Omatopic #3

Ik heb pannenlappen gehaakt voor bij de camping spullen en vond het zo leuk dat ik het nog een x haak!

Een tipje trouwens, als je een boeken abonnement hebt zitten er misschien ook wel handwerk-, brei- of haakboeken bij. Ik heb een Storytel abonnement en dit patroon komt uit een boek van Annemarie Huijser.

33 likes

Ik heb mijn eerste onderzetter af!

29 likes

Echt leuk

1 like

Ah grr ik heb een borduurpakket voor beginners (Tulip Sampler Book) gekocht. En irriteer me hele tijd aan m’n eigen skills. Ben zo gefrustreerd continu dat het blijft lelijk worden, blijf maar uithalen. Geprobeerd met alle variaties tussen 1 tot 6 draden samen, alles is lelijk. Ene keer draad verkeerd, dan draad door de war, dan te los, dan te strak… elke keer iets.
En ja het is beginners, dus zou dit moeten accepteren. :rofl: Maar moet van mezelf eerst deze maken en daarna mag ik aan m’n volgende project pas beginnen (Mediterranean Garden van Celeste Johnston) van mezelf. En ben nu vooral heel bang dat die heel lelijk wordt omdat ik het gewoon niet kan :cry:

2 likes

Joh wees niet zo streng voor jezelf. Je bent bezig met een pakketje om te oefenen. Dat mag eenmaal lelijk zijn. Ik heb ook echt moeten oefenen op Franse knoopjes voordat ik ze goed in de vingers heb.

Ik kijk even naar het ontwerp Mediterranean Garden van Celeste Johnston en deze steken maak ik erop uit:

• french knots (best moeilijk voor een beginner, dus daar moet je op oefenen. Doe dat maar eerst met twee draadjes. Hoe meer draadjes hoe lastiger het wordt.)
  • satin stitch (gemiddeld. De truc is om zoveel mogelijk steken, met zo’n klein mogelijke afstand. En om het stevig te houden en niet te los. Ik zou daar zelf tussen de 1-3 draadjes gebruiken, want het wordt snel dikkig)
  • stem stitch (redelijk makkelijk. Houd de lus die je maakt wel consistent aan dezelfde kant. )
  • leaf stitch (ook wel makkelijk. Maar ik zou tussen de 1-3 draadjes nemen, want anders worden de laatste kortere steken zo dikkig)
  • back stitch (heel makkelijk)
  • seed stitch (heel makkelijk. Lekker steekjes maken in de wilde weg)

Anders concentreer je even om deze steken goed onder de knie te krijgen. Ik heb de Engelse benaming gebruikt om dat je dan heel veel tutorials kunt vinden op TikTok en YouTube.
En het moet vooral leuk blijven. Als je het niks vindt, dan houdt het gewoon op

3 likes

Als het totaal mislukt is, zeg je hebt er niks van begrepen en het lijkt niet eens op steken van het plaatje, haal het dan uit. En alleen dan want alle andere dingen denk aan als niet strak genoeg, een aantal links gedaan in plaats van rechts (bij kruissteek), net teveel in een bepaalde kleur gedaan, horen gewoon bij het oefenen en leerproces. Constant dingen uithalen is niks aan en verpest dat. Ik weet niet natuurlijk of je dingen aan het uithalen bent steeds maar als je perfectionistisch bent is dat iets om alert op te zijn. Zelf had ik die neiging wel en toen dacht ik nee want dat is geen zak aan en dat helpt om door te prutsen.

En maak foto’s tussendoor! Het is zo leuk om je proces te kunnen zien.

1 like

Het borduurwerkje voor kersthuisje 1 is af! Echt net, dus heb nog niks gewassen of gestreken. Heb eerder vandaag bijna alle spullen besteld om het huisje zelf af te maken, dus dat ga ik binnenkort doen denk ik

28 likes

Ik wil graag een nieuw borduurproject beginnen maar ik zie door de bomen het bos niet meer qua patronen. Ik ben op zoek naar zoiets, een beetje ‘fotorealistisch’:

Weten jullie plekken waar ik daarvoor terecht kan? Google lens stuurt me alleen naar Amazon shops waar verder niet veel te vinden is. Bij voorkeur trouwens van een :sparkles: small business :sparkles: (ik krijg jeuk van die term maar weet niet wat het Nederlandse equivalent is) en rechthoekig zodat ik het kan inlijsten.

1 like

Ken je irisborduurt? Zij heeft veel pakketten. Weet niet of je dit bijvoorbeeld wat vindt?

1 like

Mijn laatste project, dekentjes voor m’n tweeling die binnen nu en vier weken geboren worden :relaxed: ik vind het niet leuk als ze alles hetzelfde krijgen (en sowieso ook niet om 2 keer hetzelfde te haken haha), maar wel in dezelfde kleuren gehouden 🫶🏼

69 likes

Ik was deze week ziek en ik had zin om wat hysterisch te maken

Mijn bureau is een grote teringzooi

23 likes

Als je dat niet gezegd had, had niemand op je bureau gelet :joy:

1 like

Ik heb weer zo’n familieportret in geboortebloemen gemaakt. Vooral dat patchworken vind ik echt leuk om te doen. Maar na een stapel cadeautjes maken (waaronder deze dus) ben ik wel even klaar met rekening houden met andere mensen hun kleurenpalet, haha. Ben nu dus lekker met 2 projecten voor mezelf bezig.

27 likes

Haken is echt een oefening in begrijpend lezen he :joy: ik ben een topje aan het haken en kwam er eerst achter dat ik de hele tijd een verkeerde stich deed en nu doe ik de juiste, maar blijk ik die ook weer niet goed te doen :joy: ach ja niemand die het ziet :sweat_smile:

4 likes

Mag ik jullie om hulp vragen? Ik doe een (nieuwe) poging om te leren haken maar in de voorbeelden en patronen die ik opzoek, evenals de YouTube tutorials die ik heb bekeken, laten ze de tussenstappen niet zien of blijven ze in één kleur haken waardoor ik niet weet of ik het op de juiste manier doe. Ik heb hier het laatste stokje en de derde losse van van het eerste ‘stokje’ bij elkaar gebracht met een halve vaste en vervolgens het draad afgeknipt en doorgehaald. Ziet dit eruit zoals het eruit hoort te zien? :smiling_face: Voordat ik mezelf iets aanleer zoals het niet hoort, haha. De draden wegwerken moet ik ook nog even uitvogelen. :sweat_smile: Alvast bedankt!

1 like

Ik doe meestal niet alleen de draad doorhalen, maar het draadeinde door de schuifknoop halen, dan krijg je een echt knoopje. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel want het zo met typen beschrijven vind ik kennelijk heel lastig.

1 like

Wat is het patroon in de derde tour? 3 stokjes-losse-3 stokjes? Of alleen 6 stokjes?

1 like

Ik wil eigenlijk precies dit (leren) maken, als kraamcadeau voor een vriendin:

Ik dacht eerst dat het gehaakt was ofzo, maar bij de productomschrijving staat geborduurd. Ik dacht dat borduren altijd op een stuk stof was :joy: Hoe werkt dit dan? :sweat_smile: Is dat makkelijk te leren voor iemand zonder ervaring? Of kan ik toch beter haken (dat kan ik op dit moment ook niet)?

Hebben jullie tips voor zoektermen ofzo, van een patroon/filmpje/uitleg of iets van hoe ik zoiets kan maken? Of suggesties voor hoe het misschien goed te doen is voor een beginner?

Ik zei dat ik precies dit wil maken, maar ongeveer is ook goed. Een speenkoord van bloemen/madeliefjes lijkt mij een leuk cadeau en het lijkt mij ook haalbaar, maar ik hoor het graag als dat niet realistisch is en ik mij verschrikkelijk verkijk.

1 like

Dit is gemaakt met een machine. Je koopt dit band al kant en klaar. Bijvoorbeeld hier: Groen & geel bloemetjesband (25mm) - Seegers Fournituren

6 likes

Bedoel je het voorbeeld dat ik heb gegeven, dat dat met een machine gemaakt is?

Ik wil het in elk geval graag zelf maken! Part of the fun. Dus als dat voorbeeld niet met de hand kan, dan wil ik iets soortgelijks proberen

1 like