Omatopic #2

Heeft iemand hier ervaring met het haken van een vest die mij een beetje kan helpen? Ik ben bezig met het bolletjesvest van BasicLodge in maat L/XL. Om te beginnen lijkt ie nog wat klein, misschien dat dat nog rekt met blokken. Maar ik ben nu bezig met de boord aan het vest en dat gaat heel erg golven. Wat kan ik daar tegen doen / waar gaat het mis?

3 likes

Meestal gebeurt dat als je teveel steken op te weinig lengte hebt. Stel je voor dat je bij een gewone rij in elke steek twee steken maakt, dan krijg je datzelfde effect. Een soort ruche wordt het dan.

Bij de boord kan het helpen om minder steken te gebruiken, dus bijvoorbeeld drie waar je normaal vier stokjes (of halve stokjes of whatever) zou doen. Maar de beste truc vind ik een kleinere haaknaald gebruiken. Dat wordt bij breien ook vaak gedaan bij de boorden.

Ik zou wel verwachten dat dit ook in het patroon staat beschreven eigenlijk, maar goed niet iedereen haakt even los/strak natuurlijk.

1 like

Ik wil deze voor mezelf! 🥹

3 likes

Gewoon houden

1 like

Hij is voor een pasgeborene :joy:

16 likes

Gewoon een volwassenen variant ervan maken

3 likes

Ga ik nog doen. Ooit… Eerst eentje voor kinderen maken :joy:

Na een drukke dag de beste manier om de avond te besteden!

22 likes

Omg te leuk!

3 likes

Het wordt een ornament voor in de kerstboom.
Patroon via “livingontherainbow” op Etsy.
Ze heeft een hele serie.

41 likes

Ontzettend leuk! Staat er dan ook in het patroon hoe je er een ornament van maakt?

3 likes

Ja, zit een uitgebreide uitleg bij!

Ik heb de shop meteen opgeslagen, wat een leuke tip!

2 likes

ik voelde me echt zo slim, misschien dat anderen hier ook iets aan hebben (of het is een open deur, kan ook). Ik ging op vakantie en wilde ook een beetje breien. Ik heb twee boeken met mooie patronen en normaal maak ik een foto en brei ik achter de pc of ik maak een kopie, want ik vind het fijn om in de zijlijn te schrijven en af te strepen waar ik ben etc. Maar dat was even geen optie. Dus ik heb een schrift gekocht met hokjes en het patroon overgeschreven in het schrift! Later bedacht ik dat een liniaal ook handig was geweest en met de hokjes kon ik er zo een maken.

Nog een voordeel: ik heb twee patroonboeken. In eentje zijn alle recht gebreide hokjes wit, maar in het andere boek staat ook daar een symbool. Waardoor elk hokje een symbool heeft. Ik heb dat boek nog nooit gebruikt omdat ik dat super onoverzichtelijk vind. Maar als ik ze zelf overschrijf kan ik natuurlijk gewoon die symbooltjes weglaten!

Ik heb met het patroon het blauwe mutsje gemaakt. Alles was een beetje op gevoel gedaan, is voor een baby van een vriend. Flink op de groei gemaakt.

13 likes

Toevallig gisteren ook gedaan in mn breiboekje, we zijn een paar dagen op de camping en wil toch aan een muts breien (met code geel haha)

2 likes

Oohh een breiboekje klinkt echt leuk. Wat heb je daar allemaal in staan?

1 like

Ik gebruik dat vaak om (delen) van een patroon op te schrijven. Vooral voor herhalingen oid dat ik makkelijk kan turven. Maar sinds ik op mn werk makkelijk kan printen gebruik ik het wel minder. Alleen wel altijd als ik zelf patronen bedenk, fijn om dat op 1 plek terug te kunnen vinden.
Ik weet wel dat sommigen er allemaal plaatjes etc bij plakken, ik ben meer van het praktische haha.

3 likes

Misschien een domme vraag maar ik ben met een tas begonnen en moest eerst een stuk vasten haken, en dan een rand om het lapje vasten heen. Maar ik snap oprecht niet zo goed waar ik dan aan de zijkanten de vasten moet haken? Moet het alleen in de gaten bij de v-vormige lussen (roze streepjes), of ook bij de gaatjes daartussen (blauwe streepjes)? Ik was heel voortvarend begonnen met beiden maar ben opeens bang dat ik dan twee keer teveel steken krijg? In het patroon staan helaas geen aantallen…, alleen ‘haal een rand van vasten’ (met in de hoeken 2 vasten)

Er staat geen plaatje bij, is dat de bedoeling?
Ik probeer als er niks aangegeven staat 1 vaste per rij te doen, heb je bijgehouden hoeveel rijen vasten je gemaakt hebt?

1 like

Oh oeps nu toegevoegd, nee niet bijgehouden maar kan wel proberen te tellen nog…:

1 like