Omatopic #2

Iets van 20 bollen heb ik wel nodig voor mn dekentjes. Ik haak al 100 jaar met wibra acryl a 1 euro en ik vind het heel fijn spul en blijft al 10 jaar mooi (letterlijk). Ik zou een trui oid wel van echte wol of katoen maken, maar zoveel van onze kleding is ook van polyester etc. Het is een gebruiksvoorwerp, ik ga echt geen kleedje van 400 euro maken.

Het ligt aan materiaal. Ik ben begonnen met een acryl kleed en heb enorme spijt maar draag enkel natuurlijke materialen (katoen/linnen) en verdraag het al slecht met het haken dus ben nu gewoon maar gestopt want ga kleed toch niet gebruiken (ging naar de kringloop als het af was dus tijdverspilling) want vind het echt heel naar voelen (maar ben sensorisch enorm snel overprikkeld)
Acryl is wel de goedkoopste optie tho. :woman_shrugging:

1 like

Ohja jij hebt er zo’n last van, rot is dat zeg! Maar je kan nu wel haken :hugs:

1 like

Ach ja, maakt niet uit hoor, heb er wel van leren haken inderdaad! (En geleerd geen acryl garen meer te kopen ook niet als het zo goedkoop is)

Oooh waarom is nieuw garen zoeken altijd zo lastig. Vind ik tenminste. Ik kan maar niet kiezen tussen merken en materialen en alles heeft voor- en nadelen (en een prijskaartje). Ik zoek iets voor een luchtigere trui die ook in het voor- en najaar voldoende warm is. Ik schipper de hele tijd heen en weer of ik nou duurzaam, dierlijk of synthetisch materiaal/katoen wil. Maken jullie daar een bewuste keuze in?

2 likes

Ik had laatst hier een link gezien van een leuk dekentje maar daar had je dan 30 bollen voor nodig. Maar ja, wel helemaal zelf bepalen inderdaad en wil wel echt iets moois maken. Zal eerst met Julia een kussenhoes maken ofzo, even kijken hoe het bevalt! @Bertha @Kauai @anon4388265

2 likes

Helemaal eens!

Ik vind wat duurder acryl wel prettig. Die van de Wibra vind ik bijvoorbeeld heel naar. Maar ik heb een prachtige deken van katoen en die vind ik ook naar (en heel zwaar) aan voelen. Zelf haakte ik veel met Bravo acryl.

1 like

Ik vind katoen heel fijn en mooi en gebruik graag bijvoorbeeld Epic van Yarn and colors, is echt een lekker dik katoen waardoor je naald 5 kan gebruiken en je flink opschiet. Ben er alleen nu een sjaal/omslagdoek mee aan t haken en dat is zo mislukt want hij is zó zwaar. Helemaal niet lekker om fijn om te doen. Weet ik voor de volgende keer😉
Stylecraft vind ik een fijn merk voor Acryl! En hele leuke kleurtjes!

1 like

Sinds ik scheepjes softfun gebruik (acryl/katoenmix) vind ik acryl echt stom pluizen.

Maar duurder acryl voelt 100x beter dan zeeman of wibra.

Stylecraft is inderdaad heel fijn voor acryl, en nog best goedkoop! Voor een 1-persoons deken moet je rekenen op ongeveer 13 bollen.

Soft Fun vind ik echt top om diertjes/poppetjes mee te haken.

Ik denk dat ik naar het impopulaire mening topic moet maar; ik haat seed stitch nog erger dan french knots.

4 likes

Ik heb laatst een patroon van Lark Rising gekocht, ook met seed stitch. Ik ben me alvast voor gaan bereiden, haha.

oeee welke? van HP?

1 like

Preppen voor borduren is echt een andere hobby dan het borduren zelf :joy: ik denk dat ik dit het leukste vind van allemaal

18 likes

Het leukst? Is de reden dat is nog steeds niet begonnen ben😂 wat voor stof is je witte stof?

1 like

Ik heb het pas net erop geplakt haha. Dus eerst patroon uitprinten, stof strijken, uitknippen, ring erom doen, stof goed spannen, patronen uitknippen en dan eindelijk erop plakken. Vind het proces gewoon heel ontspannend :slight_smile: en de witte stof is een poplin! Best fijne stof om op te borduren, maar blijf erbij dat ik quilt stoffen het fijnst vindt om op te borduren. Zo lekker zacht en soepel

Ik ben voor het eerst bezig met een kruissteek borduurpatroon. Nou staat er in het patroon dat ik met 2 draadjes moet borduren, maar moet ik dit dan dubbel op de naald doen. Dat je zeg maar 4 draadjes hebt uiteindelijk. Want als ik het met enkel 2 draadjes doe oogt het zo leeg.

Haha, kon mijn voorraadje zijn. Ik heb ook verschillende ringen liggen die ik nog wil borduren. Het hebben er van is al fijn. :sweat_smile::sweat_smile:

3 likes