Omatopic #3

Ik ga binnenkort beginnen aan het breien van mn eerste trui, maar ik zie echt nog niet hoe ik dit tot een goed einde ga brengen. Alleen het lezen van het patroon al, help. Terwijl ik echt simpel ga beginnen, ik ben hier naar de lokale breiwinkel geweest en heb een hoop gepraat en advies gekregen. Dus ik moet het gewoon gaan doen, wil echt eens wat meer dan een sjaal kunnen.

2 likes

Leuk! Ik zie vaak dat beginners de step by step sweater breien, geloof dat dat met filmpjes erbij is

Ja, ik werd online helemaal gek van alle filmpjes en verschillende meningen over wat de beste beginnerstrui is. Ik kreeg er helemaal keuzestress van. Dus vandaar deze poging, met een willekeurig patroon dat de lokale breigoeroe denkt dat ik aankan, haha.

Ah ja! en dan kan zij misschien ook helpen als je ergens tegenaan loopt

@Schaakmat je boek is echt super super gaaf geworden.
Wat een werk zit daarin!

@mikselke heerlijk juist lekker in 1 adem doorgaan haha.

@Clancy super gaaf

Ik mijn finish van 2025
90.000 kruisjes 42cmx42cm

30 likes

Ze hadden geen rondbreinaalden bij de pipoos geloof ik dus het zijn rechte naalden geworden. Heb een beetje geoefend met recht averecht en dacht toen, ik begin gewoon met een sjaal helemaal recht gebreid!

Ik vond dat ik best netjes begon

Maar ik weet niet wat hier is gebeurd? :joy: werd toch een beetje te slordig denk ik, het lijkt alsof er extra steken bij zijn gekomen? :joy:

Misschien dat dit toch een oefenlapje moet worden en ik nog wat harder moet oefenen met andere steken ook, en dan voor een “serieus” project moet gaan zoals een balaclava of muts (iemand nog specifieke makkelijke/niet te grote eerste projecttips?). En is het waar dat een eenvoudige balaclava of muts waarschijnlijk sneller gemaakt is dan een sjaal met een beetje lengte?

Kan zeker nog rondbreinaalden gaan kopen en ga even neuzen bij Wolplein en drops.

3 likes

Toen ik voor het eerst een breiproject ging doen ben ik ook begonnen met een recht gebreide sjaal, en toen had ik ook op een gegeven moment op mysterieuze wijze er steken bij en af!
Met oefenen werd dat beter, ik heb toen zelf het hele wiebelige deel uitgehaald en opnieuw gedaan en toen was het al een stuk beter :blush:

1 like

Denk dat mij vooral geholpen heeft dat uithalen en een stukje opnieuw beginnen, en dus leren wat er daar fout ging, niet slecht is. Maar dat je daar juist veel van leert! Een sjaal moet best lang worden wil je hem een keer lekker omslaan. Denk dat een muts dan inderdaad sneller af is.

——

Ik ben bezig met de Monday sweater van PetiteKnit in een heerlijk draadje katoen/alpaca. Mijn man, die ver weg blijft van alles wol (want kriebelt) zei ineens: denk je dat ik je trui ook pas? Om te zien of het kriebelt? :partying_face: dus wie weet, kan ik toch eens een keer ook iets voor hem maken.

6 likes

@Vaiana we zijn nu in 2026. Kom maar door met je temperatuurdeken

1 like

Ik heb echt fucking pijn in mijn rug en schouders waardoor het niet zo snel gaat. Ben nu bij 18 december. Daarna ga ik de draadjes wegwerken en ga ik de rand doen.

7 likes

Dan ben je er bijna. Doe het rustig aan met die rug. Zonde als je hierdoor naar de fysio moet

Ik heb een sjaal (sophie hood) gebreid van mix van acryl en merino (Katia Basic Merino). Kun/moet je dat ook blocken of is dat alleen met een 100% wol?

Ja kan je zeker blocken. Dan ontspannen de steken meer. Wel echt voorzichtig mee zijn als het nat is, ik heb een trui in Katia basic en het is niet zo’n stevig garen, het kan een beetje slap worden ofzo

2 likes

Hello, vaak zie ik een project wat ik wil maken maar dan heb ik geen idee hoe te starten. Ik kan ook niet echt een tutorial vinden voor deze dubbelzijdige patch. Ik heb deze bag charm in New York gekocht en wil graag ook zoiets maken. Hebben jullie een idee hoe? Eerst 2 zijden maken? En dan aan elkaar plakken/naaien?

Het ziet eruit als beadwork op vilt. Je maakt twee taxi’s (wel gespiegeld)die knip je vervolgens met een marge van 2-3 mm uit. En daarna naai je ze aan elkaar met een dekensteek.

Zo zou ik het tenminste doen.

Ik vermoed als je googelt felt ornament tutorial of embroidery patchwork tutorial, dat je een heel eind komt.

1 like

Dankje!! Ga ik daar op verder zoeken :slight_smile:

Wat wolletjes in de sneeuw!

27 likes

Ooh goed idee! Moet ik morgen ook even doen!

2 likes

Wat doet dit precies voor je truien? Ik ben heel benieuwd, haha.

Thanks! Ga er mee aan de slag. Goeie tip idd om voorzichtig te doen als ie nat is. Hopelijk wordt ‘ie nog iets groter! Had al M gemaakt, maar vond ‘m alsnog best klein/kort

2 likes