Omatopic #3

Thanks @lix @Aardbeitje! Ik denk dat ik inderdaad voor breien ga, en dan voor deze week misschien gewoon oefenen en dus wat oefenlapjes maken zonder verder verwachtingen. En dan een simpele sjaal en dan een balaclava als ik nog aan het breien ben, haha.

Dan ga ik straks naar de zeeman oid voor wol (maakt het uit welk materiaal? en beter een beetje dikke wol dan te dun toch, om te oefenen?).

@lix ik dacht dat rechte breinaalden juist beter was om mee te beginnen, en rondbreinaalden juist voor als je wat meer gevorderd bent, maar jij zegt andersom?

Ik vind rondbreinaalden veel makkelijker in de hand (kleiner en lichter), maar uiteindelijk is dat ook persoonlijke voorkeur. De veelzijdigheid is ook wel fijn als je progressie maakt. Scheelt ook weer kosten met het halen van meer spullen in een later stadium. Ik zie trouwens dat in jouw filmpje ook rondbreinaalden worden gebruikt. Maar misschien wil je juist wat meer gewicht?

Materiaal van het wol maakt in het begin niet uit, omdat je toch vooral aan het oefenen bent. Ik pak mijn ‘oefenwol’ er weleens bij als ik iets nieuws probeer. Ik zou alleen niet voor te dunne wol gaan. Op het label staat welke breinaalden erbij passen. Misschien wol voor breinaalden van 4mm of 5mm?

2 likes

Nee rondbreinaalden halen! Rechte breinaalden zijn kut en je kan alles op rondbreinaalden breien. Dus er is geen reden om uberhaubt die andere ondingen te halen haha

Wolplein en drops hebben fijne filmpjes. DROPS heeft ook heel veel gratis patronen met duidelijke uitleg en filmpjes erbij

4 likes

Ja dat had ik ook gezien, maar ik dacht ook dat ik misschien gewoon met de basics moet beginnen en daar ook de spullen voor moet halen - ik weet niet hoe snel zo’n balaclava breien realistisch is? ik hou er rekening mee dat ik eerst even moet oefenen voordat ik aan zoiets begin en dacht dat ik dan rechte naalden nodig had.

Maar zie nu ook de comment van @hendrik dus ik ga voor rondbreinaalden :joy:

1 like

Ja eerst een beetje oefenen met recht en averecht maar als je dat kan, kan je de meeste dingen wel breien hoor. Ook zo’n balaclava. De
Sophie hood van petite knit is ook een leuk patroon en wel beginners vriendelijk (vind ik).

1 like

Je bedoelt dan welk materiaal garen, wol is namelijk gewoon wol. Katoen breit wat stroever. Acryl vind ik zelf niet fijn, een 50/50 wol acryl mix kan ik nog mee leven.

3 likes

Ja sorry ik bedoelde inderdaad garen, kwam even niet op dat woord maar realiseerde mij wel dat garen van iets anders dan wol geen wol heet :joy: ik heb acryl gekocht geloof ik haha, ik ga zien wat het wordt!

3 likes

Ik heb enorme knutselkinderen en als zij aan de eettafel bezig zijn wil ik niet de hele tijd op mijn telefoon zitten als ik erbij zit.

Dus ik had een projectje nodig!

Wilde al heel lang iets op kleding borduren en zweer dat ik ook al een kleine borduurring had gekocht. Maar kon 'm nergens vinden dus twijfel nu of ik dat gehallucineerd hebt.

Tekening overgetrokken op van dat wateroplosbare papier en met de splitstitch (vond ik echt tegenvallen om die mooi te krijgen) op een saaie longsleeve van een dochter geborduurd.

Beetje wonky, zeker zo in close-up (en je ziet nog restjes van het wateroplosbare papier) maar voor een eerste poging niet ontevreden.

Edit: Wat denken jullie, volgende keer (andere kind wil nu een hondje) weer deze splitstitch of toch een backstitch?

31 likes

Cute! Ik vind zelf een wat “vollere” steek wel mooier op kleding dan een back stitch. Misschien kan je de volgende keer een chain stitch proberen? Heeft een soortgelijk effect als de split stitch en ik vind die zelf wel leuk en makkelijk om te maken. En een borduurring gebruiken scheelt ook enorm in hoe precies en netjes je kan werken.

3 likes

Het is echt heel knap voor een eerste poging. Zeker omdat je geborduurd hebt op een kledingstuk en zonder borduurring. Dat is niet het makkelijkste.

En inderdaad wat @sashiko zegt, ketting steken zijn wat steviger. Deze steek is beginner vriendelijk. En als je die onder knie hebt, kan je ook bloemetjes (lazy daisy) borduren

1 like

en @sashiko. Bedankt voor de tips! Heb al eerder geborduurd maar nog nooit op kleding. Ga eens kijken naar de chain-stitch.

2 likes

Ik had een dagje vrij en de smaak te pakken :grimacing:

Ik heb de kettingsteek geprobeerd maar kreeg 'm niet mooi. Dus nu toch een backstitch gedaan. Omdat het een beetje ern cartoon-stijl hondje is heb ik met een ongesplitste (op details na) draad gewerkt.

19 likes

Leuk. Je kunt hiervan een whipped backstitch maken. Dan ga je met een andere draad door de steekjes heen die je gemaakt hebt. Als je een andere kleur gebruikt, kan dat wel een leuk effect geven. Misschien wat voor de volgende keer

En met die chain stitch. Ach oefenen baart kunst. Het is toch een oefening om een lusje te maken, om het vervolgens ‘vast te zetten’ met een volgend lusje.

2 likes

Het derde en vierde ding wat ik heb genaaldvilt dus zeker niet perfect en moet nog veel oefenen maar ik vind ze toch goed gelukt

27 likes

Alles links- en rechtsboven moet nog blauw :smiling_face_with_tear: I cry

21 likes

33 likes

Heel mn for you page op insta staat vol met “everything i knitted in 2025” en het zijn meestal echt meer dan 10 dingen waarvan meer dan de helft fullsize truien/vesten/tops zijn. Excuse you maar waar halen die mensen de tijd vandaan (+geef je handen rust!)
Ik heb dit jaar 6 dingen gebreid (waarvan 3 dingen voor babys dus vrij snel klaar en 2 zijn nog niet af) en heb het idee dat ik best veel heb gebreid

Knap maar ook bizar dat mensen zoveel kunnen maken

11 likes

Ja ik verbaas me hier ook over.

Echt hoor, maar ik heb dit jaar ook een enorme dip gehad qua knutselen. Normaal gesproken maak ik veel meer :sweat_smile:

Ligt er maar aan hoe snel en vaak/veel breit. En of het een van vele hobby’s is of je passie. Ik heb dit jaar voor m’n gevoel bijna niet gebreid maar toch een stuk meer dan tien dingen. (Ik zie dat ik toch acht paar sokken heb gebreid, voor mijn gevoel waren dat er maar drie ofzo!) Ik vind wel dat er bij sommige mensen wel erg de focus op produceren ligt ofzo. Is dan echt geen slow fashion meer. En ook echt heel dure wol voor alles gebruiken. Toen ik superveel kon breien gebruikte ik voornamelijk fingering zodat ik langer kon breien aan één project zodat het betaalbaar bleef, en breide dan toch 5-8 truien/vesten per jaar.
Nu kan ik door lichamelijke beperkingen en gebrek en energie niet meer zoveel, ik mis het enorm.

2 likes