Doen!!!
Volgend jaar maar in Noord Spanje kamperen. Daar hebben ze veel handwerkwinkels, waaronder deze:
Oh wauw!!
—————————
Ik heb sinds de kerst niet meer gehaakt, op de camping aan het water is toch wel een fijne plek om mijn project weer op te pakken
Arghhhh ik ga heel gefrustreerd slapen want ik begrijp een patroon gewoon écht niet. Ik word er helemaal driftig van:joy:
Kunnen we je helpen?
Idk.
Het is een chevron haak patroon, maar ik wil de randen dus recht hebben. En het lukt me gewoon niet om die ‘driehoekjes’ in te vullen. Heb wel filmpjes gevonden maar ze werken allemaal met een andere st count en dan weet ik weer niet hoe ik het moet toepassen😂
Ah das vervelend en frustrerend. Met haken kan ik je helaas niet helpen. Daarvan ken ik alleen de basics. Als het een breipatroon was geweest had ik je wellicht kunnen helpen.
Inmiddels heb je er een nacht over kunnen slapen, soms helpt dat ook en valt ineens het kwartje.
Ik had dit laatst met een haakpatroon waar ik kop nog staart aan kon krijgen, en uiteindelijk heb ik chatgpt ingeschakeld. Toen ben ik er wel aan uit geraakt
Ik weet niks van haken maar met breien kun je een ‘life line’ erin zetten, dan kun je het makkelijk weer uithalen als je er toch niet uit komt en opnieuw beginnen vanaf je life line. Misschien kan dit met haken ook?
Misschien ff een foto delen?
Ik zit te stoeien met een patroon. Hier staat bij ronde 12: 12 sc on the first leg en dan 3 sc along the chain. Maar wat bedoelen ze ‘along the chain’? Moet je dan gewoon single crochets doen in de eerdere chains?
Het is een amigurumi patroon, ik heb tot nu toe alleen maar ‘plat’ gehaakt.
Ze heeft ook een video maar daarin wordt het me ook niet duidelijk want daarin lijkt ze deze stap juist niet te doen?
Volgens mij moet je eerst twee pootjes haken voor het beertje. Bij het eerst pootje knip je het draadje af. Daarna ga je een tweede pootje haken. Als je die af hebt, knip je het draadje bij dat pootje niet af, maar maak je drie chain stitches. Daarna maak je het tweede pootje vast aan het eerst pootje wat je al had gemaakt. Daarna haak je 12 sc. Vervolgens kom je weer bij die drie chain stitches die je had gemaakt. In elke chain stitch haak je een sc. En daarna maak je 12 sc in het andere pootje. Dan heb je de hele ronde gehaakt.
Volgens mij doet ze de stap wel voor in de video https://www.youtube.com/watch?v=Fle2hv3fsfI, op ongeveer 8 minuten, maar het is inderdaad niet zo duidelijk in de video. Je moet in ieder geval in elke chain stitch een sc maken, volgens mij doe je het dan goed
Ja klopt. Je hebt het tweede been net klaar, vertrekt van daaruit met een ketting van drie lossen, dan pak je het eerste been erbij, ga je helemaal rond met vasten (die 12 SC) en dan kom je terug aan de ketting uit, waar je drie vaste inhaalt om dan weer verder te gaan op been 2.
Het is een typische manier om beentjes in amigurimi’s te verbinden
Edit: wat @dreams zegt dus
Ja sorry niet echt duidelijk verteld maar de beentjes had ik idd al! Gaat me echt om dat verbinden met 3 ch. Maar op de ketting van 3 doe je (na ronde 12 sc been) dus weer gewoon 3 single crochets?
In haar video doet ze increase in de chain van 3 en dat staat ook in de tekst, maar lijkt alsof ze het in video eerst doet terwijl het in de patroon uitleg als laatste stap staat voor ronde 12. In de video doet ze het al eerder.
Ja ze vertelt het een beetje raar in de video, maar je maakt inderdaad in de ketting met lossen in elke losse een sc. Dan doe je het zoals zij het voordoet in de video.
Ik zou gewoon goed kijken wat ze doet in de video en proberen dat na te doen. Je kan altijd even terugspoelen of de snelheid wat lager zetten als het te snel gaat,
Als ze klaar is telt ze de steken, dat moeten er 32 zijn nadat je ook de 12sc in het tweede pootje hebt gemaakt. Als je daarop uitkomt heb je het goed gedaan.
Ik zou een stitch marker doen in de eerste steek van de ronde die na ronde 12 komt, dan kun je in die rij ook goed nakijken of je goed uitkomt als je hem gedaan hebt.
Wacht even, ik heb nog eens nageteld en kom als ik dit optel op 30 uit. 3+12+3+12=30 ipv 32.
Ze maakt inderdaad ook nog een increase in die lossenboog. Je moet er dus nog twee sc bijmaken in de lossenboog, zodat je uitkomt op 3+12+5+12=32.
Dat doe je door dus eerst 3 chain stitches te maken, dan de 12sc in het pootje en dan doe je 2sc in de eerste losse, 1sc in de tweede losse en 2sc in de 3e losse. Dan heb je de chain stitches gehad en kan je de 12sc in het tweede pootje maken. Dan kom je uit op 32
Edit: in de video lijkt ze het inderdaad anders te doen als in de tekst, ik zou aanhouden hoe ze het in de video doet
Maar die increase maak je toch bovenop die 3 chain, waardoor je die 3 chain niet meer hebt als je einde 12 klaar bent, en dus niet op 32 uitkomt? Ik zit echt telkens m’n hoofd te breken hierover.
En dan is het buikje toch ook plat, alsin, je kan dat dan niet vullen? Of denk ik nu verkeerd?
@MtMeru @Zonnestraaltje @Vaiana het is me gelukt! Na heel veel uithalen, tekenen, proberen… de aanhouder wint!
Dat klopt maar je moet in het rond denken. Je begint met 3 chains, dus drie steken. Daarna maak je er twaalf in het beentje. Daarna maak je 5sc in de drie chain stitches (dus aan de andere kant van de chain stitches die we al geteld hadden). En daarna maak je 12sc in het andere beentje. In totaal heb je er dan 32. Kun je anders eens een foto maken van wat je nu gemaakt hebt? Dan kan ik zien hoe ver je al bent.
En het buikje krijgt zijn vorm in de volgende ronden. Dus dat komt nog wel goed denk ik