Ah echt heel cute! Heb je hier speciale wol voor gebruikt of is dat lijfje een soort pompon?
Ik vind dit een waanzinnige kleur! Ik ga hier (denk ik?) een Bernadette vest van maken. Ik ga wel nog even op zoek naar andere leuke patronen.
Wauw, mooie kleur inderdaad!
Ongevraagde tip; sla ruim garen in. Mocht je straks iets tekort komen, dan is het vaak lastig om de juiste kleur en verfbad opnieuw te vinden.
Daar heb je gelijk in!
Ik heb het weleens gehad met een deken en wens niemand de frustratie toe die ik toen had. Zoveel winkels bezocht voor de juiste kleur, en het is uiteindelijk gelukt maar het kostte flink wat tijd en moeite.
Sindsdien waarschuw ik iedereen die grotere projecten maakt met garen van Zeeman.
Dit garen
Tot nu toe t enige pluizige garen waar ik fatsoenlijk mee kan haken. En waarmee je ook een stukje uit kan halen als t niet goed gaat.
@marley Hele mooie kleur!
Ik haak ook strak en ik pak daarom altijd een grotere haaknaald. Heb je dat al geprobeerd?
Ja, of een halve. Ik maak een paar proeflapjes en dan bekijk ik welke ik ‘t mooist vind.
Mooie kleur! Ik ben zelf heel erg fan van de Dream garens van Zeeman, die zijn ook zo lekker zacht.
Ik ben sinds een jaar ofzo weer aan het haken, maar het ziet er niet heel goed uit, haha. Ben het breien nu zo gewend, maar ik wil zo graag een knuffeldoekje haken, vind ze echt megaschattig.
Das niet geheel waar
Ik heb er gewerkt, het is wel zo dat soms bepaalde
Kleuren maar 1 seizoen te koop zijn. Maar dat het partijen kleuren zijn klopt niet
Zo had ik het begrepen toen ik navraag deed bij een medewerkster. Dank voor de correctie, ik pas mijn berichtje aan.
Denk dat jij verfbaden bedoelt, die zijn wel redelijk lastig om bij elkaar te vinden.
Edit: oh never mind, verfbad benoem je zelf al haha
Drie jaar geleden hadden ze nog wel verschillende verfbaden. Dat is niet gek of bijzonder ofzo, maar dan kan een kleur net een beetje anders zijn. Is bij minder commercieel garen iets serieuzer dat je daar op moet letten, maar er kan een verschilletje zijn
Maar misschien begrijp ik je berichtje het verkeerd
Verfbad klopt wel hoor, ik dacht dat je bedoelde echt rest partijen wol!
Oh maar restpartijen heb ik nooit bedoeld. Ik bedoelde dat een bepaalde kleur garen vaak maar kort te koop is en dat het vaak niet wordt aangevuld. Waarschijnlijk heb ik de term dan verkeerd gebruikt maar ik denk dat ik hetzelfde bedoelde als jij.
Lang verhaal
Ik heb begin 2017 een deken gemaakt waarin een specifieke kleur blauw zat. Toen ik die kleur in de winkel zag was ik op slag verliefd, en ik heb toen uit het hoofd berekend hoeveel ik ongeveer nodig zou hebben. Daar bleek ik echter ongeveer 2 bollen naast te zitten, ik kwam helaas tekort.
Toen ik terug ging naar dezelfde Zeeman ongeveer een maand later, werd mij vrij lacherig verteld dat ik het kon vergeten dat ik diezelfde kleur zou vinden. Die kleur zouden zij niet meer binnen krijgen, en er werd toen ook gezegd dat er verschil zat in verfbaden. Voor die medewerkster was het blijkbaar vrij logisch maar voor mij niet, ik had nog geen grote projecten met Zeeman-garen gemaakt.
Ik kreeg het advies wat verschillende Zeemans te bezoeken en dat heb ik gedaan, ik heb er in de regio ongeveer 8 bezocht en ook familieleden aan de andere kant van het land laten kijken in hun Zeeman. Uiteindelijk heb ik -na veel telefoontjes- 2 bollen kunnen vinden in een ander filiaal in dezelfde kleur, de laatste in hun winkel, en met die 2 bollen en het uitgehaalde proeflapje is het me toen gelukt de deken af te maken.
Ook bij andere winkels kreeg ik -als ik vroeg of er nog binnen zou komen- het antwoord dat het geen tweede keer zou binnenkomen, en daaruit maakte ik de term ‘partij’ op. Ik kan me niet herinneren of de term ‘partij’ toen is genoemd, maar heb wel goed de boodschap begrepen dat je je slag moet slaan als je een kleur ziet die je mooi vindt.
Eind 2017 heb ik een nieuwe deken gemaakt met garen dat ik toen tegenkwam op vakantie aan de andere kant van NL.
Om de frustratie van eerder te voorkomen heb ik meteen van elke kleur die ik wilde, 10 bollen gekocht. De verkoopster zei ‘verstandige keuze want ik weet niet of deze opnieuw binnenkomen’.
Mijn zus had toevallig in dezelfde periode één dezelfde kleur gekocht als ik, maar dan in de winkel van het dorp waar ik woon. Officieel dezelfde kleur als mijn bollen okergeel, maar met een ander verfbad en die kleuren hadden nooit naast elkaar gebruikt kunnen worden in 1 project. Ze weken toen we ze naast elkaar hielden behoorlijk van elkaar af en dat had je absoluut gezien bij een project van 1 kleur, zoals een vest.
Ook kreeg ik ook nog wat adviezen:
- Bewaar de wikkel(s) van je garen. Daar staat informatie over de kleur en het verfbad.
- Heb je geen wikkel meer, neem dan een restje garen of een proeflapje mee naar de winkel zodat je ter plekke kunt vergelijken.
- Er zijn op FB groepen met namen als ‘Bolletje wol gezocht’ etc waar je ook een oproep kunt doen voor een specifieke bol garen in een bepaalde kleur. Een vriendin van mij is het via die weg een keer gelukt om Julia garen te vinden in de juiste kleur.
Oh je moest zelf achter je wol aan? Slecht zeg.
Ik denk dat we idd hetzelfde bedoelen als ik je zo lees.
Wel ontzettend rot dat je niet genoeg had!
Quiltlapjes? In verhouding wel duur.
Ik ken dit als ‘fat quarters’ en zie regelmatig webwinkels die nog restjes van stof op die manier aanbieden.
Deze webwinkel biedt zelfs pakketjes fat quarters aan:
Ik ben slecht in het combineren van stofjes en vind het fijn als iemand die er kijk op heeft, dat al voor mij gedaan heeft.
Mijn stoffen heb ik o.a. gekocht bij Jaan, Karteris, De Stoffenkraam, Kicken Stoffen, Herbert Textil, en Etsy. Als je bij Etsy zoekt op ‘fat quarter bundle’ vind je als het goed is veel leuks.
Bestaat de winkel Veritas in Nederland? Daar verkopen ze dat ook, in best leuke stofjes ook. Action heeft het ook, al vind ik die vaak lelijk.
Sostrene Grene heb ik inderdaad wel eens lapjes meegenomen, maar ik vond ze in verhouding erg duur. Ik zou gewoon een stoffenwinkel binnenlopen. Daar kun je ook gewoon een halve meter of minder laten afknippen, of even neuzen tussen de stoffen op de couponstafel.