Omatopic #2

Ik ben bezig met m’n eerste echte breiproject. Kan alleen rechts en averechts breien, dit wordt een babytruitje met gerstekorrel. M’n moeder had het voor me opgezet, maar heb fouten gemaakt dus heb alles weer uitgehaald.
M’n moeder zegt dat ik de eerste steek van iedere naald niet moet breien, maar ik krijg dan van die grote lussen op de een of andere manier.

Ik ben nog niet mega goed in patroon lezen, maar hier staat daar niks over. Wat doen jullie met de eerste steek van je nieuwe naald?

1 like

Je kunt de eerste steek averechts afhalen. Dus je draad naar voren, de eerste steek afhalen zonder te breien en daarna je draad weer naar achter halen en verder breien. Volgens mij krijg je dan een nette afwerking! En bij een averechtse rij andersom.

Dit is trouwens wel optioneel. Is vooral mooi bij een sjaal, waarbij je de kant ziet. Bij een zijnaad naai je het later toch vast. :smiley:

3 likes
3 likes

Best tevreden voor m’n eerste echte werkje. Alleen de zijkanten zijn wat rommelig. Straks moet ik steken erbij gaan doen en ook weer er af :scream: ben benieuwd of dat gaat lukken

24 likes

Wauw ziet er goed uit hoor! Genoeg mensen hier die je willen helpen als je er straks niet uit komt! :blush:

1 like

Wat een mooie steek zeg, en wat brei je netjes! Mag ik vragen wat het wordt?

Een babytruitje! Vind t zelf soms nog rommelig ogen haha, maar bedankt!

3 likes

Heeft iemand een tip voor goede haaknaalden? Of meteen zo’n setje met verschillende. Ik ben een beetje opzoek maar geen idee wat een beetje fijn is, ik begin er net mee namelijk haha.

1 like

Ik vind de clover amour heel fijn

4 likes

Ik heb nu ong 5 cm van het rugpand gebreid dus moet op het einde van elke naald 1 steek toevoegen. Moet dat echt op het einde of kan dat ook de eerste steek? Op YouTube vind ik namelijk filmpjes waarbij ze de eerste steek toevoegen en dat lijkt me makkelijker. Vraag me dan wel af of ik mooi uitkom met de zijkant, want ik heb de eerste steek van de naald telkens niet gebreid.

En weet iemand wat die steekverhouding precies betekent? Ik ben gewoon begonnen met 50 steken op te zetten.

Ik heb gewoon van de zeeman, daar hebben ze sets van drie maten met een gekleurd handvat. Echt maar iets van 1 of 2 euro en ik viel direct voor de fijne kleurtjes. Ben nog niet zo lang aan het haken, maar zie nog geen reden om andere duurdere te kopen.

2 likes

Clover amour vind ik heel fijn, maar ik heb 4 jaar lang gehaakt met naalden van Ali die erg op de clover lijken.
Toen m’n meest gebruikte naald bijna uit elkaar viel heb ik van m’n man een set van clover gekregen. Haakt wel fijner dan de neppe, maar ik vond het voor die paar euro echt goede naalden van Ali.

Zeeman verkoopt ook haaknaalden. Die gebruikt mijn dochter van 6 graag. Ik haak er ook wel eens mee als ik m’n eigen set weer eens kwijt ben :see_no_evil:

1 like

Steekverhouding (of gauge) is om in te kunnen schatten of jouw breiwerk straks dezelfde afmetingen heeft als de patroonmaker.
Meestal brei je een proeflapje van minstens 10cm bij 10cm in patroon om dit op te kunnen meten.
Ik ben een slechte breier en doe dat niet altijd. Maar ik kies patronen voor kinderen vaak in een maat op de groei en voor mezelf pas ik het aan tijdens het breien.
Als het patroon zegt op het einde een meerdering te doen zou ik dat aanhouden.

1 like

Ik vind zelf van die simpele ijzeren zoals ze bij oa action verkopen fijn. Vind naalden met zo’n verdikking niet fijn vasthouden. Maar anderen juist weer wel. Heb je dus precies niks aan dit advies, sorry

1 like

Ik zou zonder rubberen handsvat nemen. Heb nu rubberen, maar het haakje glijdt er steeds uit

Maar eind/begin is in feite toch hetzelfde? Sorry nog een vraag, maar moet ik nu bij 1 naald 2 steken erbij zetten of moeten de 2 steken erbij verdeeld over 2 naalden?

Ik lees 2 steken meerderen over 2 naalden (neem aan dat dat vanwege het dubbele korrel patroon is), op het eind. Dan heb je 1 meerdering links en 1 rechts. Dus misschien maakt het in dit geval niet uit of je dan de meerdering aan het begin van de naald doet, als er maar 1 links en 1 rechts zit. Maar meestal bepalen meerdering ook de vorm dus het is wel belangrijk dat ze op de juiste plek zitten

1 like

Nou nee, het begin is het begin. Volgens mij brei je dit plat en naai je het daarna in elkaar, ik ga er echt van uit dat de ontwerper een bepaalde vorm wil bereiken. Kleine moeite om dan gewoon het patroon te volgen. Natuurlijk ben je vrij om die meerderingen op het begin te doen, maar ik raad je aan gewoon het patroon te volgen.

1 like

Als je net begint zou ik niet gelijk een hele set kopen, want haaknaalden zijn heel persoonlijk! Ik zou eerst verschillende proberen.

Ik vind deze heel fijn:

@Vaiana ik weet niet welke jij hebt, maar dit hoort echt niet, is mij in de 10 jaar dat ik haak ook nog nooit overkomen (zelfs niet bij haaknaalden van de Wibra)

1 like

Action heeft trouwens ook een setje, die zijn ook wel prima maar glijden met sommige garen wel minder fijn er doorheen.

1 like