De kringloop!
Bij de stoffenwinkel kun je bijv ook halve meters kopen inpv een meter. dat scheelt ook alweer de helft van de prijs. @Mazikeen
Neem zelf vaak halve meters mee omdat ik aan een meter echt veel te veel heb
Goeie tip! Ik ga zo naar textielstad (volgens mij) die heb ik hier op het forum gelezen en daar woon ik zo goed als naast haha dus ga vragen naar coupon(s?) en halve meters
Mijn eerste stoffen buit! Vond de winkel wel heel groot en overweldigend haha (en druk ook voor een dinsdagmiddag!)
Nu ga ik mezelf verplaatsen naar t naaitopic☺️
En mijn eerste trui is af! Had niet verwacht dat ik dit even binnen een maand kon, het viel mij alles mee. Kan ik er komende periode nog in gaan wonen

Gelijk al zin in een nieuwe trui project!
Heel mooi geworden! Snel gedaan zeg, ziet er echt heerlijk uit.
Hoe bevielen je nieuwe naalden?
Ja was echt veel beter! Het ging met die van Lana grossa gewoon echt enorm stug bij de armen, geen idee waardoor het kwam want bij de body er helemaal geen last van gehad.
Had op aanraden van @Bertha ook de doorzichtige kabel genomen en de rode, ik vind de rode fijner breien gezien de doorzichtige erg opkrulde, al denk ik ook dat de kabel te lang was maar zag daarbij ook dat de doorzichtige kabel veel netter had gebreid dan de rode.
Ga denk uiteindelijk wel uitbreiden met chiaogoo het glijdt fijn!
Mijn vriend en ik willen gaan beginnen met borduren (Ik haakte eerst vooral maar begin last te krijgen van m’n polsen). Maar waar kan je voor een relatief goedkoop bedrag basis dingen aanschaffen (ringen, stof, garen etc) en hoe begin je überhaupt? Hebben jullie eerst gewoon random kleuren gekocht en maar wat gemaakt of is het verstandiger om met een patroon te beginnen?
Als je een borduurpakket koopt dan zit alles wat je nodig hebt erin. Je kan inderdaad ook los patroon en garen ed kopen, maar dat is wat meer gedoe.
Inderdaad gewoon een pakket, irisborduurt heeft leuke pakketten voor beginners. Het enige wat je daarbij nog moet kopen is een borduurring. Garen, stof, patroon en naald zitten al in het pakket.
Mooi hoor!
Inderdaad eerst een pakket via AliExpress bestellen om te proberen en te leren haha! Wil je cross stitch (met die vierkantjes zegmaar) of embroidery? (Vrij borduren met verschillende soorten steken)
Dit gaat over embroidery:
Ik koop m’n ringen meestal bij de Xenos (3voor €5) of Zeeman (3voor€3 maar die zijn erg groot). Garen heb ik paar maanden geleden veel kleuren bij de action gekocht. Stof idd bij iris borduurt maar zou je ook op de markt of een oud laken oid kunnen gebruiken.
Als je een patroon doet met verschillende steken kan je snel al veel en dan kan je daarna zelf een beetje gaan experimenteren uit de losse pols of met eigen ontwerpjes. Gratis patronen kun je vinden op dmc (moet je je wel aanmelden voor de nieuwsbrief telkens maar daar kan je je weer voor afmelden). En die kun je printen op van dat transferpapier of gewoon namaken/tekenen.
Dit vond ik leuke beginnersprojecten:
€ 1,31 51% Off | Handwerk Handwerken Planten Kruissteek Borduren Bloemen Diy Starter Kit Lint Schilderen Patroon Threads Gereedschap Thuis Decoratie
€ 2,48 30% Off | Schets Gemakkelijk Borduren Kit Voor Beginner Gedrukt Handwerken Kruissteek Set Naaien Art Wall Borduurwerk Schilderij Thuis Diy Decor
€ 2,30 1% Off | Creatieve Europese Borduren Diy Materiaal Pakket Beginner Bloemen Animal Borduren Halffabrikaten Product Kit Naald Ambachten
Een borduurpakket kopen op Ali is leuk qua prijs, maar het zijn wel heel erg vaak gestolen ontwerpen en dat is voor mij reden genoeg daar niets te kopen.
Veel indie patroonmakers verkopen via Etsy, dus dat is al een betere plek, maar ook daar zitten shady shops tussen.
Sowieso is praktisch alles van Disney e.d. daar illegaal, en shops met erg veel verschillende stijlen hangen meestal aan elkaar van gestolen designs. Hier zijn het eerder gestolen illustraties, dus de originele artists hebben minder snel door dat iemand ze gejat heeft voor een borduurpatroon.
Kijk als klant ga je er geen problemen mee krijgen hoor, maar persoonlijk steun ik liever de mensen die wel zelf de moeite nemen iets moois te maken, en niet zij die even makkelijk cashen over de rug van anderen (en het risico dat hun Etsy gesloten wordt lijkt ze niet te interesseren).
Mijn eerste keer borduren ging nog niet zo lekker en was vrij frustrerend. Ik dacht ik red het wel met die filmpjes van Irisborduurt, maar ik kon echt niet zien hoe zij haar draadje deed en een knoopje maakte :’) Ik heb nu een filmpje van 45 minuten gevonden waar echt elk stapje wordt uitgelegd, dus vanavond weer een poging
Aah heel erg bedankt voor alle tips! Dan ga ik eerst maar een set kopen voor ons beide, vrij borduren lijkt mij inderdaad ook leuker maar geloof dat m’n vriend kruissteek wil leren dus dan kunnen we mooi beide uitproberen met verschillende sets. Als ik iets heb gemaakt zou ik hier foto’s plaatsen!
Ik heb een patroon gevonden dat echt perfect is voor een vriendin van mij, dus ik wil hem graag maken voor haar maar… het is kruissteek. Nu kan ik dat denk ik wel, maar ik hou persoonlijk niet van hoe kruissteek eruitziet. Ik kan niets soortgelijks vinden in een patroon voor vrij borduren, maar zou ik dit zelf op een of andere manier kunnen aanpassen?
@Clancy Heb jij hier toevallig ervaring mee? Ik kan het patroon natuurlijk wel globaal overnemen, maar ik weet dan niet hoe ik bepaalde vlakken zou moeten opvullen om het er mooi uit te laten zien (of hoe ik dit überhaupt kan aanpakken).
Is denk ik lastig om te bepalen zonder voorbeeld maar met satin, split stitch of long/short kom je vaak al aardig ver!
Het einde van mijn megaproject begint in zicht te komen. Volgens mij ga ik echt in een zwart gat vallen als hij klaar is, ik ga zoveel tijd overhouden

Holy shit wat ontzettend tof is deze!!!
Wouw, zo mooi Waar heb je deze gekocht? En is al het witte in de wereldbol ook geborduurd? Kan ik niet goed zien nl.