Omatopic #3

Misschien is dit nog een leuke tip: volgende week is Making Zen. Er zijn dan allerlei verschillende korte online handwerkworkshops beschikbaar. Als je je gratis inschrijft is elke workshop 24 uur beschikbaar. Ik heb het vaker voorbij zien komen en ben nu voor het eerst van plan om 2 workshops te doen:

3 likes

@sashiko oh leuk! En ik zag dat er in Appingedam een tentoonstelling is met quilts. Ik ben nog nooit in dat museum geweest en heb ook geen idee hoe groot de tentoonstelling is, maar het klinkt wel leuk

1 like

Ik heb voor de 2e keer al een fout gemaakt in een bestelling van chiaogoo naaldpunten. Die maten zijn voor mij zo onlogisch! Je hebt S en L, voor small en large. Maar M zit daar niet tussenin, nee dat staat kennelijk voor mini en is dus kleiner dan S. En dan past het dus allemaal niet op elkaar. Zo irritant en vooral omdat ik dit dus kennelijk al eens eerder heb gedaan. Het is dat het verder heel fijne punten en kabels zijn, maar zo stom dat systeem…

3 likes

Ik heb vandaag een boek gevonden met breipatronen om truien te maken met de ninja turtels er op. Is er iemand hier die toevallig iets daar uit gemaakt heeft? Was het een beetje te doen? Het is dit boek

5 likes

Hoe zouden jullie de tekst hieronder lezen? Moet je nu iedere ronde afsluiten met een slipstitch en dan beginnen met een chain stitch? Of alleen de eerste ronde?

Nav de eerste paar woorden zou ik denken elke ronde afsluiten met een slipstitch en starten met een chain

2 likes

Ik heb het zo gedaan alleen dan kom ik dus niet goed uit. In de eerste ronde al niet. Ik maak een chain van 14 en dan een slip stitch waardoor ik dus al op 15 uit kom. Dan moet ik nog een chain doen en dan in de 2e chain van de vorige ronde haken. Maar dan maak ik dus 2 extra steken terwijl ik er maar 1 oversla. In ronde 3 moet ik ook weer 14 steken doen.

Zoals ik het lees:
Je maakt een ketting van 27 lossen (ch; nr 1 tot nr 27) .
Dan maak je een halve vaste in losse nr 1(SL st)
Nu heb je dus een ring van 27 Steken.

Dan haak je 1 losse, en dan 4 vasten (SC). Je begint de eerste vaste in losse nr. 2
Dan 6 losse steken
Dan 7 vasten, waarvan de eerste in losse nr 11. Je krijgt dus een opening van 6 steken breed.

Enz.

Moet je iedere ronde met een SL st eindigen?
Sommige patronen doen dat omdat dat mooier zou sluiten, geloof ik.

Ik negeer dat meestal en werk liever met een gewone vaste. Ik merk dat halve vasten gevolgd door een losse bij mij vaak verwarring veroorzaken bij het tellen en dan maak ik fouten. Plus, ik verander onbewust vaak de spanning op mijn draad wanneer ik van steek verander, waardoor je dat toch altijd een beetje ziet.

Maar-ik ben een diy thuishaakster zonder veel kennis dus misschien is er een belangrijke reden voor die halve vasten die ik niet ken.

1 like

Die slip stitch doe je in de eerste van de ronde waardoor het niet een extra is, toch? Nr 15 = nr 1 qua steken dan. Je aantal blijft dan 14.

Begin deze maand vroeg ik wat ik kon doen met sluitingen voor een vest en ik heb magneetsluitingen!
Het is een beetje zichtbaar, want de wol heeft veel rek, maar nu is het eindelijk een vest wat ik kan dragen als een vest in plaats van een omslagding. :partying_face:

20 likes

Geweldig vest :sparkling_heart:

2 likes

Mijn laatste werkje!

42 likes

Kleine update:

26 likes

Gaaf!

1 like

Heeft iemand wel eens gehaakt in het vliegtuig? Ik heb binnenkort een laaaange reis dus lijkt me wel chill om iets te doen te hebben. Maar ik weet niet of een haaknaald zomaar mee mag. Of kan ik dan beter een bamboe of plastic haaknaald meenemen?

1 like

Ja al heel vaak! Gaat altijd goed, ik zorg er wel voor dat ik al een projectje heb opgezet zodat het duidelijk is dat het om breien/haken gaat. Maar dat is meer voor mn eigen idee dan dat dat echt invloed heeft denk ik haha.

En dus wel met een metalen naald? En hoe doe je het met knippen?

Ja metalen naald of houten naald! En kleine schaartjes mogen ook mee (als het scherpe deel niet langer is dan 6 cm)

1 like

Ik heb ook goede ervaringen hiermee! :blush:

2 likes

Ik doe dat altijd! Ik heb een toilettasje waar alles in zit, ze meten altijd alleen de schaar even op, naar de haak- en stopnaalden heeft nog nooit iemand gekeken.

1 like