Mijn moeders go to kraam cadeautje is altijd een badjasje (kunnen ze vaak pas later aan, maar staat wel cute in de babykamer) met daarop de naam geborduurd. Valt altijd bij iedereen in de smaak en is niet zo’n meeeega project waarvan je halverwege denkt; “Waar ben ik aan begonnen?!” Plus het is een praktisch cadeau ipv iets decoratiefs. Misschien ook een leuk idee! Kan natuurlijk ook op een badcape, dan kunnen ze het al eerder gebruiken.
Ik zag deze trui laatst in de winkel hangen, vond het borduurwerk heel erg cute maar veelste duur. Toen bedacht ik me, dit ziet er helemaal niet ingewikkeld uit; zou ik dit niet gewoon zelf kunnen doen?
Weet iemand van jullie misschien welke techniek dit is, zodat ik er tutorials van zou kunnen zoeken? Of misschien hebben jullie tips of ideeën over hoe ik dit kan aanpakken?
Ik ben geen ervaren borduurder maar heb wel naalden in huis, een oude fijngebreide trui, en doorzettingsvermogen
Het lijken voornamelijk stem stitches, die zijn inderdaad best makkelijk om te maken. Het lastige is misschien de stof waarop je borduurt. Als je het draad er net te strak in zet, dan trekt de stof makkelijk samen en gaat het bobbelen, maar te los is natuurlijk ook niet wat je wil.
Ik zou gewoon lekker gaan oefenen, leuk idee!
Bij vrij borduren zijn er trouwens nog veeel meer steken die je hier ook voor zou kunnen gebruiken, misschien ook leuk voor verdere inspiratie.
Ik zie naast de stem stitches die @Sax zei, zie ik ook whipped backstitches, daar waar de 2 kleuren om elkaar ‘heen draaien’
Leuk project om zelf te proberen!
Nog aanvullend op de steken die al genoemd zijn: De groene en blauwe kleinere blaadjes in de blaadjes (als je snapt wat ik bedoel ) zijn satijnsteken/satin stitch.
En het is niet met borduurgaren gemaakt maar met een veel dikkere draad. Als je ook dat hele dikke, wollige effect wilt bereiken heb je dus ander draad nodig én een flinke naald met een groot oog. En ik zou hiervoor zelf ook een uitwasbare textielstift kopen om de tekening op de trui te zetten.
Houd even rekening mee hoe elastisch de trui is waarop je gaat borduren. Soms het je borduurwerk of lubber of trekken bij een trui dat heel elastisch is
Ik zie ook wat Franse knoopjes. Volgens mij kunnen machines nog geen stem stitches en Franse knoopjes borduren. Dat zou deels de prijs bepalen.
Als je zo’n wollig effect wil creëren, dan zou ik de DMC eco vita aanraden. Deze garen zijn gemaakt van wol en hoef je niet te splijten. De kleuren zijn wel beperkt
Wow wat een goede tips!!! Uitwasbare stiften heb ik nog liggen, dat is een heel slim idee. Ik ga filmpjes opzoeken van stem stitches, satin stitches, whipped backstitches en Franse knoop en dan gewoon kijken wat haalbaar lijkt. Ik hoef de trui op zich niet na te maken, maar ik ga proberen soort van dit effect te bereiken. Die wollige borduurgaren van DMC ziet er ook echt heel mooi uit zeg. @Sax @NothingAboutSam @sashiko @Schaakmat ontzettend bedankt allemaal!!
Je ziet vaak ketting steken bij dit soort truien. Die zijn op zich wel goed te doen voor beginners
Ik zou zelf de Franse knoopjes skippen. Vaak vinden beginners die best lastig en je ziet het gelijk wanneer dat knoopje niet goed is gemaakt
Plus ik weet niet zo goed hoe goed zo’n knoopje blijft in de wasmachine
Ja hier dacht ik ook aan! @appelflauwte Kettingsteken (chain stitch) zijn makkelijk en leuk om te maken en ze geven ook een mooi vol effect, ook met iets dunner garen.
Oeh die kettingsteken zijn erg mooi inderdaad! Heeft ook meteen best veel ‘impact’ ofzo omdat hij wat dikker is. Misschien kan ik dat eerst proberen met gewone borduurgaren
@Schaakmat heb nu 1 video van een Franse knoop bekeken en dat lijkt me inderdaad best wel ingewikkeld op zo’n trui
Was het borduren van sterren zat, dus ik wou wat kleins tussendoor doen. Nou, dat is iet wat mislukt
Ik denk dat ik het volgende week wel af heb
Is dit op een shirt of tas? Of gewoon zo?
Gewoon zo in een lijstje. Op een shirt zou dit niet mooi zijn. Op sommige plekken gebruik ik zes draden. Dit geeft veel spanning op een shirt (vooral met veel elastiek) dat het gaat trekken
Hoe gaat het met je temperatuurdeken?
Goed! Ik ga vandaag aan de slag met de afgelopen 3 dagen. Ben ondertussen ook bezig met een vest en moest ff uitvogelen hoe ik die zou maken
Ik heb een kaartje gemaakt met een borduursel erop. Het patroon komt uit schattig kawaii borduren daar staan allemaal hele leuke kleine patronen in die je zo tussendoor even kan maken. Of nou ja tussendoor als je snel bent met borduren denk ik wel, maar ik heb er nog wel even over gedaan.
https://www.bol.com/nl/nl/p/schattig-kawaii-borduren/9300000156760255/
Die is echt heel cute!
Zomer is nog niet begonnen
Ooooh wauw zo mooi!!!