Omatopic #3

Lang van weggeweest! Schapentrui was on hold vanwege trouwerij en toen besloot ik lastminute hier een tasje voor te breien:

Toen weer verder gegaan aan mijn schapentrui. Het zwarte schaapje zit er nu ook in!

31 likes

Volgens mij doe je het dan nog steeds per dag!

2 likes

Ach wat schattig!!

1 like

Zo leuk met dat zwarte schaapje, ziet er echt al heel goed uit!

Ik heb als afscheidscadeau van mn vorige team een giftcard voor een wolwinkel gekregen en heb daar zulke fijne zachte wol van gekocht (70/30 yak van Lang Yarns) en ga er een mooie basic trui van breien. Hoop echt dat het een ‘staple piece’ ik mn kast wordt :heart:

4 likes

@NeverLeNkemise Dankje!

@paraplu Dankjewel! En wol met yak :heart_eyes: ben benieuwd hoor!

1 like

Ik heb een kraaitje gemaakt voor iemand die van kraaien houdt en door een moeilijke tijd gaat. Met de hand geappliqueerd, heerlijk klusje om te doen.

55 likes

Superlief en leuk! Dat takje is ook leuk zeg. Heb je tips voor sites of video’s? Ik wil dit ook eens proberen. Gebruik je natuurlijke stoffen?

2 likes

Ja, ik gebruik uitsluitend natuurlijke vezels. Dit is linnen, maar voor de eerste keren zou ik katoen aanraden omdat dat wat stijver is en daardoor makkelijker mee te werken.

Het meeste heb ik geleerd van Rebekah Johnston, zij weet technisch heel veel maar heeft ook een visie die helemaal past bij die van mij (en jou denk ik ook). Ze heeft een hele leerzame gratis video + pdf als je je op haar nieuwsbrief inschrijft, dat is echt een goed startpunt om de basistechniek te leren: Free Applique Tips — Rebekah Johnston Textile Artist En ze heeft ook betaalde online live workshops en niet-live video-tutorials, die vind ik ook erg interessant en leerzaam. Dus zij is mijn top tip! Verder YouTube “needle turn appliqué” en dan vind je best veel.

En ter inspiratie en om een beetje een idee te krijgen hoe je je eigen tekeningen kan omzetten in deze techniek, looooove onderstaand kanaal! (Ik doe het net weer wat anders, zonder stijfsel, vraag tzt maar als je wilt weten hoe.)

5 likes

Ah superbedankt, hele goede tips!! Ik ga het allemaal bekijken :relaxed: helemaal zin in

2 likes

Ik ben begonnen met haken en ik heb wat (vooral katoen)garen bij de zeeman gekocht. Maar ik word gek van dat die garen splijten nog voor ik ze überhaupt heb aangeraakt. Dus het is niet dat ik er doorheen prik, maar als ik het omhaal dan zie je al al die losse draden. Ik heb ook mercenised (lol ik schrijf het vast fout) garen gekocht bij de zeeman en daarmee heb ik het niet.

Ik heb eerder ook met acryl geprobeerd maar daar had ik een beetje hetzelfde mee of ik had last van de pluis. Daarom op katoen overgestapt, leek mij makkelijker oefenen.

Is dit zo met alle “normale” katoengaren of is het dan toch de kwaliteit van normale zeeman garen?

Prachtig weer!! :heart_eyes:

1 like

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. De losse draden zie je sowieso wel, maar als ze niet meer gedraaid zitten is het een probleem want dat haakt niet lekker en prik je erdoorheen. Maar ik vind duurder garen wel vaak fijner, zoals Scheepjes. Is niet eens heel veel duurder vind ik.

Ik vind het erg wisselen per garen, hangt echt af van hoe het gesponnen is en hoeveel twist erin zit. Met echte wol is het doorgaans echt een heel stuk minder omdat die vezels in elkaar grijpen, waardoor de draad meer één geheel blijft. Bij katoen gebeurt dat niet, dus daarmee zal je altijd in meer of mindere mate merken dat het splijt. Ik gebruik zelf weinig katoen dus heb verder geen specifieke aanraders voor merken

1 like

Hmm nee ik herken dat niet van katoen, behalve van dat ‘glanzende’ katoen. Wel toen ik begon met haken trouwens. Als je nog nooit eerder hebt gehaakt denk ik dat het ook aan je draadspanning of je vasthouden kan liggen. Als je zegt dat je na het omhalen losse draden ziet, bedoel je dan dat bv 1 van de 6 draden een soort lusje creëert en dus minder strak is?

Ik heb gister heel vluchtig een foto gemaakt, ben nu op werk dus kan het later beter doen. Hier zie je het op m’n haak maar het is dus ook al voordat m’n haak het heeft aangeraakt (op die plek)

@Kauai @Dazed @Nefertiti

2 likes

ah ja dit bedoel ik met dat glanzende katoen, dat heeft een soort coating. Vind ik ook heel irritant werken! Ik vind de katoen van de wibra fijn, gebruik het al heel lang.

2 likes

Ah oké, thanks! Ik dacht dat dat gemericeerde katoen juist glanzend katoen was en dat werkt juist wel fijn (maar er zijn waarschijnlijk andere bezwaren tegen).

2 likes

Van de week afgekregen: Octopusje :blush:

14 likes

Even weer een update. Ik ga er ook nog wat transparante kraaltjes op naaien voor de textuur

8 likes