Leuk dit ja, nav je vorige bericht heb ik er ook even naar gekeken. Handig zo alles bij elkaar en geen machines nodig. Het enige ding is dat ik zo snel geen klein ‘af’ beginnersproject zie? Meteen zo’n grote quilt is zo snel zo massaal. Heb je daar nog tips voor toevallig?
Ja, je kan natuurlijk best veel maken met een EPP-stofje (gequilt of niet) als basis, bijvoorbeeld een kussensloop, etui, laptop/e-bookhoesje, onderzetters, tas, poppendekentje of wandkleedje. Ik zie mensen een los EPP-ornament zoals zo’n bloem ook wel eens gewoon als losse patch ergens op naaien. Mijn allereerste quilt was een poppendekentje en de tweede een wandkleedje, ik heb ook nog nooit groot formaat gequilt.
En als je op “EPP star” of “EPP christmas ornament” zoekt vind je ook veel ideeën om met deze technieken sterren, kersthangers etc te maken. Als je meteen een uitdagend klusje wilt kan je een moravian star maken van EPP! Dan maak je een 3D-ornament en laat je het papier erin voor stevigheid. Dat wil ik deze winter proberen:
Er zijn wel EPP-kits te vinden voor kleinere projecten, hier bijvoorbeeld:
Leuk dat meerdere mensen enthousiast zijn! Ben echt benieuwd of/wat anderen gaan maken.
Ah goeie, bedankt. Kan ik weer even mee verder zoeken. En idd, je hebt meerdere mensen aangestoken, nice!
Wat een mooie stofjes en kleurencombi! Weet je al welke kleur je erbij gaat doen?
Als je iets wilt maken wat je nog wilt kunnen wassen zou ik je aanraden de stoffen even te wassen. Vooral rood enzo kan nog wel eens afgegeven. Ik zet ze zelf een half uurtje in een emmertje warm water, als het water dan verkleurd is spoel ik ze heel goed uit of herhaal ik het nog eens.
Vandaag had de quiltwinkel in mijn stad open dag en het was zo wholesome. Allemaal dames op leeftijd die op hun gemak met hun hobby bezig waren, iedereen was geduldig en geïnteresseerd naar elkaar. Ik kwam met mijn hond en iemand bood spontaan aan om even op haar te passen zodat ik rustig naar een nogal krap deel van de winkel kon. En ik ga meedoen met een clubje vrouwen dat quilts maakt voor een goed doel, helemaal zin om vaker in deze sfeer te vertoeven. Ik kwam volmaakt gelukkig thuis, haha.
Inmiddels heb ik een begin gemaakt met het pokemon patroon maar ik heb het een beeeeetje onderschat van tevoren toen ik zag dat het een stuk borduurstof was van 110 cm x 110 cm. Zit ook continu heel erg in de weg tijdens het borduren dus daar moet ik ook nog even betere manier vinden om het weg te werken. Ik gebruik nu een app om af te strepen, werkt echt fantastisch dus dikke aanrader, vooral met grote patronen. Maar goed, heb er nu al ruim 10 uur inzitten en zit volgens die app op 0,76 % dus dit gaat nog wel even duren haha
Ik zit op borduurtok waar iedereen aan een of ander Pokemon patroon werkt. En daar heeft vrijwel iedereen een standaard en spanding van painting fairy cross stitch. Zit er zelf ook over te denken om er een te kopen
. Maar dan geen giga want ik ga nooit meer zulke grote werken doen…
Ohh zo’n scroll frame? Ik zag dat idd ook voorbij komen toen ik gisteren zocht hoe anderen zon groot werk aanpakken. Lijkt me ideaal maar heb geen zin om meerdere jaren zo’n standaard in m’n woonkamer te hebben staan haha
Je hebt ook zulke grote clips om stof vast te maken.
Je kunt ze vast ook ergens anders kopen
Ik heb een jasje dat ik wil afwerken aan de randen met zo’n steek. Ik weet hoe de festonsteek moet, maar weet iemand hoe ik die driehoekjes zo erin krijg toevallig of hoe die steek heet? Of is dit iets wat alleen machinaal kan?
Ik denk dat dit misschien gehaakt is? Granny stripe achtig. 3 stokjes in 1 gat zorgt dan voor zo’n driehoek
Ik moest er ook aan denken maar dit is niet gehaakt! Hoe dan wel weet ik ook niet haha
Waarom denk je dat het niet gehaakt is?
En ik dacht zelf geborduurd en dan vrij borduren dus je hebt een driehoek en vult die gewoon op met steken
Volgens mij noem je dit een gesloten festonsteek/closed blanket stitch! Als je het opzoekt zijn de meeste voorbeelden open driehoekjes maar die kun je met een paar extra steken invullen
Het lijkt inderdaad op een variatie op een dekensteek
Edit:
Het lijkt op een closed blanket stitch:
https://www.dmc.com/NL/en-GB/video-embroidery-closed-blanket-stitch
Je zou lusjes zien met haken en dit zijn steken.
Bedoel je lusjes in die lange steken (driehoek)? Want met haken hoeft dat niet, dan zie je alleen een soort v aan de buitenrand. Zoals hier:

Maar in jouw voorbeeld is er vaker in 1 punt gegaan met de haaknaald.
Voor wie dit weekend nog niks gepland heeft