Bedankt voor je hulp! Nee ik let er ook niet echt op maar wil dat het vogeltje zoveel mogelijk op het voorbeeld lijkt hahaha ben zeer benieuwd ![]()
Ik vind dit zo’n bijzonder project! Zo anders dan anders. Heb je een idee met het boek of zomaar?
Naast het boek maak ik ook nog een landschap waar ik het boek nog in leg. Met idee erachter dat je dit boek ziet liggen ergens in een bos.
Maar ik doe het zomaar. Er zit verder geen doel achter. Behalve dat ik het leuk vind om mijzelf uit te dagen met onmogelijke ideeën.
Ik ben ook al een beetje aan het nadenken om rode balletschoenen a la de rode schoentjes van Hans Christiaan Andersen te borduren. Maar dat is een uitdaging voor 2026/2027
Ohh kan je dan ook het boek open doen dat je m zo hebt uitgehold en dat er een rups of muisje ofzo uit komt?
heel leuk! Ook tof dat je het zomaar doet juist.
Aan de binnenkant doe ik niks, anders ben ik nog in 2028 nog bezig 🫠. Maar ik heb dat soort uitgeholde boeken wel gezien op Pinterest, maar dan is het gemaakt met vilt of mos.
Plus er komen nog wat paperclips lieveheersbeestjes op de zijkanten van het boek. Bij zo’n uitgeholde binnenkant moet je de pagina’s aan elkaar lijmen, waardoor het stevig blijft. Ik denk dat je het boek niet meer dicht kan doen.
En mijn boek kan je nog (met beleid) in lezen.
Dit is mijn favoriete top. En ik bedacht me laatst, hey wacht eens, ik kan zelf Fair Isle breien, waarschijnlijk kan ik meer van dit soort leuke tops maken.
Maar ik kan nergens een basispatroon van het truitje vinden? Terwijl die me best wel basic lijkt? Iemand een tip?
Mijn eerste gedachte is deze! (Maar dan met korte mouwen natuurlijk)
Ik heb zelf (nog) niks van haar gebreid maar zij staat er wel om bekend dat ze goede patronen schrijft met veel opties voor een goede fit. Ik denk dat deze qua constructie en model het best matcht met je voorbeeld maar ze heeft ook veel vergelijkbare patronen met net andere constructies, halslijnen etc, bijna allemaal op een kleine naald zoals je voorbeeld
En anders kom je denk ik ook een eind met deze zoekopdracht op Ravelry:
Jaren 40 sweaterpatroon zoeken
Bedankt beide! Zo kom ik zeker verder ![]()
Bovenkant is zo goed als af. Vanmiddag ga ik de vliesline er afspoelen. Dan kan ik van het weekend met aquarel aan de slag om alles wat bruiniger te maken.
Het einde is in zicht
Veel dank nog voor deze tip, vind dit patroon en de uitleg echt top! Vind de hiel van een sok altijd zo lastig met die steken opnemen etc. Maar dit kun je gewoon goed onthouden en per garen aanpassen! Heb alleen wel een gaatje bij de hiel, en dat filmpje van steken opnemen nog wat ingewikkeld. Maar zelfs met gaatje zien ze er al goed uit ![]()
Dit is voor mij ook nog steeds mn go-to sok, lukken toch beter dan andere patronen!
Jaa leuk hè! Dat gaatje bij de hiel “hoort”, tenminste het is logisch, ze heeft ook een video over hoe ze dat dicht maakt! ![]()
Ik heb ook altijd een gat bij de hiel en ik naai dat aan het eind gewoon even dicht. :’) Ik krijg het toch nooit helemaal dicht tijdens het breien.
En @Zompig ja klopt, heb dat geprobeerd maar raakte toen gefrustreerd. Dus nu met gat. Maar dichtnaaien vind ik idd ook een goede! Ga vanavond nieuwe opzetten ![]()
Kan geen sokken breien ![]()
Maar als je zoiets wil maken, is dat niet lastig. Het zijn simpele steekjes. Maar het zal wel een wat ander effect hebben. Het borduursel op de sokken is met een machine gemaakt
En je moet rekening houden met de elasticiteit van de sokken
Naar aanleiding van mijn eerdere post over het maken van een trui, wil ik naar een winkel om wat wolletjes te voelen ipv online te bestellen. Niks vervelender dan een kriebeltrui.
Wat is jouw favo stenen wolwinkel?
(Ff opnieuw want was per ongelijk een reactie op Schaakmat)
Geen breier, maar mijn moeder is er een.
Ik zou de Rechte steek in Haarlem aanraden. Echt een grote selectie wol in verschillende prijsklassen en een mooi georganiseerde winkel
Je hebt ook Cross and Woods in Utrecht. Dat is ook een mooie winkel, maar het is wel duurdere wol.
En de Afstap in Amsterdam is best bekend. Het is een winkeltje wat tot de nok toe gevuld is met wol. Voor mij licht chaotisch, maar het is wel een fenomeen
En de breiers hiero hebben vast nog wel wat betere tips. En die misschien buiten de randstad zitten
@Sedana hier wat tips van een leek
Ik brei niet dus hier ook antwoord van een leek @Sedana. Bij de Rechte Steek in Haarlem hebben ze inderdaad veel wol. Het is niet in het centrum, maar als je met de trein komt is het maar een kleine tien minuutjes fietsen. De eigenaresse is heel vriendelijk en behulpzaam, de norse oudere vrouw zou ik mijden.
In het centrum zit verder nog een breiwinkel (Breien en Zo), daar hebben ze ook veel keus.