Ooh dat heb ik als kind wel eens gedaan! Was inderdaad leuk om te doen, maar bij grote oppervlaktes zoals een kussen gaat je hoofd na een tijdje duizelen. Wil het wel weer een keertje doen
@kaworu hij is al heel cute!
Heeft iemand van jullie ervaring met vliegen en breinaalden? Wij vliegen komende zomer met Transavia. Zij zeggen, scherpe / puntige voorwerpen waarvan het scherpe gedeelte langer dan 6 cm is moeten in het ruim, korter mag mee de cabine in. Ik wil graag een sokken project mee en heb dan van die kleine rondbreinaalden van Chiaogoo mee. De metalen naald is denk 4 cm, koord reken ik dan niet mee.
Hoe strict zijn ze? Ik lees namelijk veel verhalen (niet per sé Transavia maar algemeen) dat metalen naalden soms toch ingenomen worden en soms mee mogen. Mijn lange rondbreinaalden van 10 cm lijken me sowieso geen goed idee
Ik heb ze meerdere keren gewoon mee kunnen nemen. Gewoon op het project zodat ze ook konden zien dat het echte breinaalden waren. Nooit problemen mee gehad
Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad en heb altijd wel een projectje mee. Zorg er inderdaad wel altijd voor dat de naalden in een projectje zitten zodat t duidelijk is wat t is.
Ik heb een oude linnenbroek die is uitgelubberd en nu vraag ik me af kan ik die gewoon verknippen en op gaan borduren? Het ziet er wle wat te fijn uit om op te tellen maar ik dacht andere steken zijn dan vast wel mogelijk.
Kan prima zolang het niet te elastisch is. Anders zou ik oplosbare vlieseline gebruiken om het wat stijver te maken.
En als het linnen te dun is. Kun je twee lapjes linnen gebruiken om het wat dikker te maken of een lapje katoen aan de achterkant
Kennen jullie het prentenboek Sneeuwwitje breit een monster al? Is echt een geniaal verhaal over een geitje dat normaal gesproken geitenwollensokken breit maar nu begint met hele geitjes breien. Mevrouw Schaap komt dan langs en die vindt dat zij veeel beter kan breien dan Sneeuwwitje. Die wordt boos door wat mevrouw Schaap zegt en dan worden haar breisels heel bijzonder. Het zit vol woordgrapje, en heeft mooie tekeningen. Super leuk voor elke leeftijd om te lezen en een perfect cadeau voor breiende oma’s.
Het boek heeft trouwens in 2015 de zilveren penseel gewonnen. Ik kon me dit hele boek niet herinneren maar kwam het vandaag tegen in de boekenverkoop van de bieb en ik moest meteen aan dit topic denken.
Mooi! Ik vind het ook knap dat je zo netjes aan de achterkant werkt. Hoe doe jij dat? En anderen? Bij mij is het echt een rommeltje
Hoe bedoel je. De tule? Het ziet er netter uit op de foto dan in het echt. Ik heb wel eerst met water oplosbaar vlies geborduurd, zodat ik meer houvast had
Nu ben ik wat dingen aan het fixen. Een aantal steken vind ik vrij los, dus die whip ik (denk aan een whipped backstitch. Dat whippen kan je vrijwel iedere steeksoort doen).
Dus het is gewoon doen en ondertussen de shit oplossen.
Ik heb ook wat kleine gaatjes geknipt. Maar die naai je dicht en doe je vilt overheen. Niemand die dat ziet
Miss weet je het al hoor hoe groot ze zijn maar ik zat me vandaag ineens te bedenken dat ik nooit hierop had gereageerd. Van wat ik zag lijkt het op 29x29 dat dat het grootste is! Het gaat over het boek
Bij de kruidvat en trekpleister is nu weer korting op van alles en ook op een borduurset. Ziet er wel leuk uit en een goedkope manier om het eens te proberen
Love it
Ik ben English Paper Piecing (EPP) aan het proberen omdat ik zocht naar een project waar ik niet bij na hoef te denken en dat je makkelijk buiten de deur kan maken. Alle benodigdheden passen in dit doosje! Net gestart en ik vind het heel leuk.
Het is een oude techniek waarbij je templates van stevig papier gebruikt. Daar vouw je stukjes stof omheen die je tijdelijk vastzet en vervolgens naai je al die losse stukjes aan elkaar, haal je het papier eruit en kan je er een quilt van maken. Van deze bloemen wil ik de klassieke quilt Grandmother’s Flower Garden maken, wel in babyformaat om het haalbaar te houden. Ondertussen zit ik weg te zwijmelen bij vintage EPP-quilts zoals deze:
Bovenstaande quilts zijn Grandma’s Flower Garden gemaakt van Hexagons, maar er zijn natuurlijk veel meer vormen waar allerlei ingewikkelde patronen mee gemaakt kunnen worden.
Wat gaaf! En dan naai je met de hand denk ik? Heerlijk ook dat alles in zo’n klein doosje past!
Zelf ben ik al heeeel lang bezig met een borduurpatroon en het schiet gewoon niet op. En nu las ik ergens dat iemand meer van de randjes was dna groteh borduurwerken en toen dacht ik ja dat klinkt wel als iets wat ik herken. Dus ik heb nu besloten om dat borduurwerk aan de kant te leggen en met kleine projecten bezig te gaan. Sowieso moet dat ook want ik heb een paar dingen die ik af wil hebben voor een bepaalde datum en waar ik nog niet aan ben begonnen want ja dat ‘grote’ borduurwerk. alleen omdat dat zo moeizaam gaat is borduren ook niet zo leuk en pak ik het borduren niet echt op en is het een soort molensteen om m’n nek geworden. Haha wat een gezeik kan je hebben door een hobby
Wat dan precies?
Ja, alles met de hand idd!
En nog even een edit over jouw borduurwerk, prima toch om dat opzij te leggen! Ik hoor/lees van quilters ook vaak dat ze aan een groot project gewoon een paar jaar af en aan werken ipv het zo snel mogelijk willen afronden. Die mindset vind ik wel verfrissend, omdat ik er zelf ook meer zwart/wit in stond altijd. Als ik iets niet binnen aanzienlijke tijd afmaakte vond ik dat ik er net zo goed mee kon stoppen. Maar eigenlijk houd ik van afwisseling en verschillende dingen uitproberen. Dus nu werk ik met meerdere works-in-progress zonder deadline en kan ik gewoon oppakken waar ik dan zin in heb. En ik zie wel wat ooit af komt en wat nooit. Ik heb nu bijvoorbeeld oa een blouse liggen die nog maar 2 stappen hoeft, maar ik heb er nu gewoon geen zin meer in dus die blouse wacht in een la tot de dag dat ik denk “laat ik die blouse maar eens afmaken!” Is wel heel fijn eigenlijk. Het is een hobby dus het moet wel een beetje relaxed blijven.
Een slab met borduurrand, een mutsje met een klein beestje op de rand die ik rechtstreeks aan breng op de stof en als ik nog zin en tijd heb maak ik nog een borduurrand op een handdoek en washand. Dat is dan een set met deadline. De patroontjes komen uit een hele oude bijlage van de margriet.
De andere is van linnen een geurzakje maken en daar op borduren met andere steken dan de kruissteek. Ik denk dat het een patroon wordt uit het grote folklore borduurboek. En dan nog een boekenlegger met een tekst van deze website maar ik weet nog niet welke.
Van haar is ook een boek in het Nederlands verschenen Achterlijke gladiool: borduren voor bitches door Julie Jackson. Maar op haar website staan al weer moderne hedendaagse teksten dat boek is dan ook al uit 2009. Wel staat in het boek het alfabet in de stijl die voorop het boek staat
Het zijn allemaal cadeautjes! Ik wil denk ik ook meer kaartjes gaan borduren. En als ander groter project staat nog een zelf genaaid en geborduurd tasje met dat is hele verre toekomstmuziek
Omg ik zie op Insta steeds die filet gordijnen van amycorecrochet en ik wil ook zulke vitrages maken.
Kom ik deze site tegen. Is niet goed voor mijn budget
Oh ik wil ook zo graag aan filet crochet beginnen, maar ik ben kamperen en heb geen goed garen bij me en ik heb nog geen wolwinkel kunnen ontdekken.
Ik zou ook van die ouderwetse halve gordijntjes voor mn kind willen haken met katten er op. Volgens mij is het ook niet zo moeilijk om een eigen ontwerp te maken omdat het gewoon vakjes zijn.