Omatopic #3

Mijn eerste breiwerk wat geen beanie is! Ben eerder dit jaar begonnen met breien. West Yorkshire Spinners Jacob aran wol, en een aangepaste Petiteknit Sonja sweater. :blush:

@sashiko ik zat van de week nog te denken dat ik misschien wilde leren quilten… Je geeft me inspiratie, je quilt ziet er al zo leuk uit!

49 likes

Ziet er goed uit! Ik was toevallig laatst naar dit patroon aan het kijken. Hoe vond je het?

6 likes

Het was heel makkelijk te volgen en ging best snel! Het was heel duidelijk qua pick-up ratios voor de nek en mouwen, je vliegt er best snel doorheen.

2 likes

Ziet er goed uit! Ik zat laatst juist naar breien te kijken haha, om daar misschien eens mee te beginnen.

En quilten is echt heel leuk om te doen! YouTube staat uiteraard vol met tutorials, zowel voor machinaal quilten als met de hand (EPP is dan de beste zoekterm/techniek).

3 likes

Ik heb voor het eerst gebreid! Jammer van dat schoonheidsfoutje precies in het midden (en er zijn er nog veel meer te vinden), maar verder ben ik best tevreden :blush:

29 likes

Dankjewel! Breien vind ik ook echt leuk om te doen, maar wil ook met andere soorten textiel leren werken :blush: Kon jij al met de naaimachine overweg voordat je begon met quilten? Ik kan dat namelijk nog niet dus misschien moet ik eerst even de basics leren voordat ik begin!

1 like

Ja, ik kon de basis al wel. Maar ik vind het wel een fijne beginnerstechniek op de naaimachine! Zo lang je geen ingewikkelde patronen wilt volgen maar het simpel houdt of gaat freestylen met je patchwork.

Om gewoon eens iets te maken vind ik het YouTube-kanaal van Bookhou een aanrader! Kleine projectjes die je vrij snel af hebt, hele duidelijk uitleg en ze doet wel wat dingetjes met de machine maar het meeste met de hand.

2 likes

Mijn elleboog is snel overbelast met haken en ander priegelig werk. Zou dat met breien minder zijn?

2 likes

Too little too late voor kerst 2025, maar deze nog gemaakt voor een vriendin die veel tabasco gebruikt :upside_down_face:. Is m’n eerste, jeetje wat kost dit stiekem veel tijd voor zoiets kleins haha

37 likes

Met continentaal breien (dan houd je de draad links) wel, als je de draad rechts houdt dan gebruik je je rechterarm alsnog meer. Maar probeer het gewoon eens uit!

1 like

Leuk! Ja, stiekem kost kralen rijgen ontzettend veel tijd

1 like

Ik denk van niet, maar een hele andere oplossing: je kan wel je armen trainen om dit te verminderen. Heb ik ook gehad, nu niet meer!

1 like

Wat voor oefeningen? Ik pak twee keer per week skull crushers mee met slow negatives en heb ook lang oefeningen van de fysio gedaan (met onderarm ondersteund vanuit de pols een gewichtje liften) maar het blijft terugkomen 🫩

@Bertha thanks, ik ga eens kijken!

2 likes

Zo frustrerend zulke blessures. Ik krijg snel last van mijn nek/schouder, ik snap niet eens hoe ik die spier gebruik met breien.

1 like

Irritant he!

1 like

Schoudermobiliteit (en kracht daarin) en griptraining met name

3 likes

Ik vind breien idd veel chiller voor mijn nek, maar tussendoor ff pauze nemen helpt ook.

2 likes

Ik ga morgen een week in m’n eentje weg en ik denk dat het een goed moment is om een nieuwe hobby te beginnen maar ik kan niet kiezen tussen haken of breien?? :yarn: haken is denk ik makkelijker, maar ik denk dat ik breien mooier vind? Of slaat dat nergens op? Is breien ook prima te leren of zouden jullie afraden daarmee te beginnen?

Ik heb niet echt iets specifieks dat ik wil maken, een sjaal lijkt mij top, granny squares/een dekentje ook leuk. Ik vind van die gehaakte planten dingetjes etc niet zo mooi dus dat lijkt mij dan ook niet leuk om te maken

Ik wil zo naar de HEMA en/of pipoos om de spullen aan te schaffen :sweat_smile: tips?

1 like

De standaard steken (recht/averecht breien) en losse/vasten haken is allebei vrij makkelijk vind ik. Het is echt maar net wat je leuk vindt om te maken. Haken vind ik zelf wat meer vergevingsgezind, je kan makkelijk een paar steken terug als je een foutje hebt gemaakt, dat vond ik met breien wat ingewikkelder. Een sjaal breien vond ik in elk geval best leuk als eerste project, ikwilbreien bijvoorbeeld heeft van die gratis videos met ook nog wel een leuk patroontje dat vrij simpel te leren is maar er wel leuk uit ziet.

1 like

Als je meer naar breien neigt, zou ik gewoon voor breien kiezen. Je moet toch hoe dan ook iets nieuws leren. Qua materiaal zou ik beginnen met goedkopere garen en rondbreinaalden. Mooie breispullen worden al snel prijzig. Ik heb het idee dat spullen voor haken goedkoper zijn, maar kan daar niet heel veel over zeggen. Ben daar zelf pas dit weekend mee begonnen.

Andere winkels waar je ook goedkoop breispullen kan halen: Zeeman, Action, Dille & Camille. En als je (later) tijd hebt en met rechte naalden wil breien, is Marktplaats is een goede!

1 like