Uren maken. En ik haal dus geen enkel draadje van de naald af want ik heb voor elke kleur 1 naald op 3 naaldenhouders incl symbolen . Dus ik hecht soms wel na 1 kruisje af maar vind dat niet storend. Als ik aan een bepaald deel kleur werk probeer ik wel zoveel mogelijk van 1 symbool ineens te doen.
Heb ‘m net even uitgelegd omdat ik opnieuw moest spannen. Moet als ie af is ook nog alle detaillijnen doen dat wordt echt de hel omdat ik dan eigenlijk alle patroonpagina’s aan elkaar moet plakken want anders heb ik geen idee waar die lijnen moeten
Wat bedoel je met detaillijnen?
Accenten, dus losse lijnen met 1 draad in dit geval.
Mijn eerste projectje. Ben helemaal fan van het haken geworden en heb al verschillende toekomstige projecten

Heel netjes voor een eerste project!
Over knuffels haken: hoe doen jullie de volgende dingen precies?
- wanneer je moet minderen, dus 2 lusjes tegelijk samenhaken, ik ga dan in het geheel een ‘streep’ zien door de toeren van waar de minderingen zitten. ik haak strak en gelijkmatig dus daaraan ligt het niet. Niet heeel opvallend maar toch, misschien doe ik wat fout?
- onderdelen vastzetten, zeker iets als een hoofdje, hoe doe je dat netjes en stevig zodat ie niet wiebelt? Ik probeer een beetje op een logische manier door de steken te gaan maar ik doe maar wat…
Minderen doe ik door de voorste lussen. Je steekt je haaknaald door voorste lus 1, meteen ook door voorste lus 2, dan pak je t draad door beide lussen en dan maak je de vaste af. Zo klinkt t waarschijnlijk een beetje gek, maar als je zoekt op invisible decrease dan vind je denk ik genoeg filmpjes. Verder meerder en minder ik niet op dezelfde plekken, want dan krijg je inderdaad een soort streep in je werk. Bij de even getallen begin ik met de helft. Dus stel je moet 4 vasten en dan meerderen, dan begin ik met 2 en dan meerder ik. Vervolgens ga je gewoon met 4 verder. En na de laatste meerdering/mindering houd je dan nog 2 steken over. Hierdoor verspreid je het.
Onderdelen vast zetten ga ik vaak horizontaal door de steken. En dan elke steek wel vastzetten. Wilde een foto maken maar met t garen zie je t niet goed. Maar je gaat dan dus van rechts naar de steek links ervan en dan naar het lijf. En als t twee gelijke delen zijn doe ik daar hetzelfde. Al doe ik dit vooral met hoofd/lijf. Bij poten zet ik elke steek vast en die doe ik wel normaal, dus door de steek en dan door het lijf.
Heb deze nu online gezet eindelijk.
Denk dat mn dino’s de volgende worden (er is ook een grotere versie.
Kan echt niet wachten tot dinsdag de rest van t garen binnen is.
Dankje!
Ik minder ook door de voorste lussen idd precies zoals je zegt! Misschien zit ‘t m idd in ‘dezelfde plekken’, hmm, ik volg dan het patroon en daar staat dan steeds “elke 5e en 6e samen” ofzo en dan elke 4e en 5e etc. (Bijvoorbeeld). Dus stel je hebt 24 en gaat minderen na elke 4e dan doe jij 1,2, 3&4, 5,6,7,8, 9&10, 11,12,13,14, 15&16, 17,18,19,20, 21&22, 23,24?
Het vastzetten kan ik niet helemaal volgen
Ja precies. Ik moet zeggen dat ik in mn eigen patronen het ook gewoon normaal uitschrijf hoor. Voornamelijk omdat ik t lelijk vind anders qua patroon, en oke ook omdat ik een beetje lui ben. En denk dat veel ervaren haaksters het toch wel spreiden. Misschien wel aardig om bovenaan in mn patroon als tip mee te geven.
Denk als je het inderdaad gaat spreiden dat het zeker bij het minderen een heel stuk scheelt. En waarschijnlijk zie je het bij het meerderen ook, maar dat is minder “lelijk”.
Ik vind trouwens die Nederlandse patronen die zeggen 2 vasten in de 5e vasten en haak de 5e en 6e samen zooo irritant lezen. Vertel me gewoon hoeveel steken ik moet doen en niet dat ik zelf dus nog na moet denken dat er 4 tussen moeten.
Qua het aan elkaar maken probeer ik een filmpje te vinden maar iedereen doet het anders.
Dankjewel!
Nog een vraag dan als je het niet erg vindt:
Hoe doe je kleurenwissels netjes (aka onzichtbaar)?
Niet. Tenminste ik heb het nog niet gevonden. Je kan de eerste kleur afhechten met halve vaste en de nieuwe kleur daarna op een net andere plek doen. De enige echt “onzichtbare” manier is als je eerst een ronde halve vaste doet volgens mij, maar heb me daar niet in verdiept want te veel werk Misschien is dit filmpje wat? Al denk ik ook wel dat t een geval is van te kritisch op je eigen werk. Als t voor mn eigen kind zou zijn of gewoon een cadeautje zou ik echt niet zo moeilijk doen, ze kijken echt niet van oei wat een lelijke kleurwissel. Vaak zit t ook aan de achterkant dus dat scheelt.
Of bedoel je meer in t werk zelf als je een buik moet doen ofzo? Dan schijnt je draad anders pakken te helpen, maar heb ik nog niet geprobeerd zelf.
Een tip voor kleur veranderen is wanneer je aan je volgende toer begint en dus ook een nieuwe kleur:
Haak twee halve vaste extra met de vorige kleur. Pak de nieuwe kleur op waar je gebleven bent met de oorspronkelijke steek. En haak dan gewoon door. Zo is het een stuk minder zichtbaar.
Ik ga deze niet meer afmaken, ik vind het helemaal niet mooi worden en het kost zoveel draad .
Bootje is al bijna klaar en nu even wat anders met deze tas
Na een tijdje meelezen eindelijk een account aangemaakt… Even jullie complimenteren met alle mooie creaties die ik voorbij heb zien komen!
Ik doe zelf (kruissteek)borduren en heel af en toe een haakproject, maar daar moet/wil ik nog veel in leren haha. Ik post graag met jullie mee als dat mag!
Ik heb ChatGPT om een haakpatroon voor een babyuiltje gevraagd en ben nu met het lijfje bezig… Ben benieuwd haha
Ik had op tiktok een filmpje gezien van iemand die chatGPT vroeg een haakpatroon voor een giraffe te maken, maar die bleek oren zo groot als een olifant te hebben en geen nek. Ben benieuwd wat jouw resultaat is
Ja die zag ik voorbijkomen op Reddit en toen dacht ik: dit wil ik ook! Had eerst om een patroon voor een slurfhondje gevraagd maar ik zag daarbij meteen al dat ie geen slurf zou krijgen dus besloot toen maar voor iets laagdrempeligers te gaan.
Ik geloof dat de snavel niet echt snavelig is en dat ie rare poten krijgt maar ik houd nu al van hem, haha.
Hij is wel supercute!