Omatopic #3

Ik ben niet goed in uitleggen. Dus hier wat foto’s

Dit zijn de steeltjes. Ik borduur ze en vervolgens knip ik ze uit met een marge aan alle kanten. Vervolgens naai ik de linker en rechter kant aan elkaar (aan de foute kant). En vouw ik ze om, zodat het borduursel aan de buitenkant van het kokertje is. Vervolgens naai ik met wat steekjes wat dun ijzerdraad vast. Dit moet aan de bovenkant en onderkant uitsteken. Vervolgens naai/plak ik de onderkant van het steeltje, waarbij ik ervoor zorgen dat de ijzerdraden eruit steken. En vul ik het met lintwol

Daarna meet ik de diameter op van het steelt. Om het gat voor het gat van de onderkant van het hoedje.
Hoedje is geborduurd met ijzerdraad aan buiten en binnenkant. De binnenkant is redelijk op de rand geknipt en de buitenkant met marge.

En het rokje is ook een kokertje met marges aan alle kanten. De onderkant heb ik naar binnen gebouwd en vast genaaid aan de achterkant van het borduursel

17 likes

Wauw wat een werk! Ik vind het echt heel knap en heel mooi!! Dankje voor de uitleg. Denk dat ik het eerst nog maar bij kruissteek hou haha

3 likes

Dit is ook erg ingewikkeld. Maar je kan ook vrij borduren zonder dat je knettergek wordt.

1 like

Gewoon weer proberen, maar met een simpel patroon. Bijvoorbeeld Magnus & Quill op Etsy heeft goede starters patronen en als je die koopt, krijg je er een hele uitleg bij via een pdf en YouTube filmpjes. Zij is een van de weinige patroon ontwerpers die zo uitgebreid is in haar uitleg vind ik

4 likes

Hahaha, dit heb ik dus oprecht met kruissteek :laughing:.

Maar wat vind je lastig aan het vrij borduren?

1 like

Het is nog nooit mooi geworden. Niet eens bij benadering. De draad doet ineens niet wat ik wil, het doek trekt ergens. Gewoon heel frustrerend 🥹

1 like

Heel leuk gedaan! Lijkt net echt. Leuk ook de uitleg erbij!

Bobbelt je stof bij je borduursel? Dan kan het zijn dat je de steken te strak trekt. Of je stof zit te los in de borduurring. Maar aangezien je kruissteek borduren doet, lijkt mij dat niet logisch.

Maar je moet het vooral leuk blijven vinden. Als je gefrustreerd raakt van vrij borduren, moet je het vooral niet doen

2 likes

Mentaal ga ik al een tijdje niet zo goed en waar ik voorheen vooral een blokkade en uitstelgedrag ervoer bij huishoudelijke taken etc. heb ik dat nu ook bij mijn hobby’s. Hierdoor lukt het me gewoon niet om te beginnen met haken en haakprojecten af te krijgen en dat geeft me weer zo’n facking groot kut faalgevoel. Ik wil wel haken maar het lukt me gewoon niet :tired_face: heb nu alles maar opgeruimd zodat het uit het zicht is en ik er niet constant aan herinnerd wordt.

2 likes

Ah zo vervelend, hoop dat je je iig snel weer wat beter voelt!

Komt het door het haken zelf (dus voor nu even te ingewikkeld) of het hobby ding in het algemeen? Anders misschien iets hobbyachtigs uitproberen dat wat meer gekaderd is en waar je helemaal niet bij na hoeft te denken

1 like

Ja ik probeer nu te gaan lezen maar merk dat blokkeren eigenlijk bij alle activiteiten (behalve dom tv kijken en op telefoon scrollen). Dit herken ik wel van andere perioden dus weet hoe ik mezelf hier uit kan trekken, maar moet dat dus wel gaan doen haha. Wat het bij haken wel extra vervelend maakt is dat ik het van mezelf voor een bepaalde tijd af moet hebben. Nu was ik dus een paar maanden met een vest bezig en die moet voor het eind vd winter af zijn anders heb ik er niks aan, hiervoor was het een zomertop, die overigens ook nog niet af is. Het voelt dan op een gegeven moment als een verplichting en dan ga ik daar ook weer van balen. Echt leuk, die hobby’s :upside_down_face: en als ik van die filmpjes tegenkom van meiden die 20 kledingstukken in 4 maanden tijd maken word ik helemaal sip hahaha

Het wordt nog wel een paar keer zomer en winter hoor, als je je vest deze zomer afmaakt trek je m toch lekker volgende winter aan!

5 likes

Ik had dit ook toen ik overspannen was. Alles kostte te veel moeite, ik kon ook helemaal niet focussen om bijv. te borduren (en lezen al helemaal niet). Met mijn handen bezig zijn was echter wel het enige dat ik binnenshuis kon doen om me wat beter te voelen, dus toen heb ik een periode alleen maar gekleurd. Dat leidde me voldoende af op dat moment.
Ik heb zelf geen social media maar denk dat de pest daarvan is dat je continu blijft vergelijken en dat door die onbewuste druk de lol - en vooral ook de ontspanning van een hobby - verdwijnt.

4 likes

Ah ik hoop dat je alle verwachtingen en druk los kunt laten, hopelijk helpt het om het een tijdje weg te stoppen allemaal

En wellicht social media verwijderen zodat je idd niet meer constant de perfecte plaatjes ziet

Beterschap!!

2 likes

Sinds ik deze kat heb, kan ik niet meer in rust borduren. Zodra hij maar het draad door de stof hoort gaan, herrijst hij van waar in huis hij ook is, om naar mij toe te rennen en een poging te doen om de draad te pakken te krijgen. M’n andere kat is ook dol op borduurgaren, maar zij blijft tenminste op afstand :joy:

17 likes

Ik wil het naaldvilten combineren met borduren. Ik heb in eerste instantie linnen besteld, maar erg prijzig. Kan in ook katoen gebruiken? En wat is een goed merk qua borduurgaren en naalden?

1 like

Leuk! Ben benieuwd wat je gaat maken, ik wil dat ook proberen dit jaar.
Volgens mij moet dat prima kunnen op (quilt) katoen, bijv Stof 'Uni basis katoen Old Pink' nu voor € 5.95 bij Textielstad

Dmc is eigenlijk wel de standaard qua borduur garen. Die kan je bijvoorbeeld ook bij Pipoos vinden.
Verder gebruik ik Tulip borduur naalden, want die zijn loei scherp en glijden zo door de stof. Maar als je toch bij Pipoos bent, kun je ook Prym naalden halen. Prym is een degelijk merk.

Overigens als je vrij borduurt heb je naalden met een scherpe punt nodig. Dus daar moet je wel even op letten. Want je kunt ook naalden met een stompe punt kopen

En qua stof, kan je vrijwel op alles borduren. Ik gebruik zelf het liefst katoen popeline of cretonne (allebei katoen. Ik heb geen idee wat het verschil is). Maar als je een oude kussensloop hebt, waar geen stretch in zit, kan je dat ook gebruiken.

4 likes

Ik ben voor het eerst aan het breien op rondbreinaalden en wat is dat chill? Ik kan goed haken en wilde weer es breien maar had geen zin in die grote lange naalden en dit is zo chill :ok_hand:t2:

13 likes