Ik wilde gisteren beginnen met borduren. Heb eindelijk een beginners zetje gekocht. Maare al het draad zit nu in de knoop Ik was een half uur bezig geweest en het werd per minuut erger
Weet niet of ik nog wel zin heb zo, haha
Thanks die zijn inderdaad heel leuk!
Draden splitsen is niet zo moeilijk als het lijkt.
Zorg dat je de lengte niet te lang laat maximaal een armlengte doen.
Dan het bosje beethouden tussen je vingers en met je andere hand een draadje eruit trekken terwijl je de rest vasthoud. Met beleid gaat het makkelijk.
Edit
Hier op deze link vind je een filmpje
Gaan staan werkt ook een stuk beter! En met beleid blijven trekken in ieder geval niet steeds kleine stukjes want dat is vragen om knopen
Ik had eerst deze sokken gemaakt maar die waren net te klein (ik vind het moeilijk om colorwork niet te strak te breien), dus nu heb ik een nieuwe poging gedaan een maatje groter en met een eigen ontwerp voor het colorwork gedeelte. Ik vond sokken breien nooit zo leuk, maar het is wel een leuke manier om nieuwe technieken te oefenen!
@pastelzwart ah gelukkig ben ik niet de enige! Ik heb het uiteindelijk uit de knoop gekregen. Wel een half uur en heel wat schelden verder maar het is gelukt.
@daydream bedankt voor de link! Ik had net een zelfde soort methode bij iris borduurt gezien. @Hippe_kikker klinkt ook handig om te gaan staan. Ik oefen wel even door.
Oh wat leuk, waar is deze van? Denk dat dit beter te doen is als laat kerstcadeautje dan een kat borduren.
Deze is van docrafts simply make en dan craft kits. Ik heb deze gekocht bij een hobbywinkel in de buurt. Geen idee of je dit merk ook ergens anders kan krijgen. Was trouwens €2,40.
Ik heb een (gratis) patroon gebruikt voor een muts. Ik begin nu bij de kabels en de losse stappen zijn duidelijk (C4B en C4F is apart beschreven maar gaat om de steken op de kabelhaak), alleen helemaal rechts staat dus een ‘schema/Cable Chart’ alleen ik begrijp niet wat ik hiermee moet… Het lijkt me dat als ik elke ronde op hetzelfde punt steken achterhoud voor de kabels zoals in het stappenplan, ik geen kabels maar rechte verdikkingen krijg?
Hoe ziet de muts er uiteindelijk uit? Ik snap die tabellen nooit. Is C4B op je kabelnaald zetten, C4F breien en dan ds C4B breiden? In dat geval krijg je wel een kabel met steeds een draai.
Het schema is gewoon een visuele weergave van de uitleg van rij 1 tm 4.
Dit zou hem moeten worden (gratis patroon, yarnspiration), C4B staat dan voor slip 2 on hook (back),K2,K2 from hook, en C4F voor hetzelfde maar dan voor de front. Ben nu zo ver dat ik bang word om fouten te gaan maken
Zet er een levenslijn (lifeline) in! Dus met een apart draadje door je steken heen halen en vastknopen. Mocht je dan een foutje maken kun je heel makkelijk tot het draadje uithalen. Hier een filmpje:
Hier doen ze het midden in het werk, maar het kan uiteraard ook met de steken op je naald. Dit heeft me echt gered toen ik veel yarn overs had.
De dingen die ik van jou voorbij zie komen in verschillende topics zijn altijd zó strak, echt heel mooi. Hoe lang borduur je al?
Dat neem ik op als een compliment, lief dankjewel! <3
Ik borduur sinds mei vorig jaar! “Corona” hobby. Moet wel zeggen dat als het mij niet zint, ik ook drie of vier keer alles er uit trek om opnieuw te beginnen. Voor satin rechte steken etc zet ik vaak hulp lijnen. met overtrekken gebruik ik met rechte lijnen ook een lineaal, helpt allemaal om wat rechter te krijgen!
Ben ik weer met een breivraag. Vanaf 5 cm heb ik 2 steken toe moeten voegen. Vanaf 15 cm moet ik aan het begin van elke naald 5 steken afkanten voor de mouwinzetten. Tel ik dan 15 cm vanaf de onderkant of 15 cm vanaf die 2 steken extra?
Ooh op die manier. Maar dan krijg je wel kabels hoor! Want de twee steken die je op de kabelnaald zet trek je als het waren naar de binnenkant en de twee steken die daar eigenlijk links van zaten gaan bovenlangs naar rechts. En bij C4F dus andersom, de twee steken gaan van binnen naar buiten.
Maar een lifeline is altijd een goed idee wat een andere forummer al zei.
Er staat totale lengte, dus gemeten vanaf de opzet, dat is bij jou wrs de onderkant