuker maar geloof dat m’n vriend kruissteek wil leren dus dan kunnen we mooi beide uitproberen met verschillende sets. Als ik iets heb gemaakt zou ik hier foto’s plaatsen!

1 like

Ik heb een patroon gevonden dat echt perfect is voor een vriendin van mij, dus ik wil hem graag maken voor haar maar… het is kruissteek. Nu kan ik dat denk ik wel, maar ik hou persoonlijk niet van hoe kruissteek eruitziet. Ik kan niets soortgelijks vinden in een patroon voor vrij borduren, maar zou ik dit zelf op een of andere manier kunnen aanpassen?
@Clancy Heb jij hier toevallig ervaring mee? Ik kan het patroon natuurlijk wel globaal overnemen, maar ik weet dan niet hoe ik bepaalde vlakken zou moeten opvullen om het er mooi uit te laten zien (of hoe ik dit überhaupt kan aanpakken).

2 likes

Is denk ik lastig om te bepalen zonder voorbeeld maar met satin, split stitch of long/short kom je vaak al aardig ver!

1 like

Het einde van mijn megaproject begint in zicht te komen. Volgens mij ga ik echt in een zwart gat vallen als hij klaar is, ik ga zoveel tijd overhouden :joy:

45 likes

Holy shit wat ontzettend tof is deze!!!

2 likes

Wouw, zo mooi :heart_eyes::heart_eyes: Waar heb je deze gekocht? En is al het witte in de wereldbol ook geborduurd? Kan ik niet goed zien nl.

1 like

Bij hobbydoityourself.nl, haha. Ze hebben daar wel veel!
En nee, dat witte is gewoon leeg. Gelukkig, anders was het echt een project zonder einde.

5 likes

Gevonden, thanx!

2 likes

Ja snap ik, was vooral benieuwd of jij dat al eens had geprobeerd. Misschien dat het met wat meer ervaring wel lukt, ik mis echt nog het inzicht en de ervaring van verschillende steken hiermee om te zien wat het best werkt voor welk stuk. Er zaten ook zoveel lijnen in dat ik het patroon maar gewoon ga aanhouden.

1 like

Ik begin wel steeds meer dingetjes te proberen die me leuk lijken om dat eens te proberen, al winnen patronen het er altijd van… Ik wil teveel en te weinig tijd.
Je kunt het altijd proberen, het draad kan je er ook eenvoudig weer uit halen als het je niet bevalt!

Hebben jullie ervaring met rondbrei sokkennaalden? KnitPro Zing Sokken Rondbreinaalden 25cm – Wolplein.nl

Ik heb maat 5 sokkennaalden nodig voor de mouwen van m’n vest (magic loop snap ik echt de ballen niet van) en dit lijkt me eigenlijk best handig. 5 mm is best groot voor sokkennaalden van 20 cm qua per ongeluk eraf glijden. Zou 25 cm draad klein genoeg zijn of zou de mouw alsnog te veel uitrekken?

Ik snap weinig van deze back stitch haha. Welke lijnen doe je nou met welke kleur? Waarom zijn sommige lijnen donkergrijs en andere zwart, terwijl bij beide een kleurtekentje erachter kan staan? Waarom wijst 1 zwarte lijn met tekentje naar een grijze lijn met tekentjes? Waarom heeft 1 lijn twee tekentjes??? Of zijn die bij de grijze lijnen toch kruisjes (einde van de voelsprieten)? Eerst de vlinder nog maken, dus ik kan nog ff nadenken :rofl:

2 likes

Hmm ik snap het ook niet. Hoe ziet het er uit op het plaatje? En heb je er geen beschrijving bij waar dit uitgelegd is?

1 like

Ik snap er ook weinig van, had zelf besloten dat sowieso als laatste te doen gezien ik het zo fragiel vind.
Die met 2 symbolen gebruik je de 2 kleuren samen, dat weet ik dan wel.

1 like

Ik ben begonnen aan een babydeken van wasbare merinowol, wel lekker om eens iets te haken dat niet zo strak hoeft, scheelt veel kramp in m’n handen! De wol is iets blauwer dan ik dacht op het plaatje (het leek meer groenig, het heet ook zeegroen), hopen dat het een jongen wordt dan maar :sweat_smile:

13 likes

In de beschrijving staat alleen hoe je een back stitch maakt, en ik vind net ook een blaadje met ‘the straight lines on the chart are back stitches. Look at arrow for symbol to use.’ Maar dan nog vind ik niet duidelijk waar die pijlen heen wijzen. Die twee grijze lijnen met teken erachter zijn denk ik toch bedoelt als kruisje, als uiteinde van de voelsprieten:

Schermafbeelding 2022-02-19 om 09.25.48

@DrWrenKingston bedoel je met fragiel dat het snel kapot kan gaan of lelijk wordt ofzo? Ik dacht zelf dat ik het meteen zou doen als ik een stuk klaar heb, zodat je het niet vergeet. Maar misschien is dat niet handig dan.

1 like